Macbook voor dochter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 19:30
Beste Apple bezitters :)

Mijn dochter wordt binnenkort 11 jaar en wil heel graag een MacBook 11' kopen van haar gespaarde geld.

Alles leuk en aardig maar ik heb geen ervaring met Apple OS en Apple hardware.

Is dit gebruiks vriendelijk genoeg voor een kind? En waar moet ik op letten als wij er eentje (tweedehands) gaan zoeken?

Alvast bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Toon wat inzet en lees wat topics, er is genoeg informatie te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Fietsbel op 18-10-2015 15:18 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
Fietsbel schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:18:
Toon wat inzet en lees wat topics, er is genoeg informatie te vinden.
Thx man! Warm welkom in het Mac forum in ieder geval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

wat verwacht dat je dochter er mee gaat doen?
speelt ze games? of voor school, internet,tekst verwerken?
dat is wel nodig voor een beetje advies te kunne geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Waarom een Macbook? Waarom geen iPad? Dochter is 11 jaar en dan zie ik meerwaarde in een iPad dan een Macbook.. Je kan in meer spelletjes op een iPad spelen dan op een Macbook.

Een Macbook is meer voor productieve taken. Natuurlijk weet ik niet waar je dochter mee bezig is, maar goed.

En als je toch van plan bent om een Macbook aan te schaffen, let er dan op dat het minimaal een i5 processor heeft. Een Macbook voor bouwjaar 2011 is het niet waard om te kopen. Nieuwprijs van een Air is rond de 950 euro. Een iPad kost vanaf 299..

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

je hebt in grote delen wel gelijk dat een iPad volstaat. maar de vraag blijft natuurlijk wat gaat ze er mee doen?
RWK__ schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:40:
Waarom een Macbook? Waarom geen iPad? Dochter is 11 jaar en dan zie ik meerwaarde in een iPad dan een Macbook.. Je kan in meer spelletjes op een iPad spelen dan op een Macbook.

Een Macbook is meer voor productieve taken. Natuurlijk weet ik niet waar je dochter mee bezig is, maar goed.

En als je toch van plan bent om een Macbook aan te schaffen, let er dan op dat het minimaal een i5 processor heeft. Een Macbook voor bouwjaar 2011 is het niet waard om te kopen. Nieuwprijs van een Air is rond de 950 euro. Een iPad kost vanaf 299..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
  • Laatst online: 18-08 12:52
Wat is de use case inderdaad. Ik denk dat in veel gevallen een iPad een betere keus kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Coldbullet schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:41:
je hebt in grote delen wel gelijk dat een iPad volstaat. maar de vraag blijft natuurlijk wat gaat ze er mee doen?

[...]
Ja, dat is inderdaad de grote vraag :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
Coldbullet schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:36:
wat verwacht dat je dochter er mee gaat doen?
speelt ze games? of voor school, internet,tekst verwerken?
dat is wel nodig voor een beetje advies te kunne geven
Ze zal er weinig spannende dingen mee gaan doen. Wat browser games, youtube, muziek en tekstverwerken voor school.

Gaat voornamelijk om de mooie looks en formaat dat ze een MacBook op het oog heeft.

Alvast bedankt voor je reactie! :)

Edit: Ze wil echt een laptop en geen tablet.

[ Voor 4% gewijzigd door morgenavond op 18-10-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

voor dat soort dingen is de iPad een ideaal apparaat en daarbij de accuduur is heel goed ca10 uur.
en als je dat toch voor een laptop wilt gaan zou ik gewoon geen hele dure pakken alle laptops volstaan voor dat gebruik.

alleen ik moet wel zeggen persoonlijk vind ik osx een beter besturing systeem en vele male gebruiksvriendelijker maar je moet er wel even aan wennen.
kijk anders even in de vraag en aanbod van deze site. ik zou een model na 2011 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
morgenavond schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:42:
[...]

Gaat voornamelijk om de mooie looks en formaat dat ze een MacBook op het oog heeft.

Alvast bedankt voor je reactie! :)

Edit: Ze wil echt een laptop en geen tablet.
Als het om de looks en formaat gaat, HP Heeft de Envy en Spectre serie die m.i. Erg lijken op een macbook. O-)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

heb vlug even gekeken en zie in de V&A van deze site genoeg laptops van apple staan die goed zijn en stukke lager liggen in prijs dan de winkel. een macbook air die loopt toch ook erg achter tegenwoordig met specs. die zou ik dan ook links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 18:39
Voor iemand die 11 is maakt een Macbook air met een i5 of c2d echt geen bal uit.

Zolang die maar wat geheugen heeft en een SSD.

En als je die inderdaad 2e hands via de V&A kan krijgen voor 600 / 700 euro is dat voor een kind van 11 meer dan genoeg.
Want iedereen weet zodra ze 13 / 14 is moet er alweer iets anders komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

core2duo zou ik echt niet meer aan beginnen. en idd minimaal 4gb ram
Mektheb schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:57:
Voor iemand die 11 is maakt een Macbook air met een i5 of c2d echt geen bal uit.

Zolang die maar wat geheugen heeft en een SSD.

En als je die inderdaad 2e hands via de V&A kan krijgen voor 600 / 700 euro is dat voor een kind van 11 meer dan genoeg.
Want iedereen weet zodra ze 13 / 14 is moet er alweer iets anders komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
Zou dit dan iets zijn?

V&A aangeboden: Macbook Air 11" | Mid 2012 | i5 | 4 GB | 64 GB SSD | ZGAN

Leek mij wel een mooi ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

een hele mooie laptop met een nette prijs.
let wel op dat op de macbook air en dan allemodellen geen fullhd scherm in zit.maar nogsteeds hdready
als dat geen probleem is lekker een air pakken

wat is het budget?

voor 150,- meer heb je wel een nieuwere en met retina scherm

V&A aangeboden: Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB

[ Voor 39% gewijzigd door Coldbullet op 18-10-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
Coldbullet schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:05:
een hele mooie laptop met een nette prijs.
let wel op dat op de macbook air en dan allemodellen geen fullhd scherm in zit.maar nogsteeds hdready
als dat geen probleem is lekker een air pakken

wat is het budget?

voor 150,- meer heb je wel een nieuwere en met retina scherm

V&A aangeboden: Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB
600 is echt de max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:28
morgenavond schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:30:
[...]

Thx man! Warm welkom in het Mac forum in ieder geval _/-\o_
Ik vind dat je dit soort opmerkingen voortaan voor je mag houden. Je post bevat namelijk nul eigen inzet, en je gaf in je topic start ook geen informatie (b.v. waar ze de laptop voor gebruikt of je budget: voor 600 ga je sowieso geen nieuwe vinden).

Anyway, als de eisen niet meer dan en huis-, tuin- en keukengebruik zijn dan is een macbook inderdaad overkill. Als je er toch eentje wilt kopen zou ik idd voor tweedehands gaan. Degene van V&A die je hierboven linkt is redelijk (prijs heb ik niet opgelet), alleen de SSD is wat krap (64GB). Weet niet exact welke uitvoeringen er zijn maar zou een grotere SSD nemen.

Daarnaast heeft die koper geen feedback hier. Ik zou gezien de populariteit van Apple geen mac kopen van iemand zonder feedback uit de V&A (ook omdat ik niet denk dat je in staat bent hem kundig te testen?).

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

voor 600 max zit je inderdaad in de macbook air reeks/
zoals al aangegeven hierboven is 64gb idd krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
WWAS schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:07:
[...]

Ik vind dat je dit soort opmerkingen voortaan voor je mag houden. Je post bevat namelijk nul eigen inzet, en je gaf in je topic start ook geen informatie (b.v. waar ze de laptop voor gebruikt of je budget: voor 600 ga je sowieso geen nieuwe vinden).

Anyway, als de eisen niet meer dan en huis-, tuin- en keukengebruik zijn dan is een macbook inderdaad overkill. Als je er toch eentje wilt kopen zou ik idd voor tweedehands gaan. Degene van V&A die je hierboven linkt is redelijk (prijs heb ik niet opgelet), alleen de SSD is wat krap (64GB). Weet niet exact welke uitvoeringen er zijn maar zou een grotere SSD nemen.

Daarnaast heeft die koper geen feedback hier. Ik zou gezien de populariteit van Apple geen mac kopen van iemand zonder feedback uit de V&A (ook omdat ik niet denk dat je in staat bent hem kundig te testen?).

Succes.
Ik lees hier en daar op het forum dat de SSD verwisselbaar is. Dat zou dus geen probleem moeten opleveren.

En feedback is inderdaad een goede tip! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

V&A aangeboden: Macbook Air 11" | Mid 2012 | i5 | 4 GB RAM | 128 GB SSD \

deze voldoet naar mijn mening overal aan. alleen is iets duurder zit je tegen je max budget
de vraag is aan je zelf of je dat wilt. precies de zelfde maar dan meer opslag en hoef je hem zelf niet uitgebreiden, voor 50,- kan je geen grotere ssd kopen

[ Voor 10% gewijzigd door Coldbullet op 18-10-2015 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Necessary_Dot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 13:40
Let even op, MB Air kan je nooit je ssd verwisselen. En ook bij de pro retina is dit lastig. Zijn speciale bussen en als je die wilt verwisselen betaal je een stuk meer voor zo'n ssd. Ik zou gelijk voor een grotere ssd gaan zoals hier boven al is gezegd. Volgens mij is het jaar daarna 128gb zelfs standaard geworden.

Polestar 2 SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Necessary_Dot schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:52:
Let even op, MB Air kan je nooit je ssd verwisselen. En ook bij de pro retina is dit lastig. Zijn speciale bussen en als je die wilt verwisselen betaal je een stuk meer voor zo'n ssd. Ik zou gelijk voor een grotere ssd gaan zoals hier boven al is gezegd. Volgens mij is het jaar daarna 128gb zelfs standaard geworden.
Dat is onzin, ze zijn van allemaal te verwisselen. Alleen de verkrijgbaarheid is een ander verhaal. Maar alle modellen t/m de early 2013 kan je gewoon kopen van o.a. transcend en OWC. Voor de latere modellen zal je een originele van eBay moeten scoren momenteel, maar OWC heeft al aangegeven dat ze nog deze herfst er mee zullen komen.

Dus wisselen kan gewoon. Het zal je alleen een hoop geld kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 18:40
Ik heb me echt groen en geel lopen ergeren in dit topic aan de topicstarter maar ook de halve en vooral ook foutieve antwoorden van sommigen.

@morgenavond: je kunt direct een nare toon voor jezelf neerzetten met je "Warm welkom" reactie of je afvragen of die persoon niet gewoon gelijk had. Op tweakers wordt er verwacht dat er enige eigen input vooraf is geweest en daarnaast dat je aangeeft wat je al weet. Dus mag de vraag zeker specifieker worden gesteld met in ieder geval een budget en de wensen van je dochter.

Enfin, 600,- en de voorkeur gaat uit naar een MBA 11"

Dan komt er een hele discussie over het ja en nee aan een MacBook, of misschien een iPad en zelfs een HP laptop passeert de revu. Dat doet er allemaal niet toe, de accuduur, de looks, opslagcapaciteit, de resolutie waar duiken jullie allemaal nu helemaal op? Totaal niet van belang.

Wat incorrecte informatie betreft: de SSD's van MacBook Airs tot en met het 2012 model kunnen vervangen worden, dat klopt, maar niet voor reguliere 2,5" SSD's (zoals jij waarschijnlijk denkt 'morgenvroeg'), zelfs niet voor mSATA of M.2 SSD's maar enkel met specifiek hiervoor geproduceerde SSD's van Apple, Transcend of OWC. Zeer specifiek en dus met een meerprijs. En een MacBook Air loopt niet achter in specs, zeker niet voor de doeleinden van je dochter, vanaf een i5 zit je goed. De laatste jaren zijn er geen baanbrekende veranderingen geweest in hardware/features. Ik heb hier nog een Air 2012 voor all round gebruik liggen en die werkt nog net zo vlot als 3(!) jaar terug, en na 500+ laad cycles houdt ie het nog steeds 5-6 uur uit.

Wat vraag je eigenlijk?

Is dit [MacBook Air 11"] gebruiksvriendelijk voor een kind?
Ligt aan het kind, maar ze geeft zelf aan hier de voorkeur aan te geven dus waarom niet? Zeker als kind zijnde is het oppikken van een besturingssysteem anders dan ze gewend is goed te doen en verbreed het haar spectrum. Het is een relatief veilig platform en gebruiksvriendelijkheid staat hoog in het vaandel.

Waar moet ik op letten bij tweedehands aanschaf?
Kies voor een i5 met 4GB geheugen of meer en 128GB opslag of meer. Kies een verkoper met enige feedback bij voorkeur of let op de algehele staat (cosmetisch, kraakt het scharnier, hoe voelt het toetsenbord/trackpad aan, start het vlot op, geen rare verkleuringen/luchtjes) en of de doos + accessoires compleet aanwezig zijn met een aankoopbewijs. Eigenlijk de logische dingen, volg je gevoel; klopt het niet, dan is dat meestal waar.

@hieronder: garantie vind ik persoonlijk een moeilijk argument, daarmee ga je er eigenlijk vanuit dat je het nodig gaat hebben, wat eigenlijk al een naar uitgangspunt is natuurlijk. Bij tweedehands aankopen moet je er voor zorgen dit mee te nemen in de prijs, je betaalt voor wat je krijgt. Over het algemeen gaat een MacBook wat langer mee dan een gemiddelde notebook en is daarmee ook iets waardevaster. Een i5 met 3 jaar garantie, dezelfde form-factor en OSX nieuw? Tja, dat heb je niet voor 600,-

[ Voor 17% gewijzigd door bokkow op 19-10-2015 00:04 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pas er wel mee op dat je wellicht zeer kort nog garantie hebt. Toch zonde om al haar geld er aan uit te geven en hem wellicht na een jaar weg te kunnen gooien. Voor dat geld koop je ook een nieuwe laptop met drie jaar garantie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45

Typhone

Who Dares Wins

Wijs antwoord van @Bokkow hierboven. Voor tekstverwerken een iPad nemen is natuurlijk kul. Dan ga je volledig leren typen op een touchscreen of er komt een relatief duur toetsenbord bij. Ik denk dat je dan beter kunt zeggen ga voor een betrouwbaar 2e hands model (voor zover na te gaan natuurlijk).

Of een Apple gebruiksvriendelijk genoeg is voor een kind is net zoiets als vragen of Windows gebruiksvriendelijk genoeg is voor een kind. In beide gevallen zou ik zeggen nee. Zonder hulp van een volwassene zullen ze er bij problemen niet uitkomen de whizzkids daargelaten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Typhone schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:11:
Of een Apple gebruiksvriendelijk genoeg is voor een kind is net zoiets als vragen of Windows gebruiksvriendelijk genoeg is voor een kind. In beide gevallen zou ik zeggen nee. Zonder hulp van een volwassene zullen ze er bij problemen niet uitkomen de whizzkids daargelaten natuurlijk.
Beide besturingssystemen zijn dermate ontwikkelt dat je niet snel iets kan slopen. Zorg dat je de data backupped en dan kan je indien het mis gaat gewoon een herinstallatie uitvoeren. Grote voordeel van kinderen is dat ze sneller geneigd zijn maar gewoon te proberen waardoor ze er vaak snel genoeg uitkomen.Ik denk dat het wel los zal lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45

Typhone

Who Dares Wins

Agree maar als er iets mis is en je hebt als ouder totaal geen verstand van het systeem dan heb je al snel een probleem als het op gebruiksvriendelijkheid aankomt. Ik vind beide extreem gebruiksvriendelijk maar vanuit de positie dat 'goedemorgen' geen verstand heeft van de Apple wereld kan het bij problemen al snel leiden tot 'dat stomme apparaat werkt niet meer goed, dus ik wil een nieuwe'. En dan zit je met een kirrende dochter op de bank die het verhaal over gebruiksvriendelijkheid echt niet meer serieus gaat nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgenavond
bokkow schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:45:
Ik heb me echt groen en geel lopen ergeren in dit topic aan de topicstarter maar ook de halve en vooral ook foutieve antwoorden van sommigen.

@morgenavond: je kunt direct een nare toon voor jezelf neerzetten met je "Warm welkom" reactie of je afvragen of die persoon niet gewoon gelijk had. Op tweakers wordt er verwacht dat er enige eigen input vooraf is geweest en daarnaast dat je aangeeft wat je al weet. Dus mag de vraag zeker specifieker worden gesteld met in ieder geval een budget en de wensen van je dochter.

Enfin, 600,- en de voorkeur gaat uit naar een MBA 11"

Dan komt er een hele discussie over het ja en nee aan een MacBook, of misschien een iPad en zelfs een HP laptop passeert de revu. Dat doet er allemaal niet toe, de accuduur, de looks, opslagcapaciteit, de resolutie waar duiken jullie allemaal nu helemaal op? Totaal niet van belang.

Wat incorrecte informatie betreft: de SSD's van MacBook Airs tot en met het 2012 model kunnen vervangen worden, dat klopt, maar niet voor reguliere 2,5" SSD's (zoals jij waarschijnlijk denkt 'morgenvroeg'), zelfs niet voor mSATA of M.2 SSD's maar enkel met specifiek hiervoor geproduceerde SSD's van Apple, Transcend of OWC. Zeer specifiek en dus met een meerprijs. En een MacBook Air loopt niet achter in specs, zeker niet voor de doeleinden van je dochter, vanaf een i5 zit je goed. De laatste jaren zijn er geen baanbrekende veranderingen geweest in hardware/features. Ik heb hier nog een Air 2012 voor all round gebruik liggen en die werkt nog net zo vlot als 3(!) jaar terug, en na 500+ laad cycles houdt ie het nog steeds 5-6 uur uit.

Wat vraag je eigenlijk?

Is dit [MacBook Air 11"] gebruiksvriendelijk voor een kind?
Ligt aan het kind, maar ze geeft zelf aan hier de voorkeur aan te geven dus waarom niet? Zeker als kind zijnde is het oppikken van een besturingssysteem anders dan ze gewend is goed te doen en verbreed het haar spectrum. Het is een relatief veilig platform en gebruiksvriendelijkheid staat hoog in het vaandel.

Waar moet ik op letten bij tweedehands aanschaf?
Kies voor een i5 met 4GB geheugen of meer en 128GB opslag of meer. Kies een verkoper met enige feedback bij voorkeur of let op de algehele staat (cosmetisch, kraakt het scharnier, hoe voelt het toetsenbord/trackpad aan, start het vlot op, geen rare verkleuringen/luchtjes) en of de doos + accessoires compleet aanwezig zijn met een aankoopbewijs. Eigenlijk de logische dingen, volg je gevoel; klopt het niet, dan is dat meestal waar.

@hieronder: garantie vind ik persoonlijk een moeilijk argument, daarmee ga je er eigenlijk vanuit dat je het nodig gaat hebben, wat eigenlijk al een naar uitgangspunt is natuurlijk. Bij tweedehands aankopen moet je er voor zorgen dit mee te nemen in de prijs, je betaalt voor wat je krijgt. Over het algemeen gaat een MacBook wat langer mee dan een gemiddelde notebook en is daarmee ook iets waardevaster. Een i5 met 3 jaar garantie, dezelfde form-factor en OSX nieuw? Tja, dat heb je niet voor 600,-
Bedankt voor de info! Hier kan ik iets mee. :)
Pagina: 1