Monitor voor iRacing

Pagina: 1
Acties:

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 11:49
Ik zoek een?
Ik zoek 3 schermen voor mijn Simracing Setup. Ik heb nu 3 x een 24" 60hz IPS paneel van AOC welke prima bevallen, maar ik wil toch wat meer. daarin heb ik drie opties die meer bieden:
- 3x 24 inch 144hz
- 3x 27 inch 60 hz
- 3x 27 inch 144hz

Daarnaast heb ik nog de keuze uit wel of niet Freesync (ik hem een AMD R9 290)

Bij voorkeur een scherm met displayport aangezien ik ze op Eyefinity moet en daarvoor 2xDVI en 1xDP moet gebruiken.

Wat is je budget?
Budget is maximaal 400 per monitor, en uiteraard, hoe minder hoe beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben erg tevreden over mijn AOC schermen, hoe dunner de bezel hoe beter. Het liefst toch 27 inch, 144hz.

Aantal opties:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer XB270H Zwart€ 379,-€ 379,-
1AOC G2770PF Zwart€ 359,-€ 359,-
1AOC g2770Pqu Zwart€ 363,38€ 363,38
1Philips 272G5DYEB Zwart€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.500,38

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i5 4690K @ 4.3 Ghz, Asus R9 290 (met after market cooler) en 16GB ram.

• Scr33x0r
Schopje. Ik heb nog geen idee wat ik moet kiezen. Voor nu staat de AOC G2770PF op nummer 1, met het nadeel dat hij nog niet leverbaar is en ik mijn huidige schermen al verkocht heb.

pricewatch: AOC G2770PF Rood, Zwart

Heeft iemand nog goede alternatieven? Het liefst dus Freesync, 144hz en 27" en rond de € 400,-

Een andere optie, staat nog niet in Pricewatch:

Iiyama GB2788HS-B1 - 144hz, 27", Freesync en voor zover ik kan zien rond de € 380,-

[ Voor 14% gewijzigd door Scr33x0r op 19-10-2015 15:14 ]

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 12:55

aercaen

Proud framerate whore

Scr33x0r schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:52:
Schopje. Ik heb nog geen idee wat ik moet kiezen. Voor nu staat de AOC G2770PF op nummer 1, met het nadeel dat hij nog niet leverbaar is en ik mijn huidige schermen al verkocht heb.

pricewatch: AOC G2770PF Rood, Zwart

Heeft iemand nog goede alternatieven? Het liefst dus Freesync, 144hz en 27" en rond de € 400,-
Ik ben niet helemaal thuis in FreeSync schermen maar in je eerste post haal je wel het volgende aan:
Bij voorkeur een scherm met displayport aangezien ik ze op Eyefinity moet en daarvoor 2xDVI en 1xDP moet gebruiken.
Weet dat dit niet gaat werken met FreeSync omdat dit enkel via DP werkt. Het zou kunnen dat 1 van de drie schermen dan wel gaat werken met FreeSync, maar de andere 2 niet. (zelf hier ben ik niet zeker van, moet je eens google'en) FreeSync op zich ben ik compleet voor, maar als je 3 schermen hebt zou je ze best ook alledrie aansluiten op DP. Waarschijnlijk kan je dit niet met je 290X, misschien dan iets om op te letten als je je GPU ooit upgrade.

De keuze voor 144 Hz voor een racegame kan ik alleen maar steunen, dus goed dat je niet voor de 3 x 27" 60Hz hebt gekozen :)

Het scherm dat je hebt gekozen vind ik persoonlijk ook de beste, dus ik zou er zeker voor gaan als ik jouw was.
Voor alternatieven kan je eens naar de volgende schermen kijken:
klik
Dit is gewoon een lijstje in de pricewatch gebaseerd op jouw criteria. Spijtig genoeg heeft geen enkel alternatief FreeSync :(

• Scr33x0r
aercaen schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:22:
[...]

Ik ben niet helemaal thuis in FreeSync schermen maar in je eerste post haal je wel het volgende aan:

[...]

Weet dat dit niet gaat werken met FreeSync omdat dit enkel via DP werkt. Het zou kunnen dat 1 van de drie schermen dan wel gaat werken met FreeSync, maar de andere 2 niet. (zelf hier ben ik niet zeker van, moet je eens google'en) FreeSync op zich ben ik compleet voor, maar als je 3 schermen hebt zou je ze best ook alledrie aansluiten op DP. Waarschijnlijk kan je dit niet met je 290X, misschien dan iets om op te letten als je je GPU ooit upgrade.

De keuze voor 144 Hz voor een racegame kan ik alleen maar steunen, dus goed dat je niet voor de 3 x 27" 60Hz hebt gekozen :)

Het scherm dat je hebt gekozen vind ik persoonlijk ook de beste, dus ik zou er zeker voor gaan als ik jouw was.
Voor alternatieven kan je eens naar de volgende schermen kijken:
klik
Dit is gewoon een lijstje in de pricewatch gebaseerd op jouw criteria. Spijtig genoeg heeft geen enkel alternatief FreeSync :(
Thnx voor je reactie. Ik had er even niet aan gedacht dat ik alle 3 via display port moet. Dan heeft freesync helemaal niet zo'n voordeel. Andere optie is uiteindelijk voor een G-sync monitor gaan en ooit overstappen naar een Nvidia..

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou als je IPS gewend bent sowieso al niet degraderen naar TN, en al helemaal niet als je ze in multimonitor gaat gebruiken, waardoor de TN panelen schuin komen te staan. Je gaat dan echt last krijgen van de brakke kijkhoeken van TN.

Het enige "snelle" scherm wat ik je met dit budget kan aanraden is de pricewatch: Eizo Foris FG2421 Zwart, echter, de bezels zijn behoorlijk dik zo te zien[niet dat die van de AOC zo dun zijn], en ze zijn maar 24". Verder is het wel een erg goed scherm, vooral dankzij zijn VA paneel, die op ongeveer ieder vlak beter zal zijn dan een TN paneel.

Is een normale 60hz 27" ook goed, tja, dan zijn er een hele stapel mogelijkheden.

pricewatch: BenQ GW2760HS Zwart is een AMVA met voor AMVA behoorlijk dunne randen, en een nette prijs. Zal vergeleken met IPS/PLS een beter contrast hebben. Mist wel een DP

pricewatch: Samsung S27D590P Zwart is een PLS [da's net IPS] met erg dunne bezels. Heeft geen VESA gaatjes en ook geen DP.

pricewatch: Asus VX279H Zwart IPS scherm met erg dunne randen, lage prijs, maar ook geen DP en VESA gaten.

pricewatch: Iiyama X2783HSU-B1 Zwart is de Iiyama versie van de Benq, vind hem zelf iets mooier dan de BenQ.

pricewatch: Iiyama ProLite XB2783HSU-B1DP Zwart is de luxe versie van de Iiyama hierboven, met displayport.

Dus ja, het is een beetje schipperen, het ideale scherm [120hz of hoger, 27" en niet-TN] ga je niet vinden voor 400 euro of minder. Het is dan kiezen of geen 27", of geen 120hz of hoger. Is hoge refresh belangrijk, dan zou ik de Eizo pakken, zijn dunne bezels + 27" echt belangrijk, dan zou ik een van de twee Iiyama's nemen.

Maar echt, neem geen TN in multimonitor setups :N

People as things, that’s where it starts.

• Scr33x0r
De simulator van Heusinkveld heeft 3 Asus ROG Swift schermen, dat zijn TN panelen voor zover ik weet en dat zag er geweldig uit. Kleur boeit me minder dan snelheid.. Dus 144hz is een must..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom dan niet 120hz? Verschil tussen 120hz en 144hz zal niet/nauwelijks zichtbaar zijn, maar dan heb je wel veel betere schermen, je kijkt er toch behoorlijk veel naar.

Sowieso, als je pech hebt bij TN heb je geen kleuren, maar prachtige black crush of whitewash :X

De panelen die in dure ROG schermen zitten kun je trouwens niet echt vergelijken met wat er in een gemiddeld gameschermpje van 250 euro zit, overigens hebben die ROG panelen ook zat problemen, veel pixeldefecten vooral.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 14:36
Achja heb atm ook 2x rog Swift en in mijn nieuwe woning komt daar een 3e bij voor flight sims of Racing sims.

Bij deze goedkopere schermen moet je dingen laten vallen, bovendien is het maar de vraag of je 290x ook daadwerkelijk meer als 60fps heeft op deze resolutie. En dat verschilt per game.

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-02 12:55

aercaen

Proud framerate whore

Scr33x0r schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Thnx voor je reactie. Ik had er even niet aan gedacht dat ik alle 3 via display port moet. Dan heeft freesync helemaal niet zo'n voordeel. Andere optie is uiteindelijk voor een G-sync monitor gaan en ooit overstappen naar een Nvidia..
Correct, maar weet dat G-Sync ook via DP moet, en op het moment ook duurder is dan FreeSync.
RobinHood schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:50:
Waarom dan niet 120hz? Verschil tussen 120hz en 144hz zal niet/nauwelijks zichtbaar zijn, maar dan heb je wel veel betere schermen, je kijkt er toch behoorlijk veel naar.

Sowieso, als je pech hebt bij TN heb je geen kleuren, maar prachtige black crush of whitewash :X

De panelen die in dure ROG schermen zitten kun je trouwens niet echt vergelijken met wat er in een gemiddeld gameschermpje van 250 euro zit, overigens hebben die ROG panelen ook zat problemen, veel pixeldefecten vooral.
Ik geef je 100% gelijk.

Misschien eens naar 120 Hz kijken dan, het verschil is nauwelijks merkbaar tenzij je zo geschift als mij bent. De ROG swift is echt een top of the line TN paneel, kost ook niet voor niets zoveel. Defecten valt echt wel mee, heb nogsteeds geen problemen gehad met de mijne. Als alles goed gaat hoor je mensen niet snel klagen op het internet.

• Scr33x0r
120hz IPS is ook niet betaalbaar om eerlijk te zijn. Het nadeel is dat ik er 3 moet.. Das in 1 keer veel centen :-)

Ik weet dat het allemaal TN panelen zijn, maar dit zijn nu mijn opties denk ik:
http://tweakers.net/price...870;391251;427042/XB270H/

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En "mijn" Eizo dan? Enige nadeel is dat ie maar 24" is, grote voordeel is het erg goede paneel.

• Scr33x0r
RobinHood schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:26:
En "mijn" Eizo dan? Enige nadeel is dat ie maar 24" is, grote voordeel is het erg goede paneel.
24" kom ik van, ik wil wel echt vooruit zeg maar..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Van 24" 60hz IPS naar 24" 120hz VA noem ik een betere vooruitgang dan naar 27" 144hz TN.

Bij die Eizo blijft je beeldkwaliteit hetzelfde, of als je gevoelig bent voor contrast gaat het alsnog leuk omhoog, dat samen met dat de boel smoother aanvoelt.

Bij TN lever je erg veel in in beeldkwaliteit, zeker omdat je ze in eyefinity gaat gebruiken, dus schuin neerzet. Slechtere kleuren, slechter contrast, kleuren die verdraaien omdat de hoek anders is, als je pech hebt banding, kans op black crush. En zeker omdat je van IPS afkomt, gaan dat soort dingen opvallen.

Overigens is er nog een wildcard, koreaanse overclockbare IPS panelen. Zijn 27" dingen voor een goede prijs, haal je wel geen 120hz mee, maar 100-110hz is vaak wel te halen.

• Scr33x0r
RobinHood schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:53:
Van 24" 60hz IPS naar 24" 120hz VA noem ik een betere vooruitgang dan naar 27" 144hz TN.

Bij die Eizo blijft je beeldkwaliteit hetzelfde, of als je gevoelig bent voor contrast gaat het alsnog leuk omhoog, dat samen met dat de boel smoother aanvoelt.

Bij TN lever je erg veel in in beeldkwaliteit, zeker omdat je ze in eyefinity gaat gebruiken, dus schuin neerzet. Slechtere kleuren, slechter contrast, kleuren die verdraaien omdat de hoek anders is, als je pech hebt banding, kans op black crush. En zeker omdat je van IPS afkomt, gaan dat soort dingen opvallen.

Overigens is er nog een wildcard, koreaanse overclockbare IPS panelen. Zijn 27" dingen voor een goede prijs, haal je wel geen 120hz mee, maar 100-110hz is vaak wel te halen.
Hmm.. je had gelijk :D

Ik heb nu deze gemonteerd: pricewatch: Philips 272G5DJEB Zwart en ik zit te laag voor de inkijk hoek. Kortom, boven is donkerder dan onder. En als ik eerlijk ben merk ik weinig verschil van 60hz naar 144hz.. Kortom, ik ga ze terug sturen...

Enige wat nu duidelijk is, is dat ik geen TN paneel wil. Dan blijft de vraag:

IPS 120hz 24"
IPS 60hz 27"

Of zit er nog iets tussen in? 75hz bijv... Deze waren 319 euro en ik wil eigenlijk niet veel meer uit geven tenzij het me echt waard is.. Maar gezien het feit dat ik het verschil tussen 144hz en 60hz niet echt merk, vraag ik me af of het niet gewoon beter is om goede 27" panelen te halen.

Om een idee te geven, hier een plaatje van mijn setup:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l6crHfr.jpg

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zei het toch :+

Tussen 60hz en 120hz [of hoger] zit niet heel veel. Er zijn wel "75hz" panelen, vooral AMVA's, maar die doen dat alleen op een lagere resolutie dan fullHD om de een of andere, onduidelijke reden. In principe kun je iedere monitor wel overclocken, maar dat is altijd maar gokken. Zat panelen die hoger dan 65hz niet trekken.

Als je het verschil tussen hoog en lage refresh niet merkt, zou ik zelf voor lage refresh gaan, veel goedkoper, dus meer geld om naar beeldkwaliteit te sluizen.

Je zou kunnen kijken naar die Iiyama die ik aanraadde, echter, dat is een AMVA+, en de kijkhoeken van AMVA+ zijn horizontaal dan wel behoorlijk goed, verticaal zijn ze wel minder. Nog niet zo erg als TN, maar het kan alsnog voldoende zijn om vervelend te zijn.

Anders toch een IPS/PLS. De pricewatch: Asus VX279Q Zwart heeft DP, is 27", is IPS en heeft dunne bezels. De enige review praat over veel ghosting, maar dat is voor een deel ook persoonlijk, hoe gevoelig je ervoor bent.

• Scr33x0r
RobinHood schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:23:
Ik zei het toch :+

Tussen 60hz en 120hz [of hoger] zit niet heel veel. Er zijn wel "75hz" panelen, vooral AMVA's, maar die doen dat alleen op een lagere resolutie dan fullHD om de een of andere, onduidelijke reden. In principe kun je iedere monitor wel overclocken, maar dat is altijd maar gokken. Zat panelen die hoger dan 65hz niet trekken.

Als je het verschil tussen hoog en lage refresh niet merkt, zou ik zelf voor lage refresh gaan, veel goedkoper, dus meer geld om naar beeldkwaliteit te sluizen.

Je zou kunnen kijken naar die Iiyama die ik aanraadde, echter, dat is een AMVA+, en de kijkhoeken van AMVA+ zijn horizontaal dan wel behoorlijk goed, verticaal zijn ze wel minder. Nog niet zo erg als TN, maar het kan alsnog voldoende zijn om vervelend te zijn.

Anders toch een IPS/PLS. De pricewatch: Asus VX279Q Zwart heeft DP, is 27", is IPS en heeft dunne bezels. De enige review praat over veel ghosting, maar dat is voor een deel ook persoonlijk, hoe gevoelig je ervoor bent.
Jup je zei het :) Eigenwijs zijn is af en toe goed he :)

Anyway, ik heb vesa mounts nodig omdat ze aan mijn aluminium frame hangen..

Zelf ben ik tot dit lijstje gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC I2770PQ Zwart€ 253,04€ 253,04
1Asus MG279Q Zwart€ 578,32€ 578,32
1Asus VN279Q Zwart€ 232,95€ 232,95
1Iiyama ProLite XB2783HSU-B1DP Zwart€ 258,90€ 258,90

De laatste twee zijn natuurlijk dus MVA panelen.. ik heb daar geen ervaring mee dus geen idee... De schermen links en rechts van mij heb ik horizontaal niet zo'n rare inkijk.. ik zit nu gewoon te laag (oog is op 1/3 van onderkant 2/3 van bovenkant..

Ik twijfel heel erg of ik die Asus mg279q niet gewoon moet nemen.. Ik ken mezelf.. over maandje of 3 krijg ik toch spijt van mijn compromis..

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die dure Asus is wel heel deftig ja. Deftige prijs ook :+

Ik denk zelf dat met die verhouding AMVA prima moet gaan, ik heb het namelijk omgekeerd, 1/3de van de bovenkant, 2/3 van de onderkant en ik merk geen problemen. pas als ik met mijn ogen op de bezel zit zie ik kleur verschil, maar dat kijkt niet zo prettig :+

Je zou ook gewoon eerst 1 Iiyama kunnen bestellen, kijken of het wat is en daarna de andere 2 halen mocht je happy zijn.

• Scr33x0r
Hmm, misschien ga ik toch voor de Asus.. ik doe ook al bijna 10 jaar met mijn Samsung 205BW :) Als ik er dan 5 jaar mee vooruit kan.

Ik zit alleen nog met een vraag: dvi-d naar displayport en eyefinity, gaat dat goed? Heb ik actieve adapter nodig of juist niet? Blijkbaar moet het DP zijn, dus zou dan ook nog een nieuwe videokaart moeten kopen.

Daarnaast heeft hij freesync (tot 90hz..) en op de volgende website las ik dit:
1 FreeSync is an AMD technology designed to reduce or eliminate screen tears in games and videos by allowing the monitor's refresh rate to be controlled by and synchronized to the Radeon R-series graphics card or APU Radeon R-series graphics. Requires DisplayPort 1.2a compliant monitors that support DisplayPort Adaptive-Sync and an AMD desktop 2014 A-series APU with Radeon R-series graphics, with forthcoming FreeSync-enabled driver. Support for use with multiple monitors planned. Confirm supported technologies with system manufacturer before purchase.
Bron: http://ir.amd.com/phoenix...ol-newsArticle&ID=2002901

Kortom, als ik op den duur mijn 290 een keer inwissel voor een 390 Nitro (met 3 displayports) dan kan ik wellicht mooi Eyefinity + Freesync spelen..

Edit: Omdat ik dan ook nog een videokaart moest kopen ben ik nu voor de Iiyama's gegaan. Ik hoop dat die wel bevallen anders moet ik maar diep in de buidel tasten...

[ Voor 16% gewijzigd door Scr33x0r op 22-10-2015 12:33 ]

• Scr33x0r
Nou Iiyama's opgehangen, wordt hem ook niet hoor... potverdrie, ben het helemaal zat... lelijke kleuren zeg.. alsof er een wazige gloed over hangt.. alles een beetje flets... zelfs mijn Acer AL1916W monitor geeft mooiere kleuren nu.. dat was mijn AOC ips'jes niet zo.. Daarnaast merk ik, nu ik 144hz uitgeprobeerd heb wel degelijk het verschil... kortom.. ik ga toch maar voor de asus...

• AlexP36
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-01 21:30
*edit* ging wat fout

[ Voor 90% gewijzigd door AlexP36 op 25-06-2016 20:47 ]

https://www.youtube.com/channel/UCLQqae1rEveAeUeYUdu-HGQ

• AlexP36
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-01 21:30
Scr33x0r schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:29:
Nou Iiyama's opgehangen, wordt hem ook niet hoor... potverdrie, ben het helemaal zat... lelijke kleuren zeg.. alsof er een wazige gloed over hangt.. alles een beetje flets... zelfs mijn Acer AL1916W monitor geeft mooiere kleuren nu.. dat was mijn AOC ips'jes niet zo.. Daarnaast merk ik, nu ik 144hz uitgeprobeerd heb wel degelijk het verschil... kortom.. ik ga toch maar voor de asus...
We zijn nu een aantal maanden verder en ik zit met hetzelfde probleem bij de keuze van de monitoren.

Heb je ondertussen de monitoren screexor of zijn het andere geworden ?

Post gelijk even een foto mee van je monitor setup nu aub.

https://www.youtube.com/channel/UCLQqae1rEveAeUeYUdu-HGQ

Pagina: 1