Videokaart defect (Sapphire HD7950)?

Pagina: 1
Acties:

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-01 23:00
Beste tweakers,

Heb helaas het vermoeden dat mijn twee maanden oude videokaart het alweer heeft begeven.

De situatie was als volgt: ben net thuis gekomen, start de pc op, luister misschien 5 minuten naar muziek en mijn pc crashed. Vervolgens pc gereset en ik kreeg het volgende beeld.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2moe1py.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/5pr04w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/rs5w05.jpg

Hierna mijn pc weer gereset en sindsdien geen beeld meer.

Heb nu de videokaart losgekoppeld en werk vanaf mijn onboard gpu.

Het betreft onderstaande kaart:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

Heb verder geen gekke dingen met de videokaart gedaan. De videokaart is slechts voor een beetje gamen gebruikt. Heb zelf 35 dagen totaal niet gegamed, dus zoveel gebruik is er eigenlijk niet sinds ik het product in gebruik heb genomen. Aanschaffing was in mid augustus. Verder slechts bf3/csgo, dus ook niks wat de videokaart niet aan zou moeten kunnen.

Graag verneem ik of ik hier te maken heb met een defect. Het zou nog onder de garantie vallen.

:? :?

Zal zometeen nog even kijken of ik wel weer beeld krijg als ik mijn videokaart aankoppel. Heb verder ook al gecheckt of alle kabels nog goed bevestigd waren (en dit was het geval). Maar dit beeld geeft mij in ieder geval een beetje een raar gevoel.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je wellicht nog wat meer gegevens over je PC? Met name de voeding bijvoorbeeld :)

Als het goed is heeft je Sapphire HD7950 een duale bios;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/goBBOaI.png

Je kan altijd even de 2e bios proberen, wellicht dat dit magisch iets oplost.
Uiteraard moet je deze switch verschuiven wanneer de PC uit staat, niet als hij aan staat :)

Overigens lijkt het op een brakke videokaart inderdaad en dit valt zeker weten onder de garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door stin00 op 18-10-2015 15:07 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• rzn
De specificaties tref je hieronder aan:

Intel Core i5 3570K (Socket 1155, Boxed)
Samsung 128GB Solid State 830 Series (SATA-600, 2.5")
Seagate 2TB Barracuda ST2000DM001 (SATA-600, 7200RPM, 3.5")
Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
ASRock > Z77 Extreme4-M
Super flower PSU, SF550P14XE

Verder bedankt voor je snelle reactie.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Update (15:27):
Heb inmiddels de videokaart weer ingeplugd en hij geeft wel weer beeld. Zal als ik tijd heb later nog wel wat games proberen en zien of ik weer problemen ga ervaren.

Maar wat is jullie inziens het beste?
Zou ik gewoon contact opnemen met de leverancier en het probleem voorleggen en een vervangend exemplaar verzoeken of geld terug? Dat ik na 2 maanden al een dergelijk beeld krijg zonder ook maar enige belasting, vind ik wel een beetje vreemd... :| :|

[ Voor 50% gewijzigd door rzn op 18-10-2015 16:08 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
wijst idd op videokaart, ik weet niet of je nog iets van een overclock op je cpu hebt? Maar misschien is het toch verstandig om je bios even te resetten (als je er niet meer in komt via de batterij/jumper), mocht dat ook niet helpen dan kun je nog je geheugen reseaten (eerst 1 balk om te proberen) en mocht het dan nog aanhouden kun je de videokaart mss nog in een andere pc proberen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• rzn
aminam schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:31:
wijst idd op videokaart, ik weet niet of je nog iets van een overclock op je cpu hebt? Maar misschien is het toch verstandig om je bios even te resetten (als je er niet meer in komt via de batterij/jumper), mocht dat ook niet helpen dan kun je nog je geheugen reseaten (eerst 1 balk om te proberen) en mocht het dan nog aanhouden kun je de videokaart mss nog in een andere pc proberen.
Nee, heb geen overclock. Alles staat op standaard.

• rzn
Update:
Zojuist weer een crash meegemaakt. PC loopt vast en wil vervolgens niet meer met beeld opstarten. Dit keer geen roze scherm, maar slechts een geluid.

Heb de videokaart losgekoppeld, en het werkt weer op basis van de onboard gpu.

• tweaker1986
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-01 18:21
Je zou ook een andere voeding kunnen proberen.
Super flower voedingen hebben wel eens dat voltages spontaan omlaag vliegen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik gok ook op de voeding.
"Goedkope" voeding met een zware grafische kaart is tzt vragen om problemen.
Als je een andere pc in de buurt hebt waar je kunt testen, dan die grafische kaart daar proberen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Sluit mij aan bij de rest, lijkt op voeding. Als je pc al crashed tijdens het luisteren van muziek betekent dat er meer dingen instabiel zijn dan de videokaart. Als de spanning van een voeding te veel schommelt kan hij meerdere onderdelen beinvloeden.

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Ik heb een tijd geleden dit probleem ook gehad (zelfde kaart en zelfde gecrashed scherm). Oplossing was... Een software wijziging. Hoe en wat durf ik niet meer te zeggen.

Lag niet aan mijn voeding, is goede kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door vincent120420 op 27-10-2015 16:39 ]

• tweaker1986
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-01 18:21
Dat kan inderdaad je kunt de videokaart ook underclocken dat werkt vaak ook maar daar heb je de videokaart niet voor gekocht.

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-12-2025
Voeding lijkt me eigenlijk ook wel sterk omdat deze specifieke PSU tier 2 bij de meeste psu lists is en Superflower het over het algemeen niet bekend staat om slecht spul(het is dan vaak ook wel vrij redelijk aan de prijs).

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
lijkt mij gewoon de videokaart hoor, superflower is voor zo ver mij bekend geen slechte kwaliteit en levert ook oem voedingen aan andere merken. Misschien heb je de mogelijkheid om de videokaart in een andere computer te testen? dan weet je natuurlijk meteen of je het moet zoeken bij de videokaart of de rest van je pc.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• rzn
Heb in de tussentijd geen problemen meer gehad. Vandaar de verlate reactie.

Heb wel af en toe wat lage fps, maar weet niet waar dat vandaan komt.

Iedereen bedankt voor zijn input. Mochten problemen terugkeren, dan zal ik dit topic bumpen.
Pagina: 1