Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN glasvezel i.c.m. gescheiden netwerken en IPTV

Pagina: 1
Acties:

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
Goedemiddag mede-tweakers!

Binnenkort zullen we thuis overgaan naar KPN glasvezel en dit geeft wat uitdagingen :-)

Laat ik eerst de situatie schetsen:
-> Op dit moment hebben we een Ziggo verbinding (internet + TV)
-> De Ziggo internet vebinding wordt "gesplitst" naar 2 separate netwerken d.m.v. vlanning
-> Voordeel: beide hebben een eigen interne netwerk en kunnen elkaar niet beinvloeden.
-> TV wordt gewoon d.m.v. een coax doorgetrokken en dit werk out-of-the-box

Nieuwe situatie:
-> KPN glasvezel
-> 2 separate interne netwerken zijn nog altijd vereist. Dit kan uiteraard weer d.m.v. vlanning
-> uitdaging: IPTV over deze netwerken laten lopen -> er is slechts 1 netwerkkabel beschikbaar zonder mogelijkheid makkelijk nog een kabel te trekken

Ik heb een netwerkachtergrond dus netwerk configuraties zijn mij niet onbekend. Bridged IPTV lijkt mij dan ook de makkelijkste oplossing maar ik heb weinig zin om overal managed switches te gaan configureren (want internet en IPTV moet dan gescheiden zijn, het worden er dan al snel 4).
Daarom kom ik al snel op routed IPTV uit echter heb ik niet veel kaas gegeten omtrent IGMP. De Raritek wat ik heb heeft de beschikking over een IGMP proxy dus dat zou i.i.g. moeten werken echter is het niet de bedoeling dat ik overal de multicast overheen ga gooien :-) Groot netwerkje betekend teveel "overlast" - maar hoeveel overlast geeft dit nu eigenlijk?

Mijn vragen aan jullie:
1. Ga je de performance degradatie merken als ik geen IGMP snooping switches / router heb? (de Rariteks hebben het i.i.g. niet, de rest is op dit moment unmanaged).
2. IGMP over 2 vlan's gaat mij geen te complexe configuraties opleveren?

Alvast bedankt! :-)

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11 21:27
Tsja, je geeft het zelf al aan. Als je bridged wil werken zul je aan de andere kant van die enkele ip-kabel een managed switch moeten hebben, anders kun je de vlans niet ontrafelen. Je netwerk situatie is me echter niet geheel duidelijk. Kun je een tekeningetje toevoegen van de huidige en beoogde situatie?

Één ding zie ik je niet meenemen. De kpn tv kastjes kunnen zelf het tagged traffic untaggen. Dus als je ze het rauwe kanaal met vlan 6 en 4 beide tagged geeft zou dat moeten werken ( al heb ik dat zelf nooit getest).

Als je routed gaat, zonder snooping, snoept dit worse case 12mbit per kastje dat je hebt van je poortsnelheid af (van elke poort op je switches dus). Voor een gigabit netwerk is dat niet zo erg en nauwlijks merkbaar lijkt me. Voor wifi is dit een stuk vervelender, omdat dit halfduplex is. Grote vraag is in dat geval: kun je wifi isoleren van je routed netwerk?

Hopelijk helpen deze pointers je al iets verder.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:15
Hou het simpel koop een moca 32 setje dan kun je de coax kabel blijven gebruiken.

http://www.allekabels.nl/...et-over-coax-adapter.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
sl1000 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:07:
Één ding zie ik je niet meenemen. De kpn tv kastjes kunnen zelf het tagged traffic untaggen. Dus als je ze het rauwe kanaal met vlan 6 en 4 beide tagged geeft zou dat moeten werken ( al heb ik dat zelf nooit getest).
Dat wist ik niet dus iets om te onthouden.

Bij mijn weten gaat multicast verkeer niet over WIFI dus daar zou ik geen rekening mee hoeven houden. Kan natuurlijk dat ik mij vergis.

Ik heb een netwerk overzichtje gemaakt zoals de situatie is. De situatie blijft hetzelfde alleen dat de TV's een decoder krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/10hop3p.jpg

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
superbig91 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:57:
Bij mijn weten gaat multicast verkeer niet over WIFI dus daar zou ik geen rekening mee hoeven houden. Kan natuurlijk dat ik mij vergis.
IP multicast werkt prima.
Ik heb een netwerk overzichtje gemaakt zoals de situatie is. De situatie blijft hetzelfde alleen dat de TV's een decoder krijgen.

[afbeelding]
Geen idee wat die VLANs daar doen, maar ze komen uit op 2 verschillende poorten op de Mikrotik. Beide poorten master maken en er komt geen VLAN aan te pas..

IGMP snooping ga je ook niet missen op de Mikrotik, tenzij je daar WiFi gebruikt. Vervolgens zul je op of voor iedere access point ook moeten snoopen, verdwaalde IPTV wil je niet over je WiFi hebben. Zeker weten dat die switches geen snooping doen? De meeste wel, althans in theorie..

• sl1000
wifi zet alle aangeboden data door, of dat nu multicast verkeer is, of iets anders.
De microtik router kan helaas geen igmp proxy draaien (volgens netwerkje.com)
Idealiter zou ik de microtik vervangen door een device welke dat wel kan (openwrt, pfsense, ipfirewall, edgerouter, etc) en dan de switch in meterkast-2 ook vervangen door een die igmp snooping kan doen.
Met die aanpassingen zou je alles routed moeten kunnen draaien, zonder dat je een wifi-device flood, en ben je klaar voor de toekomst.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
sl1000 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:15:
De mikrotik router kan helaas geen igmp proxy draaien (volgens netwerkje.com)
Waar lees je dat? Dat kan 'ie namelijk wel.

Mogelijk ben je in de war met snooping, dat doen ze inderdaad niet. Mits je geen WiFi op de Mikrotik gebruikt kun je probleemloos voor beide netwerken IGMP proxyen.

• sl1000
Je hebt gelijk, ik haalde snooping en proxying even door elkaar.
Pagina: 1