Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat iedereen welleens een krant en/of het nieuws heeft gezien.

Zelf ben ik van mening dat het nieuws vaak erg overdreven is (misschien uit commerciele overwegingen?) en dat het ene programma/krant kan leiden tot totaal andere overtuiging dan de andere. Dit met als ergste gevolg (om maar iets te noemen) oorlogen.
Aan de andere andere kant vind ik het toch erg belangrijk om zo af en toe het nieuws te volgen zodat ik het één en ander meekrijg.

Maar toch.... Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 19:34 schreef Reggeaman het volgende:

Dit met als ergste gevolg (om maar iets te noemen) oorlogen.
ik ben bang dat mij niet helemaal duidelijk is wat je hier nou mee bedoelt. Maar meestal is zo'n oorlog al begonnen als wij er pas bericht van krijgen. Laat staan dat hier een oorlog uitbreekt als wij verschillende kranten gaan lezen waar schrijvers vaak hun mening laten doorschemeren. Dat moet je proberen te filteren.

Je hoort ook wel is mensen zeggen dat ze zo cynisch worden van het nieuws. 'Oh er is weer een oorlogje, nou ik pak nog een ijsje, jij ook nog wat jan?'

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 20:35 schreef baantje het volgende:

[..]

ik ben bang dat mij niet helemaal duidelijk is wat je hier nou mee bedoelt. Maar meestal is zo'n oorlog al begonnen als wij er pas bericht van krijgen. Laat staan dat hier een oorlog uitbreekt als wij verschillende kranten gaan lezen waar schrijvers vaak hun mening laten doorschemeren. Dat moet je proberen te filteren.
Een oorlog breekt pas uit zodra er genoeg mensen zich hiervoor willen inzetten. en die bereik/beinvloed je d.m.v. de media.

Maar als je het over andere verschikkelijke dingen zoals verkrachting ed. wordt er veelal de afkomst bij vermeld, behalve als het gaat om een Nederlander.

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 20:48 schreef Reggeaman het volgende:

Een oorlog breekt pas uit zodra er genoeg mensen zich hiervoor willen inzetten. en die bereik/beinvloed je d.m.v. de media.
Weer een voorbeeld van hoe makkelijk mensen te beïnvloeden('its as easy as baking a pie')zijn. Daar komt nog bij dat ze elkaar opjutten tot er iemand die eerste kogel of raket laat gaan..., zie het dan nog maar is te stoppen.
Want dan wil niemand meer toegeven dat het hun/zijn fout was.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Op dinsdag 19 juni 2001 20:48 schreef Reggeaman het volgende:
Maar als je het over andere verschikkelijke dingen zoals verkrachting ed. wordt er veelal de afkomst bij vermeld, behalve als het gaat om een Nederlander.
Ja, daar stoor ik me ook heel erg aan , zeker de laatste tijd. Ik ben zelf 100% nederlander, maar dan nog is het onnodige zwartmakerij.

Zo van oh, weer zo'n zwarte (ofzo) , terwijl nederlanders net zoveel rottigheid uithalen , alleen dan heet het gewoon een man of vrouw..

Is het trouwens de laatste tijd niet zo dat nieuws pas nieuws is als het in het nieuws is geweest? De meeste onzinnige dingen hoor je nou over, terwijl belangrijke zaken nooit in het nieuws komen ( systematisch doodgezwegen ) , omdat het de heren media niet zo goed uitkomt .

Mijns inziens ( noem het maar paranoia ) hangt dat allemaal samen met de grote machtsblokken van tegenwoordig ( grote medianetwerken / grote bedrijven / politiek ) die allemaal hun eigen belangen hebben om de mensen zo dom mogelijk te houden en tevreden te stellen met nieuws dat er vaak (niet altijd ) niet toe doet.

Iemand 1984(orwell) wel eens gelezen over zijn oorlogen theorie? Hij zit er wel erg dicht bij ben ik bang.

edit:
typo's

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• MaartenP
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

Iemand 1984(orwell) wel eens gelezen over zijn oorlogen theorie? Hij zit er wel erg dicht bij ben ik bang.
Moet lijkt mij 1948 zijn ;)

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 10:21 schreef BaSSzje het volgende:

[..]

Ja, daar stoor ik me ook heel erg aan , zeker de laatste tijd. Ik ben zelf 100% nederlander, maar dan nog is het onnodige zwartmakerij.

Zo van oh, weer zo'n zwarte (ofzo) , terwijl nederlanders net zoveel rottigheid uithalen , alleen dan heet het gewoon een man of vrouw..

Is het trouwens de laatste tijd niet zo dat nieuws pas nieuws is als het in het nieuws is geweest? De meeste onzinnige dingen hoor je nou over, terwijl belangrijke zaken nooit in het nieuws komen ( systematisch doodgezwegen ) , omdat het de heren media niet zo goed uitkomt .

Mijns inziens ( noem het maar paranoia ) hangt dat allemaal samen met de grote machtsblokken van tegenwoordig ( grote medianetwerken / grote bedrijven / politiek ) die allemaal hun eigen belangen hebben om de mensen zo dom mogelijk te houden en tevreden te stellen met nieuws dat er vaak (niet altijd ) niet toe doet.

edit:
typo's
Ja hoor, stiekum zorgt De overheid ervoor dat we niks meer te zien krijgen. Zo hebben zo bijvoorbeeld ook nergens het nieuws laten zien van het eerste marsmannetje op aarde vorige week... :?
Allemaal leuk en aardig hoor, die conspiracy theorien, maar ik denk dat het voor de meeste nieuwsprogramma's vooral om concurrentie gaat, dus willen ze afwisselend nieuws brengen, en niet elke dag van: "weer 2 doden in Israel". Het is hard, maar dan boeit het mensen niet meer.
DAT is dus de reden dat belangrijk nieuws niet altijd uitgezonden wordt, en gee wereldwijde conspiracy om de massa dom te houden.

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 10:51 schreef MaartenP het volgende:

[..]

Moet lijkt mij 1948 zijn ;)
gewoon 1984.. is een boek.. |:(

• MaartenP
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

[b]

gewoon 1984.. is een boek.. |:(
Yep je hebt gelijk, dat het een boek was dat wist ik wel hoor, dat het van orwell was ook maar ik was alleen in de veronderstelling dat het boek 1948 heette maar je heb gelijkt.

• Yuri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2024
1984, BIG BROTHER IS WATCHING YOU!!

Komt ook het hele idee van Big Brother (tv) vandaan!

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Komt ook het hele idee van Big Brother (tv) vandaan
Dacht het niet. In 1984 was er geen wedstrijd, en werd je gewoon gemarteld/gedood als je voor een camera iets verkeerds deed.

Maar ff on-topic:
Het nieuws wordt vaak wel eenzijdig weergegeven vind ik. Je kunt vaak al aan de toonzetting aflezen wie nu weer de bad-guys zijn (VS, Israel, Rusland), terwijl de werkelijkheid vaak ietsjes ingewikkelder in elkaar zit. Ook hoor je vaak maar 1 kant van het verhaal. Heeft iemand die El Moumni (ofzo) nou eigenlijk al gevraagd wat ie nou eigenlijk bedoelde? |:(

Verandert z'n sig te weinig.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 14:40
op zich heb je gelijk, dat is de reden waarom ik niet zoveel naar nieuws programma's op tv kijk die gemaakt worden door comerciele zenders. omdat het dan puur om de winst gaat. geef de voorkeur aan de publieke omroepen.

Maar hier zijn in Nederland heele strenge regels voor etc. Om de pluriformiteit te waarborgen. En mag een combinatie niet meer dan 33% van de media markt bezitten ivm hiermee.

zomoet de eindredacteur los staan van de directie, (laatste jaren is dat wat aan het veranderen, maar dit mag tot op zekere hoogte omdat het beter voor de lezer zou zijn).

Maar media staat tegenwoordig gelijk aan invloed, daarom vind ik ook dat dat niet hand in hand mag gaan met politiek zoals in Italy (zorgwekend om tezien).

Maar in Nederland zijn er nog maar 2 bedrijven die landelijke kranten uitbrengen.

regionaal zijn dat er 4.

• Yuri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2024
Volgens mij ken ik er meer landelijk hoor!

1. Telegraaf
2. Algemeen Dagblad
3. Financieel Dagblad
4. Nederlands Dagblad
5. Reformatorisch Dagblad
6. Volkskrant
7. Parool
8. NRC
9. Nederlandse Staatcourant
10.Metro (jaja is onafhankelijk)
11.Trouw

En Regionaal,

1. Nieuwsblad v/h Noorden
2. Zwolsche Courant
3. De Limburger
4. Limburgs Dagblad
5. Brabants Dagblad
6. Deventer Courant
7. Nieuw Kamperdagblad
8. Gelders Dagblad...etc. etc. etc. er zijn zoveel regionale kranten!

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Op woensdag 20 juni 2001 13:16 schreef HermeS het volgende:
Maar hier zijn in Nederland heele strenge regels voor etc. Om de pluriformiteit te waarborgen. En mag een combinatie niet meer dan 33% van de media markt bezitten ivm hiermee.
Maar ze halen hum nieuws wel allemaal bij dezelfde persbureaus vandaan.

En bovendien macht strekt zich wel wat verder dan toch wat zichtbaar is.
Als je geld ( = macht ) hebt kan je bijna alles doen, zonder je ooit te voor hoeven verantwoorden en natuurlijk zo links en rechts nog wat manipuleren..

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Op woensdag 20 juni 2001 14:14 schreef Yuri het volgende:
Volgens mij ken ik er meer landelijk hoor!

1. Telegraaf
2. Algemeen Dagblad
3. Financieel Dagblad
4. Nederlands Dagblad
5. Reformatorisch Dagblad
6. Volkskrant
7. Parool
8. NRC
9. Nederlandse Staatcourant
10.Metro (jaja is onafhankelijk)
11.Trouw

En Regionaal,

1. Nieuwsblad v/h Noorden
2. Zwolsche Courant
3. De Limburger
4. Limburgs Dagblad
5. Brabants Dagblad
6. Deventer Courant
7. Nieuw Kamperdagblad
8. Gelders Dagblad...etc. etc. etc. er zijn zoveel regionale kranten!
Laten nou net de Volkskrant, AD, Parool, NRC en Trouw van 1 bedrijf zijn. Verder is de Telegraaf eigenaar van een zooi regionale kranten. En Nederlands Dagblad
en Reformatorisch Dagblad zijn echt niche-kranten, die door niet veel mensen worden gelezen (geloof ik. Ik weet van niemand dat ie ze leest.

En verder, wie leest er al die kranten? Je neemt het meeste over van 1 krant, en van het nieuws. Als die constant zeggen dat Duitsland slecht (in verschillende vermommingen natuurlijk) is, wat zal dan jouw mening van Duitsland na een tijd wel niet zijn?

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1