Home Entertainment System aansluiten op nieuwe TV

Pagina: 1
Acties:

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

waztone

de enige echte

Topicstarter
Beste allemaal, ik vraag me af hoe ik al mijn apparaten nu het beste kan aansluiten.

Ik heb net een nieuwe TV gekocht en wil alles goed aansluiten.

Ik heb het volgende;
Nieuwe Samsung 4k TV [UE55JU7090TXZG]
Sony versterker [HT-SF100]
Sony Console [PLAYSTATION 3 CECH-2004A]
Nintendo Console [WII]
HTPC [ZOTAC AD-02]
HD Decoder [AMINO A140]
NAS [Synology DS213j]
Afstandsbediening [LOGITECH Harmony One]

Momenteel loopt er één HDMI kabel van de TV naar de versterker en zitten alle apparaten aangesloten op de versterker. Behalve de Wii, die zit via component aangesloten op de TV.
Op de oude tv kon ik de audio via tulp aansluiten op de versterker, maar de nieuwe tv heeft daar geen extra aansluiting voor. Wel een 3,5mm jack aansluiting of optisch.

De nieuwe TV ondersteunt dus ook 3D en ik begrijp dat mijn versterker geen 3D signalen doorstuurt. Ook heeft mijn versterker geen ondersteuning voor HDMI-ARC begrijp ik.
Nou kan ik natuurlijk een nieuwe versterker kopen die dat allemaal wel ondersteunt, maar dat zal voorlopig nog even niet gaan.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik (waarschijnlijk sporadisch) ook wel eens 3D wil gebruiken via de PS3 of de Zotac (met Kodi).
Begrijp ik het goed dat ik dit alleen kan bereiken door de apparaten rechtstreeks aan te sluiten op de TV en dan met een optische kabel de TV door te lussen naar de versterker?

Krijg ik dan ook te maken met audio delay? Kan ik die het beste aanpassen op de TV of op de versterker?

De Zotac wordt gebruikt voor films en series (misschien ook 3D films)
De PS3 word gebruikt voor games, DVD’s en Blu-rays (misschien ook 3D games en films)
TV kijken doen we eigenlijk nooit via de gewone tuner, alleen via de Amino HD-decoder.
Alles word uiteraard bediend met de Logitech Harmony One. Behalve de Wii, want die word niet ondersteund.

Alle tips, opmerkingen of duwtjes in de goede richting zijn welkom.

All is fair in God of War

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Als je bronnen direct op de TV aan gaat sluiten via HDMI zou ik - als het apparaat het ondersteunt - nog een losse kabel voor de audio leggen vanaf de bron naar de Sony receiver. Dit omdat lang niet elke TV 5.1 doorstuurt en er in veel gevallen 2.0 stereo van wordt gemaakt. Mocht Dolby 5.1 wel lukken dan gaat het veelal mis met DTS 5.1. Natuurlijk kan je het van te voren even testen wat jouw TV doet.

Qua delay durf ik het niet te zeggen. Ik heb TV's gehad waar de Audio Out in synch was met het beeld, maar ook TV's waar ik de synch nog in moest stellen op de receiver (auto audio synch van HDMI werkt niet altijd even goed). Maar dat zou je nu ook al moeten met alles naar de receiver en dan de TV.

De rest van hoe het nu aan is gesloten is naar mijn inziens correct. Wel de genoemde nadelen welke de beperking zijn van de HDMI 1.3 versie op de Sony. Let wel dat als je ooit een andere receiver koopt dat je dan in 99,9% van de gevallen niet de subwoofer over kan zetten. De meeste receivers verwachten een actieve subwoofer en geen passieve zoals de Sony. Uitzondering is bijvoorbeeld de VSX-S510 van Pioneer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.