Toon posts:

Knop verwarming regelen met raspberry pi of arduino?

Pagina: 1
Acties:

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 16:30
Hi all,

Op mijn kamer heb ik al een aantal domotica toepassingen zoals het schakelen van lampen met de raspberry pi, automatisch water geven van de planten etc. Nu wil ik echter ook graag voor de verwarming laten regelen door de raspberry (of een arduino). Op dit moment is het zo dat ik de verwarming moet regelen met een knop, maar het wordt gauw te warm of te koud.

Ik zat er zelf aan te denken om een sterke motor aan de muur of de vensterbank boven de knop te maken, en via een band of kettinkje de knop te laten draaien. Ik heb toegang tot een 3d printer, dus ik zou een tandwiel uit kunnen printen (denk ik) als dat beter zou werken (moet ik wel eerst uitzoeken hoe dat moet :9 ).

Waarom ik deze post maak is om jullie om advies te vragen. Ik al vaker gezocht maar er zijn maar weinig projecten die het op deze manier oplossen. Ik heb geen idee wat voor'n motor ik moet kiezen of dat er misschien een betere oplossing is. Ik kan helaas niets aan de knop veranderen omdat het kamerhuur betreft.. Het programmeren van de oplossing gaat waarschijnlijk prima lukken :). Alvast bedankt!

Nog een foto van de knop, misschien wel handig,

Edit: De knop kan dus makkelijk van de verwarming af geschoven worden, waar een vierkante vorm overblijft.

[Voor 4% gewijzigd door janvandijk96 op 18-10-2015 13:50]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
Vraag aan de huurbaas of je er voor eigen kosten een thermostatische radiatorkraan op mag zetten. Die heb je al vanaf zo'n 15 euro. Dan is de temperatuur al beter geregeld en wil je alsnog automatiseren dan heb je daarmee een goede basis.

[edit]
Met basis bedoel ik: je kan daarna (alleen) de knop van de thermostatische kraan vervangen voor bijvoorbeeld zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/...ermostaat-set-595778.html

[Voor 30% gewijzigd door croxz op 18-10-2015 13:57]

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 16:30
croxz schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:54:
Vraag aan de huurbaas of je er voor eigen kosten een thermostatische radiatorkraan op mag zetten. Die heb je al vanaf zo'n 15 euro. Dan is de temperatuur al beter geregeld en wil je alsnog automatiseren dan heb je daarmee een goede basis.
Klinkt inderdaad als een goed idee, maar ik vind het juist ook leuk als ik het vanaf bijvoorbeeld mijn smartphone kan regelen of voordat ik naar huis ga de verwarming alvast aan kan zetten, etc. En het zou het leukst zijn als ik het nog zelf kan programmeren ook :9

Edit: Zie net je edit, maar dat wordt dan eigenlijk te duur voor me.. Het idee is wel cool, ik ga in ieder geval even daar verder op zoeken!

[Voor 10% gewijzigd door janvandijk96 op 18-10-2015 14:01]

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:18
Dit is wat je zoekt http://www.cvtotaal.nl/servomotor-230v-vloerverwarming.html?
Ze zijn er met verschillende maten schroef aansluiting, en zowel op 230v als 24v.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:44
Inderdaad, de juiste manier is een thermostatische kraan, met daarop een op afstand te bedienen knop.
Zoiets als dit: http://www.homewizard.nl/homewizard-radiator-kit.html
Verwarming aanzetten met je telefoon: dan moet je (waarschijnlijk) niet aan knoppen denken, maar aan een thermostaat (zoals Toon of Nest) die je met je telefoon bedient.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Met een overbrenging met een riempje trek je op den duur alles kapot met lekkage tot gevolg. Het riempje moet namelijk op spanning staan. Of het met tandwielen gaat lukken betwijfel ik, zelfde probleem.. Je lekert een kracht en geen moment, wasrdoor er op rare plekken krachten terug ontstaan.

Dus inderdaad, thermostaatkraan erop en bovenstaande adviezen volgen

PVoutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee