Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op jacht naar een betere verbinding - what to do

Pagina: 1
Acties:

• MikedeWildt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-07-2022
Goedemorgen,

Ik probeer bij mijn moeder thuis het internet naar een wat hoger niveau te krijgen. Ze heeft hier te maken met een zogenaamde slechte verbinding, maar de oorzaak is mij niet duidelijk. Het speelt al jaren en we krijgen het niet beter. Ons abonnement bij Ziggo (het goedkoopste internet abonnement dat er is), maar tot een maand geleden hadden we nog het duurste zakelijke abonnement met dezelfde klachten.

Hoe ziet de situatie in de meterkast eruit?

Cisco EPC3925 in de meterkast op de beganegrond. Vanuit hier gaan er diverse UTP kabels naar alle kamers in het huis. Voor het gemak heb ik die er allemaal uitgehaald behalve de televisie en een UTP kabel die naar de 1e verdieping gaat -->
Daar op aangesloten staat een Sitecom Wifi Accesspoint N300.

Tot gistermiddag zat tussen beide nog een Cisco SE2800 Ethernet Switch. Nu deze er tussenuit is vraag ik me af of ik daar wel goed aan heb gedaan. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat de rol van een switch precies is in de situatie zoals die tot gisteren was.

Daarbij heb ik de bandbreedte van 2,4 naar 5 GhZ gehaald.

De Tx-snelheid (waarmee ik via mijn mac meet of ik een beetje knap internet heb komt niet boven de 65 Mbps uit) ligt volgens mij veel te laag.

Wat zijn de opties die ik kan doen om voor eens en altijd verbetering aan te brengen?
- De Modem van Ziggo laten vervangen voor een Ubee (als ze dat al doen)?
- De instellingen van de modem resetten naar fabrieksinstellingen?
- de Switch terugzetten?
- Het access point vervangen of (als het kan) anders instellen?
- Een goede router achter het Ziggo modem hangen en de wifi functionaliteit van het modem uit (laten) zetten

Ik hoop dat er wat mensen zijn die met mij mee kunnen denken over een oplossing. Vriendelijk bedankt alvast. Ik hoor graag van jullie.

PS: goed om te vermelden is dat het bereik van het internet sinds kort wél veel groter is geworden ( in de tuin internetten kon nooit, maar sinds een tijdje wel aardig). Daarbij is de reden dat op de eerste verdieping een access point staat omdat we op de 2e verdieping amper internet hadden maar dat is ook niet heel veel beter nu.

[ Voor 8% gewijzigd door MikedeWildt op 18-10-2015 11:59 . Reden: additionele info toegevoegd ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ik wou dat ik 65Mbps had... Een mp3tje in een halve seconde binnenhalen.
Hoe ervaar jij op je mac de verbinding eigenlijk? Of ik bedoel eigenlijk: zit het probleem niet gewoon in de pc van je moeder, i.p.v. de verbinding van Ziggo?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09
Je hebt alle UTP kabels weggehaald? :?

Lekker terugleggen dan. Bekabeld is sowieso betrouwbaarder dan wifi.

Verder: wat is er nu precies traag? Je internet? Dus het is ook traag als je een PC rechtstreeks met een kabel op het modem aansluit? Of zit het probleem in de wifi? Of ergens anders?

Je haalt nu 65Mbps met het goedkoopste Ziggo abonnement? Dan zou ik niet gaan klagen want dat abonnement is max 40/4Mbps.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 19:02
Waarom wil je het modem gaan vervangen? Dat gaat Ziggo niet doen tenzij het defect is.
Alle modems van Ziggo zijn even goed / of slecht het is maar hoe je het bekijkt.

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 15:07
65mbps klinkt mij alsof dat gewoon de max van een bepaalde wifi-n kaart is. Maar inderdaad, alles lekker bekabeld aansluiten is gewoon het best. Zeker met wifi ben je afhankelijk van onder andere de soort bouw waar je in woont (veel of weinig gewapend beton), en hoeveel wifi-netwerken er in de buurt zitten, en op welke kanalen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Xander schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:14:
Je haalt nu 65Mbps met het goedkoopste Ziggo abonnement? Dan zou ik niet gaan klagen want dat abonnement is max 40/4Mbps.
Klinkt inderdaad alsof topicstarter zijn eigen wifisnelheid aan het testen is. En dan is 65Mbps niet eens zo heel beroerd als praktijksnelheid op een N300 accesspoint.

Dus, topicstarter: geef eens duidelijk aan:
- welke klachten / problemen je precies ervaart
- hoe en wat je precies getest hebt

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MikedeWildt
@zetje01 - Die 65 mbps is wat mijn Macbook aangeeft als ik op de option toets + klik op wifi teken klik. Misschien is dat niet de actuele snelheid?

UTP weggehaald op 1 na die in onze desktop gaat. De rest benaderen we met laptops (zonder utp ingang) / ipads / telefoons dus geen UTP mogelijkheid.

Het internet is traag, valt van tijd tot tijd helemaal weg, bereik schiet op en neer van hoog naar laag en andersom. Als ik een test met speedtester doe kom ik nooit boven de 20 mbps uit, maar soms maar op 10 a 15. En dat meet ik dan in de meterkast...

Ik denk dat die getallen van mijn Macbook dus niet representatief zijn en die van de mobiele app (Speedtester) wel, maar ik heb geen kennis van de betrouwbaarheid van die applicatie.

Denken jullie dat er verder niets mis is met de opzet (Ziggo modem -> Sitecom Wifi Accesspoint N300)? Is het misschien zo dat er instellingen verkeerd staan in het modem?

Ik heb afgelopen week het kanaal van 2,4 naar 5 ghz gezet maar haalde ook niets uit.

Sorry voor de vertraging maar ik had ... geen internet :)

Mike

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Alles loskoppelen van de Ziggo router, WiFi uitzetten op router, MacBook met een nieuwe UTP kabel aansluiten hierop en testen.

Bij slechte ervaring inloggen op je Ziggo router (niet spanning eraf halen) en bij status je waarden van je up- down kanalen bekijken.

Bij slechte waarden je AOP checken en mogelijk vervangen voor een gescheiden variant.

[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 26-10-2015 10:17 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Test het eerst eens met een systeem dat wel bekabeld aangesloten zit, om uit te sluiten dat het aan je internetverbinding ligt.

Maar ik gok dat de wifi ontvangst om wat voor reden dan ook niet goed is en dat de problemen veroorzaakt. Aangezien het al jaren speelt zou ik zeggen: vervang dat sitecom AP eens door wat beters.

Als je het test "bij de meterkast", ben je dan verbonden met het Ziggo modem of met de Sitecom? Hoe staat wifi ingesteld, beide apparaten met hetzelfde SSID (netwerknaam) en wachtwoord, maar wel een ander kanaal?

Zet die sitecom eens uit en probeer of je bij het Ziggo modem een stabiele verbinding voor elkaar kan krijgen (zowel bedraad als draadloos). Zodra dat werkt, kan je eens gaan kijken of je op de eerste verdieping een beter apparaat kan plaatsen om het bereik daar te verbeteren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-11 22:48
MikedeWildt schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:55:
@zetje01 - Die 65 mbps is wat mijn Macbook aangeeft als ik op de option toets + klik op wifi teken klik. Misschien is dat niet de actuele snelheid?
Gebruik eens iets als speedtest.net, die WiFi snelheden zijn vaak theoretische snelheden en die haal je niet altijd. Wat voor MacBook is het eigenlijk? 65Mbps klinkt heel redelijk als het om een wat oudere MacBook met maar een WiFi antenne gaat.
Het internet is traag, valt van tijd tot tijd helemaal weg, bereik schiet op en neer van hoog naar laag en andersom. Als ik een test met speedtester doe kom ik nooit boven de 20 mbps uit, maar soms maar op 10 a 15. En dat meet ik dan in de meterkast...
Met welke AP ben je dan verbonden? Met die van het Ziggo modem of met die van je Sitecom AP. Zet het WiFi even uit en weer aan als je in je meterkast staat zodat je laptop goed roamt.

[ Voor 31% gewijzigd door Mithrildor op 26-10-2015 10:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mithrildor schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:20:
[...]

Gebruik eens iets als speedtest.net, die WiFi snelheden zijn vaak theoretische snelheden en die haal je niet altijd. Wat voor MacBook is het eigenlijk? 65Mbps klinkt heel redelijk als het om een wat oudere MacBook met maar een WiFi antenne gaat.
Het is dus de link speed, wat niet zozeer een theoretische snelheid is, als een gecodeerde melding van verbindingstype en -kwaliteit. Zie: http://mcsindex.com/

"65Mbps" is een lastige want het kan nogal wat verschillende zaken zijn, het komt zes keer voor in de matrix waar ik hierboven naar link. Gelukkig kun je schiften: 400ns 'short guard intervals' worden nagenoeg nooit gebruikt onder de maximale modulatie, en 65Mbps is sowieso niet hoogste modulatie. Bovendien hoef je ivm twee WiFi-n AP's niet naar ac te kijken.

Dus kijkend naar 800ns guard intervals en WiFi-n only hou je over MCS 7, dus 64QAM 5/6 bij 1 spatial stream en 20MHz.

Dat impliceert prima signaal, maar ergens zit iemand inderdaad maar op een radio te zenden/ontvangen. Dat kan de MacBook zijn, maar ook de AP het is een "Sitecom 300N", maar TS meldt niet welke.
[...]

Met welke AP ben je dan verbonden? Met die van het Ziggo modem of met die van je Sitecom AP. Zet het WiFi even uit en weer aan als je in je meterkast staat zodat je laptop goed roamt.
Dat. En zoals Orion84 al aangaf, wat test je bedraad?

Ik denk daar vooral aan omdat 5GHz op de modem geen verschil levert in de meterkast. Dat is hoogst opmerkelijk aangezien 5GHz op korte afstand nagenoeg altijd stukken betere verbinding levert. Weet je trouwens zeker dat je daadwerkelijk op 5GHz verbonden was?

Oslik blyat! Oslik!

• MikedeWildt
Ik kan hier morgenavond weer inhoudelijk op terug komen aangezien ik dan pas weer ter plaatse ben, maar voor nu alvast weer bedankt voor een enorm uitgebreid antwoord. Ik zal ook wat screenshots maken. Ik lees veel terug in jullie reacties waarvan ik nu denk dat het juist is, maar ik kan dat nu even niet voor me halen.

_/-\o_

Mike

[ Voor 28% gewijzigd door MikedeWildt op 26-10-2015 11:32 ]

• MikedeWildt
Goedenavond,

Ik heb bedraad een speedtest (speedtest.net) gedaan (deze gaat dus via het accesspoint naar het modem in de meterkast) en die komt op 40 Mbps download en 4 Mbps upload. Dat is dus wat het abonnement ook beloofd.

Ik heb nu op Wifi via de Macbook Air gekeken (alt+klik op wifi) in het WiFi menu en daar staat nu het volgende:
Kanaal 11, 2,4 Ghz (dus op de een of andere manier niet meer op 5 Ghz)
Tx snelheid 130 Mbps
Ruis -90 dBm

Voordat ik ging testen heb ik gekeken hoeveel devices gebruik maken van het internet op dit moment. Dat zijn er 12.

Op mijn iPhone 6 doe ik een speedtest (Speedtest X) pal boven de meterkast en pal voor het AP:
- Op 4g (even ter controle) kom ik op 28,61 down en 13,03 up
- Op WiFi kom ik op 27 down en 4 up
- Een tweede test geeft 22 down en 4 up
- Een derde test geeft 19,7 down en 3,8 up

Op mijn iPhone 6 doe ik nu een speedtest (Speedtest X app) in de meterkast:
WiFi kom ik op 23,5 down en 4 up
Dat scheelt dus niet zoveel.

Misschien geen schokkende waarden op dit moment, helaas is het soms ook 10 down en 2 up op laatstgenoemde plek (en in de woonkamer).

Wat ik opmaak uit de verhalen is dat ik het modem OF het accesspoint kan instellen als het apparaat dat het WiFi kanaal verzendt. Klopt dit? Ik kan niet vinden of ze het zelfde SSID / kanaal zitten ... onder welk menu tref ik dat aan (modem geavanceerde instellingen neem ik aan)

In dat menu van mijn ziggo modem staat trouwens: Mode: 802.11n 5GHz

Al met al ... een goede dag hier volgens mij... Ik hoop dat ik op jullie (redelijk technische reacties) een beetje passend antwoord heb weten te geven O-)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Tsja, dan zet je je 'accesspoint' toch even uit; dan weet je gelijk of je draadloze apparaten verbinding maken met je Ziggo 'modem'. En met een beetje mazzel zit er op dat 'modem' een stickertje met een SSID en een wachtwoord.
Ik vind het wel vreemd dat je niet weet hoe de SSID's van je 'modem' en 'accesspoint' heten.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die Sitecom Wifi Accesspoint N300 is al ca 5 jaar oud? en is al een tijdje niet meer leverbaar, daarnaast is Sitecom nu niet echt kwalitatief spul in de 50-60 euro klasse.

Kan je niet beter voor wat meer geld, je tijd en moeite steken in een wat betere Accesspoint ? Voor 100-150 euro heb je al wat meer semi-professioneel spul zoals Ubiquiti etc ? (of desnoods een router die je als accespoint inzet ipv router, zoals bijv Netgear Nighthawk oid)

[ Voor 12% gewijzigd door Breezers op 28-10-2015 14:34 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Zijn er in de omgeving meerdere WiFi routers?
Controleer eens met een WiFi Analyzer app op je telefoon hoeveel WiFi routers er in de buurt zijn, en plaatst daarvan hier even een screenshotje. Wellicht lost het kiezen van een ander WiFi kanaal al je problemen op. Dit heeft bij mij thuis in ieder geval erg geholpen qua stabiliteit.

Bepaal ook voor jezelf of je WiFi via het ziggo modem wil laten lopen of via de sitecom. Op een van de twee WiFi uitschakelen.

En welke van de twee apparaten regelt je DHCP? Volgens mij heeft die Sitecom AP ook een DHCP functie, zou je even moeten chekken. Twee apparaten die DHCP adressen uitgeven levert doorgaans ook problemen op.

Hoe lang is verder je UTP kabel tussen je ziggo modem/router en de sitecom AP?

• MikedeWildt
Bart_GR

Kan ik inloggen op de sitecom net als op het ziggo modem (dus dmv een ip adres in de webbrowser in te tikken?). Dan kan ik direct naar het DHCP verhaal van je kijken. Klinkt aannemelijk in onze situatie.

UTP kabel is niet langer dan een meter of 5.

Ik zal morgen even een screenshot maken met de WiFi Analyzer app. Bedankt voor de tip.

Ik kan er nog voor kiezen om in plaats van 20 Mhz naar 40 Mhz te gaan (op 5 ghz). Staat nu dus op 20.

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ja, aan de onderkant van de sitecom AP staat vermoedelijk het IP adres + login credentials.

Hier wat leesvoer m.b.t. 20 of 40 Mhz : http://routerguide.net/se...wifi-network-performance/ :)

Palthe

Zoals hierboven genoemd; zet die sitecom uit, ga op je Ziggo AP zitten en test zowel beneden als boven even of je die 40 Mbps kan aantikken. Beneden zou dat prima moeten lukken op 5GHz.
Als dat goed gaat, en boven haal je ook nog een redelijke snelheid, dan ligt het aan je Sitecom.

Ik had hetzelfde probleem. Ik heb mijn cisco in bridge laten zetten (hoeft niet natuurlijk), een goede asus router erachter en via utp een fritz wlan repeater 1750E als AP op de eerste verdieping. Nooit meer problemen met wifi nu.
Pagina: 1