Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik heb hier een HP Pavilion X2 10-j000nd met een lege SSD. Normaal niet echt een probleem maar dankzij de keuzes van HP in het UEFI is krijg ik hier met geen mogelijkhied Windows op.

UEFI is 32-bit, CPU is 64-bit.
Windows 8 64-bit start alleen vanaf 64-bit EFI. Windows 8 32-bit heeft geen EFI optie. Secure boot staat uit en andere EFI bootloaders (zoals rEFIt) werken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is er een specifieke reden dat je UEFI moet gebruiken? En waarom zou Windows 8.1 niet met UEFI kunnen booten? Windows 10 kan 't.

Met de informatie die je geeft kunnen we nogal weinig. Wat zijn o.a. de foutmeldingen die je krijgt? Wat heb je überhaupt zelf geprobeerd?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 10:49
Unimproved schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:56:
Windows 8 32-bit heeft geen EFI optie. Secure boot staat uit
Ik denk dat Windows 8 32-bit dat wel heeft, en anders dmv CSM.
Maar je geeft al aan dat Secure Boot uit staat, dan zou het gewoon moeten lukken :?
  • Wat zijn dan -zoals eerder gevraagd- de foutmeldingen? Heb je een foto?

• Wat bedoel je met "geen legacy"? Dat er er geen Legacy BIOS optie is oid?

Zou een BIOS update nog helpen?

• Windows 8 64-bit gaat idd niet lukken en is ook niet nodig, ook al is de Intel Atom processor x64.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824898.aspx
• Benefits of UEFI
Compatibility with legacy BIOS. Some UEFI-based PCs contain a Compatibility Support Module (CSM) that emulates earlier BIOS, providing more flexibility and compatibility for end users. To use the CSM, Secure Boot must be disabled.

• Windows support of UEFI
Windows 8.1 and Windows® 8 support native UEFI 2.0 or later on 32-bit (x86), 64-bit (x64), and ARM-based PCs. They also support BIOS-based PCs, and UEFI-based PCs running in legacy BIOS-compatibility mode.

• Note
While in UEFI mode, the Windows version must match the PC architecture. A 64-bit UEFI PC can only boot 64-bit versions of Windows. A 32-bit PC can only boot 32-bit versions of Windows. In some cases, while in legacy BIOS mode, you may be able to run 32-bit Windows on a 64-bit PC, assuming the manufacturer supports 32-bit legacy BIOS mode on the PC.
Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface
• CSM booting
To ensure backward compatibility, most UEFI firmware implementations on PC-class machines also support booting in legacy BIOS mode from MBR-partitioned disks, through the Compatibility Support Module (CSM) that provides legacy BIOS compatibility. In this scenario, booting is performed in the same way as on legacy BIOS-based systems, by ignoring the partition table and relying on the content of a boot sector.
https://social.technet.mi...ng-windows8-32bit-on-uefi
http://superuser.com/ques...it-windows-on-32-bit-uefi
http://www.transformerfor...using-uefi-usb-drive.html

[ Voor 12% gewijzigd door Ketho op 18-10-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
Blijkbaar ondersteunt Windows sinds 8 wel 32 bit UEFI. Maar deze (Dreamspark) images doen niets (geen error, gewoon "No boot device found"). Zowel 32 als 64 bit images via Rufus die prima opstarten in UEFI op mijn desktop. 64 bit geeft duidelijk een error omdat het EFI 32 bit is en 32 bit start gewoon niet.

Ik moet met UEFI booten omdat HP de legacy optie heeft uitgeschakeld. CSM is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Unimproved schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:23:
Blijkbaar ondersteunt Windows sinds 8 wel 32 bit UEFI. Maar deze (Dreamspark) images doen niets (geen error, gewoon "No boot device found").
• Heb je al de Media Creation Tool (ipv Rufus) gebruikt?
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8

Zoek anders even naar de MSDN ISO (ipv DreamSpark) op internet en check de SHA-1 hash.
nl_windows_8.1_with_update_x86_dvd_6051545.iso
en_windows_8.1_with_update_x86_dvd_6051550.iso
Zowel 32 als 64 bit images via Rufus die prima opstarten in UEFI op mijn desktop. 64 bit geeft duidelijk een error omdat het EFI 32 bit is en 32 bit start gewoon niet.
Hoezo zou de 64-bit versie wel een error geven in tegenstelling tot de 32-bit versie helemaal niets?
• Je hebt toch een boot menu waar je de (EFI) bootable USB optie kan kiezen?
• We hebben trouwens meerdere keren gevraagd wat de foutmelding van de 32-bit versie is, en anders een foto ervan. Of krijg je serieus alleen maar een zwart scherm?
Ik moet met UEFI booten omdat HP de legacy optie heeft uitgeschakeld. CSM is dus geen optie.
Maar ik dacht dat CSM dus gewoon in hield dat je Secure Boot moest uitschakelen?
"To use the CSM, Secure Boot must be disabled."
• Heb je voor de zekerheid het al op beide manieren geprobeerd, met Secure Boot aan en uit? :+
• Zou je trouwens misschien kunnen vertellen hoe je aan een laptop met lege SSD bent gekomen.
Was je van plan gewoon een reinstall te doen oid? :P

• Is het helemaal leeg dat het ook niet in GPT of MBR is partitioneerd?
Voor zover dat wat uitmaakt aangezien je niet eens de 32-bit Windows 8.1 USB stick kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
Zal de media creation tool morgen eens proberen.
64-bit versie geeft een EFI error (64-bit not supported) en 32-bit maakt gewoon geen verschil met zonder USB opstarten (No boot media found).

CSM is door HP uitgeschakeld zodat je alleen via UEFI kan booten. Secure boot aan of uit maakt geen verschil.

Was indd van plan een reinstal te doen om van die HP zooi af te komen, en gparted startte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
De boot melding die je krijgt betekent dat jij verkeerde media gemaakt hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
Linux was juist niet zo'n probleem, vandaar dat ik nu een lege SSD heb...
johnkeates schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 23:01:
De boot melding die je krijgt betekent dat jij verkeerde media gemaakt hebt...
Ja. Want daarom boot hij wel via UEFI op een normaal systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Unimproved schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:06:
[...]

Linux was juist niet zo'n probleem, vandaar dat ik nu een lege SSD heb...
Nou, je wilde van de HP meuk af en met Ubuntu kan dat. Wat is het probleem? :P
[...]

En hoe moeten wij dat weten als je dat niet zegt? Je lijkt hier niet echt veel moeite te doen om zelf met een oplossing te komen. Je bent toch niet de eerste die een nieuwe Windows installatie doet op dat ding zonder recovery partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
Hero of Time schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:41:
[...]

Nou, je wilde van de HP meuk af en met Ubuntu kan dat. Wat is het probleem? :P

[...]

En hoe moeten wij dat weten als je dat niet zegt? Je lijkt hier niet echt veel moeite te doen om zelf met een oplossing te komen. Je bent toch niet de eerste die een nieuwe Windows installatie doet op dat ding zonder recovery partitie?
Dat ik helaas Windows software nodig heb uit het jaar 0 voor mijn opleiding |:(
Blijkbaar ondersteunt Windows sinds 8 wel 32 bit UEFI. Maar deze (Dreamspark) images doen niets (geen error, gewoon "No boot device found").Zowel 32 als 64 bit images via Rufus die prima opstarten in UEFI op mijn desktop.. 64 bit geeft duidelijk een error omdat het EFI 32 bit is en 32 bit start gewoon niet.

En het enigste wat ik verder heb kunnen vinden is dat deze dingen normaal op een WIMBoot image draaien (en er nogal een omweg nodig is om deze zonder Ethernet te deployen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Unimproved schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:20:
[...]

Dat ik helaas Windows software nodig heb uit het jaar 0 voor mijn opleiding |:(
Hoe 'goed' werkt het in Wine? Over welke software hebben we het? En heb je ook al een andere Windows versie geprobeerd, zoals 10? En USB maken met MCT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Unimproved schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:06:
[...]
Boot media is niet universeel he. Niet alle firmware is hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
Blijkt aan de images te hebben gelegen. MSDN werkt wel gewoon.
Pagina: 1