Cable cutting in huize Motrax

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Hoi allemaal,

In Amerika schijnt de beweging naar "cable cutting" al wat langer gaande te zijn. Maar hier in huize Motrax zijn we ook tot de conclusie gekomen dat we nauwelijks meer gebruik maken van ons KPN 3-in-1 pakket:
  • TV kijken doen we nauwelijks meer en Uitzending Gemist werkt ook prima
  • Downloaden doen we nauwelijks meer sinds Netflix/Spotify
  • De vaste telefoon is wel aangesloten, maar gebruiken we niet
  • We kijken absoluut geen sport
Situatie is nu als volgt:
  • KPN Glasvezel 3-in-1 (bellen, tv, 100 mbit glas, Spotify) voor € 69,48
  • Netflix - 2 streams
  • Ik heb een mobiel abonnement van mijn werkgever
  • Mijn vrouw heeft een Simyo sim-only abonnement van 11,-/maand
Dus qua bellen zijn we tevreden met de situatie. Netflix & Spotify moeten blijven.

Dan zouden we 2 dingen moeten wijzigen:
  • Internet a ?? / maand
  • Spotify zelf betalen a €9,99 / maand
De grote vraag is wat we met het internet moeten doen. We gebruiken internet voor Netflix, Spotify, beetje internetten. Plus mijn werk, voornamelijk Citrix. Kortom: geen hoge eisen.

We hebben keuze uit ADSL, glasvezel of kabel (Ziggo):
  • ADSL is een no-go met de niet gegarandeerde snelheden
  • Ziggo is een no-go omdat er geen heel goedkoop internet-only aangeboden wordt (50,- voor 120/12)
  • Glasvezel dus
Veel aanbieders (Tele2, Telfort, KPN) bieden los glasvezelinternet niet voor heel laag aan. Er wordt continue gepushed/gestuurd naar duurdere 3-in-1 pakketten met daarboven op nog meer duurdere opties.

Ik heb na wat zoeken het volgende gevonden en de prijzen erbij gezocht wanneer we toch "meer" willen:
  • Xs4all Compact 20/20 voor € 32,50 / maand. € 17,50 voor TV. € 7,50 voor meer snelheid
  • Vodafone 20/20 voor € 23,50 / maand. € 13,50 voor TV. € 10,- voor meer snelheid
Qua prijs neig ik naar Vodafone. Qua kwaliteit neig ik meer naar Xs4all.

Qua netwerksetup:
Ik heb 2 accesspoints via kabels in het huis. De modem/router mag dus een slechte wifi hebben, die gebruiken we toch niet (we hebben nu een KPN router... nou dat kan niet slechter). Dus dat maakt niet zoveel uit.

Maar wat is wijsheid? Heeft er nog iemand tips?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 16:50
Heb je al eens gekeken naar combi voordeel van KPN? Zo kan je bijvoorbeeld Spotify bij hen afnemen als je een mobiel abonnement hebt een krijg je extra mb's. Daarnaast ondersteunt hun tv platform binnenkort ook betaling, misschien ook niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-09 20:26
Motrax schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:44: we hebben nu een KPN router... nou dat kan niet slechter
Welke heb je? Je kan hem makkelijk omruilen voor een V10 en deze werkt gewoon goed. Goed bereik, goede snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
dôh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:13:
Heb je al eens gekeken naar combi voordeel van KPN? Zo kan je bijvoorbeeld Spotify bij hen afnemen als je een mobiel abonnement hebt een krijg je extra mb's. Daarnaast ondersteunt hun tv platform binnenkort ook betaling, misschien ook niet gek.
Hmmm goed punt. De combinaties waarbij Spotify inbegrepen zit heb ik niet naar gekeken. Maar... we hebben net Simyo verlengt met een jaar ivm de extra MB's per maand:
nieuws: Simyo past bundelprijzen aan en geeft extra MB's aan bestaande klanten
Dus ik heb geen ruimte daar om te wisselen naar een KPN mobiel abonnement met Spotify. Als het al goedkoper is, we hebben er in het verleden wel aan naar gekeken, ook bijvoorbeeld naar 4-in-1.

Maar wel bedankt voor de tip, voor ons niet van toepassing, maar ik had er niet aan gedacht :)

Edit: nog even rondgekeken. Zelfs met extra korting omdat we al KPN hebben is KPN/Hi met verdubbeling van MB's/minuten veel duurder dan Simyo. Spotify zit alleen gratis bij de duurdere abonnementen en anders is Spotify ook € 10,- per maand. Dus niet echt goedkoop te noemen helaas.
RobinF schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:29:
Welke heb je? Je kan hem makkelijk omruilen voor een V10 en deze werkt gewoon goed. Goed bereik, goede snelheid.
Ik heb een v8 in gebruik en nog een v8 liggen (over na een verhuizing, kreeg ineens een 2e opgestuurd...?). Maar zoals de opstelling nu is, werkt prima. Ik heb een TP-Link WDR3600 voor € 40,- gekocht en een Linksys WRT610N tweedehands voor € 20,-. Nu hebben we tot in de tuin 2.4 GHz dekking en binnenhuis overal 5 GHz dekking. Dus niks te klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Motrax op 18-10-2015 14:52 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44
je zegt dat adsl geen optie is: waarom niet? ik heb zelf adsl van online (4/1) voor €17,50 per maand en voor mij voldoet dat prima,

vaste telefonie porteren naar voip (cheapconnect voor inkomend, voipbuster voor uitgaand) scheelt je ook in de kosten

hou je alleen tv over, maar als je dat toch niet meer kijkt.....

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:58
Als je eenmaal glasvezel hebt gehad is terug naar ADSL echt geen optie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
upje schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:27:
Als je eenmaal glasvezel hebt gehad is terug naar ADSL echt geen optie hoor.
Als je alleen maar netflix, spotify en 'beetje' internetten doet zoals de TS zelf aangeeft, snap ik de reactie van shure-fan prima.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Geen ADSL nemen, maar VDSL werkt prima. Gewoon 120/20 hier.

Cable cutting in Amerika is vooral Pay-TV opzeggen of je kabelaanbieder. Het systeem daar is anders dan hier.

Stel dat je snel internet wil, dan kan je het beste een alles-in-1 pakket nemen, en dan een snelheidsupgrade bijkopen. Zo heb ik voor 49 euro 120/20, daar zit dan ook wel TV en Telefoon bij, maar als je snel internet wil is dat een vrij goedkope optie. Alleen internet nemen is bij de nederlandse providers eigenlijk altijd minder snel en minder 'goedkoop' dan triple play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
shure-fan schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:23:
je zegt dat adsl geen optie is: waarom niet? ik heb zelf adsl van online (4/1) voor €17,50 per maand en voor mij voldoet dat prima,

vaste telefonie porteren naar voip (cheapconnect voor inkomend, voipbuster voor uitgaand) scheelt je ook in de kosten

Vaste telefonie is niet zo erg. Whatsapp bellen gebruiken we steeds vaker. El-cheapo gratisch ;)

Terechte opmerking over ADSL. Helaas geeft https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search aan dat er alleen het volgende geleverd kan worden:
ADSL2+
9 Mbit/s
VDSL2*
-
Bonding*
-
+ glasvezel uiteraard.

Er zit 1 distributiepunt in dit dorp en ik zit aan het uiteinde van het dorp. 4-5 MBit/s is waarschijnlijk de absolute max. Breedbandwinkel.nl belooft wel allerlei hogere adsl snelheden, maar dat geloof ik niet zo.

Speelt mee dat een 4/1 adsl misschien wel/niet voldoende is voor 2 Netflix streams tegelijkertijd. Als ik via mijn tablet en mijn vrouw via de tv kijkt zijn er 2 HD-streams tegelijkertijd.
johnkeates schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:39:
Geen ADSL nemen, maar VDSL werkt prima. Gewoon 120/20 hier.

Cable cutting in Amerika is vooral Pay-TV opzeggen of je kabelaanbieder. Het systeem daar is anders dan hier.

Stel dat je snel internet wil, dan kan je het beste een alles-in-1 pakket nemen, en dan een snelheidsupgrade bijkopen. Zo heb ik voor 49 euro 120/20, daar zit dan ook wel TV en Telefoon bij, maar als je snel internet wil is dat een vrij goedkope optie. Alleen internet nemen is bij de nederlandse providers eigenlijk altijd minder snel en minder 'goedkoop' dan triple play.
Dan heb je mazzel met je VDSL... hier is mijn ervaring tot nu toe dat ADSL nooit de beloofde snelheden haalt. An sich bleef er op mijn oude adres voldoende snelheid over, maar hier denk ik niet...

Maar inderdaad: sitatie is in NL iets anders. Maar alleen internet is tegenwoordig voldoende, tenminste zo ervaren wij dat.
johnkeates schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:47:
Dan moet je voor Glasvezel gaan. De rest is gewoon geen goede optie.
Ik denk het ook :)

[ Voor 57% gewijzigd door Motrax op 18-10-2015 16:49 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Dan moet je voor Glasvezel gaan. De rest is gewoon geen goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32

Daniel36

vernieuwde formule

In huize Daniel36 overwegen we (ik) het ook. Ziggo alles in 1 opzeggen.
Alleen internet afnemen van een provider, netflix via chromecast op de tv en de rest met uitzending gemist en dergelijke.
Bellen met beiden een mobiel net abo.
Voordelen: lagere kosten en/of sneller internet
Nadelen: geen vast nummer

Ga het zeker uitzoeken qua kosten en mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Daniel36 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:02:
Voordelen: lagere kosten en/of sneller internet
Dit is dus wat in NL niet werkt, providers bieden je alleen snel internet als je een heel pakket neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Vrees ik ook, maar wil het nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:10
shure-fan schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:23:

Ben het met je eens.
Heb hier ADSL van effectief 14 Mbps. (Precies zoals de provider had beloofd/voorspeld). Dat is snel genoeg voor alles. Een drie-in-één pakket van minder dan drie tientjes p/m (over twee jaar).
(uiteraard zou ik dingen van usenet best wel 10x zo snel willen kunnen downloaden, maar heb er het geld niet voor over. Maar surfen/mailen/Youtuben/netflix/sportstreamen gaat hier best wel snel. Glasvezel of kabel zou het niet versnellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 21:58
johnkeates schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:10:
[...]

Dit is dus wat in NL niet werkt, providers bieden je alleen snel internet als je een heel pakket neemt.
Ik weet niet precies welke providers je hebt bekeken maar bij KPN, Telfort, XS4All, Tele2 en Solcon om er een paar te noemen kan ik prima de maximaal haalbare snelheid bestellen zonder dat ik TV en/of bellen af dien te nemen. Het zijn voornamelijk de kabelaars die je verplichten om TV af te nemen bij een internet abonnement via het kabelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind het vooralsnog een beetje tegenvallen wat de meeste providers aanbieden bij 'internet'-only abo's. Vanaf volgend jaar heb ik m'n eigen huis en eigenlijk totaal geen zin om te betalen voor telefonie en TV die ik toch niet ga gebruiken (heb gewoon een mobiel, en TV kijk ik amper).
Leukste dat ik tegenkwam was Vodafone met een 50/50 glasvezelabo van iets van 37,50 per maand. Ga je langzamer val je weer terug naar 20/20 (beetje jammer dat er niet een abo is van rond de 35 Mb/s, dat zou ik snel genoeg vinden, maar 20Mb/s vind ik dan weer te weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
luxan schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:58:
[...]

Ik weet niet precies welke providers je hebt bekeken maar bij KPN, Telfort, XS4All, Tele2 en Solcon om er een paar te noemen kan ik prima de maximaal haalbare snelheid bestellen zonder dat ik TV en/of bellen af dien te nemen. Het zijn voornamelijk de kabelaars die je verplichten om TV af te nemen bij een internet abonnement via het kabelnetwerk.
Komt omdat het internetsignaal bij het tvsignaal verweven zit. Hierdoor ben je verplicht signaal (en dus free to air tv) af te nemen bij internet. Voordeel is wel dat je 25 bekende kanalen in digitale kwaliteit hebt voor het geval er toch visite of iets is en er iets tv gekeken wordt. Moet je wel je tv houden natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk dat er onder alle marketing van 3-in-1 zooi een harde economische realiteit is: grootste deel van wat je betaalt bij een relatief kaal abonnement is niet het product wat je afneemt maar de infrastructuur waar het over gaat.

Iedere provider gaat anders om met die vastrechtkosten, maar meestal wordt het in het 'basisproduct' verwerkt, dus bij koper heet het telefonie, bij coax heet het televisie etc. Als je eenmaal dat vastrecht betaald hebt is de meerprijs van een extra dienst minimaal omdat je dan wel alleen het product erbij hoeft te nemen. Dat is waarom los internet helemaal niet zoveel goedkoper is dan een 3-in-1 abo - ook bij los internet moet je betalen voor de fysieke kabel en het onderhoud ervan.

Wat dat betekent voor iemand die alleen internet gebruikt is heel simpel: negeer marketingblaat en kijk puur naar prijs vs internetverbinding. Dat je vaak allerlei zooi die je niet gebruikt (TV, telefonie etc) erbij krijgt is niet positief of negatief. Als een deal vwb internet incl telefonie en/of TV beter is dan zonder, neem het. Zo niet niet. Het is onzinnig om te roepen dat je niet wilt betalen voor TV of telefonie wat je niet kijkt, maar dan alsnog een slechtere internetabo nemen.

* dion_b weet niet eens of hij vaste telefonie heeft, heeft geen TV in huis, maar neemt toch internet+TV af omdat dat beste optie was op deze locatie (geen glas en koper kan max 55Mbps doen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Er schoot me te binnen dat er een topic is op t.net over tv opzeggen enverder met alleen internet, maar kan het niet vinden want naam vergeten.
Iemand die dit weet toevallig?

Edit: Wie leeft er hier zonder TV-aansluiting?

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel36 op 18-10-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 08:40
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:25:
[....]
Iedere provider gaat anders om met die vastrechtkosten, maar meestal wordt het in het 'basisproduct' verwerkt, dus bij koper heet het telefonie, bij coax heet het televisie etc. Als je eenmaal dat vastrecht betaald hebt is de meerprijs van een extra dienst minimaal omdat je dan wel alleen het product erbij hoeft te nemen. Dat is waarom los internet helemaal niet zoveel goedkoper is dan een 3-in-1 abo - ook bij los internet moet je betalen voor de fysieke kabel en het onderhoud ervan.
[....]
Als ik puur kijk naar een internet aansluiting is een xDSL oplossing toch meestal wel wat goedkoper in vergelijking met de kabel. Er zijn tegenwoordig nog maar nauwelijks xDSL providers die apart een toeslag rekenen voor het gebruik van de koperlijn.
Terwijl je bij kabel wel altijd een kabel TV pakket moet afnemen, anders kan je ook geen internet krijgen.

Bijvoorbeeld: voor een simpele 15Mb verbinding bij m'n lokale kabel provider ben ik 22,25 (internet) + 18,50 (kabel) = €40,75 totaal p/maand kwijt.
Bij xDSL providers zoals Telfort, Tele2 of Online kan je makkelijk een 20Mb pakket of hoger krijgen voor circa €20~25 totaal p/maand zonder bijkomende vastrecht kosten.

Ook als je sneller wilt kan dat met VVDSL indien beschikbaar, bijvoorbeeld Telfort 80Mb voor €28,- totaal.

Indien ik geen gebruik zou maken van TV diensten zou ik wel gaan kijken naar een xDSL alternatief, maar dit hangt natuurlijk sterk af of de xDSL snelheid een beetje op peil is op die locatie, in mijn geval kunnen ze ruim 100Mb leveren over VVDSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prolution schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:37:
[...]

Als ik puur kijk naar een internet aansluiting is een xDSL oplossing toch meestal wel wat goedkoper in vergelijking met de kabel. Er zijn tegenwoordig nog maar nauwelijks xDSL providers die apart een toeslag rekenen voor het gebruik van de koperlijn.
Terwijl je bij kabel wel altijd een kabel TV pakket moet afnemen, anders kan je ook geen internet krijgen.
Geen aparte toeslag betekent niet meer of minder dan dat het al in de prijs verwerkt zit. Je betaalt er hoe dan ook voor. Koper is zonder meer de goedkoopste van de infrastructuren, dus geen wonder dat de vastrecht relatief laag is en makkelijk in zo'n prijs verwerkt kan worden.
Bijvoorbeeld: voor een simpele 15Mb verbinding bij m'n lokale kabel provider ben ik 22,25 (internet) + 18,50 (kabel) = €40,75 totaal p/maand kwijt.
Zijn er nog kabelboeren die 15Mbps verkopen anno 2015? :o
Bij xDSL providers zoals Telfort, Tele2 of Online kan je makkelijk een 20Mb pakket of hoger krijgen voor circa €20~25 totaal p/maand zonder bijkomende vastrecht kosten.

Ook als je sneller wilt kan dat met VVDSL indien beschikbaar, bijvoorbeeld Telfort 80Mb voor €28,- totaal.

Indien ik geen gebruik zou maken van TV diensten zou ik wel gaan kijken naar een xDSL alternatief, maar dit hangt natuurlijk sterk af of de xDSL snelheid een beetje op peil is op die locatie, in mijn geval kunnen ze ruim 100Mb leveren over VVDSL.
100Mbps zou ik overwegen, maar 55Mbps is mij gewoon te traag. Maar goed, dat is het punt gewoon: bepaal wat je nodig hebt, kijk wat dat minimaal kost per provider. En negeer zaken die je niet nodig hebt. Dat ze er TV, telefoon, Spotify of wat dan ook erbij gooien boeit niet als je alleen internet wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 18-10-2015 20:43 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 08:40
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:42:
[...]

Geen aparte toeslag betekent niet meer of minder dan dat het al in de prijs verwerkt zit. Je betaalt er hoe dan ook voor. Koper is zonder meer de goedkoopste van de infrastructuren, dus geen wonder dat de vastrecht relatief laag is en makkelijk in zo'n prijs verwerkt kan worden.
Mee eens.
Jup :P zie http://www.zeelandnet.nl/abonnementen/internet/ het kan nog lager zelfs met 3Mbps 8)7
100Mbps zou ik overwegen, maar 55Mbps is mij gewoon te traag. Maar goed, dat is het punt gewoon: bepaal wat je nodig hebt, kijk wat dat minimaal kost per provider. En negeer zaken die je niet nodig hebt. Dat ze er TV, telefoon, Spotify of wat dan ook erbij gooien boeit niet als je alleen internet wilt.
Inderdaad gewoon berekeningen maken tussen de verschillende providers, en zelf bepalen welke minimale snelheid je wilt hebben en via welke infrastructuur dat haalbaar is op je locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 21:58
dion_b schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:42:
[...]

Hoewel ik niet zeker weet of er nog kabelboeren zijn die 15Mbps verkopen, weet ik er nog wel een die het levert. Ten minste, op sommige adressen. Ze beloven overigens niet meer dan 50Mbps waar KPN een maximum van 65Mbps levert.
Er zijn dus nog wel degelijk plaatsen in Nederland waar xDSL gewoon beter is dan kabel :)

[ Voor 4% gewijzigd door luxan op 18-10-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Even een enorme kik:
In huize Motrax is er inmiddels alweer bijna 2 (3?) jaar alleen 20/20 glasvezel voor 23,50 EUR. Eerst via Vodafone, nu overgenomen door T-Mobile.

Plus 10,99 Netflix, 10,- Spotify en nu ook nog Videoland voor 8,99.

Als ik dan lees dat we eerst een KPN alles-in-een 100/100 hadden dat minstens nu 85,- / maand kost...
nieuws: KPN verhoogt prijzen en internetsnelheden per 1 juli

Hebben we nu veel meer content, kijken/luisteren wanneer we willen, zonder iets in te leveren op wat wij zelf willen.

En de tv? Die hebben we totaal niet gemist.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44
Over cable cutting gesproken,

Ik ben hier een aantal jaren geleden ook mee begonnen..

Heb online.nl als provider, kost me rond de €30 per maand voor een 4/40mbit lijn
Vaste telefonie heb ik via voip en mijn eigen centrale,
Tv kijken ben in afgelopen augustus geheel mee gestopt..... Heb zelfs de tv uit de woonkamer gehaald en kijk alleen youtube / netflix op mijn ipad (waar ik eigenlijk alles op doe behalve inetbankieren en andere gevoelige dingen)

Bevalt me prima, en heb ook de stap gezet om te kappen met bijna alle vormen van social media, gebruik alleen nog maar whatssapp (puur omdat 90% van mijn omgeving dit gebruikt om te communiceren)

Gsm technisch gezien is een dik jaar geleden mijn samsung s4 kapot gegaan en heb ik vervangen voor een goedkoop android ding van €100 euro (bellen, appen en af en toe iets opzoeken als ik niet thuis ben)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1