Stereo versterker met HDMI ingang?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.199 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 703207

Topicstarter
Op zoek naar: stereo versterker met HDMI ingang en twee zuil speakers
Merk: maakt niet zoveel uit; mij lijken Yamaha of Marantz wel wat
Budget: 1.000 euro
Plaatsing in ruimte van 6 bij 6.

Hmmm, weet niet precies hoe het invulen van dit "reactievak" werkt. Ik begin maar gewoon. Ik heb veel vragen, het lijkt me het beste met de belangrijkste te beginnen:

Bestaat er een stereo versterker met HDMI ingangen? Ik wil namelijk mijn PC aansluiten op de versterker voor het afspelen van muziek. Praktisch alle AV-receivers hebben er een, maar ik ben nog geen stereo versterker met deze ingang tegengekomen.

Tweede vraag: is een 2.0 versterker beter voor het afspelen van muziek dan een 5.1 of meer?

Ik heb heel lang een 2.0 versterker met twee zuil speakers gehad van het merk yamaha (prijsklasse zo'n 2.000 gulden). Lang van genoten, maar was sinds een jaar geleden aan vervanging toe. Ik heb nu een Harmon Cardon receiver (incl. dvd-speler): AVR 137 met speaker systeem HKTS 7. Voor film kijken geweldig, maar voor het afspelen van muziek vind ik het feitelijk niets. Ten eerste heb ik ondervonden dat muziek beluisteren in 5.1 mij in het geheel niet bevalt. Het voelt zo onnatuurlijk aan. Bovendien zit ik te hannessen met het systeem zelf: beluisteren in Dolby Pro Logic II, Logic 7 of 5-speaker stereo. Daarnaast klinkt mij het speaker systeem te blikkerig. Het geeft het zuiver weer, maar zodra je iets meer volume geeft dan lijkt het mij te schel te klinken.

Nee, ik verlang terug naar goede zuilspeakers met een zuivere en warme klank.

Ik ben dus op zoek naar een versterker met HDMI ingang en twee zuilspeakers. Ik ben denk ik geen audiofiel, maar ik houd wel ontzettend veel van muziek en ik vind het belangrijk om dit in goede kwaliteit te beluisteren.

Mijn budget is zo'n 1.000 euro. Mijn muziek smaak is heel divers (van metal tot klassiek).

Heeft iemand goede tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je nu de twee front speakers van de HKTS7 vervangt door goede zuilspeakers kun je volgens mij wel aangeven dat je bepaalde bronnen alleen op die speakers wilt afspelen (of anders misschien een simpele stereo/surround knop op je afstandsbediening?)
Ik heb niet het idee dat je die AVR 137 hoeft te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit idd een stereo optie op, maar wanneer ik die gebruik dan is het volume zo laag. Dit kan ik natuurlijk bijstellen, maar is het niet zo dat wanneer het volume lager is, dat dan ook de kwaliteit van de geluidsweergave lager is?

Is een stereo versterker beter voor het afspelen van muziek dan een een 5.1 versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird1562
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
ik heb een onkyo 616 http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-nr616-76093.html
dat is een 7.1 versterker, maar gewoon op stereo gezet, werkt perfect

met diversen hdmi in/uitgangen

pc en tv zitten via spdif aangesloten, perfect geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:27

br00ky

Moderator Harde Waren
Weinig computer hardware hier. Schopje naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 16:36

mr.paaJ

generatie cmd+z

Stereo met HDMI is nauwelijks te vinden, en dan nog de duurdere systemen.

Een surround versterker kun je prima ook voor stereo gebruiken.

Stereoversterkers met een andere digitale ingang zijn wel gangbaar. Marantz PM7005 is bijvoorbeeld heel mooi, kun je via USB op je PC aansluiten en heeft daarnaast een optische ingang voor een TV.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59

FeaR

In GoT we trust

Voor stereoversterkers met HDMI ingang ken ik alleen Linn. Mooie producten, maar dat ga je voor het gestelde budget niet halen. Zeker niet als er nog speakers bij moeten.

HDMI heeft voor stereo ook niet heel veel voordelen. Je ziet pas relatief recent digitale ingangen als optisch, digitale coax en USB op stereoversterkers. Surround receiver versus stereoversterker/-receiver is al vaker voorbij gekomen. De meningen verschillen daarover maar op GoT komt toch vooral naar voren dat het gelijkwaardig klinkt als de processing uit staat. Op HTForum zullen de meningen weer anders liggen.

Verder ben ik het eens met de heren hierboven: stel de Harman Kardon juist in (of welke andere surround receiver dan ook) en je bent er ook qua versterking. De speakers zal je zelf uit moeten zoeken op basis van beluisteren. Een mooi paar monitoren met hulp van een subwoofer voor het laag is ook altijd een optie. Ook niet te vergelijken met de speakers die je nu hebt, dat zijn melkpakjes welke te veel hangen op de subwoofer voor niet alleen het laag maar ook het mid-laag. Dat maakt het onnatuurlijk. Ook daar is al meer over geschreven op het forum.

De reden dat stereo zachter is dan surround is omdat je met drie speakers minder speelt. Dat het volume dan een paar dB naar beneden gaat is meer dan logisch.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha, dank voor de tips. Die Marantz klinkt idd erg goed, maar met speakers erbij valt 't buiten m'n budget. Kan altijd nog even doorsparen, natuurlijk.

Momenteel heb ik mijn pc op de AVR aangesloten via HDMI - converter - Coaxiaal. Doet deze extra route bijzonder veel afbreuk aan de geluidsoverdracht? En is een USB verbinding beter dan coaxiaal?

Momenteel heb ik de Yamaha A-S700 op het oog met Yamaha speakers. Het hangt ervan af of de converter route van HDMI naar coaxiaal de geluidsweergave aantast of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.Teunissen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-01-2023
De Pioneer SX-S30DAB & Onkyo TX-L20DAB stereo receIvers hebben het voordeel als soundbar te fungeren met een betere geluidskwaliteit dan de gemiddelde soundbar via een HDMI (ARC) verbinding. Ook hebben deze stereosets meer mogelijkheden voor te verbinden randapparatuur dan een soundbar.

Pioneer SX-S30DAB
pricewatch: Pioneer SX-S30DAB Zwart

Onkyo TX-L20DAB
pricewatch: Onkyo TX-L20D Wit

Doe je voordeel met Twee Polk T15BK stereo boekenplank luidsprekers zwart https://www.correct.nl/artikel/Polk-T15BK-art573119.php

[ Voor 10% gewijzigd door Ed.Teunissen op 21-08-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59

FeaR

In GoT we trust

Dit is een topic uit 2015 en TS is sinds die tijd ook niet meer online geweest. Geen reden om dergelijke oude topics naar boven te halen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.