UTP kabel in beton

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Binnenkort ga ik verhuizen en ben nu druk aan het klusssen.
Bij de aanleg van vloerverwarming heb ik een extra sleuf laten frezen zodat er een 5/8 pvc buis (16mm) in past. Mijn idee was om in deze buis 2 coax- en 1 CAT6 FTP kabel te leggen. Ik kom er nu achter dat dit niet past. Helaas kan ik ook niet onder mijn kruipruimte komen.

Nu ben ik voornemens om de 2 coax- en FTP kabels samen te binden met een tie-wrap en deze in sleuf te leggen en vervolgens dicht te smeren met (vloer)tegellijm.

Vraag 1: Tast de tegellijm de kabels aan zodra deze hard wordt / gaan de kabels daardoor kapot?
Vraag 2: Kunnen de 2 coax kabels eingelijk wel met 1 FTP kabel samen liggen zonder dat er verstoring op treedt op het netwerk- / tv signaal?

Heeft er iemand ervaring met bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23
Mijn idee was om in deze buis 2 coax- en 1 CAT6 FTP kabel te leggen.
Ik denk dat dit in 19" al lastig gaat worden.
Nu ben ik voornemens om de 2 coax- en FTP kabels samen te binden met een tie-wrap en deze in sleuf te leggen en vervolgens dicht te smeren met (vloer)tegellijm.
Misschien als je het met ducktape er omheen doet?
Ik zou het niet 123 doen. Dit moet jaren mee gaan neem ik aan? Niets is erger dan als het over 5 jaar niet meer lekker werkt.

Waarom niet 1UTP en 1 COAX, een COAX splitter aan het einde? Dat moet ik een 16" pijpje passen, al zal dat ook niet gemakkelijk gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rolfie schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat dit in 19" al lastig gaat worden.
Je bedoelt 19 mm2 neem ik aan?
19" = 19 inch gaat echt wel passen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09 10:50
Ja het kan: zou ik het doen nee. Stel je wilt in de toekomst een wijziging doen dan is dit niet mogelijk.
Daarnaast zal NEN1010 hier ook wel wat over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Blijkbaar is de vloer nog open? Waarom er dan geen tweede sleuf bij (laten) freezen voor een extra buis? Buizen kun je nooit genoeg hebben. :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 20:02
Als je er nog bij kunt dan 2e buisje laten leggen! of eventueel een 3e kun je elke los in een buis doen ? Niks irritanter dan dat je te weinig buis hebt of dat je later niks meer uit de buis krijgt omdat het vast zit.

Inmetselen zal ik nooit doen! Wanneer beton warm danwel koud wordt zet hij uit en krimpt hij iets (Uitzettingscoëfficiënt) Dit zal millimeter werk zijn maar een vastgemetselde kabel kan geen kant op en zal na een paar jaar kapot getrokken zijn!

Kun je er niet meer bij ? Dan 1 UTP en 1 COAX doen en dan splitter gebruiken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-08 20:21
hier ook gehad te smalle pijp bij vervangen van een kabel brak er een dus nu de pijp verstopt . Vaak ook nog van ribbel pijp glijd ook niet al te best .
Als ik het over moest doen 32mm afvoerpijp er in is iets meer werk ,werkt wel makkelijker vooral als er ook nog bochten inzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09 21:27
herian10 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:24:
hier ook gehad te smalle pijp bij vervangen van een kabel brak er een dus nu de pijp verstopt . Vaak ook nog van ribbel pijp glijd ook niet al te best .
Als ik het over moest doen 32mm afvoerpijp er in is iets meer werk ,werkt wel makkelijker vooral als er ook nog bochten inzit
Nadeel is alleen dat je hier lastig kabels in kunt trekken omdat een trekveer in de buis rond gaat draaien.
Dan moet je ervoor zorgen dat je er draadjes doorheen hebt lopen (touw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met Bastien, als de vloer nog open is, extra sleuf erbij freezen of de bestaande sleuf groter maken voor een grotere buis. Vastzetten in je vloer is echt vragen om ellende in de toekomst. Wat als je een kabel moet vervangen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kabel leggen zonder goot: Nooit doen! Om obvious redenen, krijg je spijt van.

Daarnaast, coax is qua techniek een aflopende zaak. Leg er een buis in met 1x Cat6 (A) afgeschermd en een coax. Splits deze later op.

Heb heb zelf ook coax in het huis, maar intussen is alles (TV) IP geworden (glasvezel) en gebruik ik de coax totaal niet meer.

Denk er ook aan nette bochten te maken in de kabel. Bij mijn woning was er ook een loze leiding opgeleverd, deze bleek achteraf een knik te hebben waardoor ik er uiteindelijk met heel veel moeite maar 1 utp kabel in kreeg, terwijl er eigenlijk 2 in moesten komen.
josvane schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:49:
Ja het kan: zou ik het doen nee. Stel je wilt in de toekomst een wijziging doen dan is dit niet mogelijk.
Daarnaast zal NEN1010 hier ook wel wat over vinden.
Denk niet dat NEN1010 hier iets van vind. Er vinden geen grote stromen plaats in de kabels dus van brandrisico is geen sprake.

[ Voor 51% gewijzigd door Fairy op 18-10-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:51
Ja altijd een buis gebruiken, in de bouw doen ze dat ook niet zonder reden, bij een beetje verschuiving of zetting of beving trekt de kabel al stuk in het beton.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:38

M-ThijZ

Riding on Rails

In mijn vorige appartement lag alleen UTP. We gebruikten deze voor het kijken van DVB-C:

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/f.cl.ly/items/3A202r122Y1o3p0f032Q/media-20141206.jpg

Als 2x CAT6 wel past, dan zou ik dat doen. Je gebruikt dan 1 met een UTP -> COAX conversie, voor zolang COAX nog van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Tja blijkbaar weet niemand hier hoe vloerverwarming werkt.
Je hebt sleuven laten vrezen en daar liggen de leidingen voor het warme water in.
De tegels komen daar direkt bovenop en er komt helemaal geen beton meer aan te pas.

Als je kabels in die sleuf passen kun je ze er gewoon inleggen, maar zou ze niet vast smeren met tegellijm.
Gewoon los in die sleuf leggen, heb je helemaal geen last van uitzetten van andere materialen.

Nadeel is dat het een beetje hol klinkt als je er op tikt en vervangen van een kabel zal ook wel niet meer gaan want daar is die gleuf te stroef voor.

Als je dat hol klinken ververlend vind vul je de gleuf op met piepschuim korrels.

PS coax en utp hebben geen enkel last van elkaar qua storing.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 18-10-2015 12:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
ik zou inderdaad ook gewoon gaan voor zoveel mogelijk utp kabels.
en voor zolang je nog coax gebruikt dit soort converters er tussen plaatsen.
http://salestores.com/unicomvaau51.html#.ViNuJWvpZf4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:12
Ik zou wel een coax erin leggen. Ook al is het er maar 1, en die verderop splitten.

Baluns enz om het over UTP te krijgen is niet ideaal. Nu is FTP wel in je voordeel, maar met de opkomst van 4G is afscherming en storingsgevoeligheid een stuk groter.

Goede coax erin (KOKA 9TS) of IPTV zijn imho de beste opties.

Tip voor de volgende keer: 16mm is leuk voor elektra, in alle andere gevallen 19mm leggen. Dat komt altijd van pas als je wat meer kabels wilt. En zoals gezegd zijn bochten ook nog een issue, als die een beetje slecht gemaakt zijn is je 16mm op die plek maar 12 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarom 2 coax? Radio en tv?? Dan zou ik hem echt later splitsen. En altijd een buis gebruiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:59:
Tja blijkbaar weet niemand hier hoe vloerverwarming werkt.
Je hebt sleuven laten vrezen en daar liggen de leidingen voor het warme water in.
De tegels komen daar direkt bovenop en er komt helemaal geen beton meer aan te pas.
.
Want iedereen met vloerverwarming is verplicht tegels te nemen? Vloerverwarming wordt (normaal gesproken) gewoon afgewerkt met een dunne toplaag (geen beton) zodat er bijvoorbeeld ook een pvc vloer op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Niet iedereen is verplicht om tegels te nemen al doet 95% van de mensen dat wel en in dit geval ook want hij had het over tegellijm.

Verder is het bij een ingevreesde vloer niet gebruikelijk om er nog weer een afdeklaag overheen te smeren, daar krijg je alleen maar warmte verliezen van.
Als een vloerverwarming in de deklaag ligt dan zit er een isolatielaag onder de vloerverwarming, als hij ingevrees wordt niet en dan is er meestal ook geen ruimte voor een deklaag erbij.

En als je geld voor vloerverwarming heb ga je niet zo iets lelijks als een pvc vloer nemen.
Maar ieder z'n smaak hoor.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwbouw is inderdaad anders dan in een bestaande vloer, niet aan gedacht. :z

En wat betreft pvc vloer heb je helemaal gelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:24
Brahiewahiewa schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:48:
[...]
Je bedoelt 19 mm2 neem ik aan?
19" = 19 inch gaat echt wel passen
Hij bedoelt neem ik aan: 19 mm ofwel 3/4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Leg 2 kabels naast (op) de lege pijp. En leg er 1 (of nog 2) in de pijp.
Eventueel een laag plakband of piepschuim er bovenop als je bang bent dat de kabels buiten de pijp zullen beschadigen door het werken van de betonvloer.
(Lijkt mij ontzettend meevallen, kabel is flexibeler dan het beton.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Sommige mensen lezen helemaal niet wat er al geschreven is.
Er komt echt geen beton meer aan te pas, hooguit tegellijm en ook dat is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leg zoveel mogelijk pijpen. Kost geen drol nu. Maar later heb je er profijt van.

Wat je wel kan doen, is "outdoor" glasvezel leggen. Zonder buis. Daarin heb je 4 of 8 etc... vezels. Je hebt ze al kant en klaar met stekkers etc.... Een SFP, managed switch erbij (op e-bay kopen), en voila.... Gigabit of hoger met 4 lijnen of meer.

Bv hier:

https://www.netwerkwinkel...r-55204-1OM4-p_29732.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de Engelse TV smeren ze al hun kabels in de muur zonder pijpje. Naar Nederlandse Normen een verschrikking maar het schijnt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:30:
Je bent gewoon een amateur als je kabels los aan gaat leggen in je beton. Maak die sleuf gewoon wat groter voor een buis op maat. Mocht je later de kabels willen vervangen door wat moderns dan hoef je namelijk niet je hele vloer weer open te breken. Het bespaart je dus energie en veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ten eerste: gebruik altijd 3/4" buizen. Waarom merk je nu :P Kun je de gleuf niet nog wat breder (laten) frezen en er alsnog een 3/4" buis in stoppen?

Maar stel dat dat te laat is: waarom in godsnaam zou je 2x coax leggen? 1x coax + 1x UTP moet gewoon passen in een 5/8 buis, en wellicht zelfs 1x coax + 2x cat5e.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 18-10-2015 19:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als TS nou eens langskomt en even reageert op wat er al geschreven is kunnen we allicht meer. Zonder verdere info zou ik idd een van de twee coaxkabels weglaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties!

Ik wilde de gleuf ook groter laten frezen zodat er een 3/4" (19mm) buis in zou passen.
Toen die man eenmaal begon te (hand*)frezen en ik op m'n knietjes achter hem aan kroop met een hilti industriestofzuiger en er nog steeds een mega wolk aan stof de woonkamer ingeblazen werd, had ik er genoeg van. Niet nog een keer alles wit van het stof.... Ik had m'n plafond en muren gesaust en alles al schoongemaakt. Het lukt bij hem ook voor geen meter omdat er al een 16mm sleuf gefreesd was. (* de extra sleuf t.b.v. de kabels was met een vloerfrees gedaan)

Waarom 2x coax? Omdat ik ook een televisie op de slaapkamer wil. Dat heb ik nu ook, maar daar heb ik wel een antenneversterker voor nodig, anders is het signaal te zwak. Het betreft een opdruk-antenne-versterker (Tractec BDA 01) die op de hoofdaansluiting geplaatst wordt.

Een extra gleuf er naast is helaas niet meer mogelijk, te weining ruimte.

Ik woon in Zeeland en vermoedt dat het nog aardig lang (jaaaren) gaat duren voordat er bij ons glasvezel komt. (Ik hoop dat ik het mis heb)

Omdat de situatie komende jaren niet zal veranderen kies ik er toch voor om, als amateur, zonder buis de kabels erin te leggen en deze niet dicht te smeren met tegelijm zoals Ben(V) schetste. Thanks.

Iedereen ontzettend bedankt voor advies / tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vooral doen wat je wilt doen, maar ik snap nog steeds de 2 coax niet. Slecht signaal is vaker geval van slechte bekabeling als een versterker aan het begin.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. De plek voor een versterker is waar de coax als eerste het huis binnenkomt. Daar versterk je naar het benodigde niveau. Als je moet splitten kost dat je ongeveer 4dB, dus moet je gewoon 4dBmV hoger uitgangsniveau hebben op je versterker, dan een 2-wegsplitter na een enkele coaxkabel.

Komt bij dat het TV-signaal een dynamisch bereik van ruim 10dB heeft, dus goede kans dat als het met twee kabels vanaf de versterker lukt het ook prima lukt met een enkele kabel en een splitter erachter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
CyBeR schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:33:
Ten eerste: gebruik altijd 3/4" buizen. Waarom merk je nu :P Kun je de gleuf niet nog wat breder (laten) frezen en er alsnog een 3/4" buis in stoppen?

Maar stel dat dat te laat is: waarom in godsnaam zou je 2x coax leggen? 1x coax + 1x UTP moet gewoon passen in een 5/8 buis, en wellicht zelfs 1x coax + 2x cat5e.
1x Coax + 1xCat6 in een 5/8 buis... vergeet het maar...
Misschien met shitkwaliteit bouwmarkt kabels maar met professioneel spul kan je dat gewoon vergeten...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 21:55
Want die hebben volgens jouw dikkere wanden? Juist de A-merken hebben een coating aan de binnenkant om de weerstand met trekken te verminderen.

Zelf ben ik er wel van overtuigd dat dit er door de te krijgen is, maar het zal zeker niet makkelijk gaan. Nu heeft de TS echter nog het voordeel dat hij het in stukjes kan doen en niet in één keer de boel door de hele buis incl alle bochten moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Het voordeel van het leggen van een buis is dat je er later wat anders in kunt trekken.
Je hebt gelijk dat als de vloer nog open is je het in stukjes kunt doen en dan gaat het misschien wel lukken om een koka799 plus een cat6 kabel erin te krijgen, maar die krijg je er later als alles dicht zit waarschijnlijk niet meer uit.
Het voordeel van een buis leggen is dan weg.

Persoonlijk zou ik die kabels gewoon in de sleuf leggen, al zie ik het nut van twee coax kabels ook niet.
Coax kun je gewoon doorlussen en het maakt voor de demping niet uit of je eerst splits of later doorlust, je krijgt precies evenveel demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik ALTIJD bij het trekken van kabels LUB van 3M:

http://solutions.3mnederl...=V09RX35783beHMQ3K4DNG7gl

Is op waterbasis gebaseerd, en is veilig voor handen. Alles gaat er een stuk makkelijker doorheen. Één persoon smeert de kabel, de andere trekt. Je kan dat spul bij professionele winkels kopen (groothandel), of op internet.
Pagina: 1