Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Ik ben onervaren wat betreft servers. Welke Raid kan ik het beste installeren.Zit zelf te denken aan Raid 5.
En is het verstandig om alle 4 schijven hiervoor te gebruiken of kan Raid 5 op 3 schijven en wat zijn de voor\nadelen en waar kan ik bij deze config.de 4e schijf voor gebruiken

Heb een nieuwe Seagate STCU 8000200 gekocht.
ARM 1.2 processor -512mb memory-4Bay-8TB.
Data staat er nog niet op.Mijn Pc draait op XP Pro.

Wil de server\nas gebruiken voor opslag video,foto en backup van pc en opslag voor mijn bev.camera..
Geen zakelijk gebruik.
Mvg.Polyoot

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In Raid 5 = 2n+1 in r6 = 2n+2, d.w.z. in r5 gaat ie na 1 disk offline en in r6 na 2 disken. Lees ook: Wikipedia: Redundant array of independent disks

!!!EEN NAS IS GEEN BACKUP!!! Kan wel een tussenstap zijn maar hou altijd nog extra ofline schijven bij de hand waar je dagelijks/wekelijks/maandelijks een backup naartoe plaatst.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 09:47:
Hallo
Ik ben onervaren wat betreft servers. Welke Raid kan ik het beste installeren.Zit zelf te denken aan Raid 5.
En is het verstandig om alle 4 schijven hiervoor te gebruiken of kan Raid 5 op 3 schijven en wat zijn de voor\nadelen en waar kan ik bij deze config.de 4e schijf voor gebruiken

Heb een nieuwe Seagate STCU 8000200 gekocht.
ARM 1.2 processor -512mb memory-4Bay-8TB.
Data staat er nog niet op.Mijn Pc draait op XP Pro.

Wil de server\nas gebruiken voor opslag video,foto en backup van pc en opslag voor mijn bev.camera..
Geen zakelijk gebruik.
Mvg.Polyoot
Ik zie dat het 8TB is, dus 2 * 2TB schijven? Dat is nog redelijk te doen met RAID5. Al is RAID6 eens veiliger.

Maar zoals meld, RAID is geen Backup... Dit zal je dus nog steeds moeten regelen op een extern medium.
(als er in RAID5, 1 disk kaptop is, en je deze vervangt voor een nieuwe, dan is er een grote kans dat tijdens het herstel, een 2de schijf het begeeft, en je al je data kwijt bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou een NAS geen backup kunnen zijn?
Heb er hier ook eentje draaien als backup en zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Met RAID5 (of RAID6) heb je wat extra redundancy, dat op zich is natuurlijk geen backup, maar kan je wel helpen als er 1 schijf sterft dat je niet gelijk alles kwijt bent.

Bij RAID5 heb je de ruimte van 1 disk als parity, bij RAID6 heb je de ruimte van 2 disks als parity.
Als je NAS het suppport, dan zou je ook RAID5 op 3 disks kunnen doen en die 4e als hotspare (maar dat is misschien een beetje overkill).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:37
TERW_DAN schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:42:
Waarom zou een NAS geen backup kunnen zijn?
Dat staat er niet, er staat dat RAID geen back-up is. Een NAS kan natuurlijk prima als back-up dienen. Het hele idee is dat je kopieën maakt van al je data en die kopieën ergens anders bewaard. Als dat op een USB schijf, een NAS of een Klauwd plekje is, maakt niet uit. Zolang je maar back-ups maakt.
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 09:47:
Ik ben onervaren wat betreft servers. Welke Raid kan ik het beste installeren.
Wat wil je precies bereiken? RAID is een middel en geen doel. Als je bedenkt welk doel je wilt (heel snel, heel veel opslag, meerdere schijven kunnen verliezen zonder dat je geen films meer kunt kijken) kun je daar een keuze voor wel/niet RAID en zo ja, een type RAID aan koppelen.

Dus: wat wil je precies?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

hans_lenze schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:02:
[...]

Dat staat er niet, er staat dat RAID geen back-up is.
Dat staat er wel
[b][message=45102800,noline]
!!!EEN NAS IS GEEN BACKUP!!!
Ben het eens met je punt hoor, maar Damic stelt duidelijk dat een NAS geen backup is, en daar ben ik 't niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:37
TERW_DAN schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:08:
[...]

Dat staat er wel

[...]

Ben het eens met je punt hoor, maar Damic stelt duidelijk dat een NAS geen backup is, en daar ben ik 't niet mee eens.
Sorry, dan is het tijd voor meer koffie :O

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil staat eigenlijk in mijn vraag. Ik wil dat mijn foto's, video's (dus ook bestanden die op mijn pc staan) bewaard blijven in geval dat mijn pc crasht.Mijn bev.camera slaat nu foto's op bij gmail.Ik dacht misschien kan dit ook.En bestanden(video) op tv bekijken is ook mijn wens
Dat een nas wel of geen backup is is niet mijn vraag en zo word een topic onnodig lang.
De nas is nog vrij van bestanden dus ik probeer te voorkomen dat ik alsnog door een verkeerde indeling alles kwijt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:22:
Wat ik wil staat eigenlijk in mijn vraag. Ik wil dat mijn foto's, video's (dus ook bestanden die op mijn pc staan) bewaard blijven in geval dat mijn pc crasht.Mijn bev.camera slaat nu foto's op bij gmail.Ik dacht misschien kan dit ook.En bestanden(video) op tv bekijken is ook mijn wens
Dat een nas wel of geen backup is is niet mijn vraag en zo word een topic onnodig lang.
De nas is nog vrij van bestanden dus ik probeer te voorkomen dat ik alsnog door een verkeerde indeling alles kwijt ben.
Waarom zou je raid willen gebruiken dat is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raid lijkt mij een extra zekerheid wat betreft als er een schijf kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:51:
Raid lijkt mij een extra zekerheid wat betreft als er een schijf kapot gaat.
Maar eigenlijk overbodig: Wat ik wil staat eigenlijk in mijn vraag. Ik wil dat mijn foto's, video's (dus ook bestanden die op mijn pc staan) bewaard blijven in geval dat mijn pc crasht

Wil je dus meer opslag hebben of meer zekerheid?
Correct. Maar ervaring leert, men verwijderd vaak daarna data van de PC (bv volle harddisken), herinstallatie van de machine. Of men plaatst gewoon data alleen op de NA en denkt dat het dan veilig staat opgeslagen.

En dat gaat allemaal goed..... Totdat de NAS defect gaat. Het volume op de NAS corrupt raakt. Of er een harddisk defect gaat.

Been there, Done that.

Je zal niet de eerste (en laatste) zijn die deze denk fout maakt. Daarom wordt geroepen, RAID is geen Backup.

Daarom de opmerkingen hierover in je topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:47
Ik zou voor raid6 of zelfs raid10 gaan. Raid5 is (met de huidige grootte van de schijven) ook niet echt vertrouwd meer. Een rebuild duurt gewoon te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarvoor dient zo'n server\nas,dvd,usb dan eigenlijk.Je wilt het verlies zo klein mogelijk maken toch?.
Ik had eerder een backup van pc op dvd staan. Per ongeluk deze dvd rewr.gebruikt en 3 uur later harde schijf naar de kl.. Alles kwijt!! Daarom heb ik een nas aangeschaft met de hoop dat er een config.ontstaat(en of dat nu raid o.i.d. is) die dit zo klein mogelijk houd en als leek niet te horen krijgt had je dit of dat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Zolang je je bestanden op minstens 2 verschillende apparaten hebt staan maakt het niet veel uit of je nou naar een ext hdd backupt of naar een nas.

Het nadeel aan een nas is wel dat als je bv een cryptolocker oid binnen haalt je nas ook kan worden geencrypt.

Raid is geen backup. Het is alleen een manier om meer bescherming te hebben tegen het plotseling kapot gaan van een hdd. (Behalve raid 0 dan)

Voor een nas met 4 schrijven zou ik gewoon raid 5 gebruiken en zorgen dat de belangrijkste data op zowel de pc als de nas als een ext hdd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:47
Een nas moet je meer zien als centrale opslag van al je data.
Door gebruik te maken van een raid configuratie beperk je eventuele 'stilstand'. Met stilstand doel ik dus meer op het niet kunnen bereiken van je data. Uiteindelijk zal je dus nog altijd een backup van je nas moeten maken.
Of:
Je maakt een backup van je pc naar de nas.

Zolang de data maar op 2 plaatsen staat en niet je vertrouwen leggen op 1 apparaat.
Stel je voor dat de voeding van je nas kapot gaat en even lekker een piekspanning naar je schijven gooit. kun je alsnog alles gedag zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan denk ik dat het Raid 5 word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal nog wel meer vragen krijgen maar eerst dit afhandelen en dan.....?als ik er niet uitkom hier maar weer om raad vragen.
Bedankt voor de reacties
Pagina: 1