Toon posts:

PC met BSOD en Verticale strepen op scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een pc met een best vervelend probleem dat hij de laatste tijd steeds meer crasht.
Het is vooral als ik een game aan het spelen ben, maar na 10 min krijg ik de eerste problemen al.
Of de pc krijgt een BSOD.
Of ik krijg verticale strepen in het scherm en het geluid blijf hangen.
Het is bij elke game het probleem, GTA 5, BF 4 en 3, COD BO en bij alles wat grafisch zwaar(der) trekt zoals o.a. Heaven Benchmark 4.0.

Het systeem:
CPU: AMD XF-8350 op 4.2 Ghz
Moederbord: Asus Sabertooth 990FX R2.0
GPU: XFX R7950 DD OC 3GB
8 GB DDR3 Corsair geheugen
XFX 850 Watt voeding

De driver die er nu op draait is Catalyst 15.7.1. Ik heb hiervoor al gekeken of dat andere drivers een positief effect hadden, maar het maakte allemaal niet veel uit.
De temperatuur van de GPU onder full load is 70 graden.
De processor blijft bij 45 - 50 graden.

Ik had al langere tijd het idee dat het wel eens aan mijn GPU kon liggen, maar ik kan het niet zelf achterhalen wat het probleem is.
Ik had vanavond mijn kast maar eens opengeschroefd, ligt wel wat stof in maar zag ook een vreemde plek op de videokaart.

Overzicht in de kast
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img633/8876/WEitAL.jpg

De plek op de GPU
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img910/7141/0SO9MD.jpg
Verder zie ik er geen vreemde dingen op op deze plek na. Het lijk op vloeistof uit de smd condensator, terwijl het best veel lijkt voor uit een smd condensator.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Marco

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Kun je een geheugencontrole uitvoeren (start -> geheugencontrole/memtest)? Misschien zorgt defect RAM voor de vastlopers en blauwe schermen. Daar had ik namelijk kort geleden ook last van, ik was me ook aan het dood staren op de GPU terwijl het probleem ergens anders lag.

Dat rare (natte?) plekje lijkt mij meer een plekje waar het stof niet land door de airflow o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de geheugencontrole uitgevoerd, daar komt uit dat het RAM goed is.
De geheugentest op het mobo (MemOK!) die laat hetzelfe zien.
Ik heb een andere geheugen module in geplaatst maar het probleem blijft bestaan, dus lijkt mij dat er met het geheugen weinig aan de hand is...

Ik heb hier een paar foto's van hoe het eruit ziet bij een vastloper.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img908/1986/h0MfYt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img905/6199/7W5j6O.jpg

Aan de PSU kan het ook niet liggen, voltages lijken ook goed.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img903/6517/eEkSEF.png

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 12:11 ]

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-01 21:17
Kun je jouw gpu niet in een andere pc testen of andersom, iemands zijn gpu in jouw pc?

Verwijderd

Topicstarter
Deze GPU had ik hiervoor in een andere build voor een paar maanden zitten waarin die wel altijd redelijk goed heeft gefuctioneerd.
Die pc was een: Asus M4A79XTD EVO met een AMD Phenom 955 BE en hetzelfde geheugen als nu.
Voor deze GPU had ik een XFX HD 4870 met aftermarker koeler die nog nooit geen problemen heeft gehad.
En met deze GPU was altijd wel iets, in het begin mee gestoeid maar werkte later bijna vlekkeloos tot de laatste paar maanden.

Ik kan wel kijken om de GPU weer in die andere pc te zetten en te testen.
Ik weet zo snel ook niet waar ik een andere kaart vandaan kan halen om in deze pc te testen, kan de 4870 er terug in stoppen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 12:22 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Treedt het probleem ook op wanneer je gpu onderclocked (vooral de memspeed)? Rare strepen kunnen duiden op brak videokaart geheugen. Als je het terugclocked naar bijv 1200 MHz, treedt het probleem dan nog steeds op?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen het geheugen naar 1200 MHz teruggeclocked en gpu op 900 MHz gelaten, bij de benchmark bleef die tot het einde goed draaien.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Yup, de bekende/beruchte GSOD (Grey Screen of Death), komt nogal eens voor bij factory-OC Radeons.
Probleem is meestal dat het geheugen metname te hoog geklokt is en/of de voltage te laag.

Soms treed het ook op als je een browser/mediaplayer op de achtergrond hebt draaien met hardwareversnelling aan.

Vaak helpt 'underclocken' (gewoon terug zetten naar de normale stock snelheden voor de betreffende serie) en werkt de kaart gewoon weer naar behoren.
(uiteraard zijn er ook gevallen waar de kaart daadwerkelijk defect is, maar dat merk je snel genoeg, dan krijg je het de problemen ook met underclocks zelf onder de stock snelheden).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelope dagen een tijdje op stock snelheid gedraaid en het komt nog steeds voor... wel veel minder dan voorheen, maar het probleem blijft wel aanwezig.
Vanochtend op de pc gewerkt en toenet toen ik terug kwam had ik weer zoon GSOD, waardoor de hele pc zp vast als een huis staat.
Wat moet ik hiermee?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 12:46 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:44:
Ik heb de afgelope dagen een tijdje op stock snelheid gedraaid en het komt nog steeds voor... wel veel minder dan voorheen, maar het probleem blijft wel aanwezig.
Vanochtend op de pc gewerkt en toenet toen ik terug kwam had ik weer zoon GSOD, waardoor de hele pc zp vast als een huis staat.
Wat moet ik hiermee?
Even een paar door vraagjes:

- komt het alleen (nog steeds) bij games voor of ook tijdens internetten (youtube of iets dergelijks)?
- is er tijdens gamen ook een browser/mediaplayer actief op de achtergrond?
- is het een enkel beeldscherm of multimonitor setup?
- draait er ook een screensaver na een aantal minuten? (gezien het ding de fout in ging in de periode dat je even weg was)

Een mogelijke oplossing (naast het op stock speed draaien wat je al deed), is de kloksnelheden vast zetten. Ideaal is anders, maar bij mijn Radeon 5770 was het toen ook noodzakelijk om het ding altijd op de maximum kloksnelheid te laten draaien.
Radeons vanaf de 5000 serie werken met 3 of 4 standen (tegenwoordig ook soms met turbo, dus denk 4 inmiddels), idle clocks, medium clocks (denk aan hardwareversnelling tijdens video's kijken), en maximum (gamen/zwaar 3d werk) met bijbehorende voltages.
Wat je dan doet, is de core en memoryclockspeeds en bijbehorende voltage pakt van de maximum setting en die dan 'vast zet' zodat de kaart niet terug gaat naar medium of idle.

Voordat er paniek reacties komen van "verkort dat de levensduur?!" "word de kaart dan niet te heet?!", zo'n kaart kan dat prima aan en zolang die niet onder fullload staat valt dingen zoals temperatuur ook mee (vroeger werken kaarten ook gewoon altijd op de volle snelheid 8) ).

Even als voorbeeldje wat ik bedoel nog met die clockspeeds (puur voorbeeld, geen echte getallen van je huidige kaart!). C = coresnelheid M = memory snelheid V = voltage;
Idle draait de kaart: C: 150Mhz M: 300Mhz V: 0,5 , medium C: 400Mhz M: 900Mhz V 0,9, load C: 800Mhz M: 1500Mhz V: 1,4. Wat je dan doet is die (dit geval fictieve) 800Mhz core en 1500Mhz mem met de 1,4V pakken en die vast zetten zodat je kaart niet terug zakt naar medium of idle. Dit kan eventueel met een AMD Overdrive profiel, of een programma zoals MSI Afterburner.

Want wat vaak een probleem bij GSOD is, is ten eerste factory overkloks die niet stabiel zijn (metname geheugen), en/of dat de kaart wisseld van kloksnelheid tussen idle, medium of max, maar dat de voltage niet mee gaat, dus dat ie 1500Mhz mem probeert terwijl voltage op 0,5 blijft hangen, en dan crashed de kaart vrijwel meteen (was mijn Radeon érg goed in....).

't Klink misschien wat ingewikkeld, maar misschien dat het iets duidelijker is zo.

Aan de andere kant, kun je denk ik ook wel zeggen dat de kaart niet naar behoren werkt (je moet immers al 'underclocken' naar stock speed) en een RMA wagen....echter vrees ik dat de garantie al voorbij is en dat je misschien de dagwaarde van dat ding terug krijgt en dat zal niet veel zijn. Dan zou ik zelf dat ene van die clockspeeds vastzetten proberen en kijken of dat helpt (zo niet, dan denk ik dat er echt hardwarematig iets defect is).

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:41:
[...]

Even een paar door vraagjes:

- komt het alleen (nog steeds) bij games voor of ook tijdens internetten (youtube of iets dergelijks)?
- is er tijdens gamen ook een browser/mediaplayer actief op de achtergrond?
- is het een enkel beeldscherm of multimonitor setup?
- draait er ook een screensaver na een aantal minuten? (gezien het ding de fout in ging in de periode dat je even weg was)
Ik heb een tijdje weinig tijd gehad om te reageren, maar de problemen zijn nog steeds aanwezig.
Het komt ook voor bij internetten, maak niet uit wat voor pagina, en bij gamen nog steeds. Heel af en toe wil de kaart het wel eens langer dan 1 uur volhouden (bij gamen), alleen die keren dat hij dit doet worden wel steeds zeldzamer....

Tijdens het gamen is er meestal niet iets extra aan, teamviewer zit ik uit voor het gamen.
Er hangt nu een scherm aan, soms wel een tweede. Ik heb crashes gehad dat ik op monitor 1 een game had draaien en op monitor 2 niks dat de boel crashte alleen op monitor 1, niet dat ik dan nog veel op monitor 2 kon doen :D

Er zit ook geen screensaver op, nooit opgezeten ook.

Ik heb gekeken of bios up to date was en dat is die ook.
Heb de driver verwijderd en de meest recentste geïnstalleerd 15.11 maar werkt niet veel beter...

Hij draait nu op stock snelheden maar maakt allemaal niks uit. Alleen het verhaal met de voltages vastzetten is mij tot nu toe nog niet gelukt.
Ik ga zo nog een keer proberen of het me lukt :)

In MSI Afterburner word de voltage niet weergegeven van de kaart, waardoor kan dat komen?

Edit:
Ik hoorde al een tijd een raar "rrrrrrrrr" geluid uit mn kast komen, ik weet zeker dat het mijn schijven niet zijn, en dat komt sterk uit de buurt van de videokaart (het zijn ook niet de fans!). Dit is vooral hoorbaar wanneer je gamed.
Ik heb wel gevonden dat het coilwhine kan zijn, alleen dat klinkt anders dan dat het bij mij klinkt.

Ik heb in de volgende topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1565608/0 gelezen dat wss de voeding niet genoeg stroom kan leveren.
Maar de voeding die ik heb is 850 watt (ivm. evt. 2 GPU's) dus zou je zeggen dat je genoeg stroom kan leveren voor die ene GPU die op stock draait! Het is zelfs nog van XFX (uit de fabriek van seasonic?) zelf dus zou je zeggen dat het wel op elkaar afgesteld is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2015 22:58 ]

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Lijkt mij een gevalletje RMA aanvragen, maar kan zijn dat je de garantieperiode al voorbij bent helaas :(
Je had ook nog een 4870 videokaart liggen toch? Probeer daar eens een tijdje mee te draaien, mocht die hetzelfde vertonen, dan zou het eventueel nog de voeding of het moederbord kunnen zijn, maar ik vermoed dat die wel gewoon goed zal werken.

Verwijderd

Topicstarter
De garantie is idd voorbij... vanaf 14-08-2015, dus in de garantie valt het niet meer...
Zonde van een hoop geld wat nooit soepel gedraait heeft..
Pagina: 1