Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j66st
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 18:40
Ik overweeg mijn oude Fritz!Box 7170 te vervangen door een 7390 of 7490.
Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om het modem in Annex B mode te gebruiken en tegelijkertijd de analoge buitenlijn-aansluiting te gebruiken.

Vroeger had ik een ISDN-lijn, ik heb die KPN lijn opgezegd en bel nu via VoIP van XS4ALL (nog altijd over ADSL Annex B ).
Daarnaast hebben we nu een Ziggo totaalpakket met telefonie. Ik zou de analoge telefoonpoort van de Ziggo kabelmodem willen verbinden met de analoge buitenlijnaansluiting van de Fritz. Zodat ik mijn ISDN huisinstallatie kan gebruiken voor XS4ALL VOiP én Ziggo telefonie.

Met mijn 7170 (Annex B only) lijkt dat niet te werken.
De 7390/7490 zijn omschakelbaar Annex A<-->B: is dat impliciet gekoppeld aan omschakeling van telefoonbuitenlijn analoog<-->ISDN? Technisch zou dat m.i. onafhankelijk moeten zijn.

Uiteindelijk wil ik XS4ALL VDSL gebruiken, maar gezien mijn ISDN-voorgeschiedenis zit dat dan nog altijd op Annex B, of niet? Of moet ik dan sowieso naar Annex A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
De Annex-A/Annex-B modus wisseling is van toepassing op de xDSL poort van de Frizbox. De fon-poorten kunnen niet geschakeld worden. Je kunt dus niet van een analoge fon poort een ISDN fon poort maken door het modem om te schakelen van Annex-A naar Annex-B.

Je kunt via de xDSL poort een telefoonlijn aansluiten op je Fritzbox. Ze leveren hier een speciale kabel voor. In het geval van een Ziggo modem gaat het om een analoge lijn dus zul je de Fritzbox in Annex-A moeten zetten. Dit verklaart gelijk waarom het met je Annex-B fritzbox niet werkt, die verwacht namelijk een ISDN lijn maar word geconfronteerd met een analoge lijn. Je kunt vervolgens je ISDN apparatuur aansluiten op de fonS0 poort.

XS4All levert VDSL van KPN en die leveren geen VDSL in combinatie met ISDN (en derhalve word je bij de aanvraag van VDSL automatisch op Annex-A gezet als je geen ISDN meer hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24
Misschien moet je onderstaande links nog even bekijken.
De dsl ingang op de FB (rj45) gebruikt voor een analoge lijn andere pins als voor een isdn-lijn.

http://en.avm.de/nc/servi...ts-for-telephony-devices/

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1750545

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j66st
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 18:40
Dank voor de snelle reacties!

Bij de Fritzboxen zit inderdaad een speciale splitterkabel met twee kleine verloopkabeltjes (één voor POTS, één voor ISDN S0). Elektrisch gezien heeft de Fritz dus zowel een ISDN S0 buitenlijn als een analoge POTS-lijn. Maar omdat mjin 7170 Annex B only is, kan ik me voorstellen dat de POTS-hardware op de printplaat is weggelaten.

Maar OK, ik moet dus nu bij XS4ALL VDSL aanvragen, splitter er tussenuit, andere Fritzbox, en dan kan de POTS poort aan de Ziggo modem. Ik neem aan dat inmiddels de Fritzen én Ziggo FSK gebruiken voor nummerherkenning.