Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Herstelpartitie verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Beste Tweakers,

Ik heb hier de creme ala creme der el cheapo tablets.
Een Empire tablet 1 GB RAM en 16 GB HDD.

Er staat nu Windows 8.1 op, ik wil graag upgraden naar Windows 10.
Het probleem hiermee is schijfruimte, ik heb niet voldoende ruimte.

Er is een herstelpartitie aanwezig van 3 GB, deze wil ik graag verwijderen.
In schijfbeheer is dit niet mogelijk, geen menu acties mogelijk
Diskpart i.c.m. delete partition override is ook niet mogelijk, de volgende melding komt dan naar voren;
Verwijderen is niet toegestaan op de schijf met het huidige opstart-, systeem, wisselbestand-, crashdump- of sluimerstandvolume.
Iemand de gouden tip? Dank!

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 16:40
Als ik jou was zou ik een schone installatie doen. Koop hier een goedkope key: Zeer goedkope Windows 10 Pro keys!, zet Windows 10 op een usb met http://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10, start op vanaf de usb en verwijder alle partities vanuit de windows setup.

Succes!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ThinClientQ schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 22:08:
Het probleem hiermee is schijfruimte, ik heb niet voldoende ruimte.
Heb je in diskpart ook de override switch gebruikt bij het verwijderen van de partitie? Diskpart kan onbekende of beschermde partities normaal niet verwijderen. De override switch zorgt ervoor dat dit wel kan.

Verwijderen via Diskpart met override switch. Voor meer informatie over de switch, zie hier: https://technet.microsoft...ry/cc730824(v=ws.10).aspx

Voor een handleiding om een OEM partitie te verwijderen via diskpart, zie hier: http://www.cryer.co.uk/br...lete_an_oem_partition.htm

Pas wel op met bovenstaande, bij een fout of vergissing kan het zijn dat je Windows installatie niet meer goed werkt. Je moet zeker weten dat je de juiste partitie hebt op de disk, anders gaat het mis.

Je kan eventueel als alternatief een USB stick maken met Windows 10 op een andere computer met de media creation tool. Let wel dat als je de stick maakt je de versie (Home of Pro en 32-bits of 64-bits) kiest die je moet hebben voor je tablet. Taal moet ook overeenkomen met die van de Windows op je tablet.

Sluit de stick aan op je tablet en start vanuit Windows 8.1 de setup op de stick op. Hiermee bespaar je jezelf de $WINDOWS.~BT map die ook snel 4Gb kan innemen.

Enige probleem is dan nog of je tijdelijk een Windows.old folder kwijt kan. Gelukkig zet Windows 10 wel meteen compressie aan op zijn eigen bestanden, waardoor je wat ruimte bespaart.

Door te proberen vanaf een USB stick te installeren heb je minder kans dat er iets mis gaat. En eventueel heb je nog de recovery partitie mocht er ooit echt iets mis zijn.
lamadingdong schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 05:10:
Koop hier een goedkope key: Zeer goedkope Windows 10 Pro keys!
Ik denk dat je niet veel goedkoper kan gaan dan gratis. ;)

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 16:40
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:52:
[...]

Heb je in diskpart ook de override switch gebruikt bij het verwijderen van de partitie? Diskpart kan onbekende of beschermde partities normaal niet verwijderen. De override switch zorgt ervoor dat dit wel kan.

Verwijderen via Diskpart met override switch. Voor meer informatie over de switch, zie hier: https://technet.microsoft...ry/cc730824(v=ws.10).aspx

Voor een handleiding om een OEM partitie te verwijderen via diskpart, zie hier: http://www.cryer.co.uk/br...lete_an_oem_partition.htm

Pas wel op met bovenstaande, bij een fout of vergissing kan het zijn dat je Windows installatie niet meer goed werkt. Je moet zeker weten dat je de juiste partitie hebt op de disk, anders gaat het mis.

Je kan eventueel als alternatief een USB stick maken met Windows 10 op een andere computer met de media creation tool. Let wel dat als je de stick maakt je de versie (Home of Pro en 32-bits of 64-bits) kiest die je moet hebben voor je tablet. Taal moet ook overeenkomen met die van de Windows op je tablet.

Sluit de stick aan op je tablet en start vanuit Windows 8.1 de setup op de stick op. Hiermee bespaar je jezelf de $WINDOWS.~BT map die ook snel 4Gb kan innemen.

Enige probleem is dan nog of je tijdelijk een Windows.old folder kwijt kan. Gelukkig zet Windows 10 wel meteen compressie aan op zijn eigen bestanden, waardoor je wat ruimte bespaart.

Door te proberen vanaf een USB stick te installeren heb je minder kans dat er iets mis gaat. En eventueel heb je nog de recovery partitie mocht er ooit echt iets mis zijn.

[...]

Ik denk dat je niet veel goedkoper kan gaan dan gratis. ;)
Helemaal waar, maar gratis krijg je hem alleen als je upgrade of al een keer geüpgraded hebt. In dit geval zou hij een schone installatie doen en heeft hij dus een licentie nodig ;)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-11 22:48
Ik heb laatst van TechEd Europe het filmpje Upgrading to Windows 10: In Depth gezien. Daarin werd gesproken over het gebruik van externe opslag om de upgrade uit te voeren. Ook zou de installatie (wanneer tablet met weinig opslag gedetecteerd worden) maar zo'n 5GB in beslag nemen in plaats van de gebruikelijke 8GB. Dit door de installatie in 1 groot bestand te draaien in plaats van elk bestand direct op je schijf te plaatsen (geen overhead i.v.m. overhead die je kwijt raakt aan de resterende ruimte in de laatste cluster van een bestand). Dus probeer eens met een lege USB stick in de USB poort (weet niet welk FS). En anders moet je misschien eventjes zoeken naar info hierover.

Het zou dus prima mogelijk moeten zijn om je Windows 8.1 tablet met weinig opslag te kunnen upgraden naar Windows 10.

Edit:
Hier een artikel waarin wordt beschreven hoe dit te doen is. Wanneer je eenmaal de upgrade voltooid is en het systeem is geactiveerd, zou je ook een schone installatie kunnen uitvoeren.

How to upgrade tablets and devices with little free disk space or small hard drives (32 GB or less)

[ Voor 21% gewijzigd door Shaggy_NL op 19-10-2015 16:02 . Reden: Meer info gevonden ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak hoe dan ook eerst even een image van de harde schijf zoals die nu is, zodat je ten alle tijden terug kan naar een werkende situatie. Daarna kan je wel verder gaan spelen en rommelen. Ik heb ook eerder in dit gedeelte een post gezien met daarin een link dat beschreef hoe je een schone installatie van W10 kan activeren zonder key dmv een XML uitdraai die was gemaakt met een vorige versie van Windows die netjes geactiveerd was. Je zal zelf even moeten zoeken ervoor, maar dat is iig ook nog een optie.

Apart een licentie aanschaffen voor W10 om een clean install te doen is weggegooid geld, hoe 'goedkoop' die licentie ook mag zijn. En daar zal vast nog wel een addertje onder het gras zitten (bijvoorbeeld technet licenties die officieel niet verkocht mogen worden).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1