Nieuwe harde schijf gekocht, recertified exemplaar ontvangen

Pagina: 1
Acties:
  • 993 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Zoals de titel zegt.

Ik heb bij Azerty - ik ga ervan uit dat het vermelden van de naam geen probleem is want ik kan mijn verhaal 100% staven met feiten - een Western Digital harde schijf besteld. Donderdag ontvangen in België.

Ik heb tot vanavond geen tijd gehad om deze order te inspecteren, bij nakijken van de geleverde producten en vlak voordat ik ze wou monteren in mijn desktop zag ik op de verpakking van de HDD dat het ging om een recertified exemplaar.

Dit is nergens in het verkoopsproces vermeld geweest. Ik heb moeten opzoeken wat dit precies betekent en uit de informatie die ik terugvond heb ik kunnen opmaken dat:
  • Dit gaat om een product dat in het verleden wegens een vermoed of reëel defect, teruggezonden is naar de fabriek en daar opnieuw getest en/of hersteld is geweest. Er is geen manier om uit te maken of er al dan niet een defect en herstelling hebben plaatsgevonden.
  • Dat verkopers deze harde schijven kunnen inkopen tegen korting en vaak ook met korting herverkopen. Azerty heeft mij echter de prijs van een nieuw exemplaar aangerekend als ik de vergelijking maak met andere webshops. Akkoord Azerty is redelijk voordelijk maar als de reden is dat zij tweedehands producten als nieuw verkopen dan beschouw ik dit als valselijk adverteren.
Kan ik dit product retourneren omwille van deze reden? Ik vermoed dat ik sowieso recht heb op het weigeren van een verkoop op afstand, maar moet ik dan de hele order retourneren? Ik vermoed dat de aanzienelijke verzendkosten dan ook voor mij zullen zijn?

Waar kan men in Nederland klacht indien wegens praktijken zoals deze? Indien Azerty mij de verzendkosten weigert te vergoeden, die na enig opzoekwerk toch ook al snel €20 zullen bedragen - en zij bovendien een clausule in hun "voorwaarden" hebben opgenomen dat ze verzendkosten hoger dan €15 nooit zullen vergoeden - dan ben ik niet van plan het hier bij te laten.

Alvast bedankt voor alle suggesties,

Doubter.

P.S. Ik heb weinig interesse in een discussie over in welke mate recertified hard drives al dan niet betrouwbaar zijn, ik vertrouw dat proces niet en belangrijker: ik vind eerlijkheid enorm belangrijk, en appreciëer het achterhouden van belangrijke informatie niet.
Ik wou deze HDD gebruiken voor data voor mijn werk en dan zal ik niet gerust slapen wanneer ik weet dat deze op een minder betrouwbare HDD staat, ondanks het feit dat ik alsnog regelmatig back-ups neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:00
Wat zei Azerty erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Vanavond pas een eerste e-mail verstuurd, ik verwacht uiteraard geen reactie voor maandag.

Helaas is volgende week voor mij een zéér drukke week, waardoor ik er echt op gehoopt had om dit weekend mijn pc volledig te kunnen upgraden en mijn belangrijkste data over te zetten op een nieuwe harde schijf. Ik ben dan ook zwaar teleurgesteld.

Ik ga eens opzoeken of het wettelijk verplicht is informatie als deze te vermelden bij de verkoop van elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:12
Jaren geleden heb ik ook bij Azerty twee HDD's besteld. Één exemplaar was certified refurbished. Moet zeggen dat ik het nooit heb aangekaart bij Azerty, maar er ook nooit een goed gevoel aan over gehouden heb. Het voelt gewoon een beetje alsof je tweede hands koopt. Ze doen dit dus al jaren, wellicht systematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat heb je zelf al gedaan aan onderzoek naar jouw rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Retour die hap, en een shopreview plaatsen op Tweakers.net :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De discussie over refurbished / recertified is al vaak voorbijgekomen. Daarnaast is het normaal eerst gewoon even bij de verkoper te checken of er daar iets mis is gegaan, en dat als je er dan een topic over opent in ieder geval even refereert naar wat je geconcludeerd hebt uit eerdere discussies. Ook is het zonder duidelijk te maken hoe het aanbod is gedaan niet mogelijk zelfs maar in te schatten of het voldeed aan de beschrijving.
Ook zijn je andere vragen al ruimschoots uiteengezet, zoals over het recht op Koop op Afstand en of dat dan over de hele order moet gaan.

Oftewel, ik doe deze voor het moment op slot bij gebrek aan achtergrond en navraag eerst bij de winkel.
Ik zou beginnen met hun antwoord even af te wachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2015 23:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.