[Dell XPS 15 9530] Diverse (drivergerelaterde?) problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:38

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Dag allen :w ,

Ik heb een tijdje geleden een Dell XPS 15 gekocht en heb daar toen direct Windows 10 op gezet (Windows 8 kan echt niet goed overweg met hogere DPI dingen). Alleen heb ik geen stabiel probleem, en ik weet niet waar dat precies aan ligt. Waarschijnlijk rotte drivers, maar wellicht een maandagmorgenmodel. Ook op internet weinig mensen die ontevreden zijn, als er iets te vinden is, is het anderhalf jaar oud en gaat het over de combi met W8(.1) en niet W10.
- Videodriver crasht regelmatig. Ik zit vaak gewoon een beetje te browsen en dan crasht de videodriver ineens (van de IGPU), zeer irritant maar ik heb wel gewoon de laatste versie en het is geen "bekend" probleem.
- Touchpad is reageert slecht op multitouch-aanrakingen. Met of zonder speciale drivers, scrollen met twee vingers detecteert hij niet goed. Eerst springt de cursor je halve scherm over
- Audiokaart houdt zich niet aan de instelling. Op het moment dat ik muziek op pauze zet en weer ga spelen speelt hij harder dan de ingestelde waarde. Als ik daarna softwarematig het geluid harder wil zetten springt hij eerst een stuk zachter. Heel raar en storend.
- Helft van de toetsaansagen wordt niet geregistreerd. Ik moet echt bijna slaan op het toetsenbord om er zinnige tekst uit te krijgen
- Netwerkkaart crasht soms zomaar. Dan houdt eerst het internet ermee op, daarna is de verbinding "Beperkt" en dan valt de netwerkkaart helemaal uit. Ik heb nog geen oorzaak kunnen vinden
- BSoD's zodra ik Hyper-V ga gebruiken (zie ook eerder topic)
- Toetsenbord reageert soms niet na slaapstand en dan na een paar minuten weer wel
- Bluetooth-verbinding met muis werkt niet stabiel. Verbreekt regelmatig.
- Tethering via BT met telefoon werkt ook niet stabiel.

Al met al ben ik dus niet echt tevreden. Specificaties:
Windows 10 Pro
Alle nieuwste drivers uit eerste hand (dus niet van Dell maar van Intel, Nvidea, enz)

Intel Core i7 4712HQ
16GB RAM
512GB SSD
4K touch-beeldscherm
Broadcom wifi/bt chip
Realtek audiochip
NFC chip (geen idee waarvoor)

Zijn er meer mensen met deze problemen? Ben ik blind en zijn er nieuwere drivers? Heb ik iets verkeerd ingesteld?
Alvast bedankt voor de hulp :)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Echt helpen kan ik je niet, maar ik lees wel veel problemen met Win10.
Is het geen optie om Win7 er eens op te zetten en te kijken of je dan ook al die problemen hebt. Dan weet je of het je OS is of je hardware.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Veng7 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 10:17:
Echt helpen kan ik je niet, maar ik lees wel veel problemen met Win10.
Is het geen optie om Win7 er eens op te zetten en te kijken of je dan ook al die problemen hebt. Dan weet je of het je OS is of je hardware.
Nee niet echt helaas. Naast dat Windows 7 en 8(.1) enorm slecht met hogere DPI om kunnen gaan (UI gaat vaak compleet de mist in) gebruik ik de laptop ook veel voor Windows 10 Universal App-development en dat kan niet op Windows <10. Zeker omdat mijn desktop nog op 8 zit (geen tijd voor gehad nog) is het niet echt makkelijk te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BokitoD
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-03-2018
Lees het inderdaad veel, zal even wachten worden tot er meer compabiliteit komt vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oJoey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-10 09:36
Probleem met audio heb ik op een m3800 ook (de pro-versie van de XPS 15). Ik heb nu de volgende drivers geinstalleerd:

Device Name: Speakers / Headphones (Realtek High Definition Audio)
Current Version: 10.0.10240.16384, 7/9/2015

Device Name: Realtek High Definition Audio
Current Version: 6.0.1.7628, 10/5/2015

Dit lijkt het audio probleem voor het grootste gedeelte op te lossen.

Videodriver crash heb ik ook een aantal keer gehad, met BSOD als gevolg.

Op windows 8 en 8.1 had ik hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier hetzelfde gezanik nadat ik de XPS 15 geupgrade heb naar Windows 10. Boel voelt lang zo vlot niet aan als onder Windows 8.1 en ik heb regelmatig dat de video driver crashed.

"Display driver Intel HD Graphics Drivers for Windows 8(R)
stopped responding and has successfully recovered"

Ik ben bezig met Dell support maar ben bang dat die niet veel kunnen betekenen. Wel een beetje zuur met een best dure laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:18:
Hier hetzelfde gezanik nadat ik de XPS 15 geupgrade heb naar Windows 10. Boel voelt lang zo vlot niet aan als onder Windows 8.1 en ik heb regelmatig dat de video driver crashed.

"Display driver Intel HD Graphics Drivers for Windows 8(R)
stopped responding and has successfully recovered"

Ik ben bezig met Dell support maar ben bang dat die niet veel kunnen betekenen. Wel een beetje zuur met een best dure laptop.
Dat probleem heb ik weten op te lossen door een Intel-driver te installeren, die voor W10 is. Alleen bij de recente W10-update weer gerevert en weer onstabiel.
Maar verder toch wel vrij stabiel inmiddels. Videodriver werkt dus met de goede drivers prima, touchpad werkt nu op zich een stuk beter, toetsenbord doet het beter, netwerkkaart werkt weer prima, enz. Enige problemen nu zijn BT en geluidskaart. Daar ga ik nog eens voor op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg die Win 10 driver niet geïnstalleerd. Melding "Het stuurprogramma dat wordt geïnstalleerd, is niet gevalideerd voor deze computer. Vraag de fabrikant van de computer om het juiste stuurprogramma". Ik heb dus nog steeds een Win 8 driver.
Pagina: 1