[BBG] Mini-itx-gamesysteem - november 2015

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] Mini-itx-gamesysteem - november 2015

Naast alle grote gamesystemen die worden behandeld, is er ook vraag naar kleinere gamesystemen. Hier proberen we bij de BBG van november op in te haken met het mini-itx-gamesysteem. Dit houdt een systeem in op basis van een mini-itx-moederbord, wat het mogelijk maakt om een kleinere behuizing te kiezen.
De vorige keer had het mini-itx-gamesysteem een budget van 850 euro en viel het op zich wel goed in de smaak bij velen. Daarom heb ik wederom dat budget aangehouden.

Een voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1ASRock B85M-ITX€ 79,95€ 79,95
1Asus GTX970-DCMOC-4GD5€ 333,85€ 333,85
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,10
  • Ik had gehoopt dat S1151 mini-itx moederborden voor november wat beter verkrijgbaar zouden zijn, maar dat is helaas niet het geval. Alleen de top, 120+ euro, moederborden zijn een beetje verkrijgbaar. Tel daarbij op dat een vergelijkbare Skylake-processor en ddr4-werkgeheugen ook duurder zijn. Daarom ben ik bij de i5 4460 gebleven. De standaardkoeler is niet al te groot, dus dat moet ook prima zijn.
  • Belangrijk aandachtspunt bij dit systeem is de behuizing. Er moet een afweging worden gemaakt tussen enerzijds dat de onderdelen moeten passen en anderzijds de focus op de beperkte grootte. Hopelijk komen we daar uit. :) Het aanbod van kleinere behuizingen is beperkter; de gekozen Coolermaster is nu ook een snelle eerste keuze, omdat die redelijk goedkoop en klein is, en een neutraal uiterlijk heeft.
  • De GTX970 heb ik gekozen omdat die in een kleiner formaat verkrijgbaar is en in de categorie van 450 watt voedingen is de Antec prima.
  • De vorige keer hadden we ook geen harde schijf gekozen. Dat kan natuurlijk alsnog wel.
Voor randapparatuur kunnen mensen de suggesties bekijken van de grotere gamesystemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48
Modulaire voeding misschien? Scheelt wat kabels in de krappe behuizing.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:45
Het zou wel mooi zijn als er een Mini-itx-behuizingen Round-up was. Het is soms lastig om een keuze te maken tussen Mini-ITX behuizingen en tegelijk rekening te houden met de max lengte van de videokaart.
reviews: Matx-behuizingen: kleine kastjes met grote prestaties

Voor bijna dezelfde prijs zou de Cooler Master Elite 130 een optie kunnen zijn voor de langere videokaarten.

Een semi-modulaire voeding is ook wel handig, wel wordt het dan denk ik een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zit nog €50 ruimte in het budget dus een duurdere voeding past wel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De meeste modulaire voedingen zullen het niet echt gemakkelijker maken. De Antec heeft namelijk alleen sleeving om de 24 pins ATX kabel en niks bij de andere kabels, daarnaast zijn de draden niet heel dik, erg buigzaam, waardoor gemakkelijk weg te werken en de meeste kabelbomen ga je ook gewoon gebruiken. Dus lang niet elke modulaire, ga er maar vanuit de meesten, maakt het helemaal niet gemakkelijker. Die voedingen zijn namelijk vaak langer, dus minder ruimte voor het wegwerken van kabels, hebben vaak stuggere draden, zoals de platte zwarte kabels of zwarte of gekleurde kabels met sleeving en krimpkous. Deze kabels zijn vaak veel moeilijker weg te werken en waarschijnlijk langer wordende voeding heb je ook nog eens minder ruimte.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-09 02:55
Zou de 50 euro gebruiken voor een 1 TB hardeschijf voor meer opslagruimte.

De Gigabyte versie van de Gtx 970 is ook iets goedkoper.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1ASRock B85M-ITX€ 81,51€ 81,51
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 326,49€ 326,49
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master Elite 110€ 40,-€ 40,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,50€ 42,50
1Antec VPF Series 450W€ 53,-€ 53,-
1Crucial BX100 250GB€ 84,49€ 84,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 14:10
volgens mij kan je beter 2 setups maken voor een itx systeem. max 850 zoals deze en eentje van 1400/1500 met skylake. Je ziet op het forum dat naar de laatste groep (1400/1500 budget) steeds meer vraag is.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32

JT

VETAK y0

Corsair CX430 is zeer goed getest bij TechPowerUp, semi-modulair en 5 euro goedkoper. Dan is er nog 55 euro over. Zou ik uitgeven aan een MX200 SSD, stuk sneller voor een paar euro meer. Daarnaast kun je er dan nog voor kiezen om ofwel 500gb te nemen ofwel een extra HDD bij te plaatsen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Dat verschil in snelheid tussen de SSD's ga je in het dagelijks gebruik niets van merken. Dat merk je alleen als je honderden of zelfs duizenden megabytes van de ene SSD naar de andere (van hetzelfde model) kopiëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:37:
Corsair CX430 is zeer goed getest bij TechPowerUp, semi-modulair en 5 euro goedkoper. Dan is er nog 55 euro over.
Nee, nee, nee en nee. :)
Nee, de Corsair CX430 is niet gereviewed door TechPowerUp.
Nee, de Corsair CX430 is niet semi-modulair.
Nee, de Corsair CX430 is niet goedkoop of goed geprijsd.
Nee, de Corsair CX430 is geen goede voeding of zal in een review op TechPowerUp er nu niet goed uitkomen.

De CX430 is zelfs al even EOL en niet meer leverbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 20-10-2015 15:22 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm...ik zie het al. Er zijn 3 versies: gewoon v1, modulair v1 en niet-modulair v2. De laatste is getest, de eerste is 45 euro en de tweede is modulair :+ Alles door elkaar gehaald. Maar gezien de reputatie van Corsair op het gebied van voedingen zou ik kiezen voor de modulaire v1.

Zijn overigens gewoon alle 3 leverbaar.
pricewatch: Corsair CX430M
pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
en das een fout die je maakt, want één van die drie is pure rommel. geen idee welke, the mask weet dat wel. dus op reputatie afgaan is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm.....ok, dan word ik wel nieuwschierig. Op TPU staan erg veel positieve reviews van Corsair.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Corsair vind ik voor voedingen maar een vervelend merk, ze hebben een hele lading aan series, sommige zijn prima, anderen weer meuk, maar ook in de serie zitten verschillen, en ook nog eens in de verschillende versies. De RM750 was volgens mij eerst knap belabberd, maar nu op zich vrij goed [nieuwe versie], maar de RM550 is volgens mij nog steeds niet al te best.

Cooler Master heeft daar ook wel een handje van, de B en GM series zijn niet echt goed, maar de Semi modular voedingen zijn wel weer prima dingen.

Vroeger, wat jaartjes terug was de CX500 trouwens wel een behoorlijk populair ding, ten tijde dat de M12/S12 en de XFX versie daarvan ook erg populair en goed waren.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb nog een review opgezocht voor de oude CX430 en die was ook vrij positief :) Dus ben wel benieuwd wat The Mask over dat ding te zeggen heeft.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die is alleen niet meer te vinden, pricewatch: Corsair Builder CX430 is 'm als het goed is, en die is echt al jaren EOL.

En sowieso, toen was die best aardig, inmiddels zijn er echt wel betere voedingen te krijgen, de VPF450 bijvoorbeeld.

De M12 heeft datzelfde lot, toen ik 'm 2 jaar geleden kocht was het een prima voeding voor een dito prijs, nu was ik waarschijnlijk voor een VPF of Integra gegaan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Hoe het er nu bij staat is niet echt anders ten opzichte van de vorige versie. ander behuizing en andere voeding. Is opzich geen ramp, alleen van een special mag je meer verwachten.

Dat gezegd, skylake mobo's voor mini-ITX zijn vooral duur. zal misschien nog wat zakken, zal niet veel zijn met de dollarkoers die hoog blijft.
Daar zit niet echt een mogelijkheid tot upgraden in, want dan zal er bezuinigd moeten worden op andere zaken.

dus of je levert zelfde af als vorige keer, of budget zal omhoog moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
hmm ja dan kom je ook op het punt dat ik al maakte in mainstream PC. eigenlijk is elke versie in mini ITX te gieten, dus een specifiek min ITX systeem is eigenlijk raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Lednov schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:31:
hmm ja dan kom je ook op het punt dat ik al maakte in mainstream PC. eigenlijk is elke versie in mini ITX te gieten, dus een specifiek min ITX systeem is eigenlijk raar.
Dat is ook min of meer het geval. Voor deze editie hebben we echter gekozen om het afzonderlijk te behandelen. Niet iedereen hoeft per se mini-itx. Nu doen we beide.

Als je een mini-itx Skylake systeem nu zou willen doen ben je relatief duur uit door de duurdere moederborden. Hopelijk is de verkrijgbaarheid in de toekomst beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Andere insteek; minder sterke videokaart voor een grotere SSD en meer geheugen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,40€ 178,40
1ASRock B85M-ITX€ 79,95€ 79,95
1Club 3D Radeon R9 380 4GB royalQueen€ 225,95€ 225,95
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 79,-€ 79,-
1Antec VPF Series 450W€ 49,95€ 49,95
1Crucial BX100 500GB€ 154,95€ 154,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 805,15

[ Voor 94% gewijzigd door NitroX infinity op 27-10-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Bolletje schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:32:
[...]

Dat is ook min of meer het geval. Voor deze editie hebben we echter gekozen om het afzonderlijk te behandelen. Niet iedereen hoeft per se mini-itx. Nu doen we beide.
Persoonlijk zie ik niet in waarom je groter dan mini-ITX zou gaan, alles is er prima op te doen. alleen SLI/CF niet.
Als je een mini-itx Skylake systeem nu zou willen doen ben je relatief duur uit door de duurdere moederborden. Hopelijk is de verkrijgbaarheid in de toekomst beter.
tsja, ik zou dan de mini-ITX special laten schieten. ten opzicht van vorige keer is er niet veel verandert. Van een special mag je toch wel verwachten dat je iets nieuws neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Sommige mensen hebben/willen meer dan alleen een videokaart.

Video-opname kaarten, TV-kaarten, PCIe SSD's, WiFi kaarten, RAID controllers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
NitroX infinity schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:53:
Andere insteek; minder sterke videokaart voor een grotere SSD en meer geheugen.
Meer werkgeheugen lijkt me in eerste instantie niet heel zinvol, vooral niet als dat ten koste gaat van de videokaart.
Een grotere SSD is wel zinvol. Dat heb ik genoemd bij de beschrijving ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
Het idee is erachter dat je over x jaar alleen maar de videokaart hoeft up te graden en niet de SSD en het geheugen. In een gamesysteem is de videokaart toch meestal het eerste wat opgewaardeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb helaas dit topic gemist de afgelopen weken (kijk zelden op complete systemen). Maar ben de afgelopen tijd zelf aan het kijken naar een goed ITX game-system.

ITX en ITX is niet echt hetzelfde, afhankelijk van wat je verwacht.
- Systemen die ITX heten maar stiekem bijna net zo groot zijn als gewone mATX systemen.
- ITX systemen met en zonder de mogelijkheid van een optical
- Veel echte ITX kasten worden ook uitgerust met eigen voedingen, of alleen SFX-voedingen, of alleen voedingen tot 160mm lengte bijvoorbeeld.
- ITX kasten zijn klein, en zitten al snel vol met hardware, wat de koeling bepaald niet ten goede komt.
- ITX kasten zijn vaak sterk beperkt in wat voor koeler op de CPU past.
- Layout van ITX borden hebben stuk meer invloed op kabelmanagement
- Combinatie van een echt game-systeem, met veel hitte in een kleine ruimte, matige kabel management leidt tot harddraaiende kleine ventilatoren. En dat in een kast waar de hele kast is geperforeerd met dus bedroevende accoustische eigenschappen.

Kortom, in mijn optiek is het samenstellen van een goed ITX systeem best lastig. En ik ben er zelf totaal nog niet uit wat ik nu het ideale ITX systeem vind.

Als ik kijk naar de huidige kast, dan zit alles vrij krap in het jasje (ruimtelijk). Boxed cooler zit ongeveer klem onder de voeding, 1 zijkant is afgesloten met videokaart en SSD, achterkant grotendeels door voeding en voorkant is waar een stapel kabels zit. Dit in combinatie met matige koeling (matige koelers op GPU en CPU in een krappe ruimte). Ik vind het dit meer een kast voor een licht game-systeem zeg tot een GTX750 of GTX960 niveau, zodat het de geproduceerde warmte nog een beetje kwijt kan.

Tot nu toe heb ik een viertal kasten gevonden die wat mij betreft klein combineren met:
- Performance onderdelen passen er in
- Goed koelbaar en redelijk stil te krijgen
- Maximale functionaliteit

De kasten:
- Raven RVZ-01 (helaas SFX voeding, wel met optical mogelijkheid)
- Fractal Design Core 500 (met normale optical, niet de mooiste kast)
- Cooltek UMX1 Plus (Geen optical, voeding wat raar qua koeling, erg mooi)
- Thermaltake Suppressor F1 mooier, geen prijs bekend, vergelijkbaar met: Thermaltake Core V1

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Ik denk dat je over een halfjaartje weer moet kijken. ;)
reviews: Desktop Best Buy Guide - november 2015

Zo zou ik altijd zoeken naar een moederbord met mSATA zodat je in basis helemaal geen 2,5/3,5" drives meer nodig hebt zoals deze: pricewatch: Gigabyte GA-B85N Phoenix.

[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 03-11-2015 14:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1