Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben de afgelopen maanden druk bezig met het behalen van een aantal IT-certificeringen waardoor mijn CV aantrekkelijker wordt. Nu ben ik bezig met een (zelf)studie van: Change Management 2015. Ik studeer alle materie zelf omdat ik gewoonweg de cursussen bij een externe instantie te duur vindt. Vooral als je dit zelf moet betalen. Mijn bedrijf investeert niet in uitzendkrachten dus dan maar zelf het initiatief tonen en alles zelf betalen. Ik ben dan ook vastberaden om mijn stappen vooruit te maken.

Nu is mijn vraag: "Heeft iemand van jullie ervaring met de nieuwe examens van Change Management 2015 bij APMG?"

De Change Management examens 2011 vervallen deze maand. Ook wordt er een ander boek gebruikt. Mijn voorbereiding tot nu toe is, dat ik een complete samenvatting van het gehele boek (Engelstalig) heb gemaakt. Ik heb de samenvatting van Change Management 2015 gemaakt aan de hand van een syllabus, die ik ergens op het Internet heb kunnen vinden. Daarnaast heb ik het oud-examen van 2012 van Change Management vele malen geoefend.

Voordat ik mijn examen ga inplannen, wil ik toch nog een laatste feedback vragen aan jullie.

Heeft iemand van jullie goede tips? Wellicht kan iemand van jullie mij informatie geven op welke onderwerpen ik mijzelf moet concentreren? Lijken de vragen erg op het oud examen van Change Management 2012 of worden er vragen gesteld over compleet andere onderwerpen?

Ik hoor het wel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:34
Welke vorm van Change management hebben we het hiet over? Is dat ITIL Change management, of algemeen bedrijfs verandermanagement? Misschien makkelijk om even een linkje te posten naar de cursus, want change management an sich is een heel groot onderwerp wat je op veel verschillende manieren kan interperteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De link is: http://www.apmg-internati...nt/change-management.aspx

Change Management 2015 Foundation*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Welke richting wil je op? Wat ik begrijp uit de tekst van die link gaat dit meer over de organisatorische kant van veranderingen (verandermanagement) en niet over change management van diensten (services) zoals gedefinieerd in het ITIL raamwerk.

(ik weet dat change management in ITIL een bredere scope heeft, maar uiteindelijk gaat het over de lifecycle van diensten en service management).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het liefste wil ik richting de functies: IT Projectleider dan wel IT projectmanager. Ik probeer dan ook in aanmerking te komen voor eventuele "junior" functies. Ik heb tot zover ITIL v3 Foundation en Prince 2 Foundation gehaald. Nu wil ik Change Management halen omdat volgens sommige beschrijvingen dat goed aansluit en ook een toegevoegde waarde heeft op de desbetreffende functies.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan lijkt de reactie van DAzN in "Change Management 2015" me zeer terecht - ik denk dat je zoekt naar de ITIL change mgt, niet de organisatorische variant.

De infra veranderen vs de orga veranderen, groot verschil - deels ook qua skill set ;) (Waarbij soms de een, soms de ander, soms beide nodig is).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Eens met hierboven. Je volgt nu change management op het niveau van het bedrijf en de aansturing ervan te veranderen. Denk bijvoorbeeld, als je afdelingen gaat samenvoegen/opsplitsen en andere soorten veranderingen met grote impact op complete teams waarbij je dus zeer zorgvuldig om moet gaan met zowel de verandering als de mensen waar het invloed op heeft.

Degene die de cursus willen doen waar jij nu naar kijkt, zitten waarschijnlijk 2-3-4 management lagen hoger, welke de toekomst van het bedrijf en de koers uitzetten. Ik denk dat als je de site leest die je zelf hebt gelinked, specifiek de 2 delen 'Benefits for...' het een stuk duidelijker wordt voor je.

Niet echt iets dus voor een 'gewone' projectleider welke zich puur en alleen op IT richt.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 17-10-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor alles valt nu wat te zeggen. Wellicht hebben jullie gelijk. De instanties die de cursussen aanbieden, geven aan dat de kennis kan worden toegepast van projectmedewerker tot programmamanager en alles wat er tussen ligt natuurlijk.

De opgedane kennis dan wel certificering is natuurlijk mooi meegenomen. Daarnaast heb ik er veel tijd ingestoken en het betreft een 'foundation' level. De certificering is ook ideaal voor 'change managers'. Anyways, ik heb er nu al redelijk wat tijd ingestoken en veel geleerd. Ik wil hoe dan ook op examen gaan om de certificering te halen.

Echter staat de vraag nog steeds of iemand wellicht ervaring heeft met het Change Management examen + eventuele tips?

Een andere vraag aan Xanaroth, F_J_K, DAzN, Powergrim of wie dan ook, wat moet ik volgens jullie doen of halen om in aanmerking te komen voor een (junior) IT projectleiders of (junior) IT projectmanagers functie. Het liefst wil ik ook Six Sigma Green Belt ook een keer halen maar dat is helaas niet mogelijk. Daarvoor dien je twee projecten in een bedrijf te doen, wat echter in mijn geval niet mogelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Projectmanagement is vooral het toepassen van de juiste methodologie en processen. Dit is vaak een combinatie van theoretische kennis (Prince 2, ITIL, Cobit etc) en processen en procedures van het bedrijf waar je het project uitvoert (resource management, capital value-processsen, budgetting etc) naast de zaken zoals het aansturen van de juiste mensen om jouw project op tijd, binnen budget met de juiste kwaliteit op te leveren.
Met andere woorden, het is absoluut goed om theoretische kennis op te doen, maar daarnaast ook een berg praktijkervaring die je alleen opdoet door 't te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:24:
wat moet ik volgens jullie doen of halen om in aanmerking te komen voor een (junior) IT projectleiders of (junior) IT projectmanagers functie.
Heb je al een achtergrond als projectmedewerker? Zo niet, dan moet je eerst je verwachtingen bijstellen. Je moet allereerst ervaring hebben als projectmedewerker of ondersteuner en daarin je voldoende onderscheiden dat je een eigen project(je) krijgt.

Indien je nu niet werkt voor een bedrijf wat veel projectondersteuning doet in de IT kan je ook overwegen over te stappen naar een werkgever die dit wel doet. De grote detacheerders hebben allemaal zo'n bedrijfsonderdeel die veel doet met projectondersteuning en management. Dat is dan ook vrijwel altijd in de IT-sfeer. Eventueel daar gaan werken kan je helpen de goede richting in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alleen (stage) ervaring als projectmedewerker.

Het probleem is, ik heb gesolliciteerd op functies zoals projectmedewerker. De reactie die je dan krijgt: "Je bent te hoog gekwalificeerd" en/of "Wij denken dat je binnen een half jaar op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging" omdat zij iemand willen die voor een paar jaar op de functie blijft.

Wat betreft Projectleider, soms krijg ik reacties zoals te hoog gekwalificeerd maar ook dat andere mensen beter aansluiten op het gewenste profiel.

Ik ga volgende week maar eens praten met de zogenaamde "hoge heren" van het bedrijf en eens kijken of het wellicht mogelijk is, dat ik een eigen projectje mag opstarten en dat ook in mijn eigen tijd ga doen. Een project dat ook toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf en dit op de PRINCE 2 methode ga toepassen. Op deze wijze wil ik project(ervaring) opdoen en daarmee deuren proberen te openen om verder te kunnen groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:25:
Het probleem is, ik heb gesolliciteerd op functies zoals projectmedewerker. De reactie die je dan krijgt: "Je bent te hoog gekwalificeerd" en/of "Wij denken dat je binnen een half jaar op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging" omdat zij iemand willen die voor een paar jaar op de functie blijft.

Wat betreft Projectleider, soms krijg ik reacties zoals te hoog gekwalificeerd maar ook dat andere mensen beter aansluiten op het gewenste profiel.

Ik ga volgende week maar eens praten met de zogenaamde "hoge heren" van het bedrijf en eens kijken of het wellicht mogelijk is, dat ik een eigen projectje mag opstarten en dat ook in mijn eigen tijd ga doen. Een project dat ook toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf en dit op de PRINCE 2 methode ga toepassen. Op deze wijze wil ik project(ervaring) opdoen en daarmee deuren proberen te openen om verder te kunnen groeien.
Geen ervaring en te hoog gekwalificeerd? :') Klinkt gewoon als de boot afhouden van je werkgever. Om eerlijk te zeggen denk ik dat je weinig kans maakt op je droombaan als je daar blijft werken.

Ik zou zeggen, solliciteer bij bedrijven als Atos, Ordina, Capgemini, Sogeti, CGI etc. etc.. Kijk of ze vacatures hebben voor young professional project management of project ondersteuning. Je begint dan aan het begin, dus de enige eis is veelal dat je HBO niveau hebt. Alle andere dingen zijn mooi meegenomen.

Ik denk dat je dan een betere kans hebt om je wensen te realiseren dan wanneer je bij je huidige baas blijft hangen. Althans, als ik dat zo lees.
Pagina: 1