Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)
Die-hard Brexiteer
248 is trouwens niet stabiel @ 3mdark2k1 maar dat kan ook aan mijn moederbord liggen... (kan tot 252mhz in games)
hoger ben ik voorlopig niet gegaan, want dat kaartje kost me teveel.
rest, zie specs
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
en dat is stabiel in 3dmark 2k1 e.d.?Op woensdag 20 juni 2001 19:12 schreef gamertothemax het volgende:
245-510 is bij mij voorlopig de max,IO voltage van mobo is 3.50.(was toch dat wat je moest weten, of niet)
hoger ben ik voorlopig niet gegaan, want dat kaartje kost me teveel.
rest, zie specs
dat is nl. de achterliggende kwestie, tot 254 (na wat prutsen) stabiel in games maar dat stomme 3dmark 2k1 weigert nog steeds!
bah... waar zou het nu toch aan kunnen liggen? ik gok het op I/O maar het zou ook nog eens best iets anders kunnen zijn...
Of aan deze jongen
Ik heb ondekt dat je core en mem evenveel moet overklokken met de GF3.
Niet op voorraad.
Zou het core temp kunnen zijn? (lijkt me stug met zo'n sink maar ach...) of zou het mijn mobo kunnen zijn dat tegenwerkt?
edit:
ooofff... zou mijn I/O soms te hoog zijn?
ik weet het echt niet aargh...
/edit
ja, stabiel in 3d mark 2001.
maar die score valt een beetje tegen, 5831, mijn windows is een beetje brak denk ik, haalde bij laatste test met die GF 1 DDR 400 punten minder bij zelfde configuratie.(had 3070)
als ik wat tijd heb doe ik hem wel ne keer hoger lopen (wil eigenlijk ook wel weten tot hoe hoog hij wil komen)
groeten
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
het is en blijft vaag hoor... grr... sorry dat ik er nu alweer over begin maar het is wel een hoofdbreker dit...
Ik heb er ook in een MSI 815 EP PRO geprikt met een p-III 1 ghz en daar ook lock-ups @ 3dmark (kwam van dezelfde cd) wat zou het nu toch kunnen zijn?
sigh...
Edward hoe bedoel je dat? móet mem en core gelijk draaien om de kaart stabiel te houden?Op woensdag 20 juni 2001 21:31 schreef edward2 het volgende:
Ik draai 3.45 volt (V8200 235/535 en AsusA7M266), 3dMark2001 gaat als eerste flippen als je je overkloklimit nadert, zowel kwa fsb als core/mem videokaard) dat heb ik al keer op keer meegemaakt, misschien maar eens tijd om aan peltier overklokking te gaan denken
Of aan deze jongen
[afbeelding]
Ik heb ondekt dat je core en mem evenveel moet overklokken met de GF3.
dat zou het namelijk kunnen verklaren, grrr... het is dat ik me cpu ffies kwijt ben anders had ik het gelijk getest...
(ps.. cd'tje nu al gevonden?
Met evenveel klokken bedoel ik dat je de meeste snelheid haal door bij 30 mhz extra core, ook het mem 30 (dus 60 mhz ivm DDR) te verhogen.
Volgens mij loopt 3DMark2001 het eerste vast omdat het je videokaart gewoon het meeste stressed, T&L engine, pixelshaders, alles wordt zwaar aan het werk gezet, verder wordt er ook nog een aardig beroepje gedaan op de agp bus en CPU, want bij fsb overklokken gaat 3DMark2001 ook weer als eerste in fout, als het allemaal wat teveel wordt.
Ik krijg vrijdag een "echte" kast binnen, die de concurrentie met een helicopter aardig aankan, eens kijken of er dan nog wat meer inzit, want die kast die ik nu heb is eerder een broeikas, als die dicht is
Niet op voorraad.
ik vraag me toch af...zou 3dmark soms niet goed werken ism slot-a processoren? of loopt er iets anders warm op de kaart behalve mem en gpu, wat de boel ophoudt?
ik snap er geen snars van want dit beestje vertoond ook dezelfde fratsen op een nagelnieuwe MSI 815EP Pro met pIII 1ghz...
wat zou het nu eens kunnen zijn? (dat SMD'tje wat eraf gedrukt was, en weer vastgezet is dat dan toch niet 100% zuiver meer is?????) iemand nu toch echt een concrete opmerking mbt dit probleem?
edit:
over helikopters gesproken, hier draait een flinke sikorsky naast me
/edit
Niet op voorraad.
Ik denk dat i/o spanning wel helpt, mits je ook extra veel koeling hebt, want hoe meer je overklokt, hoe gevoeliger de tempstabilitiet is,
Een TB 1,2 kan best wel met 90 graden stabiel draaien, maar misschien kan ie op 1,3 nog maar max stabiel op 70 graden kan draaien, gooi je het voltage omhoog, dan creer je wel meer warmte, maar in verhouding is het niet iets beter, want stel dat je dan weer 80 graden mag hebben, en dar ie 6 graden warmer wordt , (ik zeg maar wat hoor)
Maar stel dar je koeling klote is, en ook de warmte afvoer zuigt, schiet je er niks mee op , en elke core is net iets anders, maar in het algemeen zit het ongeveer zo in elkaar.
Ow,ja eeuh, als ik i/o op 2,45 zet ipv 3,62 haal ik zonder koeling nog steeds 233 maximaal, doe ik met koeling, dan haal ik met 3,45 5 mhz minder t.o.v 3,62
Ik heb nooit zo op m'n kastkoeling gelet maar wat ik nu allemaal in m'n kast heb daar kan ik het huis mee verwarmen (TB1,33 GF3, Quantum SCSI 10KII deze worden allemaal behoorlijk warm)
Het wordt trouwens van het weekend slecht overklokkersweer 30gr., dus die kast komt net op tijd
Niet op voorraad.
Volgens mij is dat niet direct de verhouding op de core, maar dat het geheugen gewoon te vet geklokt is, en dat het dan achteruit gaat., want als ik de core alleen vet zet, gaat ie evenveel omhoog als zonder mem sneller, toch omdat de core belangrijker is en als de mem timings te vet zijn het minder efficient is of toch ergens fouten ??
Maar ik draai nu 235/530 in games, daarboven neemt de winst minder snel toe, kaartje loopt dan echt op z'n tenen, maar ik was gewoon wel eens benieuwd wat de grens is en wat de score zou zijn, ik moet wel zeggen dat het erg loont om te oveklokken, van 200 naar 250 levert meer dan 20% fps winst op in Q3!! en dat tov de 25% theoretische fillrate toename dus aardig efficent, dat geeft aan dat er geen geheugen bottleneck is.
Ik draai in games altijd iets lager omdat in 3DMar2001 de kaart steeds de gelegenheid krijgt om af te koelen tussen de scenes door.
Niet op voorraad.
En hoeveel spellen laten de gf3 nou echt voluit draaien , stel dat T&L of wat dan ook niet gebruikt wordt, dan heb je misschien kans dat het wel goed gaat, omdat juist het T&L bereken gedeelte flipt( je weet toch niet precies waar het in je core fout gaat ??), 1 ding weet ik wel, de core flipt het snelste bij q3 bij een niet al te hoge reso en veel inzoomen en maxfps heel hoog(400) ), en mijn mem flipt als eerste bij het drakie in 3dm bij de huisje enzo witte/zwarte streepjes heel snel.
Klopt alleen denk ik dat dat eerder aan de datatransport en aan de complexietijd van 3DMark2001 ligt dan aan de temp, want als ik m'n fsb ga verhogen is het ook altijd 3DMark2001 wat als eerste eruitklapt.Op vrijdag 22 juni 2001 14:04 schreef Carel het volgende:
Ik denk niet dat de kaart veel tijd krijgt om af te koelen, aangezien 3dm vaak het 1e is wat eruit klapt bij de meeste
Verder kan ik met Smart doctor op m'n asus de temp in de gaten houden, en die vertoont pieken en dalen tijdens 3DMark2001 en wordt het hoogst na een flink potje q3TA gespeeld te hebben.
Niet op voorraad.
nature game4 wil lopen tot 249mhz...
het is wel goed, ik ben niet pissed of wat dan ook maar eerder tot het inzicht gekomen dat je ook te ver kunt gaan met tweaken e.d.
zuchtels... gf3 bijna gemold e.d. het is toch wat...die tweakerziekte... een oc op de core en het mem van 35mhz leverde slechts 170 punten meer op @ 3dmark... ach wat boeit het ook, ik ga weer end-user worden
deze gf3 is gewoon wat minder dan de rest, so what, mijn systeem is toch niet in staat om een oc'ed gf3 te temmen dus wat boeit het ook...
1st class failure (ik kwam met standaard koeling net zo ver...)
ah... ik zie dat edward ook gewoon op 235mhz blijft hangen uit verschillende overwegingen... wat boeit het ook, mijn vertrouwen in mijn mod-prestraties is iig flink gezaktOp vrijdag 22 juni 2001 13:54 schreef edward2 het volgende:
Maar ik draai nu 235/530 in games, daarboven neemt de winst minder snel toe, kaartje loopt dan echt op z'n tenen, maar ik was gewoon wel eens benieuwd wat de grens is en wat de score zou zijn, ik moet wel zeggen dat het erg loont om te oveklokken, van 200 naar 250 levert meer dan 20% fps winst op in Q3!! en dat tov de 25% theoretische fillrate toename dus aardig efficent, dat geeft aan dat er geen geheugen bottleneck is.
Ik draai in games altijd iets lager omdat in 3DMar2001 de kaart steeds de gelegenheid krijgt om af te koelen tussen de scenes door.
(niet dat het de drang is naar zo ver mogelijk oc'en maar het is het feit dat mijn mod in weze mislukt is, ik schiet er geen bal mee op, wel een half kapotte vidkaart...)
DARN!
Ik denk dat het moederbord ook een grote invloed heeft op de stabiliteit bij het overklokken van de videokaart.
Niet op voorraad.
schluss... klaar, uitgezeken, moest ff de frustratie kwijt.
and besides... garantie heb ik toch niet meer! (of zouden die memsinks erop nog onder de garantie vallen... wat jij, Edward??)
En dan die plaatjes er weer op, dan heb je nog wel kans op garantie, of gelijk de sinks op het geheugen als je niet voor de garantie wil gaan..
Maar volgens mij is er niks aan de hand, als dat smd'tje van grote invloed was geweest had je nou nog een slechtere bui gehad;)
Niet op voorraad.
anyway, ik vinnut allemaal wel goed dat ding klokt als een beer in games maar 3dmark laat het afweten.. boeieh, ik laat er gewoon draaien op standaard clocks denk ik... zoek wel iets anders als ik ga upgraden, over een half jaar ofzo... (rond die tijd zal die gf3 het ook wel af laten weten...)
moraal van dit verhaal:
Niet elke vidkaart komt met een (flinke) mod hoger...
sigh... ik ga een biertje lurken op 't terras. tot later...
zou dat verropte SMD'tje iets te maken hebben gehad met de spanning over de GPU?
dat zou ook betekenen waarom die heatsink (met fan uit) zo stervenswarm loopt (IDLE).
en voor een sink van deze proporties zou je toch wat lagere gevoelstemperaturen verwachten.... het is trouwens zo'n bruin dingetje met 2 soldeercontacten over de lengte-as, op de achterkant van de kaart (met de d-sub naar rechts) zit dat ding vlak onder het grote schroefgat linksonder...
als iemand nu eens wist waar die krengen voor dienen?
ik weet nog dat ik zei dat die gf3 een flinke aanslag pleegt op je northbridge.
Deze zal dan ook flink warmlopen.
mijn asus k7v-t heeft alleen een greenie
(waarschijnlijk zelfs zonder pasta ertussen)
erop en loopt naar mijn mening lekker warm.
die MSI 815EP PRO waar ik em ook op heb getest heeft helemaal GEEN koeling op de northbridge.
Die vastloper kun je ook heel gemakkelijk aanwijzen, game-1 high detail, net als die kar de bocht om komt driften. óf 3dmark 2k1 (mijn versie) is brakjes óf er loopt iets ontzettend warm in die tijd totdat die auto de bocht door komt.
zou dat SMD'tje nu echt niets te maken hebben met de spanning over de GPU? of zou het gewoon net zoals achterop mijn slot-a een dingetje zijn tegen statische ophopingen?
(achterop me cpu mist er inmiddels ook 1)
Ik heb die kaart dus oc-ed getest op 2 borden.
ASUS k7v-t -> I/O tot 3.60 geprobeerd
MSI 815 EP PRO -> I/O tot 3.60 geprobeerd.
beide planken hebben niet zo goede koeling op de northbridge...
maar wie ben ik om te zeggen dat het die kaart zélf niet is? Misschien is dit gewoon eentje uit een slechte batch, darn, dan zou mijn mod best wel mislukt zijn. Want zeg nu zelf een vidkaart mod je wel om wat extras eruit te sleuren of niet soms?
(ook om em mooi te maken off-course, maar dit ding is nu zo toegetakeld
ik hoort het wel weer...
ik denk dat die gf3 gewoon op 237mhz core gewoon op zijn fysieke max zit...
zou dat kunnen of zit er toch iets anders fout?
(dat SMD'tje is trouwens weer gefixt)