• brotipneeded
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-01 12:28
Beste Tweakers

Ik heb zojuist mijn eerste PC gebouwd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 175,-€ 175,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 81,95€ 81,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 709,-€ 709,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 93,-€ 93,-
1Phanteks Enthoo Pro Window Zwart€ 94,-€ 94,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,95€ 39,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 78,50€ 78,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.445,67

Voeding: [td bgcolor=#fafafa align=center]1[/td]
pricewatch: Cooler Master B600

Ik heb alles (naar eigen denken) goed aangesloten. Ik start mijn PC op en maar ik heb geen beeld.

Ik krijg geen beep of iets tijdens het opstarten

Help

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12
Heb je hem ook al een keer helemaal los gehad met alleen 1 bankje geheugen en alleen je videokaart ?
Draait de cooler van je cpu ?

2250 WP Zuid PVoutput

• brotipneeded
Ja de cooler van mn cpu draait. Ik zal eens proberen met 1 bankje geheugen en alleen mn video kaart.

• brotipneeded
Nope hij doet het dan nog niet... kan het zijn dat ik een van die kleine pinnetjes niet goed erin heb gedaan (van de PWR Led etc)?

• brotipneeded
ik zal eens wat fotos maken... momentje

• brotipneeded
http://imgur.com/a/hOTdF
Albumpje van 8 fotos.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 21:00

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

- trek je videokaart eruit en probeer het is puur op je moederbord aangesloten de monitor.
- 4pin8pin wel aangesloten die speciaal voor de cpu is? (zo te zien wel op de fotos)
- Haal de dimmen er 1x uit en doe ze er opnieuw in
- haal je cpu eruit en check of er geen pinnetje zijn verbogen in de socket

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Kun je nog betere foto's maken. Zorg ervoor dat je alles goed op de foto heb staan. Met deze foto's kan ik niet alles zien omdat de kabels er voor een gedeelte voor zitten, sommige foto's zijn van te ver weg genomen en sommige zijn onscherp.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

Wellicht is het verstandig om een ervaren bouwer het na te laten kijken, ik zie op de wazige foto's al een paar puntjes waar ik bij twijfel.

Je koeler zit niet goed.
De haakjes eerst allemaal met de klok mee draaien en vervolgens allen stevig aandrukken, nu zitten de onderste sowieso los. (pijltjes zijn voor het los halen)

Bedrading is een zooitje, zoveel ruimte achter het bord en dan toch alles zo de kast in gooien ;(

check/zeur lijst

Succes!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:00
Sata 3 connector op poort 2-3, al eens geprobeerd op poort 0-1?

Verwijderd

Ik kan het niet goed zien, maar zie ik op de 1 na laatste foto een VGA kabel in het moederbord zitten? Je moet je scherm wel op je videokaart aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2015 10:09 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 10:06:
Ik kan het niet goed zien, maar zie ik op de 1 na laatste foto een VGA kabel in het moederbord zitten? Je moet je scherm wel op je videokaart aansluiten.
Als dat zo is lach ik me dood. Kan natuurlijk zijn dat multidisplay aanstaat in de bios. Maar die staat default uit.

Kan de foto's helaas niet zien...maar is er wel een speaker op het bord aangesloten...

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Even tussendoor, 2 van de pushpins van jouw cpu cooler staan verkeerd. Zo schiet de boel los. De inkepingen horen haaks op de kern te staan.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:59

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

brid schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:27:
[...]

Als dat zo is lach ik me dood. Kan natuurlijk zijn dat multidisplay aanstaat in de bios. Maar die staat default uit.

Kan de foto's helaas niet zien...maar is er wel een speaker op het bord aangesloten...
Volgens mij hebben wij een winnaar.

Echter is de build zo slordig dat ik me afvraag of je op deze manier wel wilt draaien. Imho, laat een ervaren bouwer de build nalopen alvorens te draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door master_viper op 17-10-2015 11:44 ]

-= Very annoying forum person =-

• brotipneeded
Tis al gefixt. Video kaart in m'n andere PCI-E gestopt nu doet ie het wel. Vaag dat ie het in de ander niet doet. Ook de pushpins zijn gefixt.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

brotipneeded schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:43:
Tis al gefixt. Video kaart in m'n andere PCI-E gestopt nu doet ie het wel. Vaag dat ie het in de ander niet doet. Ook de pushpins zijn gefixt.
Je bedoelt het X4 slot? De groene? Lijkt mij ook niet de oplossing. Hiermee verlies je performance. Het andere slot moet gewoon functioneren.

[ Voor 10% gewijzigd door master_viper op 17-10-2015 11:46 ]

• brotipneeded
Hij doet het nu echt hoor :p monitor staat ook aangesloten op m'n videokaart nu.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

brotipneeded schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:46:
Hij doet het nu echt hoor :p monitor staat ook aangesloten op m'n videokaart nu.
Dat zal. Echter zit de kaart nu in een X4 slot, aldus de afbeeldingen.

Stukje wijsheid van de fabrikant : 1 x PCI Express x16 slot, running at x16
(The PCI Express x16 slot conforms to PCI Express 3.0 standard.)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

Zeker met deze GPU ga je behoorlijk veel performance verliezen.

[ Voor 38% gewijzigd door master_viper op 17-10-2015 11:50 ]

Verwijderd

brotipneeded schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:46:
Alleen gaat dat wel ten koste van de snelheid van de videokaart, rma moederbord lijkt mij?

• brid

brid

Ik denk dat hier iemand de pci-e pinnen van zijn socket heeft gesloopt....

De 16x 3.0 komt van de cpu, de 16(4)x 2.0 van de chipset(2de groene)

Ahh via 4g kan ik de foto's wel zien.
Idd geen speaker op het mobo....Dus die piept nooit.

En het kabel management is idd piep

En de videokaart werkt nu dus via het mobo ipv via de cpu.

[ Voor 48% gewijzigd door brid op 17-10-2015 12:04 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• brotipneeded
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

de 980 past niet in die zwarte.... alleen in die groene :p of zie ik dat verkeerd. die zwarte is veel te klein

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

De kaar moet in de bovenste groene. Inderdaad, als die niet functioneert moet het bord RMA. Kans is groot dat dit door de gebruiker zelf is gebeurd.

Verwijderd

Nee hij past niet in de zwarte, was dit jouw eerste build?
De kaart hoort in het slot waar hij op de foto's in zit.
Het bovenste groene PCI-E (3.0 x 16) slot en ik zou inderdaad ook maar eens de pinnetjes van de socket nalopen. Mogelijk zijn er een paar verbogen.

• brid

brid

master_viper schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:03:
De kaar moet in de bovenste groene. Inderdaad, als die niet functioneert moet het bord RMA. Kans is groot dat dit door de gebruiker zelf is gebeurd.
Eerder pinnen van de socket kans dat er een lane kapot is op het moederbord is zeer klein. Zelfde voor geheugen dat in sommige sloten niet werkt

DIY NAS, Hoofd PC

• brotipneeded
Nee nooit in die zwarte geprobeerd...
Dat is idd mogelijk. Waar ik aan denk is dat die poort (op de foto's) bij default uitstaat. En dat je die moet aanzetten in de bios. Of alleen geactiveerd kan worden met een SLI.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

brotipneeded schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:08:
Nee nooit in die zwarte geprobeerd...
Dat is idd mogelijk. Waar ik aan denk is dat die poort (op de foto's) bij default uitstaat. En dat je die moet aanzetten in de bios. Of alleen geactiveerd kan worden met een SLI.
Heb ik nog nooit meegemaakt. Dit is je primary slot. Kan niet uitstaan lijkt mij.

• brotipneeded
slotje erop hij kan dicht ik ga zo m'n bedrading fixen en alles installeren.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

brotipneeded schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 12:42:
slotje erop hij kan dicht ik ga zo m'n bedrading fixen en alles installeren.
Dus je gaat draaien met een videokaart (een beest) maar met beperkte performance? Alsof je een ferrari koopt met een 1.6 motor erin.

Vreemde keuze, je systeem moet gewoon 100% functioneren, niet kreupel.

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:49
Wat master_viper zegt eeuwig zonde als je hem inderdaad in het x4 slot laat zitten, zeker gezien het kaliber GPU. Klinkt als een defect/beschadigd moederbord, al dan niet door toegebracht door er mee te rommelen.

Het eerste PCIe slot kan volgens mij niet uitgeschakeld worden (en ik kan ook geen reden bedenken waarom iemand dit zou willen doen). Kan je anders een foto maken van het bovenste PCIe slot zonder de GPU er in, en eventueel van de CPU socket om te zien of daar iets kapot/verbogen is?

Ga je zo verder dan wens ik je veel plezier. Ik zal een minuut stilte in acht nemen voor 'opmerkelijke' installatiekeuze ;)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

• brotipneeded
Ik zal zo een foto maken.

• brotipneeded
thetrueman2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:18:
Wat master_viper zegt eeuwig zonde als je hem inderdaad in het x4 slot laat zitten, zeker gezien het kaliber GPU. Klinkt als een defect/beschadigd moederbord, al dan niet door toegebracht door er mee te rommelen.

Het eerste PCIe slot kan volgens mij niet uitgeschakeld worden (en ik kan ook geen reden bedenken waarom iemand dit zou willen doen). Kan je anders een foto maken van het bovenste PCIe slot zonder de GPU er in, en eventueel van de CPU socket om te zien of daar iets kapot/verbogen is?

Ga je zo verder dan wens ik je veel plezier. Ik zal een minuut stilte in acht nemen voor 'opmerkelijke' installatiekeuze ;)
Bij deze. ik heb m'n kleine koeling van m'n processor even eraf gehaald.
http://imgur.com/a/KPscf

[ Voor 3% gewijzigd door brotipneeded op 17-10-2015 13:29 ]

• brotipneeded
http://imgur.com/7g003CA Hoort dit zo ? dat onderste pinnetje?

• thetrueman2
Het ging mij om de socket zonder de CPU er in (de pinnetjes die al dan niet verbogen zijn). Het PCIe slot ziet er voor zover ik kan zien wel goed uit, dus als er iets beschadigd is dan moet het bij de socket liggen.

En even voor de duidelijkheid, je hebt de volgende combinatie al wel geprobeerd: GPU in het bovenste (groene) PCIe slot, met de VGA (ohoh vga :'() aansluiting op de GPU aangesloten? Is mij niet helemaal duidelijk of je nou tegelijkertijd bent gewisseld van PCIe slot en aansluiting of 1 tegelijk.

//edit: Onderste pinnetje?

• brotipneeded
Ja dat heb ik geprobeerd. :P Ook heb ik met HDMI getest.

• brotipneeded
Ik denk dat het hieraan ligt. weet iemand of dit zo hoort? http://imgur.com/Ywtz1Gv (rechts, halve kopere dingetje)

[ Voor 10% gewijzigd door brotipneeded op 17-10-2015 13:46 ]

• thetrueman2
Ik kan niks aparts ontdekken op die foto. Als je doelt op het pinnetje dat iets korter is dan de rest, dit hoort zo en zou geen probleem moeten zijn als het PCIe slot gewoon goed werkt.

(En als je zo kort op elkaar post, pas dan aub je laatste reactie aan ipv een nieuwe post te maken van 1 zin)

• brotipneeded
thetrueman2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:47:
Ik kan niks aparts ontdekken op die foto. Als je doelt op het pinnetje dat iets korter is dan de rest, dit hoort zo en zou geen probleem moeten zijn als het PCIe slot gewoon goed werkt.

(En als je zo kort op elkaar post, pas dan aub je laatste reactie aan ipv een nieuwe post te maken van 1 zin)
oke sorry, ik ga nog wat knutselen
Edit: nu weer in x16 gedaan. Zonder processor koeler aangezet, nu pakt ie em wel. Ik ga weer m'n processor koeler erop doen vervolgens weer testen.

[ Voor 14% gewijzigd door brotipneeded op 17-10-2015 13:51 ]

• thetrueman2
Nogmaals het verzoek om een foto te maken van de socket zonder CPU er in. Gebaseerd op de info tot dusver gok ik dat dit je eerste build is, dus laat svp een ervaren bouwer meekijken als je iets niet zeker weet.

Gaat toch om een highend pc, dus het zou zonde zijn als er iets onherstelbaar kapot gaat (het bord is nog relatief goedkoop mocht de socket inderdaad kapot zijn, maar die GPU zou ik toch wel in goede staat willen houden :P)

//edit *krijgt hartverzakking van CPU zonder koeler*. Maar wel fijn dat het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door thetrueman2 op 17-10-2015 13:54 ]

• brotipneeded
thetrueman2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:53:
Nogmaals het verzoek om een foto te maken van de socket zonder CPU er in. Gebaseerd op de info tot dusver gok ik dat dit je eerste build is, dus laat svp een ervaren bouwer meekijken als je iets niet zeker weet.

Gaat toch om een highend pc, dus het zou zonde zijn als er iets onherstelbaar kapot gaat (het bord is nog relatief goedkoop mocht de socket inderdaad kapot zijn, maar die GPU zou ik toch wel in goede staat willen houden :P)

//edit *krijgt hartverzakking van CPU zonder koeler*. Maar wel fijn dat het werkt.
Bij deze http://imgur.com/1ozfOQj

• thetrueman2
Als de GPU het inderdaad gewoon doet in het x16 slot dan is er niks aan de hand, waarschijnlijk lag het aan de kabel die op het moederbord was aangesloten in plaats van op de GPU. De pinnetjes zien er voor zover ik kan zien goed uit.

Nu alles weer goed inpluggen/monteren, cable management fixen en je kan gaan installeren. Voel je je er niet zeker bij post dan nog een foto van de build die af is voordat je hem aanzet, dan neem ik nog een kijkje.

Succes!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 16:25
En nieuwe koelpasta tussen CPU en koeler aanbrengen. Oude koelpasta eerst voorzichtig verwijderen!

• thetrueman2
gerre22 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:04:
Oude koelpasta eerst voorzichtig verwijderen!
Met schoonmaak alcohol en/of microfiber doekjes dus en niet met water en/of keukenpapier. Ik denk ik zeg het even. :P

Zie ook hier: YouTube: Install Thermal Compound Paste as Fast As Possible

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:59
Ik gebruik altijd *aceton en wattenstaafjes. Mocht er een vrouw in je huis wonen dan kan die je daar waarschijnlijk mee verder helpen.

Koelpasta = rommel

Probeer het niet aan je handen te krijgen. Aanbrengen/verspreiden van koelpasta doe ik altijd met mijn vinger in een boterham zakje. Zorg er voor dat de laag egaal, dun en volledig dekkend is.

*Aceton wordt vaak ingezet om nagellak te verwijderen. Niet iedere nagellak remover bevat aceton overigens. Let hier op.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51
Bumpy_NL schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:37:

Koelpasta = rommel

Aanbrengen/verspreiden van koelpasta doe ik altijd met mijn vinger in een boterham zakje.
Ook niet slim aangezien plastic statisch is/kan worden :X

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• thetrueman2
Ik gebruik zelf de 'credit card' methode, waarbij je met een plastic kaart de paste verspreid. ik ga dan ook in een moordend tempo door bonus kaarten heen :P.

Er is volgens mij nooit een methode beter bewezen dan de rest, iedereen heeft zijn eigen voorkeur denk ik zo .

Verwijderd

Het is wel bewezen, dat je met verspreiden luchtbubbeltjes krijgt. Dat is wil je niet hebben.
Gewoon rijstkorrel (iets minder) op het midden van de processor leggen, koeler erop, klaar.

• thetrueman2
Hmm wist ik niet. Ga er eens naar kijken, thanks voor de tip!

Verwijderd

thetrueman2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:06:
Leuk filmpje wat dat betreft: YouTube: How To Apply Thermal Paste
Laat ook mooi zien waarom de 2 bovenstaande opties,(verspreiden) niet aan te raden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2015 15:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:02:
Het is wel bewezen, dat je met verspreiden luchtbubbeltjes krijgt. Dat is wil je niet hebben.
Gewoon rijstkorrel (iets minder) op het midden van de processor leggen, koeler erop, klaar.
Precies, de pasta verspreidt vanzelf bij het warm worden en vult zo de boel op.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

thetrueman2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:06:

De 2 populairste filmpjes over dit onderwerp. Liggend aan de daadwerkelijke vorm vna de die (de CPU chip zelf) kan je het beste een rijstkorrel of een druppel in het midden doen en dit uit laten spreiden door druk van het heatsink.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• frankyboy707
  • Laatst online: 11:46
thetrueman2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:06:
[...]

Met schoonmaak alcohol en/of microfiber doekjes dus en niet met water en/of keukenpapier.
Hoezo niet met keukenpapier? Ik heb het tot nu toe altijd met keukenpapier gedaan en volgens mij werkte het prima (wel van buiten naar binnen werken natuurlijk anders duw je wellicht iets naast de cpu.)

Verwijderd

Het gaat ook wel. Je moet wel zorgen dat er geen vezels achterblijven.
Ik maak eigenlijk mij processors ook altijd schoon met een wc papiertje.
Water moet je natuurlijk niet gebruiken. Dat is hoe dan ook een slecht idee.
Bij nieuwe pasta voldoet schoonmaken met een wc papiertje of doekje, wil je oudere pasta schoonmaken, (pure) alcohol gebruiken. Aceton laat vaak ook nog een vettig laagje achter.

• thetrueman2
Slechte woordkeuze van mij. Keukenpapier kan wel, maar laat op zijn beurt ook weer stof/residu achter wat je beter wegkrijgt met een doekje. Again, schoonmaken met alleen alcohol en TP/KP werkt ook prima maar dit is wat ik anderen zou adviseren :)

TS is echter verdwenen, dus daarmee is het topic voor mij klaar. Wel interessante stof over de verspreiding van de paste!

Verwijderd

Ts is een kwartier geleden nog online geweest. ?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

frankyboy707 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:20:
[...]

Hoezo niet met keukenpapier? Ik heb het tot nu toe altijd met keukenpapier gedaan en volgens mij werkte het prima (wel van buiten naar binnen werken natuurlijk anders duw je wellicht iets naast de cpu.)
Keukenpapier laat vezels achter, als je toch papier wil gebruiken neem dan koffiefilters.

Het beste blijft om een oude katoenen vaatdoek oid te gebruiken, gewoon een gladde stof welke vrij dicht is.

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Dat heb ik vaker op Tweakers voorbij zien komen, dat hoort zo.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.eurocircuits.c...ating-for-edge-connectors
In some cases one or more gold fingers are shorter than the rest, so that the longer pads connect first when the PCB inserted into the connector.
Zelf ook weer wat geleerd, maar dat is doodnormaal en zie je op vrijwel elk PCI-E device, soms ook op andere vingers.

• Bumpy_NL
  • Laatst online: 21:59
technomania schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:47:
[...]

Ook niet slim aangezien plastic statisch is/kan worden :X
Ik ging er vanuit dat als je jezelf zou ontladen d.m.v. een ESD bandje dat dit geen probleem zou zijn, maar ik kan het mis hebben. Het lijkt me interessant om te weten ook al is er inmiddels een betere methode voor het aanbrengen van koelpasta gegeven.

De filmpjes over de koelpasta heb ik nog niet bekeken overigens, maar ik kan me voorstellen dat het ook afhankelijk is van het type koelpasta dat gebruikt wordt. Kan iemand daar wat meer over zeggen? Dit is dus in het filmpje te zien. Het valt me wel op dat de koelpasta niet over het hele vlak verdeeld wordt. Is dat niet erg?

Extra leesvoer betreffende verschillende koelpasta's hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Bumpy_NL op 18-10-2015 19:23 ]

Pagina: 1