Ultrasone reiniger met kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56
Ik heb een ultrasone reiniger gekregen en deze zou defect zijn.
Er zou sluiting in zitten. Dit heb ik zelf niet geprobeerd maar als ik goed meet lijkt dit te kloppen.
Ik heb zelf niet veel electronica kennis. Dit houd ongeveer op bij het kunnen vervangen van een DC jack.

Ik zag dat er 2 spoelen? in zaten. Als ik bij de ene meet meet ik geen weerstand naar de aarde. Bij de ander meet ik een oneindige weerstand naar de aarde. Heeft dit ermee te maken? En zijn er nog dingen die ik makkelijk door kan meten? Of heeft iemand een idee wat er kapot kan zijn?

Het gaat om een Elma Transonic 890H (D7700) ultrasone reiniger.

Ik heb een paar foto's gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/4g4zunszz/Foto_16_10_15_21_24_58.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/3nlhekw8h/Foto_16_10_15_21_25_06.jpg

En hier staan er nog een aantal:
https://www.dropbox.com/s...Mj_G5Cbs3QyQlGDu883a?dl=0

[ Voor 8% gewijzigd door .Maarten op 16-10-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 12:18

SA007

Moderator Tweaking
DC weerstand op een 230VAC circuit is vaak niet nauwkeurig.

Ik zou 'm sowieso eens proberen, waarbij de manier waarop hij het doet belangrijk is:
- Gaat de aardlek eruit
- Brand er een zekering uit
- Doet het apparaat gewoon niks
- Komt er herrie/rook/etc uit.

Een meting van een spoel naar aarde hoeft geen betekenis te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Botweg uitproberen en zien wat er gebeurt vind je blijkbaar een beetje eng. Ik kan me dat wel voorstellen.
Je zegt: "Ik heb zelf niet veel electronica kennis". Hoeft ook niet, want elektronica komt hier helemaal niet aan te pas. Een paar heel eenvoudige elektrische handelingen zijn hier ruim voldoende. En dat heeft niets met elektronica te maken.

Een echt heel veilige methode voor een amateur met weinig kennis van elektrotechniek is zonder wat dan ook te openen uitproberen met een flinke gloeilamp er mee in serie, dan slaat er namelijk nooit een stop door en voorkom je verdere schade. Brandt die lamp volop of bijna volop, dan mag je er van uitgaan dat er inderdaad sprake is van een kortsluiting.

Vervolgens kijk je alles zorgvuldig nog eens na op eventuele brandsporen. Als je die niet vindt, ook niet een gare netsnoer aansluiting, dan ga je verder met waar je al hebt gezocht, de condensatoren. Je zou een verdachte condensator even aan één kant los kunnen knippen of solderen en daarna de proef herhalen. Als dan de lamp dan niet meer volop brandt of wellicht helemaal niet meer, dan heb je het defecte onderdeel te pakken en mag het duidelijk zijn wat je te doen staat. In het andere geval de condensator weer vastsolderen en de proef herhalen met de volgende condensator enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 12:18

SA007

Moderator Tweaking
@Techneut.

Hij is al stuk, niet weten wat aan stuk is en op welke manier maar het zinloos om fouten te gaan zoeken.
De kans dat hij niet in het stopcontact geweest is sinds hij stuk is is verwaarloosbaar, de kans dat de schade groter wordt is minimaal als je 'm nogmaals erin drukt.
De kans dat een apparaat niet (goed) werkt met een gloeilamp in serie is ook niet klein, kan je zo het verkeerde pad opsturen als je een symtoom verkeerd interpreteerd.

Het is wel een goed uitgangpunt met testen, wat doet hij wel.
Gaan er lampjes aan, slaat de zekering eruit, etc.

Dan ga je vanaf het netsnoer naar binnen werken, kabels intact, zekeringen, solderingen.
Daarna condensators, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@SA007,
Wat je hier zegt snijdt zeker wel hout, versta me niet verkeerd. Als zodanig spreek ik je dus niet tegen. Maar ik krijg uit TS z'n bericht de indruk dat er bijna zeker een kortsluiting in zit. Verder geeft hij aan dat hij weinig kennis van zaken heeft. Dat is vervolgens mijn uitganspunt geweest. Met aldoor maar domweg proberen komt een leek niet een stap verder, hooguit met een doosje zekeringen er aan te verspillen. En wat dan? Jij kan dat zoeken op een vakkundige manier doen, ik verplaats me even in iemand die daar beslist niet toe in staat is.

Ik doe hem met die gloeilampmethode alleen maar een methode aan de hand om veilig zonder die nodige kennis van zaken dat dozijn doorgeslagen stoppen te besparen. Met wat jij voorstelt, hoe correct het op zich ook is, ontbreekt er bij hem gewoon de daartoe nodige kennis van zaken. En vertel hem dan maar eens op afstand zonder over de schouder mee te kunnen kijken wat hij stap voor stap verder moet doen. Wat moet hij meten zonder echt te weten wat? Bovendien hoeft bij deze proef elke keer de spanning hooguit maar een seconde of zoiets ingeschakeld te zijn. Het gaat alleen maar om wel of niet meer kortsluiting.

Goed werken van het apparaat met die gloeilamp in serie hoeft ook niet, de methode is alleen maar bedoeld voor een leek om op een redelijk eenvoudige manier het defecte onderdeel te vinden dat de kortsluiting veroorzaakt. Uiteraard kan dat ook aan andere onderdelen liggen, maar de kans op een doorgeslagen condensator is toch wel redelijk groot en die dingen zijn het gemakkelijkst bereikbaar.

Oh ja,
Aan Maarten, je zou ook die spoel met nul weerstand naar de aarde hierin kunnen betrekken. En heeft hij die kortsluiting misschien niet als hij zit aangesloten op een niet geaard stopcontact? Wees daarbij wel voorzichtig, want de kans is dan wel groot dat alle metalen delen aan de buitenkant onder spanning staan!

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 22-10-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:56
Bedankt allen. Ik ben iets verder gekomen. Hij gaat weer aan. Er zat een los contact in bij 1 van de transistors? (Grijze doppen die door de print heen gaan en vast geschroefd worden)

Hij gaat dus weer aan en het klinkt ook alsof hij heel wat doet maar hij werkt nog niet.
Ik zal binnenkort een video maken en deze plaatsen.
Pagina: 1