Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OEM windows 8 herinstalleren

Pagina: 1
Acties:

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-10 14:26
Beste Tweakers,

Ik zit met een frustrerend probleem! Heb een ASUS laptop welke nieuw aangekocht was een standaard windows 8 bevatte.
In de loop der tijd heb ik deze kunnen updaten naar 8.1 (daarna naar 10 maar dat heb ik ongedaan gemaakt).

Nu wil deze 8.1 niet meer opstarten, ik krijg hem enkel nog aan de praat via veilige modus.
Ik heb een SSD aangekocht en wil een schone nieuwe installatie van 8.1 op deze SSD.
Bij de laptop zat er geen recovery DVD bij, wel een recovery partitie.

Ik heb volgende al geprobeerd:

- Schone installatie functie via windows zelve maar deze geeft een fout dat hij enkele bestanden niet kan vinden.

- Asus backtracker geprobeerd, werkt niet in veilige modus.

- Via dit veel belovend tooltje http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

zou ik een ISO kunnen schrijven op een USB stick, nu... dit tooltje werkt niet in veilige modus... :?
Ook niet via men oude XP laptop, deze zegt dat je minimum windows 7 moet hebben.

- Vervolgens met deze tooltjes geprobeert http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only
rara... men key voor windows 8 welke ik gerecupereerd heb is voor een OEM win8 en niet voor de retail versie welke je kan bemachtigen via dit tooltje.

Dus nu ben ik verplicht om op -niet zo legale- websites een OEM windows 8 iso te zoeken.

Ik heb ook wel de .wim bestanden uit de recovery partitie kunnen recupereren. Maar het lijkt me nogal een gedoe om hier een iso van te maken.

Heb ik nog een andere mogelijkheid?

bedankt voor jullie tijd! :)

[ Voor 10% gewijzigd door JVDE op 16-10-2015 20:22 ]

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
"Nu wil deze 8.1 niet meer opstarten"

Waarom niet?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En waarom zou een "niet zo legale win8 iso" dan wel werken. Terwijl de legale iso niet opstarten.

Systeemrecovery vanuit de recovery partitie moet gewoon werken. Een willekeurige iso van de juiste versie van windows ook. De key zit in je bios en heb je in het geheel niet nodig.

• JVDE
Ik heb gewoon een iso nodig voor een nieuwe installatie. ben deze aan het binnenhalen "WIN 8 X64 OEM.iso"
Hopelijk werkt deze met men key. Vind het jammer dat Microsoft geen ondersteuning biedt voor OEM releases. Als je nu een nette installatie wil zonder prulletjes van je laptop fabrikant. Ik heb toch ook betaald voor men windows. :)

• Squ1zZy
  • Niet online
JVDE schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:35:
Ik heb gewoon een iso nodig voor een nieuwe installatie. ben deze aan het binnenhalen "WIN 8 X64 OEM.iso"
Hopelijk werkt deze met men key. Vind het jammer dat Microsoft geen ondersteuning biedt voor OEM releases. Als je nu een nette installatie wil zonder prulletjes van je laptop fabrikant. Ik heb toch ook betaald voor men windows. :)
Je hebt het over OEM. Waarom zou Microsoft daar de schuld van moeten krijgen?

Let wel op met ilegale ISO's. Deze zijn vaak niet te vertrouwen..

Verwijderd

Squ1zZy schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:46:
[...]

Je hebt het over OEM. Waarom zou Microsoft daar de schuld van moeten krijgen?

Let wel op met ilegale ISO's. Deze zijn vaak niet te vertrouwen..
Precies, dus even hashes controleren zodat je zeker weet dat je een schone Microsoft iso te pakken hebt.
Gezien de naamgeving van de download ben ik er bang voor. :/

• Squ1zZy
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:49:
[...]

Precies, dus even hashes controleren zodat je zeker weet dat je een schone Microsoft iso te pakken hebt.
Gezien de naamgeving van de download ben ik er bang voor. :/
Hij heeft het over een OEM ISO. Die staan niet op MSDN :P

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 11:37

CAP-Team

XBL: CAPTeam

JVDE schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:35:
Een OEM machine zal niet om een key vragen aangezien de key al in de BIOS zit gebakken. Als je laptop oorspronkelijk met Windows 8.0 werd uitgeleverd kun je zonder key weer opnieuw Windows 8.0 installeren.

Je kunt rechtstreeks naar 8.1 maar dan moet je met een tooltje de key uit de bios uitlezen en deze, nadat je de installatie van 8.1 met een generieke key hebt uitgevoerd, invoeren door de productcode te vervangen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 22:48
Had je wel de Media Creation Tool al gebruikt? Die is voor zowel Windows 8 als 8.1
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8

Je zou het op verschillende manieren kunnen aanpakken:
  • Probeer eerst die Media Creation Tool eens.

• Windows 8 installeren en dan de upgrade naar 8.1
  • De MSDN ISO zou gewoon de key moeten pakken uit je moederbord. [url="http://superuser.com/questions/497660/will-a-clean-install-of-windows-8-recognize-an-oem-license-product-key"][1][/url] [br][MESSAGE=44836335]CptChaos in "OEM versie Windows opnieuw installeren"[/MESSAGE] [br][br]
  • Zoals hierboven al gezegd, een clean Windows 8.1 install met een generic key (want daar zijn ze voor bedoeld) en na de installatie die vervangen door je eigen key. [1], [2], [3]
Als het niet lukt met de Media Creation Tool dan gewoon de MSDN ISO zoeken en torrenten (wel altijd de SHA-1 hash controleren) en zelf een bootable USB maken (Rufus of diskpart).

[ Voor 14% gewijzigd door Ketho op 19-10-2015 12:25 ]

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-11 22:13
Afgezien van bovenstaande antwoorden, heb je al eens Rufus geprobeerd om de ISO op een USB stick te krijgen?(https://rufus.akeo.ie/)

Het enige verschil tussen een OEM en een Retail iso het het ei.cfg bestand in de sources map van de ISO.

Voordeel van via USB installeren, je kan dit bestand makkelijk zelf aanpassen :)

Inhoud van de ei.cfg voor een OEM iso zou moeten zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
[EditionID]
Core
[Channel]
OEM
[VL]
0

Als laatste redmiddel, mocht ook rufus niet werken, je kan altijd nog de inhoud van de iso kopieren naar de USB stick, al is het dan natuurlijk niet gegarandeerd dat de stick ook bootable is.

• JVDE
Bedankt Heren!

Ik ga straks terug eens proberen heb weer wat geleerd door jullie reacties :)
Ik hou jullie op de hoogte.

• JVDE
Opgelost!

Daar ik geen goede MSDN iso met de juiste hashes kon vinden heb ik een pre-geregistreerde iso gezocht.
Deze geinstalleerd en vervolgens via Ketho zijn tooltje https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8 een betrouwbare iso binnengehaald.

Na alles geformateerd te hebben de betrouwbare iso geinstalleerd. De key eens nagekeken en deze had hij zelf uit men bios gehaald :)

Het werkt, ikke blij!
Bedankt voor jullie hulp, heb weer wat bijgeleerd!

• JVDE
Bijkomende vraagjes:

http://postimg.org/image/8s9xb1e93/

Mijn SSD zit in het slot #2, is deze even snel als slot #1?
Ik wens schijf 0 samen te voegen als 1 grote partitie. Mag ik dat EFI deeltje er ook bijvoegen of is dat nog nodig?
Die recovery stukjes heb ik ook niet meer nodig nu ik een mooie iso heb :)

thnx!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 22:48
JVDE schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:16:
Mijn SSD zit in het slot #2, is deze even snel als slot #1?
Als het maar op een SATA poort is aangesloten zou het niet zoveel verschil moeten maken of die nou als "Schijf 0" of "Schijf 1" wordt weergegeven.
JVDE schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:16:
Ik wens schijf 0 samen te voegen als 1 grote partitie. Mag ik dat EFI deeltje er ook bijvoegen of is dat nog nodig?
Die recovery stukjes heb ik ook niet meer nodig nu ik een mooie iso heb :)
Ja, de EFI System partitie mag je verwijderen als je de schijf dus gaat formatteren.

Wanneer je Windows 8 weer installeert wordt er opnieuw een EFI System partitie en herstelpartitie gemaakt.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Als je de .wim recovery bestanden hebt kan je dit tooltje opstarten vanaf een winpe omgeving of een andere nog niet geactiveerde windows.

[ Voor 11% gewijzigd door donderdraak op 20-10-2015 17:35 ]

• JVDE
thnx! Ik heb nu een nette installatie zonder asus prulletjes welke wel in de wim bestanden zitten.

Raar dat ik dat tooltje nergens vond

• JVDE
Ketho schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:21:
[...]

Als het maar op een SATA poort is aangesloten zou het niet zoveel verschil moeten maken of die nou als "Schijf 0" of "Schijf 1" wordt weergegeven.

[...]

Ja, de EFI System partitie mag je verwijderen als je de schijf dus gaat formatteren.

Wanneer je Windows 8 weer installeert wordt er opnieuw een EFI System partitie en herstelpartitie gemaakt.
Nogmaals veel dank voor je hulp! d:)b
Pagina: 1