Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 696927

Topicstarter
Hallo,

als er me een ding duidelijk geworden is in de zoektocht naar zonnepanelen, dan is dat het niet zo eenvoudig is, en dat vergelijken ook niet altijd duidelijk is.

Ik heb reeds een aantal offertes ontvangen, en daar komen volgende merken terug:

- Solar Frontier (24* 170wp, SF170-S): €6703,44 incl btw, omvormer, plaatsing
- Bisol (18* 265wp, Full Black): €7837.11 incl btw, omvormer, plaatsing
- LG (15* 300wp MonoX Neon2 Full Black): €8299.80 incl btw, omvormer, plaatsing

Als ik puur naar de prijs zou kijken, dan wordt het zeker en vast Solar Frontier.
Alleen lees ik dat de betrouwbhaarheid over 20 jaar nog niet zou gebleken zijn omwille van de gebruikte technologie.
Wel zijn het de mooiste panelen, en aangezien de panelen op de voorzijde geplaatst worden een pluspunt.

Bisol zou ik dan weer kiezen omwille van de 20 jaar garantie op de panelen (toch volgens de verkopers). Op de site zelf spreken ze van 10 jaar, dus toch nog maar effe navragen.

LG zou ik dan weer kiezen omwille van de merknaam. Zo een groot bedrijf zal wel niet meteen van de kaart verdwijnen, alhoewel, zeg nooit nooit. De panelen zien er ook goed uit, en ben ik hier op het forum al regelmatig tegengekomen.

Anyway, ik weet het niet zo goed. Heeft er iemand ervaring met een van die 3 merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor de 24 SF zou ik zeker kijken welke omvormer er bijgeleverd wordt. Ik mag hopen een stecagrid.
Verder vind ik het nog duur.
https://www.zonnemarkt.nl...lar-frontier-powerset-4-1
Heb je al voor 4500 euro. Reken daar nog een 800 euro bij voor de montage materialen.
Zit je op 5300. Ze vragen dus 1400 euro voor installatie. |:(
Voor 400 minder kom ik als zonne hobbyst ook wel even langs... :P
Er zijn dagen bij dat ik ze zo makkelijk niet verdien.

Verder zou ik niet te "fancy" panelen nemen, ze doen allemaal hetzelfde, energie opwekken.
De 1 een paar procent meer dan de ander. Belangrijker om naar te kijken zijn zaken als schaduw.
En over 10 jaar zijn ze hopeloos verouderd qua opbrengst ten opzichte van de dan nieuw te verkrijgen panelen. Maar ze zullen het nog prima doen.

Je hebt dan waarschijnlijk een EV voor de deur staan, en wil ze denk ik wel weer vervangen. (just my 2 cents)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2015 18:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 696927

Topicstarter
De omvormer die er tot nu toe telkens bij werd voorgesteld is een SMA. Ik lees daar eigenlijk niets negatief over. Ook bij de mensen die ik ken die een installatie hebben kom ik enkel maar SMA tegen.

Je 2 cents kan ik niet helemaal volgen. Tenslotte is de terugverdien tijd toch gemakkelijk een kleine 9 jaar, dan ga je ze toch niet na 10 jaar vervangen? De technologie zal idd verouderd zijn. Tenzij natuurlijk de prijzen dan nog eens spectaculair zakt zijn, zie ik ze me dan nog niet meteen willen vervangen. Maar de toekomst zal het moeten uitwijzen.

Wat betreft de installatie kost heb je dan weer gelijk. Is nog een deftige som. Ik heb ondertussen van een andere firma een offerte gekregen, en daar is de kost 'slechts' 700 euro. Daar lijkt het dan weer al meer op.

Van schaduw hebben we alvast geen last.
Ik wacht nog op een 2-tal offertes, en dan kom ik er nog eens op terug.

Alvast bedankt.