Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De situatie is als volgt;
  1. Op het internet heb je diverse, vrij toegankelijke audio-streams, bv. ShoutCast of IceCast.
  2. Ik heb een aantal "gelijkwaardige" audio-streams bij elkaar verzameld (laten we zeggen "Hollandse Hits").
  3. Die +/- 8 Hollandse-Hits audio-streams heb ik in een (gratis) app gegoten (Windows Phone, maar dat boeit niet).
  4. De app doet niet meer dan het tonen van de naam van de audio-stream en het hoorbaar maken ervan, als je er op klikt.
  5. Nu is mijn app (de app-bouwer) aangeklaagd door een artiest die op één van die (openbare) audio-streams zijn eigen liedje terug hoorde (zonder te vermelden welk van de 8 streams, overigens).
Is dit terecht?

Voor de duidelijkheid; ik stel dus zelf géén playlists samen (enkel de collectie van de 8 streams, gegoten in een overzichtpagina, gegoten in een app).

Het lijkt mij dat de eerste verantwoordelijke de radio-zender (stream eigenaar) is, die blijkbaar zonder auteursrechten dit specifieke liedje heeft "uitgezonden".

Los van mijn app zijn alle streams natuurlijk ook hoorbaar via je browser, Winamp, TuneIn Radio, internet-radio, etc...

Omdat er direct gedreigd werd met een grote organisatie (geen Buma Stemra, maar een soortgelijk buitenlands equivalent) en er veel (standaard) juridische dreigementen naar mij toe zijn gestuurd (via een Notice and Take-down request in de Microsoft Store), heb ik de app wel verborgen (werd ook aangeraden door MS, tot het "probleem" is opgelost).

De app zelf is dus gratis, heeft nauwelijks gebruikers (al zal dat "juridisch" weinig uitmaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Algemene voorwaarden van een willekeurige radiosite:
Het maken van kopieën [...] van het geheel of van een gedeelte van de website in welke vorm of op welke manier dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming [...] is verboden.
Een stream via je eigen app aanbieden zou hier zomaar onder kunnen vallen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:57
Het deed me direct aan dit recente nieuwsbericht denken: nieuws: Artiesten eisen dat Nederland.fm betaalt voor embedden radiostreams

Zij doen het wel 'gewoon' dus en zeggen dat ze alleen doorgeefluik zijn (net zoals jij), ik weet niet hoe de rechter dat gaat beoordelen maar misschien iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 22:14

Player1S

Probably out in the dark

maar kopieer je de site of hotlink je eigenlijk gewoon naar dezelfde link die een website van een radiozender gebruikt?

Buiten dat, allerlei c en d artiesten (zeker uit het Nederlandstalige segment) doen er alles aan om toch wat geld te pakken dus zij zullen het ongetwijfeld zwaar illegaal vinden en het liefst miljoenen aftroggelen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
"Embedden" is een terugkerend thema in het auteursrecht. Rechthebbenden trachten op elke wijze inkomen bij elkaar te schrapen met of zonder juridische basis (in dit geval vs heropenbaring uitputting van auteursrecht etc). Als je zoekt op de term embedding kom je wel info tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:32:
Algemene voorwaarden van een willekeurige radiosite:

[...]

Een stream via je eigen app aanbieden zou hier zomaar onder kunnen vallen.
Ik neem aan dat dit per stream anders is; IceCast is bv. opener hierin dan ShoutCast...

Overigens ben ik aangeklaagd door de artiest - niet door het radio-station.

Stel je hebt radio-station Leuke Hits!, en die zend via IceCast hun stream uit... ik maak vervolgens een app, met een knopje naar die (openbare) stream, zodat je hem in een app kan beluisteren.

Vervolgens hoort Jantje Smit zijn liedje terug "in" de app, omdat hij luisterde naar Leuke Hits!

Wie is dan verantwoordelijk voor het doorgeven van zijn liedje?

De app is dan toch meer een doorgeefluik, van een openbare stream?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
L1nt schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:34:
maar kopieer je de site of hotlink je eigenlijk gewoon naar dezelfde link die een website van een radiozender gebruikt?
Het is een link naar de stream zelf, iets als dit;

http://repeater.xiph.org:8000/clock.opus

(maar dan netter vormgegeven :p )

Voorbeeld app (die niet is aangeklaagd, maar hetzelfde werkt).

Het is dus gewoon één pagina, met acht linkjes naar openbare streams...

Voordeel van de app is dat je alles in een overzicht heb en het doorspeelt als je scherm uit staat.

Voor de helderheid; de stream-eigenaar heeft er niets mee te maken, het is de artiest die zijn eigen liedje terughoorde (via app, of niet... want bijna niemand gebruikt de app).

[ Voor 63% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 16-10-2015 15:41 ]

Pagina: 1