Vervanging videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Vluuks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-10-2024

Vluuks

I never finish anyth

Topicstarter
Hoi allemaal!

Ik zoek een nieuwe videokaart!
Gisteren heeft mijn videokaart de geest gegeven en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Ik ben zelf echter alles behalve een expert als het op hardware aankomt. Ik heb een aantal kaarten op het oog waarvan ik vermoed dat ze in ieder geval op het moederbord passen. Als het goed is kunnen ze ook bij mijn huidige voeding maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Ik wilde eigenlijk gewoon dezelfde kaart weer kopen, omdat ie het daar prima op deed en me dat het makkelijkst leek, maar ik kan het ding nergens meer vinden. Mijn belangrijkste criterium voor de nieuwe kaart is dus dat hij bij de huidige componenten aansluit. Ik speel vooral Guild Wars 2 en die draaide er perfect op, dus een grote upgrade is niet per se nodig (en zou waarschijnlijk ook niet veel voor GW2 betekenen aangezien die meer cpu afhankelijk is).

Wat is je budget?
Budget is ongeveer 250 euro, wil er wel iets over gaan als er dan echt een enorme upgrade mogelijk is waar ik in de toekomst veel aan heb, maar ik ben niet op zoek naar een mega high end kaart, mede omdat de rest het dan waarschijnlijk niet kan bijbenen.
Mocht het nu zo zijn dat ik de kaart niet redelijkerwijs kan vervangen zonder ook een ander component te verbeteren, dan is dat ook een optie, maar het liefst zou ik natuurlijk gewoon een passende nieuwe kaart hebben met vergelijkbare prestaties als de vorige. :)

Wat wil ik er mee doen
Ik had er twee schermen van 1920x1080 op aangesloten staan maar gebruikte er altijd maar 1 om echt op te gamen, de kaart hoeft dus niet over 2 schermen een game flawless te kunnen draaien. Overclocken hoeft van mij niet zo nodig en ik was ook niet van plan om nog op hogere resoluties te gaan gamen.

Verder gebruik ik de computer voor huis- tuin en keuken zaken, wat Photoshop hier en daar, maar geen heftige dingen als HD videobewerking of 3d dingen maken. Ook hoef ik niet de laatste spellen per se op ultra te kunnen draaien, ik speel buiten GW2 niet zo heel veel games op de PC. Ik verwacht sowieso niet dat mijn systeem dingen als GTA V of andere zeer recente games op ultra aan moet kunnen.

Huidig systeem
Dit is mijn huidige systeem (minus HDD, die is uit het jaar kruik en ook aan vervanging toe maar dat is hier niet zo relevant). De HIS kaart die er dus nu in zit doet het dus helaas niet meer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67-M PRO (3.0)€ 0,-€ 0,-
1HIS HD6870 IceQ X Turbo 1024MB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Zalman Z9 Plus€ 59,80€ 59,80
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS50 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec HCG-520€ 70,50€ 70,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,30

Opties voor vervanging
Ik had na zoeken in de Pricewatch één van deze kaarten op het oog die naar mijn idee redelijk overeen kwamen met de specs van mijn oude kaart. Ze zouden qua aansluitingen op mijn moederbord moeten passen, ze hebben allemaal een 1x 6 pin aansluiting en de juiste aansluiting voor in de sleuf, maar ik weet niet of ze daarnaast ook een goede vervanging zou moeten zijn voor mijn oude kaart. In de GTX 950 serie zijn MSI en Asus kaarten te vinden. Is het dan bijvoorbeeld beter om die te kiezen omdat bij moederbord ook van Asus is of maakt dat echt niks uit? :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX950-DC2OC-2GD5-GAMING€ 178,69€ 178,69
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 177,95€ 177,95
1Sapphire R9 270 2GB DUAL-X (Lite Retail)€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,64

Ik neig zelf naar 1 van de GTX 950 kaarten, maar is het nuttig om die in mijn huidige systeem te plaatsen? Mijn moederbord heeft namelijk PCI-e 2.0 x16 slots, maar de videokaarten gebruiken PCI-e 3.0 x16. Loop ik dan super veel power van de kaart mis of maakt dit niet zo veel uit? :) Als er nog andere kaarten mogelijk zijn voor mij hoor ik het ook graag.

Tot slot zie ik nu ik telkens aan het rommelen ben in de computerkast dat ik volgens mij nog de standaard koeler op mijn CPU heb zitten. Is het de moeite waard om hier een nieuwe koeler voor te kopen? :)
Hij wordt onder druk wel vrij heet maar is wel stabiel (max 75 graden als ik constant zeer veel vraag) dus ik vermoed dat het waarschijnlijk geen overbodige luxe is.
Ik kwam op deze twee uit die niet al te duur zijn en op mijn processor zouden moeten passen. Moet ik dan buiten of ie geschikt is voor mijn socket, decibel en of ie überhaupt in de kast past nog op andere dingen letten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,-€ 28,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 53,95

Alvast heel erg bedankt! :)
Renske

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-02 19:21

Nutral

gamer/hardware freak

Speel je nog andere games dan guild wars 2?

In het budget kun je wel een stapje sneller gaan, een R9 380 is wat sneller dan een gtx 950, en ongeveer 185 euro. Je voeding heeft 2x 8 pin voor videokaarten dus dat moet daar op passen. Qua PCI-e lanes is het niet zo'n probleem, zeker bij wat meer midrange wat dit is.
Over cpu hoef je je ook niet zo zorgen te maken, de 2500k is nog redelijk goed in games, dat zal niet een bottleneck worden met een r9 380.

Ik heb zelf een tijd de i5 760 (stuk langzamer dan de 2500k) met een r9 280x (ongeveer even snel als de 380) en die draaide het prima in games. Met deze combo moet je de meeste games op 1080p wel op high kunnen draaien.

CPU koeler zou een goed idee zijn, evt voor overklocken (waarmee het nog minder een bottleneck is). Je hoeft niet op heel veel dingen te letten ervoor, je kast is volgens mij groot genoeg en je geheugen is low profile dus dat zou moeten passen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nutral op 16-10-2015 14:43 ]

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:45
Hallo Renske,

Beide kaarten zijn een flinke upgrade van je 6870 en zullen dus prima voldoen als je met die kaart tevreden was! Pcie 2.0 vs 3.0 ga je in werkelijkheid niks van merken. Zal gewoon draaien en levert geen merkbaar prestatieverlies.

Als je van plan bent om later meer veeleisende games te gaan spelen zouden deze kaarten wat krap kunnen worden. In dat geval zou ik tweedehands op zoek gaan naar een R9 380/390 of een GTX 970. Zouden binnen je budget wel te vinden moeten zijn vermoed ik ;)

Koeler op je CPU is een mogelijkheid, maar 75 graden is ook weer niet wereldschokkend. Als je het geld ervoor over hebt is het zeker een goede upgrade. Je systeem zal stiller werken en je processor gaat eventueel wat langer mee. Beide koelers die je noemt zijn prima zolang je niet van plan bent om over te klokken. Wil je dat eventueel wel, kun je beter naar de pricewatch: Scythe Mugen 4 kijken. Zou allemaal makkelijk in je kast moeten passen, alleen even kijken met je moederbord en geheugen of de geheugenslots vrij blijven ;)

• Joenino
  • Laatst online: 20-02 15:16
Persoonlijk zal ik voor een 380 gaan ipv een 950.... De 380 is een stuk rapper en meer futureproof. De GTX950 is toch wel een beetje aan de lowend kant. Je zou eventuele nog naar een GTX960 kunnen kijken maar ook daar geld volgens mij dat de 380 beter is.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Vluuks

Vluuks

I never finish anyth

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de reacties! :)
Nutral schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:41:
Speel je nog andere games dan guild wars 2?

In het budget kun je wel een stapje sneller gaan, een R9 380 is wat sneller dan een gtx 950, en ongeveer 185 euro. Je voeding heeft 2x 8 pin voor videokaarten dus dat moet daar op passen. Qua PCI-e lanes is het niet zo'n probleem, zeker bij wat meer midrange wat dit is.
Over cpu hoef je je ook niet zo zorgen te maken, de 2500k is nog redelijk goed in games, dat zal niet een bottleneck worden met een r9 380.

Ik heb zelf een tijd de i5 760 (stuk langzamer dan de 2500k) met een r9 280x (ongeveer even snel als de 380) en die draaide het prima in games. Met deze combo moet je de meeste games op 1080p wel op high kunnen draaien.

CPU koeler zou een goed idee zijn, evt voor overklocken (waarmee het nog minder een bottleneck is). Je hoeft niet op heel veel dingen te letten ervoor, je kast is volgens mij groot genoeg en je geheugen is low profile dus dat zou moeten passen.
Niet echt, ik ben zo'n persoon die tienduizend uur in één game steekt. :P Soms wat steam games als Child of Light, Never Alone, games uit die hoek, maar dat zijn naar mijn idee nu niet echt veeleisende games.

Vind het wel fijn als ie dingen als MOBA's ook nog kan hebben (en dan hoeft het niet eens op ultra van mij), maar dat kon de vorige kaart ook prima aan, dus kan me niet voorstellen dat het dan met een betere ineens niet kan.

Als je het over de R9 390 hebt bedoel je dan deze:MSI Radeon R9 380 2GD5T OC of juist de 4GB versies? :)
kgd92 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:44:
Hallo Renske,

Beide kaarten zijn een flinke upgrade van je 6870 en zullen dus prima voldoen als je met die kaart tevreden was! Pcie 2.0 vs 3.0 ga je in werkelijkheid niks van merken. Zal gewoon draaien en levert geen merkbaar prestatieverlies.

Als je van plan bent om later meer veeleisende games te gaan spelen zouden deze kaarten wat krap kunnen worden. In dat geval zou ik tweedehands op zoek gaan naar een R9 380/390 of een GTX 970. Zouden binnen je budget wel te vinden moeten zijn vermoed ik ;)

Koeler op je CPU is een mogelijkheid, maar 75 graden is ook weer niet wereldschokkend. Als je het geld ervoor over hebt is het zeker een goede upgrade. Je systeem zal stiller werken en je processor gaat eventueel wat langer mee. Beide koelers die je noemt zijn prima zolang je niet van plan bent om over te klokken. Wil je dat eventueel wel, kun je beter naar de pricewatch: Scythe Mugen 4 kijken. Zou allemaal makkelijk in je kast moeten passen, alleen even kijken met je moederbord en geheugen of de geheugenslots vrij blijven ;)
Gelukkig dat het niet zo veel uitmaakt of het 2.0 of 3.0 is! :)

Ik ben niet per se van plan om veeleisender games te gaan spelen (al weet je natuurlijk nooit zeker wat er op je pad komt) maar als ik met hetzelfde geld "verder" kan komen vind ik dat geen slecht idee. Hierboven is een R9 380 aangeraden en dan nog niet eens tweedehands maar binnen het budget, dus dan neem ik die liever dan een minder krachtige kaart voor hetzelfde geld! :P

Wat betreft de koeling, dan doe ik het denk ik wel want ik heb deze PC al een tijdje en gebruik 'm toch wel intensief voor GW2, waardoor ie vaak uren achtereen wel vrij heet kan zijn. Als de CPU met een koeler mogelijk langer meegaat vind ik dat zeker een plus! :)

Mijn CPU kan wel overgeklokt en dat was hij eerst ook (zo heb ik hem aangeleverd gekregen, durfde daar zelf niet aan te zitten :P) maar heb het uitgezet toen ik mijn tweede scherm aansloot, omdat ie toen wel erg veel hitte begon te produceren richting de 80 en ik het zekere voor het onzekere wilde nemen. :P

Dus dan ga ik wel voor die koeler die jij noemt. Mocht ik dan ooit de overklok weer aan zetten dan is ie er in ieder geval op voorbereid. Ik moet wel nog even uitzoeken en opmeten of ie er qua formaat wel in past want op het eerste gezicht lijkt het me echt mega krap worden inderdaad.

Ook niet onbelangrijk: is zo'n ding trouwens een beetje te plaatsen door een leek? :P
Joenino schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:57:
Persoonlijk zal ik voor een 380 gaan ipv een 950.... De 380 is een stuk rapper en meer futureproof. De GTX950 is toch wel een beetje aan de lowend kant. Je zou eventuele nog naar een GTX960 kunnen kijken maar ook daar geld volgens mij dat de 380 beter is.
Fijn dat jullie het min of meer eens zijn ! Was een beetje bang dat ik misschien nog 10 alternatieven zou moeten overwegen, haha.
Beste waar voor je geld is toch wel een 380, dus. :P

• kgd92
  • Laatst online: 20-02 15:45
Ook niet onbelangrijk: is zo'n ding trouwens een beetje te plaatsen door een leek? :P
Is opzich niet heel lastig, maar misschien wel handig om even iemand er bij te halen om de boel vast te houden als het je eerste keer is ;) Ding is vrij zwaar en de schroeven zitten niet op de meest praktische plaats.

Kan helaas niet zo snel vinden of t beestje gaat passen, maar de afmetingen ervan staan op de pricewatch pagina, dus kun je eventueel zelf uitmeten ;)

• Vluuks

Vluuks

I never finish anyth

Topicstarter
Thanks, dat moet dan wel lukken met een extra paar handen en een tutorial erbij. :)

Ik denk dat ie wel past nu ik alles heb opgemeten, er is in de breedte namelijk vrij weinig ruimte, maar het ding dat er nu in zit is ook 12cm diameter dus logischerwijs moet het lukken. :P Ik dacht eerst "15,7 cm hoog, dat kan nooit" maar ik had de positie van die koeler compleet verkeerd voor ogen. Ik dacht dat de buizenstructuur en uitstulpingen boven en onderaan zouden komen, verticaal gezien. Omdat het zo op de foto stond, met het logo netjes rechtop, nam ik gewoon aan dat ie op die manier in de kast moest, maar zo werkt dat natuurlijk helemaal niet. :F

Dan kom ik uiteindelijk hier op uit! Iedereen bedankt voor het advies!

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon R9 380 2GD5T OC€ 183,-€ 183,-
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,95

[ Voor 48% gewijzigd door Vluuks op 17-10-2015 13:21 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:30
Volgens mij is de 380 overkill voor GW2.
Als je dus niet van plan bent om binnenkort over te stappen op zwaardere games zou ik gewoon een R7 360 pakken ofzo (die is qua prestaties 'gelijk' aan de 6870).
Mocht je echt smooth wilt gamen op de allerhoogste settings kun je nog kijken naar een 7870/270/270X, hoger dan dat lijkt me zonde van het geld.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 17-10-2015 14:07 ]

• Vluuks

Vluuks

I never finish anyth

Topicstarter
Daar zeg je me wat inderdaad. Ik had idd alles op de hoogste settings in GW2 + sweetfx overlay met mijn vorige kaart met gewoon nette FPS bij normaal spelen. Dus als het met die serie kan scheelt dat toch wel flink, is toch weer wat geld dat je bespaart idd. :)

R7 360 is idd wel de budget keuze, maar ik vind het wel een fijn idee om een beetje future proof te zijn.

Ik kan geen pricewatch listings vinden met actuele prijzen voor 7870, misschien zoek ik verkeerd. :P Maar ik heb even gekeken, de 270X scheelt gemiddeld een tientje met die MSI radeon r9 380, dus dat is niet super veel. De 270 is wel weer een stuk goedkoper. Ben nu even een wenslijstje aan het maken met kaarten van de genoemde types, komen nu wel steeds meer alternatieven bij, haha.

Okee ik heb nu dit lijstje met de R9 380, R9 270 en 270X maar ik zie door de bomen het bos niet meer joh. Bear with me. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Club 3D Radeon R9 270 royalQueen€ 147,-€ 147,-
1HIS R9 270X Mini IceQ X² Boost Clock 2GB GDDR5€ 167,-€ 167,-
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 169,-€ 169,-
1MSI Radeon R9 380 2GD5T OC€ 183,-€ 183,-
1Powercolor R9 270X 2GB PCS+€ 165,50€ 165,50
1Sapphire R9 270 Vapor-X 2GB€ 161,41€ 161,41
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 TOXIC Boost€ 174,49€ 174,49
1VTX3D R9 380 2GB GDDR5€ 177,49€ 177,49
1XFX Radeon R9 270 2GB€ 141,50€ 141,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,39

Ik vind zelf het prijsverschil tussen R9 270X R9 380 niet echt groot dus dan zou ik liever een R9 380 kopen voor een tientje meer.

Maar als jij zegt dat een "gewone" R9 270 ook al meer dan voldoende is voor lekker GW2 en evt. want andere games op redelijke settings, vind ik dat wel een mooie tussen optie. Dan kom ik op deze uit, Club 3D Radeon R9 270 royalQueen, heeft wat meer reviews en ook meer gebruikers dan die van 141 euro en kan ik evt. ook nog nieuw overkopen bij Vraag en Aanbod zie ik. Is dat een redelijke keus? :P

[ Voor 73% gewijzigd door Vluuks op 17-10-2015 15:36 ]

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 21:48
Ook misschien iets te overwegen een HD 7850 prima kaarten flink sneller dan de HD 6870 en goede overklokker. Ik had er 1 en later 2 crossfire OC core 860MHz naar 1180MHz en geheugen weet ik niet meer
hier: V&A aangeboden: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5 7 joeten wat wil je nog meer, de R7 370 is hetzelfde als de HD 7850 enkel een hogere klok.
Pagina: 1