Koud buiten. CV-ketel of airco voor verwarming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50

Theo

moederbord

Topicstarter
Sinds een paar maanden heb ik thuis een vaste airco hangen op de benedenverdieping om in de zomer te koelen en in de winter te verwarmen. Daar de AC een SCOP heeft van 3.8 W/W is dit in veel gevallen goedkoper dan verwarmen op gas.

De COP van de warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur; hoe warmer het buiten is, hoe hoger de COP is en dus ook hoe goedkoper het is om het huis te verwarmen. Aan de andere kant; als het goed vriest buiten zal de COP erg laag zijn en is het goedkoper om de airco uit te zetten en de CV aan te schaklen.

Momenteel ben ik bezig een seperate regeling te maken welke zowel de airco als de CV aanstuurt aan de hand van de buitentemperatuur. Als het buiten koud is zal de thermostaat in de huiskamer het hele huis warmstoken en gaat de airco uit.. Als het warm is dan worden de radiatoren en de vloerverwarming op de benedenverdieping automatisch afgesloten van de CV, wordt de thermostaat beneden afgesloten en gaat de CV over op de klokthermostaat in 1 van de slaakamers (zonder airco) De airco gaat dan tevens aan voor het verwarmen van de benedenverdieping.

Ik zoek momenteel naar het omschakelpunt. Vanaf welke temperatuur loont het om de CV aan te hebben in plaats van de airco? Van mijn airco is alleen de SCOP gespecificeerd, niet de COP per temperatuur. Een zoektochje op het internet leverde ook niet de beoogde resultaten op. Wel was als vuistregel gegeven dat bij temperaturen onder het vriespunt de CV voordeliger is in gebruik dan de airco.

Hoe (of waar) kan de COP van de airco worden bepaald aan de hand van de buitentemperatuur?

Relevant om ook te melden is dat er binnekort totaal 7.000 Wp aan zonnepanelen op het dak liggen die jaarlijks ongeveer 6.000 KWh zullen opwekken. Hiervan is 2.000 Kwh gereserveerd voor electrisch verwarmen.

Wat relevante gegevens:
Airco beneden: Fujitsu ASYG-12 SCOP= 3.8. Totaal 4KW verwarmingcapaciteit
Benedenverdieping: Huiskamer en open keuken zijn samen ongeveer 55 vierkante meter.
CV: Remeha Tzerra plus CW5
Klokthermostaten: Zowel boven als beneden een iSense. Deze zijn via relais op de CV aangesloten
Regelelectronica: eigen ontwerp. buitenthermometer als input, CV watertemperatuurmeter als input.(voor de pompschakelaar) Outputs: Twee pompen vloerverwarming, magneetventiel voor afsluiten radiatoren beneden. Relais voor keuze welke iSense naar de CV gaat.
Energieprijzen: gas 60 cent/M3. stroom 20 cent/Kwh

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Theo schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:42:

Airco beneden: Fujitsu ASYG-12 SCOP= 3.8. Totaal 4KW verwarmingcapaciteit
Is het deze?

Met de tabel 6.2 kun je de COP berekenen bij verschillende temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Dat lijkt 'm niet te zijn gezien de verschillende afstandsbediening. Echter Deze komt wel heel erg dicht in de buurt

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:10
Door de PV wordt het plaatje wel wat complexer dan een pure berekening van minimale COP die we willen. Wat je eigenlijk zegt is dat je minimaal 2000kWh overschot gaat genereren. Afhankelijk van je energieleverancier is dat ca. 7-10 cent/kWh waard. Dat moet dus minimaal afgefakkeld worden, alleen mag dat dan ook als de COP veel lager is, desnoods 1,1-1,5. Anders is je rekening namelijk alsnog hoger.

Hoeveel gas wordt er nu eigenlijk verbruikt? Want 2000kWh en sCOP=3,8 wijst op minimaal ca. 1000m3 gas dat je wilt laten vervangen door de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Het exacte verbuik is nu nog lastig te bepalen; ik woon pas sinds mei in deze woning. De vorige bewoners verbruikten ongeveer 3300 m3 aan gas per jaar voor warm water en verwarmen. Ik heb echter behoorlijk wat in huis gedaan om dat omlaag te krijgen:

- 130M2 spouwmuur geisoleerd (zou ongeveer 1000 m3 gas moeten schelen)
- Het dak geisoleerd (moet volgens schattingen 300 m3 schelen)
- Het huis redelijk tochdicht gemaakt en balansventilatie aangelegd zodat er wel gevntileerd kan worden maar de warmte niet naar buiten gaat(moet ongeveer 200m3 schelen)
- CV ketel en gasboiler vervangen voor HR ketel.
- Wat enkel voor dubbbel glas vervangen.

Ik verwacht een jaarlijks gasgebruik (zonder airco) te hebben van ongeveer 1500 M3, misschien iets daaronder, al zullen we pas in mei het exacte verbruik weten.

-

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vanaf mei, dan kan je nu mooi zien wat je verbruik is zonder verwarming, ik neem aan dat je het elke week of maand noteert ?
Je hoeft natuurlijk geen jaar te wachten om te weten wat het verbruik word. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
momenteel staat vooral de airco aan daar deze veel vooreliger is dan de CV met deze buitentemperaturen. De CV is nog amper aangeweest.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja daarom, dan kan je nu dus mooi zien wat je overige gas verbruik is. Ook invullen bij mindergas kan je uiteindelijk veel vertellen.
Draai hier nu voor het 2e jaar op een warmtepomp, met panelen op dak en een overschot altijd voordeliger dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Dan zou ik voorlopig maar geen schakeling maken voor de keuze airco/CV. Je gasverbruik is waarschijnlijk zover gedaald dat het lastig zal worden je overschot op te maken, zeker als je bedenkt dat dat overschot waarschijnlijk nog groter zal worden. Je gasverbruik voor warmwater moet immers ook nog van de mogelijke besparing af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vraag me af hoe zuinig de cv is als hij alleen de bovenverdieping doet, het minimum vermogen is 8kW!
Zelf heb ik behalve beneden ook boven ook een airco geplaatst, met de slaapkamer deur open heeft hij de badkamer in no time warm.
Op deze manier hoop ik de cv helemaal niet meer voor verwarming nodig te hebben.
Met het huidige weer zijn zelfs de 2 airco's (A+++) samen nog een stuk zuiniger dan de cvketel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Elektro goedkoper dan gas? Lijkt me sterk en nog niet gesproken over de beroerde luchtkwaliteit van airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als warmtepomp kan dat zomaar zo zijn.
Lijkt me sterk en nog niet gesproken over de beroerde luchtkwaliteit van airco
Luchtkwaliteit van radiatoren is ook niet goed... zelfs met een speciale radiatorborstel kom ik niet tussen de kleine convectorgaatjes, waar wel al 20 jaar stof ophoopt... Verwarming aan en we zijn aan het snotteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, je hebt airco en airco als het over luchtkwaliteit gaat.
Ik verwarm m'n huis sinds kort met airco's en ik heb geen last van gesnotter of what ever.
Grote systemen in bedrijven kunnen wel problemen geven als het onderhoud achterblijft.
Het verschilt ook per persoon, een collega krijgt hoofdpijn als de airco werkt (op het werk) en ik niet.
De zuinigheid van een moderne A+++ warmtepomp kan ik bevestigen, ik verbruik nog geen 1kWh terwijl m'n cv 1m3 verstookt, dat is dus ongeveer 60% goedkoper.
Of dit de hele winter zo blijft moet ik nog zien, de cop daalt langzaam als het kouder wordt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Bezuiniger schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:00:
Dan zou ik voorlopig maar geen schakeling maken voor de keuze airco/CV. Je gasverbruik is waarschijnlijk zover gedaald dat het lastig zal worden je overschot op te maken, zeker als je bedenkt dat dat overschot waarschijnlijk nog groter zal worden. Je gasverbruik voor warmwater moet immers ook nog van de mogelijke besparing af.
Ik moet wel iets maken; momenteel staan er twee pompen 24/7 te draaien voor de vloerverwarming, en dit is 1.000 Kwh per jaar aan stroom terwijl ze gemakkelijk 100 KWh per jaar zouden kunnen gbruiken door ze uit te zetten wanneer dat nodig is. De schakeling zal momenteel enkel de vloerverwarmingspomp inschakelen wanneer de CV aanstaat en wanneer het buiten koud is. (de pomen gaan ook om de aantal uren een minuut aan om vastzitten tegen te gaan)

In de nabije toekomst komt er een relais extra op de pcb om een kogelklepaan te sturen om drie raditoren te besturen.
Speedy-Andre schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:09:
Ik vraag me af hoe zuinig de cv is als hij alleen de bovenverdieping doet, het minimum vermogen is 8kW!
Zelf heb ik behalve beneden ook boven ook een airco geplaatst, met de slaapkamer deur open heeft hij de badkamer in no time warm.
Op deze manier hoop ik de cv helemaal niet meer voor verwarming nodig te hebben.
Met het huidige weer zijn zelfs de 2 airco's (A+++) samen nog een stuk zuiniger dan de cvketel.
De CV schijnt zuinig te zijn (Remeha Tzerra plus), daar mak ik mij niet echt zorgen om.

Helaas gaat het mij niet lukken om de hele bovenverdieping ook te verwarmen met de AC unit. Ik heb wel in de slaapkamer (16m2) een kleine unit hangen die max 2.500 watt kan verwarmen. Echter is dit niet voldoende om drie andere slaapkamers en de badkamer te verwarmen (huis is 15 meter lang en de binneunit hangt tegen 1 van de buitenmuren aan)
Anoniem: 319464 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 17:01:
Elektro goedkoper dan gas? Lijkt me sterk en nog niet gesproken over de beroerde luchtkwaliteit van airco
Misschien even tijd om je te verdiepen in dde werking van een warmtepomp. Voor iedere 1 Kw welke de warmtepomp verbruikt zal deze (in mijn geval) 3.8 KW aan warmte verplaatsen van de buitenunit naar de binnenunit. Hierdoor krijg je binnen dus 3.8KW aan warmte terwijl de unit maar 1 KW gebruikt. Reken dan nog maar eens uit wat een KWh aan warmte kost op gas en op stroom.

En luchtkwaliteit; sja, gelukkig zijn airco's in de afgelopen 30 jaar een beetje veranderd en verbeterd:P

.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:51
Theo schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:53:
[...]

Ik moet wel iets maken; momenteel staan er twee pompen 24/7 te draaien voor de vloerverwarming, en dit is 1.000 Kwh per jaar aan stroom terwijl ze gemakkelijk 100 KWh per jaar zouden kunnen gbruiken door ze uit te zetten wanneer dat nodig is.
1000 KWh. Nondeju! Dat verbruik ik om de benedenverdieping een heel jaar te koelen en verwarmen. Misschien kun aanvullend op die schakeling de pompen ook nog door A-klasse exemplaren vervangen? Schijnt enorm te schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Inderdaad, koop 2 wilo stratos of yonos pompjes in duitsland, die heb je er zo uit
Mijn cv pomp doet 8W atm , ik schakel hem niet eens meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
marcel3 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:00:
[...]

1000 KWh. Nondeju! Dat verbruik ik om de benedenverdieping een heel jaar te koelen en verwarmen. Misschien kun aanvullend op die schakeling de pompen ook nog door A-klasse exemplaren vervangen? Schijnt enorm te schelen.
iedere pomp verbruikt ongeveer 60 watt; samen dus 100 watt 24/7/365. Dit komt neer op (ongeveer) 1.000 Kwh.
Een energezuinige pomp kost in aanschaf 300 euro. Misschien dat ik er twee voor 500 euro kan krijgen. Het gebruik gaat dan wel naar (ongeveer) 10 watt per pomp, dus 160 Kwh per jaar. Terugverdientijd is dan 3 jaar.

Maar met slim schakelen van de pompen zullen ze maxiaal 10% van de tijd maar aanstaan . Hierdoor verbruiken de huidige pompen maar 100 Kwh per jaar. De energiezuinige pompen zullen dan rond de 16 Kwh zitten per jaar. Het verschil is dan nog maar 16 euro per jaar. Dan loont het niet om de pompen nu voor energiezuinige exemplaren te vervangen; simpelweg omdat de terugverdientijd meer dan een kwart eeuw is.

Enkel de pompen vervangen en geen aansturing maken is natuurlijk ook een optie. Echter (cause I'm an engineer!) wil ik dit niet en wil ik de pompen kunnen regelen en afhankelijk maken van de buitentemperatuur. Het heeft niet veel zin om de vloerverwarming aan te zetten als het buiten niet echt koud is en de airco het gemakkelijk (en goedkoper) warm kan krijgen.

Het gaat er mij niet enkel om om de pompen minder stroom te laten verbruiken, ik wil ook de vloerverwarming buitentemperatuur afhankelijk hebben. En daarvoor is een custom PCB nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 18-10-2015 19:14 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

De CV schijnt zuinig te zijn (Remeha Tzerra plus), daar mak ik mij niet echt zorgen om.

Helaas gaat het mij niet lukken om de hele bovenverdieping ook te verwarmen met de AC unit. Ik heb wel in de slaapkamer (16m2) een kleine unit hangen die max 2.500 watt kan verwarmen. Echter is dit niet voldoende om drie andere slaapkamers en de badkamer te verwarmen (huis is 15 meter lang en de binneunit hangt tegen 1 van de buitenmuren aan)
2kW is idd wel wat weinig, ik bestelde een 2,5kW en kreeg 3,5kW en dat heb ik maar zo gelaten.
Geen spijt van, want hij verwarmt als een gek en neemt de badkamer heel goed mee.
Met 15m diepte zal je wel genoeg radiatorvermogen boven hebben om de cv zuinig te laten werken.
Bij mij zou het overkill zijn omdat ik in totaal maar 12kW aan radiatorvermogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-07 17:03

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Ik moet wel iets maken; momenteel staan er twee pompen 24/7 te draaien voor de vloerverwarming, en dit is 1.000 Kwh per jaar aan stroom terwijl ze gemakkelijk 100 KWh per jaar zouden kunnen gbruiken door ze uit te zetten wanneer dat nodig is. De schakeling zal momenteel enkel de vloerverwarmingspomp inschakelen wanneer de CV aanstaat en wanneer het buiten koud is. (de pomen gaan ook om de aantal uren een minuut aan om vastzitten tegen te gaan)
Sodeju, 1000 kWh, dat is 2/3 van mijn hele Wp verwarming per jaar met nul gas.
Kijk ff hiero.

https://www.vloerverwarmi...-grundfos+alpha2+l+pompen

http://www.pumpendiscount...3b9ea1b16c429fa57a9390849

Het vervangen is minder duur als je denkt :) Niets doen is geen optie, dan blijf je slaaf bij je energieleverancier 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 18-10-2015 19:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Volgens mij heb je daar helemaal geen ingewikkelde schakeling voor nodig. Aangezien de airco het grootste deel van de tijd het alleen af zal kunnen kun je de CV instellen op bijv. lagere temperatuur, zodat deze alleen aanslaat als de airco het niet meer aankan. Vervolgens schakel je de pompen in met een pompschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Gasschuif schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:14:
[...]

Sodeju, 1000 kWh, dat is 2/3 van mijn hele Wp verwarming per jaar met nul gas.
Kijk ff hiero.

https://www.vloerverwarmi...-grundfos+alpha2+l+pompen

http://www.pumpendiscount...3b9ea1b16c429fa57a9390849

Het vervangen is minder duur als je denkt :) Niets doen is geen optie, dan blijf je slaaf bij je energieleverancier 8)
Wat ik meer wilde aangeven met mijn vorige post is dat het vervangen van de pompen niet zo heel rendabel is als ze maar 10% van de tijd aan staan. Zelfs met 300 euro voor twee pompen is de terugverdientijd nog 18 jaar..
Bezuiniger schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:18:
Volgens mij heb je daar helemaal geen ingewikkelde schakeling voor nodig. Aangezien de airco het grootste deel van de tijd het alleen af zal kunnen kun je de CV instellen op bijv. lagere temperatuur, zodat deze alleen aanslaat als de airco het niet meer aankan. Vervolgens schakel je de pompen in met een pompschakelaar.
De schakeling is ook verre van ingewikkeld.:) Twee opampjes (1 per NTC), een set/reset chipje, wat weerstanden, een 4060 timer en een relais. Eigelijk is de printplaat qua functionaliteit ook niks meer dan een standaard temperatuurgeschakelde pompschakelaar, echter met een tweede NTC voor de buitentemperatuur..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

[...]

In de nabije toekomst komt er een relais extra op de pcb om een kogelklepaan te sturen om drie raditoren te besturen.

[...]

[...]

Misschien even tijd om je te verdiepen in dde werking van een warmtepomp. Voor iedere 1 Kw welke de warmtepomp verbruikt zal deze (in mijn geval) 3.8 KW aan warmte verplaatsen van de buitenunit naar de binnenunit. Hierdoor krijg je binnen dus 3.8KW aan warmte terwijl de unit maar 1 KW gebruikt. Reken dan nog maar eens uit wat een KWh aan warmte kost op gas en op stroom.

En luchtkwaliteit; sja, gelukkig zijn airco's in de afgelopen 30 jaar een beetje veranderd en verbeterd:P

.
Mijn tip, isolatie en laminaat/houten vloer. Nooit meer vloerverwarming nodig, ik vond t absurd wat die pomp gebruikt. Meteen er uit getrokken en het systeem van t cv afgekoppeld.

Gelukkig hb ik volledige kruipruimte onder het huis en hebben ze daar bij het bouwen al 30cm aan piepschuim op gedaan.

En nee airco is nog net zo als 30 of 40 jaar terug. Behalve als het een climate control is, zoals in de betere auto die verse lucht van buitenaf er bij haalt. Maar zulke installaties vind je alleen bij grote firma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-07 17:03

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Theo schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:34:
[...]

Wat ik meer wilde aangeven met mijn vorige post is dat het vervangen van de pompen niet zo heel rendabel is als ze maar 10% van de tijd aan staan. Zelfs met 300 euro voor twee pompen is de terugverdientijd nog 18 jaar..

[...]

De schakeling is ook verre van ingewikkeld.:) Twee opampjes (1 per NTC), een set/reset chipje, wat weerstanden, een 4060 timer en een relais. Eigelijk is de printplaat qua functionaliteit ook niks meer dan een standaard temperatuurgeschakelde pompschakelaar, echter met een tweede NTC voor de buitentemperatuur..
Deze is absolute killing voor de TVT 8)

https://www.vloerverwarmi...PfnstPVzMgCFSrpwgod_mcLiQ

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Anoniem: 319464 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:25:
[...]

En nee airco is nog net zo als 30 of 40 jaar terug. Behalve als het een climate control is, zoals in de betere auto die verse lucht van buitenaf er bij haalt. Maar zulke installaties vind je alleen bij grote firma's.
Lees je vooral niet in als je ergens over praat :X
Zoek maar op Daikin Ururu Sarara als het om 'gezonde' buitenlucht toevoegen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Maar zet daar een tweede thermosensor aan gekoppeld aan de buitentempertuur en je hebt mijn PCB! (plus mijn printje heeft wat extra uitgangen) Inclusief de optie om periodiek even de pompen aan te zetten.

Ding wat ik ga maken (welke al semi af is) is dus nog zwaarder killing voor de TVT van de efficiente pompen :P
[...]

Mijn tip, isolatie en laminaat/houten vloer. Nooit meer vloerverwarming nodig, ik vond t absurd wat die pomp gebruikt. Meteen er uit getrokken en het systeem van t cv afgekoppeld.

Gelukkig hb ik volledige kruipruimte onder het huis en hebben ze daar bij het bouwen al 30cm aan piepschuim op gedaan.

Laminaat ligt er al in met een speciale ondervloer. Zowel laminaat als ondervloer zijn geoptimaliseerd/geschikt voor VV (volgens fabrikant). Maar die liggen ook op een betonnen vloer met daarin de VV buizen. Daaronder zitten ook de piepschuimen broodjes ter isolatie.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:50
Speedy-Andre schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:09:
Dus je gaat nu primaire je slaapkamer verwarmen, zodat je indirect de badkamer op kan warmen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oilman schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:24:
[...]

Dus je gaat nu primaire je slaapkamer verwarmen, zodat je indirect de badkamer op kan warmen? 8)7
Ik zie geen andere zuinige manier om het boven zonder cv warm te krijgen.
In de badkamer hangt een oude elektrische kachel van 2000W (al sinds aankoop woning), maar de airco verwarmt de hele verdieping met veel minder stroom.
Ruim voor ik m'n bed in rol gaat de airco uit via de timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:53
Speedy-Andre schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:50:
[...]

Lees je vooral niet in als je ergens over praat :X
Zoek maar op Daikin Ururu Sarara als het om 'gezonde' buitenlucht toevoegen gaat.
Dat is dan nog de ventilatiefunctie. Los daarvan heeft de US reinigingsfuncties, die wellicht betere luchtkwaliteit opleveren dan radiatoren. Maar de US-ervaringsdeskundigen kunnen hier vast meer over zeggen. Wel interessant uiteraard wat andere LLWP's doen, wat dit betreft.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:51
[...]
De relatie met luchtverversing doet niet ter zake (overigens heeft dat ook niks met wel of geen climate control in een auto te maken). Dat speelt bij andere vormen van verwarming precies zo. Mijn ervaring tot nu toe is dat het verwarmen met airco juist voor een iets schonere lucht binnen zorgt. De meeste betere airco's beschikken nl over verschillende filtersystemen, zoals een ionisatiefilter, en dat kan voor minder stof in de binnenlucht zorgen (scheelt met afstoffen).

Het probleem van een bedompte lucht als gevolg van bacterievorming speelt hooguit bij het koelen een rol omdat zich dan condens vormt in de binnenunit. Bij het verwarmen is dat uiteraard geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn Daiseikai 8 heeft ook allerlei filters, waaronder een met ionisatie die zelfs los van de rest kan werken.
Als hij stopt met verwarmen volgt eerst een droog sessie, bij koeling ook denk ik.
De ontwikkeling bij airco's staat idd al 30 jaar stil :z

Pagina: 1