Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkpointx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik overweeg om een nieuwe 27″ imac te kopen met 5K scherm, hierbij twijfel ik nog een beetje tussen de 2 en 4 GB videokaart. De benchmarks hierover die ik heb gevonden geven een beetje mixed beeld.. Ik ga hem vooral gebruiken voor wat internet, office,parallels en fotobewerking, maar wil ook nog wel es een spelletje starcraft II spelen.

Ik ga sowieso voor de maxed out processor en 3TB fusion drive zal ook later (buiten apple om) het geheugen naar 32 GB zetten. En voordat de opmerkingen komen, ik heb die 32 GB nodig omdat vrij veel tegelijk doe op de mac en het is vrij goedkoop.

Dus mijn concrete vraag:
Heeft het zin om voor de 4GB videokaart te gaan of wordt dat alleen zinvol bij zware 3d bewerkingen op meerdere monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheunG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02-2021

TheunG

Voor al uw bouwproblemen

Jazeker heeft dit zin, programma's gaan steeds meer VRAM vragen. Games die nu nieuw uitkomen vragen steeds meer als minimum eis 2GB VRAM, waar bij aanbevolen al snel 3-4GB VRAM wordt gevraagd.

Ik zou, als ik voor de mogelijkheid stond om deze computer te kunnen bestellen, hem gewoon vervangen voor de 4GB videokaart.

Natuurlijk kan ik niet in jou portemonnees kijken en weet ik het prijsverschil ook niet tussen beide opties.

Specs: Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8320, Kingston HyperX Predator KHX28C12T2K2/8X, Asus GTX780-DC2OC-3GD5 & Asus ROG Swift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 17:31

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Modbreak:*knip* voor fanboyg gedrag ben je hier aan het verkeerde adres.

[ Voor 87% gewijzigd door br00ky op 16-10-2015 15:09 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dat is geen antwoord op zijn vraag. :O

Ik zou als je budget het toelaat altijd gaan voor de snellere videokaart, zeker als je voor de maxed-out setup gaat. Games, maar ook applicaties gaan steeds meer gebruik maken van GDDR geheugen, dus als het niet vandaag is, heb je er over 2 jaar wel iets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07
Dutchredgaming schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:35:
Als je wilt gamen, moet je een Windows desktop kopen, goedkoper en meer fps in je spellen!

[afbeelding]

Noem je €2000 goedkoop? Just expensive!
Je vlieger gaat niet op voor de game die hij wilt spelen. Starcraft 2 draait goed genoeg op Apple machines.

Overigens met de andere applicaties die genoemd worden zou ik lekker voor de 4gb gaan. Je koopt een Apple machine over het algemeen sowieso om langer mee te laten gaan dan een PC. Dus waarom dan ook niet datgene kopen waardoor ie langer mee kan gaan. Dat VRAM kan je niet zomaar upgraden straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:50

WCA

Helemaal met zo'n resolutie lijkt het me een goeie upgrade, wat is het prijsverschil?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:51

Croga

The Unreasonable Man

checkpointx schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 07:10:Dus mijn concrete vraag:
Heeft het zin om voor de 4GB videokaart te gaan of wordt dat alleen zinvol bij zware 3d bewerkingen op meerdere monitoren?
Het is niet alleen een keuze tussen 2GB of 4GB. Het is ook de keuze tussen de 395 en de 395X, een behoorlijk sterkere kaart.

Als je daadwerkelijk alleen Starcraft2 speelt ga je geen enkel voordeel halen uit die snellere kaart, noch uit de 2GB extra VRAM. Die 300 euro extra zou je beter kunnen besteden aan een upgrade van de 3TB Fusiondrive naar een 512GB SSD en dan nog een externe schijf er bij kopen voor massa opslag. Daar ga je, in performance, een veel groter verschil van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:06
M395 = Tonga based Amethyst XT, 256-bit bus 2GB - 1792 Cores zie screen.
M395X = Tonga based Amethyst XT, 256-bit bus 4GB - Gerucht = 2048 Cores / hogere snelheden, nog niemand heeft hem echt ontvangen/gebenchmarked

Afbeeldingslocatie: http://forums.macrumors.com/attachments/imac395-jpg.592769/

[ Voor 110% gewijzigd door FNale op 16-10-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkpointx
  • Niet online
thanx erg nuttig. Ik ben zelf zeker geen serieuze gamer, speel af en toe een potje starcraft, maar meer niet en denk ook niet dat ik dat wel ga doen. Ik ga het lekker bij de 2GB versie houden, lijkt me meer dan genoeg.

Wel grappig dat er waarschijnlijk zoveel verschil zit tussen 395 en 395x.

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik ben wel benieuwd hoeveel je tegelijk doet op je computer dat je denkt 32GB nodig te hebben?

Ik zou eerder betalen voor een SSD in combinatie met 8GB of 16GB, daar heb je veel meer profijt van dan een Fusion Drive icm 32GB geheugen.

Een SSD verlaagt de druk op het geheugen (er kan sneller geswapt worden) waardoor je daar minder nodig van zal hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkpointx
  • Niet online
@ramon het is bij mij geen of of situatie :p

altijd grappig hoe mensen gelijk de suggestie wekken dat het onzin is om 32 gb te gebruiken
ik draai sowieso altijd parallels met windows 10 op de mac, is gewoon lekker om daar ook 8 gb werkgeheugen in te hebben, daarnaast vaak meerdere dingen open zoals Photoshop, lightroom, zware powerpoints en prezis, terwijl ik een skype call heb of een muziekje op de achtergron en soms ook een potje starcraft open heb.

Tuurlijk werkt dat ook allemaal in 8 of 16 gb, maar ervaring leert dat het net iets beter werkt in 32 gb en het kost niet veel dus vind ik het prima. de snelheid van fusion drives is meer dan prima voor mij verder en echt niet eens zoveel langzamer dan een ssd in real life dagelijks gebruik, anders was ik wel voor een dikke ssd gegaan.

en voordat je een tirade begint dat het allemaal toch onzin is, ik ga deze over 2-3 jaar weer verkopen en dan helpt het ook als er 32 gb in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

ik zou sws voor de 4 gb gaan voor een 5k scherm heb je dat zeker wel nogig als je iets van gamen wilt gaan doen

its the Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Heb laatst 8 naar 16GB geupgrade na een paar jaar vanwege VMs, dat is nu wel minimaal maar ik wacht meestal met upgraden tot de prijs wat gezakt is. Ik vrees echter dat de videokaart niet zo makkelijk te upgraden zal zijn. 5K is best een hoge resolutie dus ik zou verwachten dat dat hoge eisen stelt aan je videokaart. Zelf zou ik dus de betere nemen maar dat is ook omdat ik niet uit zou sluiten voor mezelf dat ik een game die nog uit moet gaan komen zou willen spelen op 5K, en ik verwacht dat ik er dan wel veel aan zou hebben. Tenminste, bij mij moet een computer echt wel 5 jaar mee kunnen.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkpointx
  • Niet online
tja voor iets meer dan 200 euro heb je 32 gb bij de lokale computerboer, dan is het een redelijke no-brainer voor mij dat je je computer van ongeveer 3000 euro volgooit ermee, al zou je het maar heel af en toe echt nodig hebben.

Dus ja dit is geen 600 euro kostende low budget windows bak, dit is een aardige investering en dan moet je niet op dat soort zaken beknibbelen, nu ik dit zo schrijf denk ik dat ik inderdaad toch ook maar voor de 4GB videokaart ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zou de upgrade gedaan hebben van 2GB naar 4GB. Over een paar jaar wanneer hij de deur uit gaat, heb jij wel de iMac 5K met 4GB aan VRAM..Die is uiteindelijk toch net iets meer waard! Het beste is gewoon om te upgraden wat later eigenlijk niet mogelijk is. Bij de 27" iMacs is het gelukkig nog wel mogelijk om de processor te upgraden, die zit gelukkig niet vast gesoldeerd.

Daarnaast geef ik je gewoon groot gelijk wat betreft het RAM geheugen. Al je taken zullen degelijk verlopen met 8 of 16GB, maar als je het toch uitbreid, dan draait VM's net wat makkelijker. Ik gebruik ook Parallels i.c.m. Windows 10 + Ubuntu en ik merk het verschil wel degelijk..

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 19-10-2015 06:09 ]

hi!

Pagina: 1