Nieuwe CPU + Moederbord (+geheugen & koeler)

Pagina: 1
Acties:

• Breizinski
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe CPU + moederbord + geheugen voor mijn pc. Mijn huidige systeem heeft mij vele jaren trouw dienst gedaan, maar het is tijd om het bij het antiek te zetten.

Ik heb deze vraag enkele maanden geleden gesteld en daar kreeg ik toen erg goed advies! Deels door de toenmalige tip om misschien even te wachten wat Skylake voor veranderingen brengt (ook qua prijs voor de rest), en deels omdat ik er niet aan toekwam, heb ik echter nog steeds niks gekocht. Nu is Skylake er eventjes, dus nu brengt mij dat weer in twijfel.

De componenten die toen geadviseerd werden kwamen uit de BBG van juli:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,95€ 176,95
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 75,70€ 75,70
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8€ 44,85€ 44,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,45

Maar ik zat zelf te kijken naar al het nieuws qua moederborden en CPU’s sinds Skylake, en ik kwam volgens mij wel het e.e.a. interessants tegen. Het voornaamste voordeel wat het me nu biedt, is het “klaar zijn” voor latere upgrades, door DDR4 te gebruiken (als ik het goed heb begrepen). Als ik verscheidene reviews mag geloven zijn de i5-6400, 6500 en 6600 niet beduidend beter dan de vorige generatie (maar wel tussen de €20 en €60 duurder). Ik meen wel dat de nieuwe moederbord chipsets een hoop nieuws bieden, toch? Maar wat nou beter is voor mij; geen idee…
Als ik dan bijv. de nieuwe i5-6500 zou nemen met een ASRock H170 Pro4 /Z170 Pro4S/Fatal1ty B150 Gaming K4 (+dezelfde CPU koeler + DDR4), ben ik nu wel iets duurder uit, maar heb ik wel een systeem wat iets beter bestand is tegen de tijd, of begrijp ik dat verkeerd? Of zou een goedkopere MSI B150 PC MATE bijvoorbeeld ook al voldoen aan mijn gebruik? Ik zie namelijk ook bijzonder weinig verschil tussen de 3 ASRock bordjes, behalve de chipset dus.
Als nu €80 meer uitgeven betekent dat ik over een paar jaar kan volstaan met één of enkele dingen upgraden (zoals geheugen) i.p.v. weer het geheel te vervangen, is mij dat volledig waard.

Wat is je budget?
Ik zie nu dus 2 opties en daar heb ik dus enigszins verschillend budget voor. Het eerder aangeraden systeem is ca. €335, en de nieuwe zou ca. €400 kosten. Dat is dus ongeveer mijn budget. Ik zie wel dat die mobo’s tijdens dit schrijven al in prijs zijn gestegen :/

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een merkvoorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik de PC dagelijks en ook vaak intensief. Het voornaamste (zware) wat hij te verduren krijgt is gamen, en af en toe foto- en videobewerking. Ik ben niet elke dag zware dingen aan het renderen, maar het is leuk als Handbrake er bijv. geen jaar over doet.
Ik speel al jaren zelden de nieuwste games, maar ik wil wel dat het systeem een paar jaar mee kan. Daarnaast redelijk lichte standaardprogramma's, maar ik draai wel nagenoeg altijd veel dingen tegelijk.

Ik bewaar voorlopig mijn huidige GTX560, maar die zal ik ooit nog eens vervangen. Verder bewaar ik mijn huidige schijven, kast etc.

Ik hoor graag wat jullie denken over het ‘oude’ advies vs. het nieuwe Skylake/DDR4 voorstel. En handig zou zijn w.b.t. die nieuwe mobo’s en CPU’s (6500 doen, of toch de 6600?).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
skylake brengt weinig extra met zich mee. maar kost nu ook niet heel veel meer.

wenslijst: skylake upgrade

6600 is net iets sneller voor videobewerking. en zeker als je af en toe aan videobewerking doet zou ik de 6600 nemen. ben je gelijk klaar. en als je toch nog het budget er voor heb waarom niet:P

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
loki504 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 07:40:
skylake brengt weinig extra met zich mee. maar kost nu ook niet heel veel meer.

wenslijst: skylake upgrade

6600 is net iets sneller voor videobewerking. en zeker als je af en toe aan videobewerking doet zou ik de 6600 nemen. ben je gelijk klaar. en als je toch nog het budget er voor heb waarom niet:P
Als het budget er is kan die net zo goed voir een xeon op socket 1150 gaan: dan heeft ten minste hyperthreading voor videobewerken:)

Persoonlijk zou ik niet investeren in de 4xxx serie als er al cpus in de 6xxx serie uit zijn. Qua prijs/performance is het net minder though

• loki504
  • Nu online
Of hij neemt een 2011-3 socket met de i7 van 6 cores. Of voor videobewerking nog beter. 2011-3 kost ong 100 dollar meer als een 1151 systeem.

• Breizinski
Videobewerking is meer een incidenteel dingetje dan dat ik het hele systeem erop uitzoek. Maar het is wel zo fijn als het het gewoon aankan.Ik dacht met name vooral dat het handig is om in een DDR4 systeem te investeren, als het niet enorm scheelt qua kosten. Het wordt al met al wel een tikkie duurder nu, met een 6600, maar dat kan nog prima.

Maar ik ben vooral dus ook onzeker over die moederborden. Want aan de ene kant zie ik overal dat de B150 chipset weinig features heeft en slechts voor de business-markt is, maar dat zijn er bijvoorbeeld wel Fatal1ty 'gaming' bordjes... En als ik niet ga overclocken is een Z170 overbodig, maar de Z170 en H170 variant van bovengenoemd ASRock bordje zijn even duur en zien er hetzelfde uit. Dan is de Z170 toch wel handiger/meer future-proof, toch?

• Breizinski
Ik kom echt volledig om in de verschillende moederbordjes 8)7

Als ik het allemaal een beetje begrijp, verschillen ze op de volgende punten:

- Het aantal lanes per chipset (is dat van invloed op een 'simpel' systeem?)

- Overclockbaarheid (ik ben het niet van plan, maar als ik voor €2 de optie open kan laten en er verder geen verschil is...)

- USB 3.1 aansluitingen (ik heb momenteel nog geen enkel apparaat ervoor, maar misschien handig voor de toekomst?)

- Audioaansluiting (allen ondersteunen 7.1, maar het aantal poorten verschilt. Hoe werkt dat precies?)

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Is bijvoorbeeld de MSI H170A PC Mate een goed bordje voor mijn systeem?

Verwijderd

Prima bordje! Maar een B150 of H170 kan ook: http://tweakers.net/price...;461092;461153/categorie/

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 02:24
Ik zou een Skylake systeem nemen met B150 moederbord.

Je hoeft niet perse ATX (ipv Micro-ATX) in een ATX kast te stoppen. Ook zijn die meestal wat duurder dan de Micro-ATX variant, bijna geen enkele zit onder de 100 euro (ATX, Micro-ATX).

Er is niet zoveel verschil tussen B150 en H170 (vergelijk).
DDR4-2133 geheugen is prima.

Qua prijs zit je dan alsnog rond de 330 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 207,95€ 207,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H M.2 (S600/Pcie3.0x4)€ 75,-€ 75,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213 8GB DDR4-2133€ 45,50€ 45,50
Importeer productenTotaal€ 328,45

[ Voor 15% gewijzigd door Ketho op 20-10-2015 18:24 ]

• Breizinski
Oh, daar had ik eigenlijk helemaal nog niet over nagedacht. Kan dat op dezelfde manier gemonteerd worden in m'n ATX kast dan?

• loki504
  • Nu online
Breizinski schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:12:
Ik kom echt volledig om in de verschillende moederbordjes 8)7

Als ik het allemaal een beetje begrijp, verschillen ze op de volgende punten:

- Het aantal lanes per chipset (is dat van invloed op een 'simpel' systeem?)
dit is alleen nodig als je je CF/SLI en eventueel nog andere componenten. zoals een geluidskaart of pci-e SSD. maar voor de meeste niet nodig(je cpu moet het ook genoeg lanes ondersteunen.
- Overclockbaarheid (ik ben het niet van plan, maar als ik voor €2 de optie open kan laten en er verder geen verschil is...)
voor OC heb je een Z chipset mobo nodig. Maar ook een K CPU. anders nag je blij wezen met 100/200 mhz.
- USB 3.1 aansluitingen (ik heb momenteel nog geen enkel apparaat ervoor, maar misschien handig voor de toekomst?)
Het geeft je iets meer hou vast voor in de toekomst. maar je kan tegen die tijd ook een pci kaartje kopen als je het echt nodig heb.
- Audioaansluiting (allen ondersteunen 7.1, maar het aantal poorten verschilt. Hoe werkt dat precies?)
Dit kan nog wel eens een voordeel opleveren. zoheeft de 1 bv de mogelijk om audio over HDMI te sturen. en/of heeft een optische aansluiting. de basic is voor 9/10 gebruikers prima.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Is bijvoorbeeld de MSI H170A PC Mate een goed bordje voor mijn systeem?
Dat is een prima bordjes als je niet vanplan bent CF/SLI te draaien(omdat hij is in x16/x4 draaid en niet in x8/x8. maar als er maar 1 GPU in gaat(ook in de toekomst) is er niets aan de hand.

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met je voeding. Wat is het merk en type want als je die ook al vele jaren in gebruik hebt is deze misschien ook wel aan vervanging toe. Ook zijn niet alle voedingen geschikt voor Skylake ivm de C6/C7 powerstates.

• Breizinski
@ Loki504: Dank voor het heldere puntsgewijze antwoord! Hieruit trek ik de conclusie dat nagenoeg alle bordjes wel voldoen aan de punten die uitmaken voor mij, aangezien ik sowieso geen CF/SLI ga draaien, en waarschijnlijk voldoende heb aan alle on-board geluid (al zijn meerdere uitgangen dus een pré).

Aangezien de Z170 bordjes dan toch nog een stukje duurder zijn nu, ga ik gewoon voor een van de eerdergenoemde B150 of H170's.

@ ACB2401: Mijn voeding is nog steeds de originele 500W uit de Antec Sonata III. Die heeft natuurlijk wel z'n jaartjes erop zitten, al heb ik er nooit echt problemen mee gehad tot nu toe.

Maar ik heb geen idee of hij inderdaad geschikt is voor die Skylake componenten. Heb ik daar een nieuwe voor nodig?

• Breizinski
Ik kan slecht zien of mijn huidige voeding (dat blijkt een Antec EA-500D Green 500W te zijn, van zo'n 8 jaar dus) de goede aansluitingen e.d. heeft. Maar het is waarschijnlijk wel goed om gewoon een nieuwe voeding te kopen voor het nieuwe systeem, toch?

Weet iemand hoe het zit met de airflow bij PSU's in een kast als de mijne? Ik heb het Sticky topic over voedingen gelezen, maar ik kan eigenlijk nergens iets vinden over de fan positie. En het lijkt alsof ze allemaal een fan aan de onder/bovenkant hebben zitten, terwijl mijn huidige aan de achterkant zit.

Kan ik dan zonder grote problemen bijvoorbeeld een be quit! System Power 7 450W kopen en installeren?

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 02:24
Breizinski schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:25:
Weet iemand hoe het zit met de airflow bij PSU's in een kast als de mijne? Ik heb het Sticky topic over voedingen gelezen, maar ik kan eigenlijk nergens iets vinden over de fan positie. En het lijkt alsof ze allemaal een fan aan de onder/bovenkant hebben zitten, terwijl mijn huidige aan de achterkant zit.

Kan ik dan zonder grote problemen bijvoorbeeld een be quit! System Power 7 450W kopen en installeren?
Welke kast heb je? Ik had in een eerdere post aangenomen dat je een ATX kast hebt, maar dat was helemaal nergens vermeld :?

Wat bedoel je "aan de achterkant"? Een voeding wordt gewoon boven of onder bevestigd, afhankelijk van de kast. Tenzij je de fan in de voeding zelf bedoelt. http://www.tomshardware.c...-direction-bottom-mounted

Anders kan je het beter even vragen in het sticky topic als het er nog niet staat.
Voeding advies en informatie topic - Deel 31

Overigens zou ik de Antec VPF Series 450W aanraden, die is nieuwer en goedkoper (vergelijk).

[ Voor 10% gewijzigd door Ketho op 29-10-2015 17:45 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zie niet in welke ontwikkeling nu echt de extra features van 1151 nodig hebben, ik zou dus nog steeds voor het goedkopere 1150 gaan.

PS: 1151 heeft wel 'snel' geheugen nodig om echt goed te presteren, als je die kant op gaat zou ik gelijk gaan naar een bordje dat (met OC) ook DDR4 3000+ ondersteunt.

• Breizinski
Ketho schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:33:
[...]

Welke kast heb je? Ik had in een eerdere post aangenomen dat je een ATX kast hebt, maar dat was helemaal nergens vermeld :?

Wat bedoel je "aan de achterkant"? Een voeding wordt gewoon boven of onder bevestigd, afhankelijk van de kast. Tenzij je de fan in de voeding zelf bedoelt. http://www.tomshardware.c...-direction-bottom-mounted

Anders kan je het beter even vragen in het sticky topic als het er nog niet staat.
Voeding advies en informatie topic - Deel 31

Overigens zou ik de Antec VPF Series 450W aanraden, die is nieuwer en goedkoper (vergelijk).
Oh, sorry. Ik had in het voorlaatste bericht mijn kast gezet, maar had het even opnieuw kunnen doen. Ik heb een Antec Sonata III.

En ik bedoelde inderdaad de fan in de voeding zelf. Maar dan stel ik die vraag in 't sticky topic.
Pagina: 1