Kan ik alleen mijn video kaart upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Toranax
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-02 15:16
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?

Nadat de system requirement van Fallout 4 uitkwamen heb ik besloten om mijn video kaart upgraden voor Fallout 4. Op dit moment heb ik een Radeon 7850 Royal Queen, met maar 1GB VRAM en ik denk dat het te weinig zal zijn om deze game lekker te kunnen spelen. Echter, the Witcher 3 speelt nog best prima weg met wel lage frame rates in de grote steden. Idealiter upgrade ik nu alleen mijn video kaart en bouw ik over 2 jaar een heel nieuw systeem en neem ik deze video kaart dan mee, zodat ik dan alsnog jaren vooruit kan.

Nu is mijn vraag of dit mogelijk is gezien de rest van mijn systeem, wordt een nieuwe video kaart niet te hard genekt door dit?

Wat is je budget?

Niet echt een vast budget, wil echter wel mijn geld goed uitgeven. Ik twijfel dan ook erg tussen de R9 380 en de 390. Ik wil graag Falllout 4 op high settings kunnen spelen met goeie FPS en tegelijkertijd qua videokaart ook goed zitten voor de komende jaren. Ik zie me op korte termijn nog niet op 1440k gamen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee absoluut maar na twee dagen googlen en van alles gelezen te hebben schijnt AMD in deze prijsklasse gewoon net te winnen. Ik neem aan dat mijn koeling sterk genoeg is en mijn voeding kan het ook trekken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

PCPartPicker part list / Price breakdown by merchant

CPU: Intel Core i5-3570 3.4GHz Quad-Core Processor
CPU Cooler: Cooler Master Hyper TX3 54.8 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler ($19.89 @ OutletPC)
Motherboard: MSI B75MA-P45 Micro ATX LGA1155 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3-1600 Memory ($41.99 @ Newegg)
Video Card: MSI Radeon R9 390 8GB Video Card ($313.98 @ Newegg)
Case: Cooler Master Silencio 550 (Black) ATX Mid Tower Case
Power Supply: XFX 550W 80+ Bronze Certified ATX Power Supply ($51.99 @ Amazon)
Total: $427.85
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2015-10-15 16:53 EDT-0400

Dit is een link van pc parts , met de nieuwe grafische kaart erin. De vraag is dus eigenlijk of ik deze kaart met dit systeem kan gebruiken, of dat hij teveel genekt wordt de komende 2 jaar (waarin hij wacht op een upgrade van het systeem). Is in dat geval de 380 het kopen waard, aangezien deze toch wel een stuk goedkoper is.

Alvast bedankt voor het nemen van de tijd om de post te lezen!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:53

D4NG3R

kiwi

:)

Doe jezelf een plezier en gebruik volgende keer de Pricewatch om een lijst te maken. Dit ziet er niet alleen netter uit, het gaat ook een stuk sneller.

Een 390 past prima in dit systeem, zelfs na de upgrade is de GPU nog steeds de grootste bottleneck in 99/100 games. De voeding is van goede kwaliteit en ook afdoende om het systeem van prik te voorzien.

Ik verwacht zelf niet dat je echt major issues gaat krijgen binnen 2 jaar door een 390 te kopen. Maar als je toch een stap terug wil doen koop dan een 280x en geen 380. Je geeft aan op 1080p te gamen en jezelf niet snel naar 2560x1440 te zien gaan. Echter heb je pas vanaf die resolutie meer aan een 380 (285). Op 1920x1080 presteert de 280x beter in vrijwel alles.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Toranax
Dank voor de suggesties.

Fijn om te horen dat het relatief eenvoudig is om alleen de grafische kaart te vervangen, aangezien ik het erg moeilijk vond om processors onderling te vergelijken en daaruit het daadwerkelijke verschil in prestaties af te lezen had ik zo'n mijn twijfels of een high-end video kaart bij een drie jaar oude (en geen top op the market) processor zou passen.

Ik denk dat ik dan toch voor de aanschaf van de 390 ga, aangezien ik hier dan een lange tijd mee vooruit kan en eventueel zelfs prima naar 2560x1440 kan gaan in de toekomst. Nogmaals hartelijk dank voor je reactie.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
Een i5 3570 was zeker wel top of the market voor gaming. Een k versie geeft de mogelijkheid tot overclocken(zal je cpu het iets langer vol houden maar niet veel). En een i7 bied ht boven de i5. En dat is 9/10 keer nutteloos in games. Dus hij is voor gaming zeker wil top of the line. Een r9 390'kan je daar prima hangen. Je cpu is ongeveer even snel als een i5 4460. Welke nog steeds volop aangeraden word door tweakers.

• Toranax
Ah super fijn om te horen. Destijds was ik 14 jaar en werd mijn pc voornamelijk samengesteld door een vriend van mijn broer, en aangezien ik de facturen nog heb, dacht ik nu aan de prijs te kunnen aflezen (destijds 170 euro) dat hij misschien vervangen moest worden. Goed om te weten dat hij er blijkbaar verstand van had en de goede keuze maakte.

Nu weet ik zeker dat ik de r9 390 kan gaan aanschaffen. Dank voor je reactie!

• Toranax
Toch nog even een bump om een mening te vragen van de mensen hier. Ik kan nu de Asus Radeon R9 280x voor 110 euro ergens ophalen, 2e hands, alleen kan ik moeilijk vinden in hoeverre deze in kwaliteit achter loopt op de MSI R9 390 (van 340 euro). Wat raden jullie aan voor dit prijsverschil als je toekomstperspectief van de kaarten ( 3GB VRAM vs 8GB, en uiteraard de prestaties) naast elkaar legt? Ik wil namelijk wel redelijk future proof zijn met deze kaart. Ik hoop op een reactie!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:53

D4NG3R

kiwi

:)

Dat is iets wat je prima op Google kan vinden door te zoeken naar reviews en benchmarks. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 20-10-2015 21:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1