Toon posts:

Nieuwe pc blijft rebooten en geen weergave scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mn eerste topic ooit op tweaker en ik heb een nogal groot probleem.

Vandaag heb ik mn eerste pc in elkaar gezet wat voor het grootste deel heel goed ging. Ik heb alle boekjes gevolgd en alle kabels er goed in gezet( voor mijn gevoel).

Nu is het probleem dat wanneer ik de pc wil opstarten hij wel opstart maar gelijk weer uitvalt en dan weer opstart. Hij komt nooit tot de bios en hij blijft maar opnieuw opstarten.

Pc componenten:
Asrock b85 fatal1ty moederbord
I5-4460 processor
Consair 550v voeding
2x4gb kingston ddr3 1600 ramsticks
Coolermaster 212 evo ventilator
Kingston 120 gb ssd
Msi 960 gtx videokaart

Dit is zover ik het weet alles.
Graag hoor ik snel van jullie aangezien ik deze pc ook voor school nodig heb.

Alvast bedankt!!!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
Begin met het doorlopen van dit topic
Probeer dingen uit te sluiten. Mijn vermoeden, of iets maakt kortsluiting of iets krijgt niet genoeg stroom (bijv. omdat je een kabel niet hebt aangesloten).

Computer says no

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:12

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:48

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:33:
Vandaag heb ik mn eerste pc in elkaar gezet wat voor het grootste deel heel goed ging.
En met welk gedeelte ging het niet zo goed?

We do what we must because we can.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:34

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:33:
[...]
Pc componenten:
Asrock b85 fatal1ty moederbord
I5-4460 processor
Consair 550v voeding
2x4gb kingston ddr3 1600 ramsticks
Coolermaster 212 evo ventilator
Kingston 120 gb ssd
Msi 960 gtx videokaart

[...]
Ik zeg 550v is een te hoge spanning :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Topicstarter
iMars schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:17:
[...]

Ik zeg 550v is een te hoge spanning :+
Heb vanochtend mn oude 500v coolermaster er aan gezet, zelfde probleem.

!!!met afuture gebeld en die wezen mij er op dat er een bios update moest komen in verband met mn processor, moederbord nu teruggestuurd en afwachten!!!

Zodra alles terug is kom ik met een update

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Je bedoelt 550 watt niet volt :-)
hopelijk doet die het hierna weer

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

Er zijn meerdere mogelijkheden, maar de bios is niet de meest waarschijnlijke.

- De 4460 wordt vanaf bios 1.10 ondersteund (asrock heeft de versie netjes op de chip geprint)
Gezien de populariteit van dit bord zijn eerdere varianten nauwelijks meer aanwezig.
- Defect uit de doos (kan gebeuren met die miljoenen schakelingen in alle aanwezige chips)
- "Gefrituurd"met ESD, moet je flink je best doen bij een complete print/PC maar goed mogelijk (zie punt hierboven)
- Het meest waarschijnlijke is nog dat het niet helemaal goed ging bij assemblage waaronder;
  • Niet alle stekkers of de juiste stekkers er in.
  • Ander apparaat veroorzaakt sluiting
  • Te weinig afstandsbusjes
  • Te veel afstandsbusjes
  • Aftermarket koeler als hulk met perslucht ratel aangesnoerd(schade aan PCB)
  • CPU in socket "gesjoeld" (kromme pinnen)
Tevens zie ik als geek erg weinig info in dit topic (en vele zoals deze).
"PC start steeds opnieuw"

Een moederbord die last heeft van een van de bovengenoemde punten zal vaak steeds weer na een X seconden stilvallen en opnieuw proberen, van verkeerde bios tot totaal verkracht socket. Waar zijn de foto's en info over de reeds uitgeprobeerde dingen?

Ook kom ik geregeld (hoe goedbedoeld dan ook) tenenkommende adviezen tegen;

"je geheugen staat niet in de QVL"
Wanneer alles werkt maar het geheugen niet wordt herkend zal het piepen wanneer je de speaker aansluit.
Bij onder andere een gesloopt socket en een hard aangedraaide koeler wordt de werking van het geheugen aangetast, staar je niet blind op de QVL, de meeste geheugen kits werken prima op JEDEC specificaties.

"heeft je voeding wel genoeg wattage?"
Een compleet X79/X99 systeem met 2 stevige videokaarten heb ik tijdens de POST en het laden van windows niet meer dan ~300W zien verbruiken (AMD FX 9XXX en debiele servers/workstations uitgezonderd). Zolang het geen D-Merk voedingen als MS-Tech betreft zal het altijd de post wel overleven. (kapotte voeding kan, te weinig prik voor een POST is niet waarschijnlijk)

Het komt er bij troubleshooten eigenlijk op neer dat je steeds meer moet afbreken tot je weer een kaal bord in je handen hebt, geen verandering/oplossing tussendoor? Visuele inspectie van de onderdelen en handleidingen/specificaties.
Als je zelf geen duidelijke fouten ziet rustig opnieuw proberen en stap voor stap testen.

"Haal onderdeel X en "herroep" het wanneer het niet verbeterd."
Als je zelf geen onderdelen hebt om uit te wisselen of kunt lenen VRAAG DAN METEEN JE VERKOPER OM HULP.
Het is duurder en vermoeiender (voor alle partijen) om steeds stukje bij beetje vervangende onderdelen te bestellen en te "herroepen" of te laten testen.

TL;DR:
Troubleshooten is leuk als je een bult hardware hebt om rustig stap voor stap setups op te bouwen en af te breken, zonder is het onbegonnen werk (glazen bollen werken niet).

Groetjes en sterkte.

Verwijderd

Topicstarter
rdejongjr schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 03:43:
Er zijn meerdere mogelijkheden, maar de bios is niet de meest waarschijnlijke.

- De 4460 wordt vanaf bios 1.10 ondersteund (asrock heeft de versie netjes op de chip geprint)
Gezien de populariteit van dit bord zijn eerdere varianten nauwelijks meer aanwezig.
- Defect uit de doos (kan gebeuren met die miljoenen schakelingen in alle aanwezige chips)
- "Gefrituurd"met ESD, moet je flink je best doen bij een complete print/PC maar goed mogelijk (zie punt hierboven)
- Het meest waarschijnlijke is nog dat het niet helemaal goed ging bij assemblage waaronder;
  • Niet alle stekkers of de juiste stekkers er in.
  • Ander apparaat veroorzaakt sluiting
  • Te weinig afstandsbusjes
  • Te veel afstandsbusjes
  • Aftermarket koeler als hulk met perslucht ratel aangesnoerd(schade aan PCB)
  • CPU in socket "gesjoeld" (kromme pinnen)
Tevens zie ik als geek erg weinig info in dit topic (en vele zoals deze).
"PC start steeds opnieuw"

Een moederbord die last heeft van een van de bovengenoemde punten zal vaak steeds weer na een X seconden stilvallen en opnieuw proberen, van verkeerde bios tot totaal verkracht socket. Waar zijn de foto's en info over de reeds uitgeprobeerde dingen?

Ook kom ik geregeld (hoe goedbedoeld dan ook) tenenkommende adviezen tegen;

"je geheugen staat niet in de QVL"
Wanneer alles werkt maar het geheugen niet wordt herkend zal het piepen wanneer je de speaker aansluit.
Bij onder andere een gesloopt socket en een hard aangedraaide koeler wordt de werking van het geheugen aangetast, staar je niet blind op de QVL, de meeste geheugen kits werken prima op JEDEC specificaties.

"heeft je voeding wel genoeg wattage?"
Een compleet X79/X99 systeem met 2 stevige videokaarten heb ik tijdens de POST en het laden van windows niet meer dan ~300W zien verbruiken (AMD FX 9XXX en debiele servers/workstations uitgezonderd). Zolang het geen D-Merk voedingen als MS-Tech betreft zal het altijd de post wel overleven. (kapotte voeding kan, te weinig prik voor een POST is niet waarschijnlijk)

Het komt er bij troubleshooten eigenlijk op neer dat je steeds meer moet afbreken tot je weer een kaal bord in je handen hebt, geen verandering/oplossing tussendoor? Visuele inspectie van de onderdelen en handleidingen/specificaties.
Als je zelf geen duidelijke fouten ziet rustig opnieuw proberen en stap voor stap testen.

"Haal onderdeel X en "herroep" het wanneer het niet verbeterd."
Als je zelf geen onderdelen hebt om uit te wisselen of kunt lenen VRAAG DAN METEEN JE VERKOPER OM HULP.
Het is duurder en vermoeiender (voor alle partijen) om steeds stukje bij beetje vervangende onderdelen te bestellen en te "herroepen" of te laten testen.

TL;DR:
Troubleshooten is leuk als je een bult hardware hebt om rustig stap voor stap setups op te bouwen en af te breken, zonder is het onbegonnen werk (glazen bollen werken niet).

Groetjes en sterkte.
Het probleem was dat hij bij het opstarten direct uitviel en dan weer opstarte maar altijd bij de derde boot bleef hij een minuut aan. Ik kwam er ook achter dat de afstandsbusjes niet goed verdeeld waren. Pinnen van cpu socket zijn op niet verbogen en de cpufan heeft ook geen sporen achtergelaten op mobo. Ik zag wel dat ik vergeten was een casefan aan te sluiten maar dat leek mij geen probleem

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

Is het met het goed zetten van de busjes wel verholpen of toch ergens iets onzichtbaar beschadigd?
Kan helaas gebeuren dat er net op een verkeerde plek contact wordt gemaakt. Niet te zien maar helaas wel merkbaar.

Zolang een bord niet zichtbaar mishandeld is zullen de meeste shops niet moeilijk doen voor garantie hoor.
Let wel op de mannier van verpakken, de socket protector hoort in de meeste gevallen er bovenop geklikt te worden en niet in het socket zelf geprakt.
Pagina: 1