Asrock H81M-HDS geeft 4x bios beep: wat is het?

Pagina: 1
Acties:

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 10:30
Ik heb een aantal onderdelen bij elkaar gekocht en in elkaar gezet, maar ik krijg de pc niet aan de praat.

Het gaat om de volgende onderdelen:
pricewatch: ASRock H81M-HDS
pricewatch: Intel Core i3-4160 Boxed (ja, wordt ondersteund vanaf BIOS versie 1.90)
pricewatch: Fractal Design Core 1100
pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ (2x)
pricewatch: Antec VP350P

Zodra ik de geheugenmodules verwijder, hoor ik 3 lange piepjes. Zodra ik ze weer plaats en de pc aanzet, hoor ik 4 korte piepjes. Helaas is de site van Asrock onvolledig: http://www.asrock.com/support/faq.asp?id=286. Er verschijnt verder ook geen beeld. De CPU-koeler begint wel te draaien.

Ik vond ergens anders nog een lijstje met BIOS beep codes. Volgens dat lijstje is het 'System timer failure'. Is een leeg CR3032-batterijtje? Is dat aannemelijk? Ik zoek nog even naar een batterijtje om het uit te sluiten. Heb CMOS uiteraard al wel gereset.

Wat zou het probleem nog meer kunnen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door StephanVierkant op 15-10-2015 16:53 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

welke BIOS-versie staat op het moederbord? je moet dan wel minstens 1.90 hebben wil je CPU ondersteund worden...

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• StephanVierkant
Shit. Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Heb nog geen update gedraaid.

Maar betekent dat nu dat ik in een klassieke catch-22 ben beland? Ik kan m'n niet starten omdat het BIOS moet worden geupdate, maar ik kan het BIOS niet updaten omdat m'n pc niet start?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Goedkope celeron kopen en met ene paar euro verlies weer verkopen, standaard practice :)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Kijk dan gelijk hier op v&a of er nog een mooie aanbieding is

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• StephanVierkant
De eerste DM is al onderweg :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:06
Ik zou niet zo zeker zijn dat de bios het probleem is, aangezien deze al 14 maanden oud is... Op basis van het serienummer kun je ook nagaan wanneer het bord Is geproduceerd en zodoende een idee krijgen of de juiste versie erop staat

Post deze dus eens

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 15-10-2015 16:57 ]

• brid

brid

Ja ik zat daar ook aan denken. Ik heb vorig jaar in de zomer een set met een 4150 en een b85m pro aangeschaft. cpu wordt sinds versie 2.10 ondersteund welke in juli uitkwam. Die was toen zeker nog niet vanuit de fabriek geflashed.

Meestal krijg je dan een error van unknown is of microcomputer en kun je daarna flashen

DIY NAS, Hoofd PC

• StephanVierkant
Dit staat op het moederbord: 04AR349-00979 80-MXQQHQ-A1B12 YN. Waar kan ik checken welke versie erop staat?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:22

E-Vix

Nu met sneeuw!

Soms wil de fabrikant nog wel eens op de doos zetten welke bios er op staat. Meestal op de zelfde sticker als waar het serienummer op staat

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• mad-dog
Wat staat er op de doos qua serienummer?

• StephanVierkant
Doos teruggevonden! Serienummer is 4BM0XE086109

[ Voor 27% gewijzigd door StephanVierkant op 15-10-2015 17:11 ]

• brid

brid

Trouwens ook dit nog gevonden http://www.tomshardware.c...-asrock-z77-extreme4.html

Is een bord met debug. En die gaf samen met de vier beeld een code 55. Wat inhoud dat het geheugen niet wordt gepakt.

Kan te weinig voltage zijn of dat 1 van modules of sloten niet goed functioneerde.
Als het een sloten issue is dan is de aftermarket cooler niet correct geinstalleerd of je hebt kromme pinnen

Dus ff met 1 module alle sloten afgaan en daarna eventueel met de andere.

Zie dat je geheugen qua specs niet bijzonder is cl11 1.5v en de stock cooler gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door brid op 15-10-2015 17:16 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• mad-dog
StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:10:
Doos teruggevonden! Serienummer is 4BM0XE086109
Dan is dat bord van november of december 2014, waar de BIOS van augustus is. Ik ga niet zeggen dat je daarmee de bios versie als oorzaak kan uitsluiten, maar houdt er wel stevig rekening mee

Even uitleg qua serienummer bij Asrock:

Eerste cijfer is jaartal. 2e is maand(A is oktober of November, weet niet zeker of 0 als oktober geldt, vandaar)

[ Voor 19% gewijzigd door mad-dog op 15-10-2015 17:21 ]

• StephanVierkant
mad-dog schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:15:
[...]

Dan is dat bord van november of december 2014, waar de BIOS van augustus is. Ik ga niet zeggen dat je daarmee de bios versie als oorzaak kan uitsluiten, maar houdt er wel stevig rekening mee
Hoe weet je dat hij uit die periode komt? En ik snap niet helemaal wat je bedoelt: is het aannemelijk dat ik een oudere BIOS-versie dan 1.90 heb?

• mad-dog
StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:17:
[...]

Hoe weet je dat hij uit die periode komt? En ik snap niet helemaal wat je bedoelt: is het aannemelijk dat ik een oudere BIOS-versie dan 1.90 heb?
Zie m'n gewijzigde reactie. Het lijkt me dus niet aannemelijk dat je een oudere versie hebt.....

Om er verder even technisch op in te gaan. Het klinkt mij meer als een probleem met je geheugen(temeer een bios vaak aangeeft dat er een onbekende cpu is aangetroffen) , kijk dus eens of je ergens een ander latje vandaan kan halen

[ Voor 23% gewijzigd door mad-dog op 15-10-2015 17:27 ]

• StephanVierkant
brid schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:11:
Trouwens ook dit nog gevonden http://www.tomshardware.c...-asrock-z77-extreme4.html

Is een bord met debug. En die gaf samen met de vier beeld een code 55. Wat inhoud dat het geheugen niet wordt gepakt.

Kan te weinig voltage zijn of dat 1 van modules of sloten niet goed functioneerde.
Als het een sloten issue is dan is de aftermarket cooler niet correct geinstalleerd of je hebt kromme pinnen

Dus ff met 1 module alle sloten afgaan en daarna eventueel met de andere.

Zie dat je geheugen qua specs niet bijzonder is cl11 1.5v en de stock cooler gebruikt.
Behalve dat het ook om 4 piepjes gaat, zie ik weinig overeenkomsten. Diegene heeft nog wel gewoon beeld, maar bij mij gebeurt er helemaal niets.

Ik gebruik inderdaad de stock cooler. Zou het probleem daar kunnen liggen?

• mad-dog
StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:28:
[...]

Behalve dat het ook om 4 piepjes gaat, zie ik weinig overeenkomsten. Diegene heeft nog wel gewoon beeld, maar bij mij gebeurt er helemaal niets.

Ik gebruik inderdaad de stock cooler. Zou het probleem daar kunnen liggen?
Stock cooler is altijd voldoende, zeker voor een POST zonder OC

• brid

brid

Drie lange is zoals je zelf al gemerkt hebt geen geheugen.

Heb de manual van de z170 versie nu niet bij de hand. Maar dacht dat 55 failed tot initialize ram is. Dus ik zie wel iets maar het werkt niet.

Stock cooler is juist niet het probleem. Met aftermarket wil er bij verkeerde montage druk op verkeerde punten komen te staan.

[ Voor 24% gewijzigd door brid op 15-10-2015 17:33 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• StephanVierkant
brid schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:31:
Drie lange is zoals je zelf al gemerkt hebt geen geheugen.

Heb de manual van de z170 versie nu niet bij de hand. Maar dacht dat 55 failed tot initialize ram is. Dus ik zie wel iets maar het werkt niet.
z170? 55? Met welke informatie ben je nu aan de haal gegaan? :+

• brid

brid

Asrock z170 extreme4. Topic op tom's ging over een extreme4 met andere chipset. Beeps en debug codes zijn meestal redelijk constant per merk

55 is de debug code uit dat topic

[ Voor 12% gewijzigd door brid op 15-10-2015 17:39 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• StephanVierkant
Begrijp ik goed dat jij een geheugenprobleem vermoedt?

• brid

brid

Correct of gebogen pinnen

[ Voor 56% gewijzigd door brid op 15-10-2015 17:40 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• mad-dog
StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:39:
Begrijp ik goed dat jij een geheugenprobleem vermoedt?
Dat zei ik toch ook al :?

• StephanVierkant
Excuus, overheen gelezen! Heb een bankje verwijderd en nu start hij :)

Ik had al eerder beide bankjes verwijderd en omgewisseld, maar blijkbaar ben ik zo stom geweest om niet 1 van beide reepjes te verwijderen. 8)7

• mad-dog
StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:48:

Ik had al eerder beide bankjes verwijderd en omgewisseld, maar blijkbaar ben ik zo stom geweest om niet 1 van beide reepjes te verwijderen. 8)7
d:)b

1 reepje defect of werken ze allebei los van elkaar wel?

• brid

brid

StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:48:

Grote vraag is nu doet het reepje wat het nu doet het ook in het andere slot en werkt het andere reepje ook in hetzelfde slot dat nu werkt. Nu weet je eigenlijk niet wat stuk is

DIY NAS, Hoofd PC

• StephanVierkant
Reepjes werken los van elkaar wel, blijkbaar is een slot van het moederbord stuk. Gevalletje garantie dus :)

• mad-dog
StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:59:
Reepjes werken los van elkaar wel, blijkbaar is een slot van het moederbord stuk. Gevalletje garantie dus :)
Die conclusie zou ik niet te snel maken... Kan ook een probleem zijn tussen mobo en geheugen

• brid

brid

mad-dog schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:19:
[...]

Die conclusie zou ik niet te snel maken... Kan ook een probleem zijn tussen mobo en geheugen
Eens. Haal je cpu eens uit de socket. De kans dat de banen van het slot naar socket stuk zijn is erg klein. Eerder een slecht contact tussen pins en cpu of gebogen pinnen

Eventueel ook ff een bios update doen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door brid op 15-10-2015 18:40 ]

DIY NAS, Hoofd PC

• StephanVierkant
No to self: niet meer zelf PC's in elkaar zetten.

Heb CPU er even afgehaald en er waren inderdaad wat pinnetje verbogen*. Heb ze weer recht gebogen en nu lijkt het te werken. Er lijkt 1 pinnetje afgebroken of dubbelgebouwen (helemaal in de hoek, dus lastig zichtbaar). PC start wel gewoon op (met 2x 4 GB geheugen), maar mochten er toch (geheugen)problemen ontstaan weet ik waar ik moet zoeken.

* Disclaimer: het installeren van de CPU heb ik niet zelf gedaan, dus mij treft wat dat betreft geen blaam

• brid

brid

StephanVierkant schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:08:
No to self: niet meer zelf PC's in elkaar zetten.

Heb CPU er even afgehaald en er waren inderdaad wat pinnetje verbogen*. Heb ze weer recht gebogen en nu lijkt het te werken. Er lijkt 1 pinnetje afgebroken of dubbelgebouwen (helemaal in de hoek, dus lastig zichtbaar). PC start wel gewoon op (met 2x 4 GB geheugen), maar mochten er toch (geheugen)problemen ontstaan weet ik waar ik moet zoeken.

* Disclaimer: het installeren van de CPU heb ik niet zelf gedaan, dus mij treft wat dat betreft geen blaam
weet niet of je loep of iets hebt gebruikt, maar bij de action heb je leesbrilletje x3.0 voor 99 cent
* brid zag het een stuk beter

En Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/sbatje.gif voor degene die de cpu heeft geinstalleerd

DIY NAS, Hoofd PC

Pagina: 1