• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ik zit met een dilemma, en eigenlijk best wel een dilemma.

Op dit moment ben ik in het bezit van een oudere 37" LG LCD TV welke ondertussen toch wel wat kuren begint te krijgen, beeld is niet meer zo helder als voorheen en de TV vertoont steeds grotere donkere "vlekken" in de 4 hoeken.

Uiteraard is vervolgens mijn zoektocht gestart naar een nieuwe HD TV, met wat kleine eisen die hier voor mij persoonlijk aan vast zitten.

Zo moet deze aan mijn volgende "eisen" voldoen.

Maximale breedte TV 110 cm in verband met TV-meubel (wil de TV niet ophangen), aantal inches komt dan maximaal uit op 50.
Geluid moet goed genoeg zijn voor een TV, surroundset staat op de planning, maar nog niet voor nu.
Eventueel 4K(UHD) maar geen must, schijnt bij een grootte van 55" pas interessant te worden
Mooi design, zo ook de voet van de TV (in verband met bovenstaande).
Niet te duur, budget maximaal 1.200 euro, liefst zoveel mogelijk kwaliteit ten aanzien van bucks.

De rest van mijn kleine eisen zijn niet relevant, daar eigenlijk alle nieuwe televisies deze ondersteunen (netflix, youtube, etc..).

Nu ben ik al jaren verknocht aan LG, Life is niet voor niets Good :) en dit bracht mijn zoektocht tot de relatief nieuwe UF 6, 7, 8 en 9 serie.
Na wat heen en weer gespeculeer en diverse interwebszoektochten, bekijken van diverse "plaatjes" en specificaties, viel mijn oog op het 4K instapmodel van LG, de UF6 serie, wat specifieker, de UF695V, in dit geval de 49".

Afijn, bij elke andere zoektocht, ook naar andere merken, vielen de meeste toch wel af en bleef deze LG als 1 van de weinige over.

Nu zit ik alleen te twijfelen.
Behoorlijk zelfs.

Een welgeliefde medewerker van neerlands grotere elektronika winkel met rode accenten, wist mij te vertellen dat bijvoorbeeld de Panasonic TX-49CX740E, welke iets duurder is, een betere keuze zou zijn. Smaak verteld mij wat anders, de TV heeft geen beste uitstraling, maar de specificaties zijn wel aanzienlijk beter op een aantal kleine puntjes. Ook vertelde deze beste heer mij dat Samsung een model heeft (48HU7500) welke ook binnen mijn eisen valt, waarbij deze eigenlijk ook direct buiten de boot viel in verband met wat het oog wil.

Het dilemma is nu eigenlijk dusdanig dat ik zelfs een hele andere serie van LG heb zitten bekijken, binnen mijn budget, de 49UF850V, een TV uit november 2014, die volgens enkele testen best aardig uit de bus komt.

Gezien wat er nu op de markt is en ik toch ondertussen behoorlijk toe ben aan een nieuwe TV (OLED of LED-backlit) en ik door de bomen het bos niet meer zie, wat kunnen jullie mij nog extra vertellen over bovenstaand besproken modellen. Internet verteld alleen maar over hoe hoog de verversfrequentie moet zijn, dat je echt geen TV moet kopen met slechts 100hz maar toch minimaal die TV met 3.000.0000 hz (geoptimaliseerd) maar er verder niet gesproken wordt over daadwerkelijk schermkwaliteit en kijkplezier.

Te veel schermen en te weinig reviews is in dit geval mijn mening, en derhalve de weinige reviews die je gespecificeerd kan vinden onduidelijk zijn en zelfs de keuze lastiger maken door deze onduidelijkheden.

Wat vinden jullie, de LG 695V is een meer dan voldoende TV voor deze bucks of toch verder kijken naar misschien wel een ander merk voor toch een onderbouwd hoger bedrag "omdat deze dan toch echt veel beter is".

Rekbaarheid budget : weinig, tenzij ik echt overtuigd ben van het verhaal

Wabbawabbawabbawabba

• Speed®
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Grappig. Ik zit met hetzelfde dilemma. Ga straks maar eens m'n licht opsteken bij de MM. Hopen dat ze zo'n paneel hebben staan.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
KatirZan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:18:
Gezien wat er nu op de markt is en ik toch ondertussen behoorlijk toe ben aan een nieuwe TV (OLED of LED-backlit) en ik door de bomen het bos niet meer zie, wat kunnen jullie mij nog extra vertellen over bovenstaand besproken modellen. Internet verteld alleen maar over hoe hoog de verversfrequentie moet zijn, dat je echt geen TV moet kopen met slechts 100hz maar toch minimaal die TV met 3.000.0000 hz (geoptimaliseerd) maar er verder niet gesproken wordt over daadwerkelijk schermkwaliteit en kijkplezier.
Wat LCD betreft heb je tegenwoordig in de meeste omstandigheden de beste beeldkwaliteit als je voor een 100Hz VA-paneel kiest. Deze vind je voornamelijk terug in televisies van Panasonic, Samsung en Sony. LG gebruikt doorgaans haar eigen IPS-panelen maar daarvan is bekend dat deze over het algemeen een veel lager contrast hebben terwijl de VA-panelen over het algemeen juist veel hogere contrasten hebben.

De pixels op een UHD-televisie zijn leuk, maar op 50" ga je daar vermoedelijk niet zoveel aan merken. Je zult zeer dicht op de televisie moeten zitten om de pixels van een FHD-televisie op dit formaat al te onderscheiden, laat staan hoe dichtbij je zult moeten zitten wil je volledig profijt hebben van de UHD-resolutie. Daarom kun je je beter richten op andere beeldeigenschappen, zoals het contrast. Dit wordt door velen - waaronder het ISF - tevens gezien als het belangrijkste beeldeigenschap van een televisie.

• Speed®
Net terug uit de MM. Total deceptie. Ik ga nog wel een jaar wachten. Ik had verwacht dat de instap modellen tegenwoordig wel aardig beeld weergeven. Niets van dat Alleen de dure SUHD van Samsung voldeden aan mn verwachting van UHD. Wat vooral erg tegenviel is dat de motionresolution nog steeds laag is. Stills zien er best aardig uit maar zodra je naar bewegende beelden gaat kijken zakt de resolutie enorm in. Jammer.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
En dat is dus ook mijn dilemma, het ziet er op papier zeer "slick" uit, echter als je dan IRL gaat kijken dan knalt het zelfbesef er keihard in dat statistieken en specificaties eigenlijk nutteloos zijn.

Gister ook maar eens langs geweest bij onze rood getinte elektronica center en heb daar gekeken naar wederom een LG UHD, in dit geval de 700 serie, 49 inch. Bloedmooie TV, geweldig beeld, mooie prijs, maar volgens specificaties slechter dan de directe concurrenten. Wederom van een andere medewerker te horen gekregen dat de Panasonic dan toch wel de beste keuze zou zijn, vervolgens een heel verhaal over "wij kunnen misschien wel wat aan de prijs doen en als je je bij een andere energieleverancier aanmeld krijg je nog meer korting".

Het voordeel van dit soort verkooptrucjes betreft dat het gros hier mee in zee gaat, helaas val ik daar niet onder. Als je korting op 1 product kan geven, geef dan korting op het product wat ik echt wil, zodat ik met dat product naar huis ga. Niet een ander product proberen aan te praten, daar moet ik altijd over nadenken, twijfelen en uiteindelijk "kijken, kijken, niet kopen" ga uitvoeren.

Mijn twijfelpunt hangt er nu om :

A. Ik heb een nieuwe TV nodig, de huidige begint te overlijden
B. Ik wil niet belachelijk veel geld uitgeven voor iets wat in de kinderschoenen staat
C. Bang for bucks, als ik geld uitgeef aan een apparaat dan moet ik wel het onderste uit de kan hebben.
D. Het oog wil wat, geen lelijke TV voor een scherpe prijs met gelijkende specs
E. UHD of HD, ik kijk TV van een meter of 4,5 a 5 afstand -> ik zie het verschil toch niet
F. Het geluid moet redelijk tot goed zijn, dit in verband met (nog) geen goede surround set

Bij al deze punten blijft LG naar voren komen, zo af en toe een Samsung tussendoor en zelfs een Sony heeft zijn gezicht laten zien. Panasonic valt op voorhand af, geen Phillips en geen "no-names". De keuzes worden steeds kleinere, de specificaties steeds gelijkmatiger en de verschillen steeds kleiner.

Moet ik nu bij LG blijven, of moet ik de sprong maken naar een Sony Bravia, die toch ook weer uit diverse testen zeer netjes uit de bus komt....zucht

Wabbawabbawabbawabba

• Speed®
Ik heb na wat wikken en wegen besloten om de Panasonic 40CX700 te kopen. Verreweg het beste beeld in zijn prijs klasse. Heb voor de 40 inch gekozen om dat die met zn 699 prima betaalbaar is. Ik weet toch zeker dat ik over een jaar of 4 weer iets anders wil en heb geen zin meer om bedragen van dik boven de 1k uit te geven aan een scherm wat na een jaar of 4 redelijk verouderd is.

Ik zag trouwens ook een Sony Bravia Full HD staan bij de plasma discounter. Type nummer ben ik even kwijt maar dat scherm moest iets meer dan 800 euro kosten en was rond de 50 inch. Prachtig beeld. Maar ik wou toch liever een UHD omdat ik het scherm ook veel als computer monitor gebruik en redelijk dicht bij het scherm zit als we een film kijken. TV kijken doen wij eigenlijk niet meer.

Succes met je keuze!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Afgelopen weekend de knoop doorgehakt, helaas nog niet gehaald, maar de keuze is als volgt geworden :

LG 49UF850V

Reden :

Een paar klasses hoger dan mijn eerdere keuze. Het scherm IRL gezien en moet zeggen dat deze voor waar de TV voor gebruikt wordt zeer goed te beoordelen viel. Het geluid was prima, wel een beetje blik maar dan heb je toch met de standaard speakers, externe speakers adviced zeg maar.
Het design is zeer strak, wel een ietwat dikkere rand maar door de kleur (zwart) valt deze nauwelijks meer op dan bij de 695.
Prijs is wel hoger, echter online onder de 1k te vinden.
Aansluitingen zijn meer dan voldoende en de nieuwe WebOS ziet er slick uit, ondanks dat ik deze waarschijnlijk niet zal gebruiken.

Misschien nog even wachten op de actieweken bij de MM om te zien of er nog wat van de prijs af kan :)

Wabbawabbawabbawabba

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
KatirZan schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:19:
Afgelopen weekend de knoop doorgehakt, helaas nog niet gehaald, maar de keuze is als volgt geworden :

LG 49UF850V

Reden :

Een paar klasses hoger dan mijn eerdere keuze. Het scherm IRL gezien en moet zeggen dat deze voor waar de TV voor gebruikt wordt zeer goed te beoordelen viel. Het geluid was prima, wel een beetje blik maar dan heb je toch met de standaard speakers, externe speakers adviced zeg maar.
Het design is zeer strak, wel een ietwat dikkere rand maar door de kleur (zwart) valt deze nauwelijks meer op dan bij de 695.
Prijs is wel hoger, echter online onder de 1k te vinden.
Aansluitingen zijn meer dan voldoende en de nieuwe WebOS ziet er slick uit, ondanks dat ik deze waarschijnlijk niet zal gebruiken.

Misschien nog even wachten op de actieweken bij de MM om te zien of er nog wat van de prijs af kan :)
Ik zou dat stuk touw toch maar weer vastknopen en voor een ander model kiezen. Winkels representeren dan ook niet de prestaties die je thuis zult krijgen.

Iets dergelijks als het contrast komt bijvoorbeeld niet tot zijn recht door het vele omgevingslicht dat de zwartwaardes beïnvloeden. Wat in een winkel een indrukwekkend beeld kan geven, kan eenmaal thuis toch tegen gaan vallen.

Bij de UF850V is dit ook het geval. Het IPS-paneel zorgt voor matige contrastwaardes die niet opvallen bij veel omgevingslicht. Dat terwijl het contrast toch wel het belangrijkste eigenschap van een televisie is.

Misschien kun je toch beter kijken naar zoiets als een Sony W755C. Veel hoger contrast en ook een veel beter beeldinterpolatie-algoritme dan de UF850V. Qua uiterlijk lijken de twee toestellen ook nog op elkaar en tevens is het ook nog een stuk goedkoper.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
hmmm...

wederom dilemma

gelukkig dus de tv nog niet gehaald en moet zeggen dat ik toch steeds vaker bij sony uitkom...

thnx iig voor het inzicht, dit maakt het weer wat makkelijker!

Wabbawabbawabbawabba

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 12:43

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Ik zat toevallig vorige week in het zelfde schuitje to 4K or not to 4K...

Uiteindelijk een tijd nog gechat ernaast met een verkoper van plattetv.nl die ook echt eerlijk advies gaf.

Toen uitgekomen op een 55" Sony Bravia 55KDL-W809C, en hij overtreft al mijn verwachtingen qua beeld kwaliteit.

4K bij de instap tv's is gewoon nog om te huilen en ernaast is er gewoonweg ook nog geen 4K materiaal. En voor dat die gemeengoed word zullen de tv's ook een stuk doorontwikkeld zijn. FullHD is redelijk uitontwikkeld en dat resulteerd in goeie schermen ervoor.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Low End 4k is naar mijn mening niet zozeer om te huilen, echter is het een kinderschoen verhaal, ze zijn net pas begonnen.

Zojuist nog een kleine discussie over mijn besproken 850V, de man van een collega wil de 65" hiervan gaan aanschaffen en heeft derhalve ook uitgezocht wat nu beter zou zijn. Hij bleef toch bij de 850V uitkomen.

Ik denk dat het ook meer om persoonlijke zaken gaat en niet zozeer de stats, ga je de verschillen zien tussen de TV's, misschien wel, misschien niet, echter kan je dat pas zien zodra je alle schermen in de juiste omgeving naast elkaar zet en exact hetzelfde laat afspelen.

De weinige userreviews die ik van diverse TV's heb kunnen vinden gaan eigenlijk nooit negatief over het beeld, slechts over afstandsbedieningen of geluid. De schermen zijn naar mijn mening dan ook nagenoeg gelijkend en betreft het puur persoonlijk kijkgenot. Wil ik een ultrabright scherm hebben of is het juist beter om naar een minder helder scherm te kijken terwijl scherpte toch goed zichtbaar is.

Heeft mijn kijkafstand van 4,5 a 5 meter nog wel betrekking op het kijkplezier van alle UHD of FullHD TV's, ik denk eerlijk gezegd van niet. Op deze afstand zie je het verschil niet en gaat het puur om kleur en afspeelmogelijkheden.

Ga je daadwerkelijk bij normaal gebuik het verschil tussen 50 en 60hz input zien, of het verschil tussen 100 en 2000hz output, ook daar denk ik van niet.
Backlight daarentegen wel, en aangezien LG al jaren hetzelfde backlight probleem heeft (de hoeken die donkerder zijn) zal dat ook niet tegenvallen.

Wil ik je van het, voor weinig bucks, dan zal ik nog een aantal maanden, misschien wel jaren moeten wachten.

De Sony is absoluut een goede keuze, echter blijft mijn twijfel bestaan, de LG is qua uiterlijk een bijster mooi apparaat en qua specificaties absoluut niet de slechtste. Misschien is het kopen, kijken en dan eventueel ruilen een betere optie om toch echt een eigen mening te kunnen vormen.

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1