Een SSD als offsite backup locatie (auto)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
Ik zit al een hele poos te denken hoe ik het beste een offsite backup mogelijkheid kan creëren die voor mij:

1. Goedkoop is
2. Snel toegankelijk
3. Veilig

Er zijn verschillende mogelijkheden denkbaar. Zo heb ik gedacht aan het huren van online opslag. Mijn belangrijke data is ongeveer 60 tot 65GB dus op zich heb ik niet veel nodig. Echter, ik wil mijn data wel veilig houden zodoende heb ik het altijd in een encryptie volume staan. Ik heb geen idee of ik online ruimte kan huren waarin het mogelijk is om een encryptie volume te maken en aldaar mijn bestanden naar toe te uploaden. Onedrive valt sowieso af vanwege de gebrekkige privacy en de niet prettig werkende interface (dit is persoonlijk, Onedrive is niet mijn ding).

Ik heb ook gedacht aan een externe schijf die ik bij m'n vriendin of ouders neer leg. Nadeel van dit is de trage toegankelijkheid. Bovendien staan mijn vriendin en ik op het punt om te gaan samenwonen dus die optie vervalt. M'n ouders wonen net even te ver weg. Mocht ik de externe schijf meenemen voor bv. updates dan ligt die schijf ook hier weer 2 weken in huis omdat het meestal wel 2 weken duurt voordat ik m'n ouders weer zie.

Waar ik ook aan gedacht heb is het bewaren van een externe schijf in de auto. Ik heb mijn autosleutels altijd bij m'n bed. Dus als er wat zou zijn, brand oid, dan kan ik zo in de auto springen en wegwezen.
Helaas ben ik bang dat externe harde schijven slecht tegen de temperatuursverschillen in een auto kunnen. Met een warme zomerdag loopt de temperatuur in een auto al gauw op tot 50 tot 60 graden en s'winters kan het vriezen in een auto. Dat, icm vocht, lijkt me erg slecht voor een hdd.

Dus blijft over, de gedachte om een ssd in de auto te leggen. Een ssd kan veel beter tegen temperatuursverschillen dan een hdd. Een ssd kan ook beter tegen trillingen en schokken. Mijn idee zou dan zijn om een 120GB ssd te kopen en deze in een externe 2,5" behuizing doen met USB 3.0 aansluiting. Uiteraard zou ik encryptie toepassen. Omdat de ssd dan in de auto ligt is deze fysiek niet in mijn huis aanwezig en heb ik een backup voorhanden in geval van brand of andere calamiteit. Ook kan ik de ssd snel pakken (en terugleggen) voor updates.

Nu is de voornaamste vraag, zal de ssd het uithouden om in een externe behuizing in een handschoenenvakje in een auto te liggen? Kleven hier nog andere nadelen aan, zo ja welke? En zijn er misschien nog andere alternatieven waaraan ik niet gedacht heb?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

DarkSide

theres no place like ::1

Nadeel is dat je natuurlijk je wel moet onthouden dat je je SSD steeds even uit de auto haalt om een nieuwe backup te maken. Persoonlijk vind ik dat omslachtig. En vermoed dat er een moment komt dat je denkt ach laat maar. Of dat ie binnen blijft.
Daar bij moet je ook denken aan versioning. Dus terug in de tijd kunnen tegen corrupte bestanden of ongewenst gewijzigde bestanden. Denk dan iig na over goede backup software en niet alleen een CTRL C + CRTL V script/programmatje zeg maar.

Zelf gewoon voorstander van online backup.
Hier loopt ook een topic over op GoT over verschillende oplossingen.
Zaken als Crashplan en Hubic kan je dan onderzoeken.
Voor mij een veiliger idee. Ook omdat je dan geen zorgen hoeft te maken over een falende SSD (of inbraak in de auto).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
Snowwie schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:11:
Ik zit al een hele poos te denken hoe ik het beste een offsite backup mogelijkheid kan creëren die voor mij:

1. Goedkoop is
2. Snel toegankelijk
3. Veilig

Er zijn verschillende mogelijkheden denkbaar. Zo heb ik gedacht aan het huren van online opslag. Mijn belangrijke data is ongeveer 60 tot 65GB dus op zich heb ik niet veel nodig. Echter, ik wil mijn data wel veilig houden zodoende heb ik het altijd in een encryptie volume staan. Ik heb geen idee of ik online ruimte kan huren waarin het mogelijk is om een encryptie volume te maken en aldaar mijn bestanden naar toe te uploaden. Onedrive valt sowieso af vanwege de gebrekkige privacy en de niet prettig werkende interface (dit is persoonlijk, Onedrive is niet mijn ding).
Er zijn uiteraard nog meer diensten zoals Onedrive die voor 'weinig' voldoende opslag bieden... Dropbox heeft voor een tientje in de maand 1TB bijvoorbeeld. Of Google drive, daar heb je voor circa 2 euro in de maand 100GB wat volgens mij dan voldoende voor jou is.

Ik doe het persoonlijk op een vrij eenvoudige wijze; ik heb 2 schijven, eentje die ik thuis update en de andere ligt in mijn kluisje bij mijn werkgever en die wissel ik eens in de twee weken. Okay, geen directe toegang tot mijn gehele backup. Maar net voor die heel belangrijke bestanden wat circa 13GB betreft gebruik ik zelf dan Onedrive... dat betreft een schone image van mijn systeem en belangrijke documenten.

Overigens vraag ik mij wel een beetje af wat er volgens jou mis is met de privacy van Onedrive? Volgens mij heeft MS juist de zaakjes vrij goed op orde wat dat soort zaken betreft... persoonlijk vertrouw ik hun dienst meer dan die van Google.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 15-10-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Snowwie schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:11:
encryptie volume
[...]
Onedrive valt sowieso af vanwege de gebrekkige privacy
Deze 2 gaan niet samen...

Van harde schijven is toch gewoon te vinden bij welke temperatuur je ze kan gebruiken en/of bewaren? In een plastic zakje met evt. zo'n zakje vochtvreters er bij lijkt me dat geen probleem 's winters. 's Zomers zorgen dat-ie niet te hoog ligt: tegen de bodemplaat wordt het aanzienlijk minder warm dan op het dashboard.

Meer Tweakers-oplossing: opslag met Wifi zodat je backups direct naar je auto gestuurd worden zodra-ie voor de deur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
MicGlou schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:36:
Ik doe het persoonlijk op een vrij eenvoudige wijze; ik heb 2 schijven, eentje die ik thuis update en de andere ligt in mijn kluisje bij mijn werkgever en die wissel ik eens in de twee weken. Okay, geen directe toegang tot mijn gehele backup. Maar net voor die heel belangrijke bestanden wat circa 10GB betreft gebruik ik zelf dan Onedrive... dat betreft een schone image van mijn systeem en belangrijke documenten.
Dat is ook een mooie oplossing, 2 schijven die je steeds afwisselt zodat er in elk geval altijd 1 exemplaar offsite ligt.
MicGlou schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:36:
Of Google drive, daar heb je voor circa 2 euro in de maand 100GB wat volgens mij dan voldoende voor jou is.
2 euro in de maand is geen geld voor 100GB.
Maar ik kan vast geen truecrypt bestand aanmaken op deze drive en vervolgens mounten op m'n computer?

[ Voor 22% gewijzigd door Snowwie op 15-10-2015 15:02 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kermit.de.Kikker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 10:48
Neem dan gewoon een USB 3.0 stick van 128 Gb voor in je auto, bv deze
pricewatch: Corsair Flash Survivor Stealth (V2) 128GB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
En een nasje met rsync bij je ouders plaatsen is geen optie?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Of zet een NAS bij je ouders neer, weet je zeker dat het altijd up-to-date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Snowwie schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:59:
[...]

Dat is ook een mooie oplossing, 2 schijven die je steeds afwisselt zodat er in elk geval altijd 1 exemplaar offsite ligt.

[...]

2 euro in de maand is geen geld voor 100GB.
Maar ik kan vast geen truecrypt bestand aanmaken op deze drive en vervolgens mounten op m'n computer?
Als je gebruik maakt van backup software die de handel met aes of pgp encrypt alvorens de handel te uploaden, kan de storage opzich onveilig zijn (behalve dan als dat ook inhoud dat de kans op verwijderen / beschadigen groot zou zijn, maar dat is in dit geval denk ik niet echt zo).

Voorbeelden zijn duplicity / duplicati, maar is er ongetwijfeld meer.

Ander ding is dat de ene backupwijze de andere niet hoeft uit te sluiten, met de opkomst van ransomware is het niet vervelend om naast de snelle dagelijkse/wekelijkse backup ook een variant te hebben die long(er)term-offline is.

(en het splitsen van je bestanden naar importantie en volatiliteit is ook wel handig)

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 15-10-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een auto is wel een matige keus voor een backuplocatie. Mocht je auto worden gejat, mocht je (onverhoopt!) een (zwaar) ongeluk krijgen, name it. Voor de hoeveelheid data die je hebt kan je beter gewoon een cloudservice nemen, ook al ben je tegen. Kwestie van je bestanden goed beveiligd/encrypted uploaden in een container.

[ Voor 35% gewijzigd door rodie83 op 15-10-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb jaren usb hdd's gebruikt voor offsite backup (bij mijn broer). Probleem is alleen dat je het altijd vergeet.
Een automatische oplossing zoals al voorgesteld; cloud oplossing of rsync (NAS) oplossing bij je ouders b.v.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
SSD's kunnen helemaal niet zo goed tegen hoge temperaturen en temperaturen als de OP nu beweert. Op Anandtech is er een tijdje geleden een artikeltje over verschenen:

The Truth About SSD Data Retention

Uit het artikel:
"In a worst case scenario where the active temperature is only 25-30°C and power off is 55°C, the data retention can be as short as one week, which is what many sites have touted with their "data loss in matter of days" claims."

Als je een goede clouddienst zoekt waarbij je privacy gegarandeerd is, zou je eens Tresorit kunnen overwegen.

Tresorit is een Zwiters bedrijf met een versteging in Hongarije zonder banden met de VS.
Tresorit maakt gebruik van end-to-end encryptie voor de opslag van je data. Data wordt op je computer versleuteld (AES-256 bit encryptie) voordat het naar de servers geupload wordt. Daarbij ben jij de enige die de encryptiesleutel bezit.

Het is wel zo dat Tresorit gebruik maakt van Azure voor opslag, maar Microsoft kan zonder jouw encryptiesleutel niets met die data.

[ Voor 36% gewijzigd door Rubén89 op 15-10-2015 20:29 ]

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Oke ik heb het volgende gekozen.

Ik heb een Sharkoon Quickport USB 3.0 dockingstation besteld. Ik heb hier een stuk of 7 losse sata schijven liggen, eentje van 80GB, vijf van 200GB en eentje van 640GB. Zodra ik het dockingstation hier heb maak ik op alle schijven een truecrypt volume aan, vul deze met mijn data en leg ik zowel bij m'n vader als moeder elk 1 schijf neer. De overige schijven blijven hier, in de kast, upgedate en al, en zodra ik naar mijn vader of moeder ga neem ik een van die schijven mee, en de schijf die daar ligt weer mee terug hier naar toe.

Ik kan me er niet toe zetten m'n prive data online te zetten.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1