Bril + glazen kopen in Seoul en per post laten opsturen

Pagina: 1
Acties:

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
De jaren toen ik in Azië woonde, kocht ik uiteraard mijn brillen daar. Ik heb zeer sterke glazen en als ik die niet drie dubbel laat verdunnen, loop ik rond met een "steriliseerbokaal" bril (zoals we dat in Vlaanderen noemen) dus vooral de glazen zijn een dure grap.

Woon nu terug in Vlaanderen en kom eigenlijk nog maar heel erg zelden in Azië tegenwoordig. Brillen, en vooral de glazen, kosten me hier minstens 5 keer meer dan in Azië en zelfs met een kleine terugbetaling van de mutualiteit, is een nieuwe bril hier een zeer dure zaak voor mij (lees: > 600 Euro enkel voor de glazen alleen al).

Dus dacht ik, ik laat mijn vaste opticien in Seoul daar wat foto's van montuurtjes doormailen (hij weet wel wat ik graag zie en kan me daar wel uitstekend in adviseren), kies er ééntje, haal een voorschrift bij de oogarts in het ziekenhuis hier en laat die bril opsturen. Klaar.

Maar dan herinnerde ik me, laatste keer dat ik hier een bril kocht bij Hans Anders (nooit of te nimmer meer, goedkoop != goeie koop), dat ze daar dan stipjes op de glazen zetten terwijl ik die op mijn neus had, toen ik de montuur ging kiezen. Ik draag al 30 jaar+ een bril en nog nooit had men dit gedaan. Ik kan me voorstellen dat het iets met het slijpen te maken heeft, maar waarom dit de 20-tal keer ik voordien een bril kocht, nog nooit gedaan werd (ook in dure kwaliteits-optieken) is me een raadsel.

Als ik die bril laat opsturen uit Seoul, kunnen ze daar uiteraard die stipjes niet zetten. Aangezien het nog maar één keer gedaan werd, vraag ik me af, is dat zo essentieel (zal wel niet zeker, ze dede het vroeger nooit) en wat houdt het in.

Iemand die wat meer weet hierover?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 13:07
Dat is de pupilafstand. Hierop wordt het glas geslepen zodat dit het middenpunt wordt. Als deze scheef zit dan kan je daar hoofdpijn van krijgen.

In het verleden werd er een keer gemeten waarschijnlijk, en gelijk genoteerd. De puntjes zelf zijn puur als hulplijn en worden gebruikt om dit te meten.

Je kan het zelf ook meten, rechtvooruit kijken en dan de afstand van het midden van je neus tot de pupil meten. Ook zijn er diverse tools voor op het internet: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=PD+meten+bril

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 14:50

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

kun je niet eventueel met een oude bril de zelfde truuc met vrouwlief doen? dan zou je die kunnen opsturen naar Seuol? of wat Mount zegt.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Mount schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:03:
Dat is de pupilafstand. Hierop wordt het glas geslepen zodat dit het middenpunt wordt. Als deze scheef zit dan kan je daar hoofdpijn van krijgen.

In het verleden werd er een keer gemeten waarschijnlijk, en gelijk genoteerd. De puntjes zelf zijn puur als hulplijn en worden gebruikt om dit te meten.

Je kan het zelf ook meten, rechtvooruit kijken en dan de afstand van het midden van je neus tot de pupil meten. Ook zijn er diverse tools voor op het internet: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=PD+meten+bril
Aha, dan zit het er dik in dat mijn opticien in Seoul dit in zijn klantenfiche staan heeft. Eens navragen per mail.

Domme vraag misschien, kan deze "pupilafstand" ooit wijzigen of is dit iets dat "vaststaat" en altijd hetzelfde blijft?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-11 17:40

Wish

ingwell

Splitinfinitive schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:33:
kun je niet eventueel met een oude bril de zelfde truuc met vrouwlief doen? dan zou je die kunnen opsturen naar Seuol? of wat Mount zegt.
Waarom wil je zijn vrouw laten opsturen naar Seoul? :+

No drama

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-11 14:22

arie_papa

Running on Ubuntu

Een goede opticien / oogarts zal die pupilafstand ook gewoon meten en noteren ipv een "stipje" op een glas te zetten.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 14:50

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Wish schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Waarom wil je zijn vrouw laten opsturen naar Seoul? :+
harhar ik bedoel natuurlijk de stip/kruisje op de bril truuc

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 13:07
demichel schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Aha, dan zit het er dik in dat mijn opticien in Seoul dit in zijn klantenfiche staan heeft. Eens navragen per mail.

Domme vraag misschien, kan deze "pupilafstand" ooit wijzigen of is dit iets dat "vaststaat" en altijd hetzelfde blijft?
Alles kan ;), als je bijvoorbeeld een beetje gestuurd wordt door een andere bril, zitten natuurlijk geen hele cm's verschil in, hoogstens 1 a 2 mm.

Note: Ik ben geen opticien, heb alleen een opticien in de familie zitten.
arie_papa schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:01:
Een goede opticien / oogarts zal die pupilafstand ook gewoon meten en noteren ipv een "stipje" op een glas te zetten.
Dit wordt natuurlijk opgemeten en opgeschreven, is puur als extra checkmogelijkheid voor diegene die de order naar de slijper stuurt of de slijper zelf indien dat daadwerkelijke tegenmontuur wordt gebruikt.

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Wat zou het je kosten als je de bril uit Korea besteld? Ik heb daar zelf een aantal brillen laten maken voor nog geen 30 euro, maar ik heb geen speciale glazen/montuur nodig. Ik zou bijna willen zeggen, boek voor die 600 euro, die je hier bespaart, een ticket naar Seoul en ga persoonlijk langs de winkel voor een nieuwe bril. :)
Pagina: 1