Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies inrichting thuisnetwerk glasvezel + ESXi

Pagina: 1
Acties:

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 20:02
Ik ben voornemens binnenkort glasvezel te nemen. Ik heb thuis een ESXi server draaien in de woonkamer waar ik onder andere een Plex VM heb draaien. Ik heb nu een Ziggo lijntje met 20mbit up en ik wil graag overstappen naar een glasvezel isp zodat ik meer bandbreedte tot mijn beschikking heb.

Ik maak nu gebruik van een los modem van Ziggo, welke in bridge mode draait en rechtstreeks aan mijn WAN nic (pfSense) hangt van mijn ESXi box. Wil ik overstappen naar een glasvezel isp, dan zal ik deze constructie moeten wijzigen.

Huidige opzet:
  • Aansluiting Ziggo komt binnen in de meterkast. Ik woon in een appartementencomplex en mijn meterkast bevindt zich op de gang.
  • Er loopt een coax-kabel van de meterkast welke uitkomt in de woonkamer; in de woonkamer staat mijn Ziggo modem (bridge modus) inclusief ESXi server. Ziggo modem is aangesloten op nic 1 (WAN) van ESXi server.
  • Nic 2 (LAN) van ESXi server is aangesloten op een AC56U Accesspoint welke fungueert als WiFi accespoint en switch voor mijn receiver/htpc (staan tevens in woonkamer).
  • In slaapkamer staat een desktop (arch linux) en een PS4 welke op dit moment internetten via wifi en babbelen met de pricewatch: Asus RT-AC56U (welke weer internet krijgt via pfSense).
Gewenste opzet:
  • Overstappen naar glasvezel ISP. Moet nog keuze maken tussen XS4All en KPN. (Glasvezel komt tevens binnen in de meterkast.)
  • ESXi server laat ik het liefst in de woonkamer staan.
  • Desktop en PS4 in slaapkamer wil ik bekabeld aansluiten. Ik ga vanuit de meetkamer 2 nieuwe cat6kabels doortrekken. Eén naar de woonkamer en één naar de slaapkamer.
Graag advies wat betreft het inrichten van mijn thuisnetwerk met de volgende eisen:
  • ESXi server blijft in woonkamer staan (kans bestaat dat ik ESXi server migreer naar Proxmox). Uiteindelijk zal er een hypervisor met pfSense/Sophos UTM blijven draaien.
  • Desktop en PS4 in woonkamer krijgen internet via de kabel.
  • AC56U kan behouden worden voor WiFi. (voor mobiele telefoons).
Ik ben voornemens met switches te gaan werken en deze direct aan te sluiten op de NTU met de volgende opzet:

switch meterkast: (NETGEAR GS108Ev3)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

switch woonkamer + slaapkamer: (NETGEAR GS105Ev2)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Is het mogelijk dat ik met slechts één kabel in de woonkamer alles kan regelen?

Ik heb nu de volgende opzet bedacht, maar volgens mij is dit veel te complex:
NETGEAR GS108Ev3 SW001 (meterkast)

P1 vlan 4 (IPTV) vlan 6 (WAN) tagged - NTU
P2 vlan 4 (IPTV) untagged - rechtstreeks doortrekken naar woonkamer en aansluiten op hd-ontvanger
P3 vlan 6 (WAN) untagged - pfSense WAN (vlan 6)
P4 pfSense LAN (vlan 100)
P5 vlan 100 (LAN) untagged
P6 vlan 100 (LAN) untagged

NETGEAR GS105Ev2 SW002 (woonkamer)
P1 vlan 100 tagged (heeft verbinding met poort 5 van SW001)
P2 vlan 100 untagged - onkyo receiver
P3 vlan 100 untagged - htpc
P4 vlan 100 untagged - ac56u (voor wifi)

NETGEAR GS105Ev2 SW003 (slaapkamer)
P1: vlan 100 tagged (heeft verbinding met poort 6 van SW001)
P2: vlan 100 untagged - pc
P3: vlan 100 untagged - ps4
pfsense config:
interfaces - assign - vlan

VLAN tag = 6
parent interface = vmx0 (WAN)

VLAN tag = 100
parent interface = vmx1 (LAN)

WAN
ipv4 conf: pppoe
username: fb7390@xs4all.nl
password: 1234
Block private networks en Block bogon networks aanvinken.
Bovenstaande zou betekenen dat ik 3 kabels moet trekken naar de woonkamer (naar pfsense WAN, pfsense LAN en naar de hd-ontvanger) en ik heb het idee dat dit vast makkelijker kan.

Graag advies.

is everything cool?

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 13:42
Bovenstaande zou betekenen dat ik 3 kabels moet trekken naar de woonkamer (naar pfsense WAN, pfsense LAN en naar de hd-ontvanger) en ik heb het idee dat dit vast makkelijker kan.

Graag advies.
Als je aan de andere kant ook een Switch neerzet met VLAN support dan kun je gewoon 1 kabel behouden. Wel deel je over deze kabel de bandbreedte.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 00:22
Ik lees hier weleens over de techniek "Moca", ethernet over coax. Dan kun je je huidige coaxkabel gebruiken en hoef je geen UTP kabel(s) te trekken. Kosten zijn redelijk, als je dit vergelijkt met UTP kabel is het wel duur. Dat is even een afweging die je kunt maken.

Ik lees dat je van ESXi naar Proxmox wilt overstappen, waarom ? (uit belangstelling).

• FREAKJAM
dukejan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:30:
[...]

Als je aan de andere kant ook een Switch neerzet met VLAN support dan kun je gewoon 1 kabel behouden. Wel deel je over deze kabel de bandbreedte.
Liefst trek ik inderdaad één kabel naar de woonkamer. VLAN 4 + 6 dus tagged naar een switch in de woonkamer. Een ander poortje in de switch van de woonkamer gaat weer untagged naar pfSense toe (WAN) en de pfSense LAN gaat weer tagged? naar de switch in de woonkamer. Het is de bedoeling dat de switch in de slaapkamer ook VLAN 100 gaan gebruiken (switch in de slaapkamer is weer verbonden met de switch in de meterkast).

Even uitzoeken hoe het allemaal ingericht moet worden met trunks, tagged en untagged etc. Nog heel weinig kaas van gegeten :9 Ik gok een kwestie van onderstaand plaatje gebruiken ter referentie en de router zien als mijn pfSense bak.

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/fiber_1-extra.png
EverLast2002 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:27:
Ik lees hier weleens over de techniek "Moca", ethernet over coax. Dan kun je je huidige coaxkabel gebruiken en hoef je geen UTP kabel(s) te trekken. Kosten zijn redelijk, als je dit vergelijkt met UTP kabel is het wel duur. Dat is even een afweging die je kunt maken.

Ik lees dat je van ESXi naar Proxmox wilt overstappen, waarom ? (uit belangstelling).
Dan trek ik liever cat6kabels. Er liggen nu al kabels van KPN (4-aderig). Kwestie van die eruit trekken en direct een cat6 kabel er aan vastknopen. Reden dat ik van ESXi naar Proxmox wil overstappen is omdat ik LXC (Linux containers) wil gaan gebruiken en omdat Proxmox ZFS ondersteunt. Nu heb ik een aantal VM's draaien op een SSD datastore en gebruik ik ZFS via passthrough. Als ik proxmox gebruik kan ik ZFS rechtstreeks koppelen aan de host (Proxmox is gebaseerd op Debian en ondersteunt ZFS). Daarnaast is het qua management wat handiger. Bij ESXi ben je afhankelijk van vCenter en daarnaast draai ik sinds een tijd Arch Linux op mijn desktop en er bestaat geen vSphere client voor Linux. Via Proxmox kan alles via de webgui.

[ Voor 4% gewijzigd door FREAKJAM op 15-10-2015 13:28 ]

is everything cool?

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 13:42
Liefst trek ik inderdaad één kabel naar de woonkamer. VLAN 4 + 6 dus tagged naar een switch in de woonkamer. Een ander poortje in de switch van de woonkamer gaat weer untagged naar pfSense toe (WAN) en de pfSense LAN gaat weer tagged? naar de switch in de woonkamer. Het is de bedoeling dat de switch in de slaapkamer ook VLAN 100 gaan gebruiken (switch in de slaapkamer is weer verbonden met de switch in de meterkast).

Even uitzoeken hoe het allemaal ingericht moet worden met trunks, tagged en untagged etc. Nog heel weinig kaas van gegeten :9
VLAN's zijn niet zo heel moeilijk. maak op de poort naar de ruimte vrschillende tagged VLAN's aan. (4,6,100 ) en op de switch in je woonkamer ook op de binnenkomende poort. Vervolgens op de switch in de woonkamer op de juiste poorten Untagged 1 poort VLAN 4, andere VLAN 6 en de andere VLAN 100. Zo kun je er nog meer toevoegen en verwijderen, naar hoe je zelf de instellingen wil.

Edit, Je tekening illustreert al wat ik zei. Gaat de goede kant op dus. Zoek even uit hoe je netwerkapparaten werken hiermee en test dit uit.

[ Voor 7% gewijzigd door dukejan op 15-10-2015 13:29 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 00:22
FREAKJAM schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:23:
Reden dat ik van ESXi naar Proxmox wil overstappen is omdat ik LXC (Linux containers) wil gaan gebruiken en omdat Proxmox ZFS ondersteunt. Nu heb ik een aantal VM's draaien op een SSD datastore en gebruik ik ZFS via passthrough. Als ik proxmox gebruik kan ik ZFS rechtstreeks koppelen aan de host (Proxmox is gebaseerd op Debian en ondersteunt ZFS). Daarnaast is het qua management wat handiger. Bij ESXi ben je afhankelijk van vCenter en daarnaast draai ik sinds een tijd Arch Linux op mijn desktop en er bestaat geen vSphere client voor Linux. Via Proxmox kan alles via de webgui.
Oke, helder. Ik vind die Windows client beheertool voor ESXi ook best "apart". Een Linux versie is er niet van. En die nieuwste vSphere 6.x tool via je browser is best een impact voor een simpele thuisgebruiker. Moet je vCenter erbij gaan draaien met een hoop resources. De vSphere 5.5 blijft voor mij dan de enige werkbare oplossing.
Proxmox heb ik al tijden geleden geprobeerd en bekeken, werkt ook prima en inderdaad via je browser te beheren. Vond alleen de diversiteit van OS aanbod om als guest te kunnen gebruiken iets minder. Maar het blijft wel een interessante hypervisor :)
Ken je de hypervisor oVirt ook ? Misschien ook interessant voor jou.

• FREAKJAM
dukejan schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:29:
[...]

VLAN's zijn niet zo heel moeilijk. maak op de poort naar de ruimte vrschillende tagged VLAN's aan. (4,6,100 ) en op de switch in je woonkamer ook op de binnenkomende poort. Vervolgens op de switch in de woonkamer op de juiste poorten Untagged 1 poort VLAN 4, andere VLAN 6 en de andere VLAN 100. Zo kun je er nog meer toevoegen en verwijderen, naar hoe je zelf de instellingen wil.

Edit, Je tekening illustreert al wat ik zei. Gaat de goede kant op dus. Zoek even uit hoe je netwerkapparaten werken hiermee en test dit uit.
Mooi. Dat wordt binnenkort 3 switches aanschaffen dus en XS4All of KPN aanvragen. Ik denk dat ik voor de meterkast de switch neem met 8 poorten (GS108Ev3) en voor de overige 2 kamers met 5 poorten. (GS105Ev2)

Lees genoeg goede dingen over de netgears en zijn ook goed te betalen.
EverLast2002 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:47:
[...]

Oke, helder. Ik vind die Windows client beheertool voor ESXi ook best "apart". Een Linux versie is er niet van. En die nieuwste vSphere 6.x tool via je browser is best een impact voor een simpele thuisgebruiker. Moet je vCenter erbij gaan draaien met een hoop resources. De vSphere 5.5 blijft voor mij dan de enige werkbare oplossing.
Proxmox heb ik al tijden geleden geprobeerd en bekeken, werkt ook prima en inderdaad via je browser te beheren. Vond alleen de diversiteit van OS aanbod om als guest te kunnen gebruiken iets minder. Maar het blijft wel een interessante hypervisor :)
Ken je de hypervisor oVirt ook ? Misschien ook interessant voor jou.
ESXi heeft sinds kort ook een gratis interface, maar daar kun je niet zo heel veel mee. vCenter neemt inderdaad ook een hoop resources in beslag.

Ik ga alleen linux hosts draaien, dus denk dat ik met Proxmox wel goed uit de voeten kan. Afgelopen week is versie 4 ook uitgekomen en die biedt veel nieuws. oVirt heb ik ook over gelezen; oVirt is de upstream variant van RHEV. Je kunt het een beetje zien als Fedora vs CentOS. oVirt ziet er alleen wat ingewikkelder/complexer uit vind ik.

is everything cool?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Ik weet niet hoe dat bij xs4all en Kpn gaat, maar als je glas van vodafone hebt, dan krijg je geen aparte NTU maar een router (Draytek) die rechtstreeks op de glaskabel aangesloten wordt.
Jouw configuratie kun je dan niet meer maken.

Zou dus eerst even informeren wat je precies krijgt bij die twee providers.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FREAKJAM
Toevallig hebben we deze week op mijn werk een XS4All lijntje aangesloten en die werd geleverd met een FB 7490 en een NTU. KPN levert denk ik ook wel een NTU mee.

Ik ga denk ik voor KPN, die is iets cheaper.

[ Voor 57% gewijzigd door FREAKJAM op 15-10-2015 15:34 ]

is everything cool?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben(V) schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:26:
Ik weet niet hoe dat bij xs4all en Kpn gaat, maar als je glas van vodafone hebt, dan krijg je geen aparte NTU maar een router (Draytek) die rechtstreeks op de glaskabel aangesloten wordt.
Jouw configuratie kun je dan niet meer maken.
Tuurlijk wel. Trek je gewoon de SFP uit dat draytek kreng en stop je 'm in je eigen spul.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Dan moet je een switch met een glas aansluiting hebben.
Verder zijn die dingen verzegeld.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben(V) schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:24:
Dan moet je een switch met een glas aansluiting hebben.
Moeilijk?
Verder zijn die dingen verzegeld.
Ik zie niet hoe dat een probleem is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 17:14
Volgens mij heb je bij VF een username/password nodig in je router config, en die krijg je uiteraard niet...
Als iemand anders het wel werkend heeft gekregen met VF, laat het me dan aub weten, dan schaf ik gelijk een MikroTik aan!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
FREAKJAM schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:23:
[...]

Liefst trek ik inderdaad één kabel naar de woonkamer. VLAN 4 + 6 dus tagged naar een switch in de woonkamer. Een ander poortje in de switch van de woonkamer gaat weer untagged naar pfSense toe (WAN) en de pfSense LAN gaat weer tagged?
Ik zou je vm host gewoon aan een vlan trunkje hangen, je kan zelfs de trunk doortrekken je VM in en daar met vlan subinterfaces werken, veel handiger en scheelt kabels.
Bij ESXi ben je afhankelijk van vCenter
Niet helemaal, of je draait vCenter om 1 of meerdere ESXi hosts te beheren (al dan niet via de webgui) óf je beheert 1 enkele ESXi host die niet aan een vCenter hangt via de client. In vmware 6 zal ook een standalone client via een webgui te beheren zijn.
en daarnaast draai ik sinds een tijd Arch Linux op mijn desktop en er bestaat geen vSphere client voor Linux. Via Proxmox kan alles via de webgui.

• FREAKJAM
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:08:
[...]

Ik zou je vm host gewoon aan een vlan trunkje hangen, je kan zelfs de trunk doortrekken je VM in en daar met vlan subinterfaces werken, veel handiger en scheelt kabels.

[...]

Niet helemaal, of je draait vCenter om 1 of meerdere ESXi hosts te beheren (al dan niet via de webgui) óf je beheert 1 enkele ESXi host die niet aan een vCenter hangt via de client. In vmware 6 zal ook een standalone client via een webgui te beheren zijn.

[...]
Goed punt! Is het trouwens een idee om mijn AC56U als managed switch te gebruiken in de woonkamer (want hij staat er toch?) Anders neem ik gewoon een GS108Ev3 voor in de meterkast (voor de zekerheid wat extra poorten, je weet nooit) en 2x een GS105Ev2 (voor de woonkamer en slaapkamer).

is everything cool?

Pagina: 1