Ik ben voornemens binnenkort glasvezel te nemen. Ik heb thuis een ESXi server draaien in de woonkamer waar ik onder andere een Plex VM heb draaien. Ik heb nu een Ziggo lijntje met 20mbit up en ik wil graag overstappen naar een glasvezel isp zodat ik meer bandbreedte tot mijn beschikking heb.
Ik maak nu gebruik van een los modem van Ziggo, welke in bridge mode draait en rechtstreeks aan mijn WAN nic (pfSense) hangt van mijn ESXi box. Wil ik overstappen naar een glasvezel isp, dan zal ik deze constructie moeten wijzigen.
Huidige opzet:
switch meterkast: (NETGEAR GS108Ev3)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
switch woonkamer + slaapkamer: (NETGEAR GS105Ev2)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
Is het mogelijk dat ik met slechts één kabel in de woonkamer alles kan regelen?
Ik heb nu de volgende opzet bedacht, maar volgens mij is dit veel te complex:
Graag advies.
Ik maak nu gebruik van een los modem van Ziggo, welke in bridge mode draait en rechtstreeks aan mijn WAN nic (pfSense) hangt van mijn ESXi box. Wil ik overstappen naar een glasvezel isp, dan zal ik deze constructie moeten wijzigen.
Huidige opzet:
- Aansluiting Ziggo komt binnen in de meterkast. Ik woon in een appartementencomplex en mijn meterkast bevindt zich op de gang.
- Er loopt een coax-kabel van de meterkast welke uitkomt in de woonkamer; in de woonkamer staat mijn Ziggo modem (bridge modus) inclusief ESXi server. Ziggo modem is aangesloten op nic 1 (WAN) van ESXi server.
- Nic 2 (LAN) van ESXi server is aangesloten op een AC56U Accesspoint welke fungueert als WiFi accespoint en switch voor mijn receiver/htpc (staan tevens in woonkamer).
- In slaapkamer staat een desktop (arch linux) en een PS4 welke op dit moment internetten via wifi en babbelen met de pricewatch: Asus RT-AC56U (welke weer internet krijgt via pfSense).
- Overstappen naar glasvezel ISP. Moet nog keuze maken tussen XS4All en KPN. (Glasvezel komt tevens binnen in de meterkast.)
- ESXi server laat ik het liefst in de woonkamer staan.
- Desktop en PS4 in slaapkamer wil ik bekabeld aansluiten. Ik ga vanuit de meetkamer 2 nieuwe cat6kabels doortrekken. Eén naar de woonkamer en één naar de slaapkamer.
- ESXi server blijft in woonkamer staan (kans bestaat dat ik ESXi server migreer naar Proxmox). Uiteindelijk zal er een hypervisor met pfSense/Sophos UTM blijven draaien.
- Desktop en PS4 in woonkamer krijgen internet via de kabel.
- AC56U kan behouden worden voor WiFi. (voor mobiele telefoons).
switch meterkast: (NETGEAR GS108Ev3)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
switch woonkamer + slaapkamer: (NETGEAR GS105Ev2)
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
Is het mogelijk dat ik met slechts één kabel in de woonkamer alles kan regelen?
Ik heb nu de volgende opzet bedacht, maar volgens mij is dit veel te complex:
NETGEAR GS108Ev3 SW001 (meterkast)
P1 vlan 4 (IPTV) vlan 6 (WAN) tagged - NTU
P2 vlan 4 (IPTV) untagged - rechtstreeks doortrekken naar woonkamer en aansluiten op hd-ontvanger
P3 vlan 6 (WAN) untagged - pfSense WAN (vlan 6)
P4 pfSense LAN (vlan 100)
P5 vlan 100 (LAN) untagged
P6 vlan 100 (LAN) untagged
NETGEAR GS105Ev2 SW002 (woonkamer)
P1 vlan 100 tagged (heeft verbinding met poort 5 van SW001)
P2 vlan 100 untagged - onkyo receiver
P3 vlan 100 untagged - htpc
P4 vlan 100 untagged - ac56u (voor wifi)
NETGEAR GS105Ev2 SW003 (slaapkamer)
P1: vlan 100 tagged (heeft verbinding met poort 6 van SW001)
P2: vlan 100 untagged - pc
P3: vlan 100 untagged - ps4
Bovenstaande zou betekenen dat ik 3 kabels moet trekken naar de woonkamer (naar pfsense WAN, pfsense LAN en naar de hd-ontvanger) en ik heb het idee dat dit vast makkelijker kan.pfsense config:
interfaces - assign - vlan
VLAN tag = 6
parent interface = vmx0 (WAN)
VLAN tag = 100
parent interface = vmx1 (LAN)
WAN
ipv4 conf: pppoe
username: fb7390@xs4all.nl
password: 1234
Block private networks en Block bogon networks aanvinken.
Graag advies.
is everything cool?