Terugtraprem fiets werkt slecht na reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-10 17:02
Mijn oude (30+ jaar) batavus fiets liep al een tijdje niet meer lekker en het leek net of er iets tussen de ketting zat / tegen de kettingbeschermer schuurde.

Twee weken geleden de ketting en tandwielen schoongemaakt met wasbenzine, ketting gespannen en de hele handel weer er op terug geschroefd. Echter nadat ik dat allemaal gedaan heb kan ik opeens achteruittrappen ipv remmen (het is een achteruittraprem). Dat was niet de bedoeling dus ik langs de fietsenmaker met de vraag of er misschien iets in de as kapot was. Hij zei echter klein probleem waarschijnlijk de schroeven te hard aangedraaid of de ketting te strak. Wat ook kan is dat ik de as gedraaid heb maar ik kan mij niet voorstellen hoe ik dat voor elkaar heb gekregen.

Omdat ik wist dat de ketting niet te strak stond (het proces van hem spannen was gefaald) heb ik de moeren rond de as losgedraaid. Het is nu minder maar het probleem blijft. Ik kan nu wel remmen maar echt goed verloopt dat nog niet. Verder losdraaien is geen optie omdat ik dan mijn achterwiel verlies :D .

Wat zijn de opties om dit te verhelpen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je een stangetje zoals hier links op de foto: http://www.cycleoutlet.nl...5D/32C9/923C/03450061.jpg ?
Als je die niet vastzet kun je ook niet remmen.

Ik lees op internet ("terugtraprem remt slecht") dat de remmantel vaak het probleem is. Heb je die niet toevallig ingevet o.i.d. waardoor hij nu doorglijdt ofzo?

Ik lees ook dat een wiel met terugtrapnaaf overigens niet heel duur is, dus dat is wellicht ook nog een optie.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-10 10:31

BaRF

bijna kerst

je wiel inderdaad niet verkeerd om terug gezet? :P Heb je die er trouwens helemaal uit gehad?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BaRF schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:24:
je wiel inderdaad niet verkeerd om terug gezet?
Tandwiel aan de andere kant merk je wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-10 10:31

BaRF

bijna kerst

RemcoDelft schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:32:
[...]

Tandwiel aan de andere kant merk je wel...
scherp :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik repareer in elk geval vast even de titel, zodat die de lading wat beter dekt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-10 17:02
ThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:16:
Heb je een stangetje zoals hier links op de foto: http://www.cycleoutlet.nl...5D/32C9/923C/03450061.jpg ?
Als je die niet vastzet kun je ook niet remmen.

Ik lees op internet ("terugtraprem remt slecht") dat de remmantel vaak het probleem is. Heb je die niet toevallig ingevet o.i.d. waardoor hij nu doorglijdt ofzo?

Ik lees ook dat een wiel met terugtrapnaaf overigens niet heel duur is, dus dat is wellicht ook nog een optie.
Het aparte is dat hij voor de schoonmaak actie wel goed werkte.

Maar ik heb zo'n pinnetje en dat zit vast. Overigens is het wiel nooit uit het frame gekomen, ik heb hem losgeschroefd naar achter gezet en weer in elkaar gezet.

Overigens is een nieuwe naaf geen probleem maar een nieuw wiel is vaak prijzig.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 15-10-2015 11:35 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1