Upgrade advies: GTX 960 vs R9 280X

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazedFrogster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 14:01
Beste Tweakers,

Als systeembouwer upgrade je zo nu en dan ook wel eens je eigen systeem. Bij deze ben ik benieuwd naar jullie mening. Het dilemma is alsvolgt:
Mijn huidge MSI GTX 660 2GB is toe aan vervanging. Nu heb ik 2 goede opties aangeboden gekregen:
1. Ik kan van mijn broer zijn MSI R9 280X Gaming 3GB overnemen voor 140 euro.
2. Ik kan van een vriend van me zijn MSI GTX 960 Gaming 2GB overnemen. Ook voor 140 euro.

Verder bestaat mijn systeem uit:
Intel Core i7 2700K
8GB Corsair 1600 CL9 (dual channel)
Coolermaster 650 watt modulaire voeding.

Er vanuit gaande dat de AMD kaart meer stroom zal verstoken zal dit geen punt van invloed zijn op de uiteindelijke beslissing. Om de simpele reden: ik betaal de energierekening niet :P

Ik ben een ervaren systeem bouwer en ben bij deze geïnteresseerd in jullie mening over de kwestie. Ik heb uiteraard al research gedaan en kwam tot de volgende voor en nadelen voor beide kaarten.

r9 280X

Voordelen:
- In benchmarks lijkt deze kaart nipt sneller te zijn dan de GTX 960.
- Meer geheugen
- Bredere geheugenbus (384-bit)
- Lijkt, op basis van specificaties en speculatie, betere DX12 ondersteuing te hebben.
Nadelen:
- Rebrand kaart. (min of meer verouderde architectuur)
- Hoog stroomverbruik
- (Op basis van klant ervaringen) Nog steeds hier en daar kleine issue's met windows 10 (zowel dx als mantle api)

GTX 960;
Voordelen:
- relatief laag stroomverbruik
- Warmte productie lager dan 280X
- (persoonlijk) Goede ervaring met nvidia drivers en software features (bijvoorbeeld shadowplay)
Nadelen:
- Krappere geheugenbus dan 280X (128-bit)
- Minder geheugen dan de 280X

Ik heb zelf minder ervaring met AMD kaarten, eigenlijk altijd Nvidia gehad onder het motto: never change a winning team.
Er zullen ongetwijfeld nog voor en nadelen zijn die ik niet mee heb genomen, daarom wil ik jullie vragen wat is jullie mening en advies.

Mijn eigen conclusie zou min of meer zijn dat ik de software en drivers van nvidia een + geef, terwijl ik denk dat de betere DX12 ondersteuning + de extra gigabyte geheugen en de bredere geheugenbus van de AMD kaart met oog op de toekomst een betere keus zou kunnen zijn.

Ik wil jullie alvast bedanken voor je reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:48

Case_C

[Team Carrack]

Even kort:

Meer geheugen gaat in de komende jaren best belangrijk zijn als je een beetje wilt gamen. Loop zelf tegen de beperkingen aan van de 2GB die ik op m'n GTX770 heb zitten.

Meer performance voor dezelfde prijs, en waarschijnlijk betere dx12 support. Dus die keuze moet niet moeilijk zijn. Je voeding zou het ook prima moeten trekken, de keuze hoeft niet moeilijk te zijn.

Natuurlijk wel een puntje of die 280x een beetje goed gekoeld is, en in degelijke staat. :P

In ieder geval succes ermee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 08:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

MSI 280X Gaming's zijn prima kaarten, daar ga je geen buil aan vallen. zelf gebruik ik ook nog een 7970 (zie inventaris) en dat bevalt nog prima. als de airflow in je kast 't trekt zou ik hier lekker voor gaan ivm de hoeveelheid geheugen. Al denk ik dat je ook niet geheel ontevreden gaat zijn over de 960; is vermoedelijk wel wat stiller te krijgen ivm het lagere verbruik

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:25

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

crime schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 08:43:
GTX 960;
Voordelen:
- relatief laag stroomverbruik
- Warmte productie lager dan 280X
- (persoonlijk) Goede ervaring met nvidia drivers en software features (bijvoorbeeld shadowplay)
Nadelen:
- Krappere geheugenbus dan 280X (128-bit)
- Minder geheugen dan de 280X

Mijn eigen conclusie zou min of meer zijn dat ik de software en drivers van nvidia een + geef, terwijl ik denk dat de betere DX12 ondersteuning + de extra gigabyte geheugen en de bredere geheugenbus van de AMD kaart met oog op de toekomst een betere keus zou kunnen zijn.

Ik wil jullie alvast bedanken voor je reactie :)
Het laatste jaar zijn de drivers van Nvidia nou niet echt stabiel te noemen. Vaak moet ik mensen hier op het forum aanraden om een oudere driver versie te pakken. Staar je dus niet blind op de mythe dat hun drivers beter zijn :P.
AMD heeft een shadowplay tegenhanger, ben even de naam kwijt. Het is mogelijk om zonder een al te grote performance impact video op te nemen.

De 280x is een highend kaart (grote bus, veel geheugen) en verslaat de GTX960 in 9 van de 10 gevallen. Dit zal in DX12 alleen maar meer worden.

Verder sluit ik mij aan met wat de vorige posters hebben gepost ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 20:57
Op welke resolutie zit je?
Voor 1080p of 1440p zou ik de r9 280x nemen. Op lagere resolutie is de GTX 960 een betere keuze, omdat 2 GB VRAM dan ruim voldoende is voor high settings.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft een lastige... :X. Schopje naa CAA.
Pagina: 1