Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XBMC - 7.1 audio kanaal maar 5.1 setup

Pagina: 1
Acties:
  • 1.319 views

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 13:48
Beste,

Ik gebruik als mediaplayer een minipc met hierop OpenElec (XBMC). Nu heb ik een film met 1 geluidskanaal. Een 7.1 DTS kanaal. Ik heb een versterker met DTS en 7.1 support maar hierop is een 5.1 audio systeem op aangesloten. Wanneer ik de film echter wil afspelen krijg ik geen geluid. Is er een mogelijkheid in XBMC om de 7.1 audio om te zetten naar 5.1 ?

Dank.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:21
Weet je zeker dat het een DTS geluidsspoor is dat je bij je film hebt en geen DTS-HD? En ondersteund je versterker DTS-HD? Hoe heb je de boel aangesloten? HDMI? Of coaxiaal/optisch? Het is niet mogelijk om te downmixen van 7.1 naar 5.1 en normaal gesproken is daar ook geen noodzaak voor. Je gebruikt simpelweg 2 van de 7 beschikbare kanalen niet. Haal bijvoorbeeld maar eens 1 van je speakers los (dus 4.1 maak je er dan van) en dat werkt net zo prima. Je zou kunnen downmixen naar stereo-geluid, maar echt mooier wordt het daar natuurlijk niet van.

iRacing Profiel

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

DarkSide

theres no place like ::1

Idd je versterker heb je aangegeven hoeveel speakers je hebt aangesloten.
Ik heb ook een 7.1 versterker. En ook "slechts" een 5.1 speakerset aangesloten.
En speel probleemloos DTS 7.1 (ook DTS HD-MA) films af op slechts 5.1 speakers.

Wel is het zo dat Kodi voor DTS -HD en DD True HD op Passthrough moet staan. Dat is de Wasapi setting ipv directsound. Als dat verkeerd staat dan krijg je geen geluid bij de HD geluidsporen.
Als je gebruik maakt van Directsound. Dan heb je gewoon DTS geluid en zou het sowieso moeten werken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Rebbelx
kroegtijger schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:11:
Weet je zeker dat het een DTS geluidsspoor is dat je bij je film hebt en geen DTS-HD? En ondersteund je versterker DTS-HD? Hoe heb je de boel aangesloten? HDMI? Of coaxiaal/optisch? Het is niet mogelijk om te downmixen van 7.1 naar 5.1 en normaal gesproken is daar ook geen noodzaak voor. Je gebruikt simpelweg 2 van de 7 beschikbare kanalen niet. Haal bijvoorbeeld maar eens 1 van je speakers los (dus 4.1 maak je er dan van) en dat werkt net zo prima. Je zou kunnen downmixen naar stereo-geluid, maar echt mooier wordt het daar natuurlijk niet van.
Inderdaad het is een DTS-HD geluidspoor. Mijn versterker ondersteund dit type, daar ben ik zeker van. Ik heb namelijk al films afgespeeld met geluidspoort 5.1 DTS-HD. Dit is echter een 7.1 geluidspoor en dat speelt niet af.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:21
Heb je het al eens getest via bijvoorbeeld VLC of een ander programma dan Kodi / XBMC?

iRacing Profiel

• DarkSide

DarkSide

Het aantal kanalen is niet van belang.
Wel moet je in kodi gebruik maken van een WASAPI driver en daar aangeven dat je een receiver hebt die DTS HD etc ondersteund. Anders stuurt kodi niet de juiste info door.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Rebbelx
DarkSide schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:52:
Het aantal kanalen is niet van belang.
Wel moet je in kodi gebruik maken van een WASAPI driver en daar aangeven dat je een receiver hebt die DTS HD etc ondersteund. Anders stuurt kodi niet de juiste info door.
Nogmaals ik heb reeds films afgespeeld met 5.1 DTS-HD...Het enige verschil is nu dat er 7.1 audiospoor opzit.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 23:55
Rebbelx schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:07:
[...]

Nogmaals ik heb reeds films afgespeeld met 5.1 DTS-HD...Het enige verschil is nu dat er 7.1 audiospoor opzit.
En nogmaals, zoals eerder gezegd. 7.1 of 5.1 maakt niks uit... Heb je de instellingen zoals eerder gezegd al gecheckt?

• DarkSide

DarkSide

Dat is raar. Omdat het aantal kanalen niets uit moet maken.
Dit moet ten alle tijden doorgeven worden. En moet ook altijd backwards compatible zijn met een 5.1 setup.
Wat van belang is dat het signaal juist door de HDMI kabel gaat.
De Bitstream wordt dan door de versterker eruitgefilterd. En zal dan de juiste hoeveelheid speakers aansturen die aangesloten is.

Wat gebeurd er als je de oude film met 5.1 DTS HD afspeelt?
En wat gebeurd er als je passthrough uitzet in kodi. Krijg je dan gewoon DTS?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rebbelx schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:07:
[...]

Check nu eerst even de audio instelling en controleer of de Wasapi device is geselecteerd om te voorkomen dat je weer te maken hebt met allerlei andere instellingen.

• Rebbelx
Probleem lijkt van de baan. Heb zowel mediaplayer als versterker herstart en nu speelt alles wel correct af. Wsl een conflict de vorige keer :s

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-11 12:43
Hann1BaL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:19:
[...]

Check nu eerst even de audio instelling en controleer of de Wasapi device is geselecteerd om te voorkomen dat je weer te maken hebt met allerlei andere instellingen.
Hij heeft het duidelijk over openelec dus directsound en wasapi hebben er dan ook helemaal niets me temaken, dat zijn namelijk windows dingen, openelec is linux.

Maar goed het werkt weer bij hem.

• freddy58
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-04-2022
ik ben hier nieuw ik weet niet of ik her wel juist ben maar tis eigenlijk zo op vele dvd films staan audiosporen + dts maar als je een film download heb je maar 1 kanaal meestal gewoon maar ik wil ook dts erbij kan iemand me vertellen hoe ik dat moet vinden en toevoegen aan de film de ik net gedownload heb i geef ene voorbeeld :op een gekochte dvd staat ac3 5.1 englisch en ac3 3.1 +dts maar hoe krijg je dat op ene gedownloade film kan iemand me daar toelichting in geven aub .

• DarkSide

DarkSide

freddy58 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:44:
ik ben hier nieuw ik weet niet of ik her wel juist ben maar tis eigenlijk zo op vele dvd films staan audiosporen + dts maar als je een film download heb je maar 1 kanaal meestal gewoon maar ik wil ook dts erbij kan iemand me vertellen hoe ik dat moet vinden en toevoegen aan de film de ik net gedownload heb i geef ene voorbeeld :op een gekochte dvd staat ac3 5.1 englisch en ac3 3.1 +dts maar hoe krijg je dat op ene gedownloade film kan iemand me daar toelichting in geven aub .
Helpen aan downloads is hier niet de bedoeling.
Maar DTS zegt an sich niet zoveel. Mocht je ergens iets vinden om te downloaden kan je DTS op 20kbps aanbieden.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@freddy58 Het is niet de bedoeling om oude topics omhoog te schoppen. Net als het overnemen van iemand anders zijn topic. En hulp bij je film-download activiteiten is al helemaal niet toegestaan. Ik raad je aan om de forumregels even door te nemen: Het algemeen beleid.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.