rammeltje bij doortrekken in laag toeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb een Suzuki Alto uit 2010 met 18.000km op de klok.

Er is 1 irritant probleem dat ik niet herken van mijn vorige 2010 Alto. Er is een rammeltje/rateltje wanneer je in de 2e versnelling, vanuit laag toeren door wilt accelereren na bv. een afslag, mini rotonde of drempel. De snelheid is dan eigenlijk al te hoog voor de 1e. Wanneer je langzaam het gas opvoert is er niets aan hand. Maar iets teveel gas in dat laag toeren gebied, resulteert in een rammel/ratel totdat de auto wat meer snelheid krijgt en motor wat soepeler begint lopen. In de 5e versnelling is dit geluid ook te reproduceren. In de 1, 3 en 4 dan weer niet.
Het is dus duidelijk onder last en altijd op de zelfde momenten.

Ik heb zitten zoeken naar resonanties, maar heb niets kunnen vinden dat overeen komt met deze rammel. En het bekende motorsteun probleem geeft een ander, krakend geluid.

Na wat leeswerk begin ik steeds meer te denken aan speling op de veren in de koppelingsplaat. Ik ben een paar gevallen tegengekomen met soortgelijke klachten. Ik was daarom ook benieuwd of er hier ook mensen zijn die dit herkennen?

Ik heb trouwens nog 2 maanden garantie en ben afgelopen zaterdag al wezen rijden met het garage bedrijf. Maar deze wil dat ik het wat langer aan zie, en terug kom wanneer het erger wordt. Mijn idee was om volgende week in ieder geval even naar de dealer te rijden om daar wat informatie op te doen(als slag om de arm). En dan maar weer terug naar het garage bedrijf.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:56
Als er nog garantie op zit zou ik hem gewoon bij de garage dumpen en zeggen dat ze het fixen.

Anders zorgen dat je zwart op wit krijgt dat dit onder garantie word verholpen ook als de garantie eraf is. Dan krijg je daar later tenminste geen gezeur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
De garantie is het probleem niet, ook niet na de 3 maanden periode. Deze mensen zijn gewoon wat te gemakkelijk. Met net iets meer info, kun je ze een duidelijke richting in sturen. ;)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Een grote kick, maar het "probleem" is opgelost.

Vrij snel na mijn topicstart, is mijn koppeling vervangen vanwege slippen(~18.000km) De plaat was volgens hun ontzettend "nat" maar het was geen olie.
Normaal doe ik dat soort dingen zelf, maar vanwege garantie, laten doen.
De bijgeluiden bij lage toeren, bleven na het vervangen van de koppeling aanwezig.

Maar omdat de koppeling bij ~55.000km weer begon te slippen, ben ik wat verder gaan zoeken.
Er blijkt dus een kleine olielekkage aan de onderzijde zichtbaar, tussen de motor en versnellingsbak, duidelijk is dat het versnellingsbakolie betreft en geen motorolie(de geur van versnellingsbak en cardan olie is erg kenmerkend)
Dus ik heb een bak geregeld met 40.000km en een nieuw koppelings setje.

Gisteren de bak er onderweg getrokken. En echt alles zat onder de olie. Dikke aangekoekte resten op het vliegwiel, drukgroep en het koppelingshuis. Achter het vliegwiel is alles droog, dus geen lekke krukaskeering.
Alles schoongemaakt en een nieuwe koppeling gemonteerd samen met de 2e hands bak.

Een paar proefritten gemaakt en de koppeling goed afgesteld, en hij rijdt als nooit te voren. De koppeling pakt mooi geleidelijk op en de bak is nu helemaal stil. Dus alle rammeltjes en bijgeluiden zijn weg. Zo heeft ie echt nog nooit gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 16:24
3 jaar na dato toch een statusupdate geven. Kunnen mensen een voorbeeld aan nemen! top dat het opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:29

Ravefiend

Carpe diem!

Waah schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:51:
3 jaar na dato toch een statusupdate geven. Kunnen mensen een voorbeeld aan nemen! top dat het opgelost is.
En te merken dat TS ook de nodige skills heeft om het zelf te doen. Good job! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
d:)b Ik ben alleen wel klaar met het autobedrijf waar ik deze gekocht heb (zit bij ons in het dorp).

Die olielekkage speelt natuurlijk al vanaf dat ik hem kocht. Ze hebben gewoon staan liegen toen ze vertelden dat het geen olie was. Ze hebben het schoongeveegd en een nieuwe plaat gemonteerd.

Bij het vervangen van de koppeling hebben ze mij de doos van de nieuwe onderdelen laten zien. Bij de demontage gisteren bleken er hele andere, budget onderdelen gemonteerd te zijn. Daarnaast zaten de helft van de bouten van de versnellingsbak niet vast, waren er beugeltjes niet terug geplaatst en lag de kabelboom gewoon los op de motor en op de versnellingsbak.

Maar goed, het is opgelost d:)b

Pagina: 1