Hallo mede-tweakers,
Sinds twee maanden geleden heb ik een probleem. (3 keer gebeurd nu).
Mijn 27 inch iMac mid 2011 loopt vast op willekeurige momenten. Hij krijgt dan een strandbal en doet bijna niks meer. De applicatie die dan open is (nu 2 keer chrome en 1 keer safari) loop helemaal vast en reageert nergens meer op. Een nieuw finder venster openen lukt niet en het "Forceer stop" venster krijg ik ook niet tevoorschijn. Spotify blijft gewoon muziek afspelen en bijv. de interactieve hoeken blijven soepel werken.
Ik moet dan de mac geforceerd uitzetten.
Als ik hem dan weer opstart komt het welbekende opstart geluid, wordt het beeld wit en komt het Apple logo tevoorschijn, de zwarte balk gaat laden, deze komt tot ongeveer 40%. Dan hoor ik een mechanische klik (die je ook hoort als je hem normaal uitzet) en hij valt helemaal uit. Start ook niet uit zichzelf meer op. Doet helemaal niks meer.
Ik heb de PRAM, NVRAM en smc gereset maar mocht niks baten.
Via een toetsencombinatie kan ik dan wel in het herstelmenu komen.
Daar krijg ik dit:

Ik ga dan de schijf herstellen en dan komt hij met de melding dat het niet mogelijk is, ik een backup moet maken van alle gegevens zover mogelijk en dan de schijf moet formatteren.
Dan installeer ik OSX opnieuw en doet hij het weer.
S.M.A.R.T. status is "gecontroleerd"
Dit is gebeurd met OSX 10.10 en 10.11
Meer info:

Heeft iemand enig idee?
Ik word het nu wel zat, dit is de 3e keer in 2 maanden.
Alvast bedankt!
Sinds twee maanden geleden heb ik een probleem. (3 keer gebeurd nu).
Mijn 27 inch iMac mid 2011 loopt vast op willekeurige momenten. Hij krijgt dan een strandbal en doet bijna niks meer. De applicatie die dan open is (nu 2 keer chrome en 1 keer safari) loop helemaal vast en reageert nergens meer op. Een nieuw finder venster openen lukt niet en het "Forceer stop" venster krijg ik ook niet tevoorschijn. Spotify blijft gewoon muziek afspelen en bijv. de interactieve hoeken blijven soepel werken.
Ik moet dan de mac geforceerd uitzetten.
Als ik hem dan weer opstart komt het welbekende opstart geluid, wordt het beeld wit en komt het Apple logo tevoorschijn, de zwarte balk gaat laden, deze komt tot ongeveer 40%. Dan hoor ik een mechanische klik (die je ook hoort als je hem normaal uitzet) en hij valt helemaal uit. Start ook niet uit zichzelf meer op. Doet helemaal niks meer.
Ik heb de PRAM, NVRAM en smc gereset maar mocht niks baten.
Via een toetsencombinatie kan ik dan wel in het herstelmenu komen.
Daar krijg ik dit:

Ik ga dan de schijf herstellen en dan komt hij met de melding dat het niet mogelijk is, ik een backup moet maken van alle gegevens zover mogelijk en dan de schijf moet formatteren.
Dan installeer ik OSX opnieuw en doet hij het weer.
S.M.A.R.T. status is "gecontroleerd"
Dit is gebeurd met OSX 10.10 en 10.11
Meer info:

Heeft iemand enig idee?
Ik word het nu wel zat, dit is de 3e keer in 2 maanden.
Alvast bedankt!
[ Voor 5% gewijzigd door Jorussio op 15-10-2015 10:23 ]