Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 702648

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik wil graag een laptop aanschaffen die ik kan gebruiken voor mijn werk en studie. Deze moet niet te duur zijn, omdat ik hem alleen wil gebruiken voor word, excel, powerpoint en pdf'jes. Ik heb de Asus EeeBook R417MA-WX0059T op het oog, maar het maximale geheugen maakt me aan het twijfelen. Dit is maximaal 32 GB, maar na installatie van Windows en dergelijke ga ik ervan uit dat hier ongeveer 15 GB van over is.

Is dit geheugen uit te breiden met eventueel een SSD schijf? Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik heb gelezen dat dit de prestaties ook bevorderdt. Er is ook ruimte voor een SD kaart.

Hebben jullie nog tips? De prijs van dit toestel is ideaal voor mijn wensen, maar als jullie nog andere laptops weten is dit natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groet,

Jordi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 701164

Het werkgeheugen (2GB) is waarschijnlijk gesoldeerd en niet of heel moeilijk uit te breiden. De flash-opslag van 32GB is waarschijnlijk ook niet te vervangen. Wel kan je er bijvoorbeeld een SD (of MicroSD met adapterstukje) van 64GB inzetten - daar is gewoon een slotje voor -; die kosten tegenwoordig niet meer dan rond de 25 euro.

Edit: onderaan schijn je een klepje te kunnen openschroeven en een dunne HDD of SSD inzetten.
Zie deze review op Tweakers: productreview: Asus R417MA-WX0059T review door henkMASTERPRO

Neuzend voor een kennis heb ik zelf ook m'n oog laten vallen op deze Asus. Maar vreemd genoeg kan ik nergens een review vinden in een vakblad/site. Is het typenummer in ons land afwijkend? Ik aarzel tussen deze en de overal voor zijn geld (met vergelijkbare nadelen als de R417MA) goed uit de reviews komende X205AT. Voordelen van de laatste: lichter (nog geen kilo, de R417MA is 1,65kg), waarschijnlijk aanmerkelijk langere accuduur, totaal stil (de R417MA schijnt nu en dan een fannetje te draaien), vrij mooi schermpje voor z'n prijsklasse (weet niet of dat van de R417MA daar voor onderdoet). De voordelen van de R417MA zijn dan weer: grotere formaat kan fijner zijn voor mensen met iets mindere ogen en/of forse handen, waarschijnlijk een slagje sneller (Celeron N2840 vs de Atom Z3735 van de X205AT al zal dat in praktijk weinig uitmaken vermoed ik), een USB 3.0 poort, een gewone HDMI en SD slot (de X205AT in mini) en voor de liefhebber een VGA-aansluiting.

Waarschijnlijk komt mijn reactie te laat voor je en heb je allang een aankoop gedaan, maar misschien heeft iemand anders er een beetje plezier van.

Edit: Maarre... met de R417MA zal je ook best happy zijn hoor, de meeste gebruikers geven een positief oordeel.

Edit: O, lees net dat de SD-card in de R417MA flink blijft uitsteken: http://www.mediamarkt.nl/...059h-1393846.html#reviews Lijkt me vervelend bij vervoer. Als de miniSD-card in de X205AT netjes helemaal erin gaat, vind ik dat een betekenisvol voordeel t.o.v. de R417MA.
De duivel schuilt vaak in de details, zoals bekend...

Persoonlijk zou ik de X205AT nemen. Is nog te krijgen maar ik vermoed niet héél lang meer (circa een paar maanden). Mogelijk komt er een opvolger die net zo leuk/goed en betaalbaar is met 64GB, maar dat weet niemand op dit moment (voor zover ik kon nagaan).

Edit: ah, gevonden, het moet wel gaan om de E402MA maar dan geleverd met 32GB flash-opslag ipv een 500GB HDD: https://www.asus.com/Notebooks/E402MA/specifications/
Een snelle blik op wat reviews geeft me de indruk dat het scherm duidelijk minder is dan van de X205TA en dat zelfs gematigd enthousiasme nagenoeg ontbreekt; zie bijvoorbeeld:
- www.zdnet.com/product/asus-eeebook-e402m/
- http://www.techradar.com/...sus-e402ma-1309349/review
- http://teradatariver.com/...-under-200-e402ma-review/
Ook zou ik er niet helemaal gerust op zijn dat de inzetbare extra HDD of SDD (zie hierboven) ook gaat werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 701164 op 02-12-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Vervallen.] [Kan je op Tweakers geen commentaren verwijderen?]

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 701164 op 02-12-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Vervallen.]

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 701164 op 02-12-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:18
Ik heb hem ook al een tijdje in bezit. maar moet zeggen dat opslag toch niet genoeg is. kreeg laats een update en nu is hij helemaal vol. SD kaart steekt uit. dacht toch een ssd te plaatsen eronder. heeft iemand dit al gedaan en welke maat moet er in?