Windows 10 -- linux -- windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zendertje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 23:49
Ik heb kort geleden een Toshiba Satellite CL10-B-100 11.6 inch gekocht.
Een simpele cloudbook.
Deze draait prima op windows 10.
Alleen nu wil ik proberen linux ubuntu erop te zetten.

Maar is het in de toekomst mogelijk om terug te gaan naar windows 10.
Wanneer ik de licentie uit het systeem haal kan ik deze dan later opnieuw gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
zendertje schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:06:
Maar is het in de toekomst mogelijk om terug te gaan naar windows 10.
Wanneer de ky licentie uit het systeem haal kan ik deze dan later opnieuw gebruiken?
Als je laptop eenmaal geactiveerd is geweest met Windows 10, dan is de hardware GUID bekend bij Microsoft. Volgende keer als je een Windows 10 installatie doet wordt deze automatisch geactiveerd. Tenminste als je aan Windows 10 bent gekomen via de gratis upgrade.

Dus ja, je kan terug. Je moet er dan wel op letten de juiste versie te installeren, dus Home of Pro edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrader
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 20:42
Je kunt eventueel met een programma als CloneZilla http://clonezilla.org/ een kopie maken van je harde schijf. Dan weet je zeker dat je terug kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En je zal vast en zeker wel iets van 20 GB vrij hebben die je van een partitie kan halen om ruimte te maken voor Ubuntu. Dan hoef je niet bang te zijn om terug te gaan, omdat Windows er nog gewoon op staat. Zo kan je met Ubuntu werken en toch nog even dat ene dingetje dat je met Windows wilt doen uitvoeren. Heb je de laptop met UEFI boot opties draaien, dan is het herstellen van Windows nog makkelijker dan als het in Legacy BIOS boot draait, omdat je geen zorgen hoeft te maken over welke bootloader er in de MBR staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hero of Time schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:14:
En je zal vast en zeker wel iets van 20 GB vrij hebben die je van een partitie kan halen om ruimte te maken voor Ubuntu.
Ik had zijn laptopje in de Pricewatch opgezocht: pricewatch: Toshiba Satellite CL10-B-100

Er zit slechts een 32Gb SSD in. Dus 20Gb vrij wordt wel lastig. Zal eerder 15Gb/15Gb moeten worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

32 GB SSD en dan Windows 10 erop krijgen? Wow, dat is knap. Voor Windows 8.1 in een VM moet ik 'm al een 40 GB schijf geven om überhaupt te kunnen installeren. 15/15 gaat 'm echt niet worden met Windows, een kale installatie is vaak al groter. :X Gelukkig past Ubuntu op een 8 GB partitie, alleen jammer genoeg klaagt de grafische installer dat 't minstens 15 nodig heeft. |:(

Dan is wat renegrader voorstelt het beste: CloneZilla image maken en vervangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zendertje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-03 23:49
Oke dank
CloneZilla ken ik niet dus ga ik nu mee aan de slag.
Windows 10 heb ik gewoon na een update van windows 8 op deze cloudbook gekregen.
Verder zet ik er bijna geen software op, is echt een laptop voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hero of Time schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:30:
32 GB SSD en dan Windows 10 erop krijgen? Wow, dat is knap.
Met zo'n kleine SSD kan je beter gebruik maken van een USB stick voor de installatie bestanden, maar verder geen probleem. Windows 10 is beter op zo'n kleine schijf omdat deze automatisch compressie aanzet op zijn eigen bestanden. Scheelt je al aardig wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:04

TheVMaster

Moderator WOS
Nergens voor nodig. Als je Windows 10 (legaal) geactiveerd hebt (via en upgrade), dan kun je gewoon een format doen...Ubuntu installeren...lekker er mee werken.
Als je na een half jaar denkt om Windows 10 er weer op te zetten, dan activeert Windows 10 automatisch. Je 'licentiesleutel' wordt namelijk opgeslagen bij Microsoft op basis van je hardware. Zolang je niets aanpast aan je hardware (lees: niet je moederbord vervangt) kun je Windows 10 op die machine gewoon zonder problemen installeren en activeren. De licentie hoef je niet uit het systeem te halen, aangezien de licentiesleutel voor Windows 10 een universele is die bij alle computers die vanaf Windows 7 of 8 geupgrade zijn hetzelfde is....(Google maar eens op je key of een gedeelte van je key)

Met Clonezilla aan de slag is echt compleet onnodig en overbodig.

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 15-10-2015 14:12 ]

Pagina: 1