Toon posts:

Mobile processor (core-M) overclocken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Een tijdje terug heb ik een hele mooi Asus zenbook gekocht. Deze laptop (Asus UX305FA) bevat een Intel Core M5Y10. De minimale frequentie hiervan ligt op de 0,8 GHz en gaat tot 1,99 GHz. Ik wil graag de basis clock frequentie verhogen, maar heb hier onlangs nog niks over kunnen vinden voor dit specifieke model. Wel heb ik de 'Intel Extreme tuning utility' gevonden. Dit programma is overigens ook van Intel. Echter heb ik vrij weinig verstand van het overclocken van een integrated CPU/GPU. Ik ben er van overtuigt dat de basis clock frequentie permanent en stabiel verhoogd kan worden. Of zit ik hier helemaal naast?

Concreet:
- M5Y10 CPU 0,8 GHz - 1,99 GHz
- Asus UX305FA
- Basis frequentie verhogen (naar 1,2 GHz)??

P.S. dit is de eerste keer dat ik hier iets post en ik kijk erg uit naar jullie reacties/ideeën

Groetjes, Bryan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:50

QinX

Shai-Hulud

Overclocken kun je vergeten, daarvoor is de koeling niet toereikend genoeg.
Daarnaast wordt het niet ondersteunt.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 05:43
De koeling is altijd aan te passen (of dit makkelijk is is een ander verhaal) maar als de basis 0,8GHz is en de max 2GHz dan kan hij prima standaard op 1,2GHz (is namelijk onder de max) draaien. Het verbruik is (vaak) wel hoger dan op de originele stand.

In sommige biossen kun je een minimale clock speed aanpassen (Kijkje waard).
Wat ook kan is de speedstep opties uitzetten. Dan gaat de CPU altijd op volle kracht werken (2GHz).
Let in deze laatste optie wel goed op je koeling.

Wat ik me afvraag is waarom zou je dit willen? De cpu doet naar wat hij nodig heeft zich opvoeren (netzoals de GPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:30:
Beste mede tweakers,

Een tijdje terug heb ik een hele mooi Asus zenbook gekocht. Deze laptop (Asus UX305FA) bevat een Intel Core M5Y10. De minimale frequentie hiervan ligt op de 0,8 GHz en gaat tot 1,99 GHz. Ik wil graag de basis clock frequentie verhogen, maar heb hier onlangs nog niks over kunnen vinden voor dit specifieke model. Wel heb ik de 'Intel Extreme tuning utility' gevonden. Dit programma is overigens ook van Intel. Echter heb ik vrij weinig verstand van het overclocken van een integrated CPU/GPU. Ik ben er van overtuigt dat de basis clock frequentie permanent en stabiel verhoogd kan worden. Of zit ik hier helemaal naast?

Concreet:
- M5Y10 CPU 0,8 GHz - 1,99 GHz
- Asus UX305FA
- Basis frequentie verhogen (naar 1,2 GHz)??

P.S. dit is de eerste keer dat ik hier iets post en ik kijk erg uit naar jullie reacties/ideeën

Groetjes, Bryan
Hey Brayan vergeet het overklokken, wat je wel kan doen is je koelpasta vervangen en door middel van vulringen onder je koelblok schroefjes iets meer druk van je koeler op je die genereren.
Wat je ook kan doen is bv in: http://tweakers.net/aanbod/ kijken voor een tweede hands m cpu die wat sneller is.
Clevo Sagar of clevo/ BTO zijn wel laptops die je kan overklokken. Je flasht je bios door een Prema Mod bios en zorgt ervoor dat je een x CPU hebt..

Veel plezier :+

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

undeepdiver schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:21:
[...]

Wat je ook kan doen is bv in: http://tweakers.net/aanbod/ kijken voor een tweede hands m cpu die wat sneller is.
Even zien, Core M5Y10 socket: BGA (dat is dus Ball Grid Array, ofwel, vast gesoldeerd). Die ga je dus niet vervangen tenzij je heel goed kan desolderen en een nieuwe chip weer terug solderen. Moet overigens iemand anders net hetzelfde van plan zijn geweest ander kom je niet aan een 2e hands :+

Overklokken bij laptops is meestal al een een no-go (geen opties in de BIOS, of koeling niet toereikend).
CPU vervangen, zelfs bij laptops met een socket CPU, wil heel vaak niet, ook weer vaak geen BIOS support en/of koeling niet voldoende, en tegenwoordig word het helaas steeds vaker BGA chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
BGA haha Yes daar had ik even niet aan gedacht. Heb zelf al jaren een Clevo barebone en daar zit in de X modellen een PGA moederbord. De laatste Haswell moederborden zijn LGA en kan je een gewone desktop processor inzetten.8)7

Maar verder zijn we het wel eens overklokken is een now go

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig heb ik over het vervangen van componenten wel verstand aangezien ik zelf een computer heb gebouwd. Is het überhaupt software gewijs mogelijk om je basis frequentie te verhogen? Er moet namelijk ergens in de software vastgelegd zijn op welke frequentie mijn cpu moet draaien, dus moet dit ook te wijzigen zijn.

Alvast bedankt voor de reacties jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan je power options in cofig scherm aanpassen. Zet de minimale processor snelheid op 100% en dat zou wel moeten werken. Volgens mij is er ook een tool om je cstates uit te zetten.. FF googlen

Over klokken zelf kan je vergeten.. Is geheel locked

[ Voor 12% gewijzigd door millman op 14-10-2015 19:31 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste millman,

Je hebt helemaal gelijk. Ik wilde net zeggen dat ik precies op de manier die jij aangeeft, het mij gelukt is.
Volgens het taakbeheer werkt mijn cpu nu constant op 1.99 ghz.

De reden dat ik dit wil is omdat 0,8Ghz ontzettend weinig vind. Daarnaast denk ik dat mijn systeem langzamer wordt als gevolg van het reageren op een signaal dat de frequentie omhoog moet. Voor mijn gevoel is mijn computer hierdoor sneller of is dit eerder een placebo effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is redelijk mplacebo, die paar milliseconde zal je geen last van hebben. Het is per definitie geen snelle processor, maar als je ook maar iets doet zal ie snel op maximale snelheid draaien. Die 800mhz zal je nagenoeg alleen in idle zien. Beter voor het verbruik. Ik zou t zo laten

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 20:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daarnaast ben ik wel benieuwd wat je bevindingen met de accutijd en de warmteproductie gaan zijn. Je moet er rekening mee houden dat zo'n "laptop" niet gemaakt is voor zo'n CPU die constant op z'n turbo frequentie draait.
Als je systeem het echt nodig heeft gaat hij die frequentie zelf wel draaien, en dat duurt echt maar een paar milliseconden inderdaad. Maar hij zal de CPU ook terug klokken op het moment dat de koeling het niet meer aan kan, en dan kan dan dus betekenen dat je in de praktijk misschien minder performance overhoud dan als je het gewoon op aanbevolen instelingen laat draaien. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1