Toon posts:

Sapphire HD 7970 verwijderen van koelblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi allemaal,
Mijn Sapphire HD 7970 3GB GDDR5 (21197-00) valt steeds uit.
Na een boel rondzoeken wat de oorzaak kan zijn kreeg ik de tip de koeling eens opnieuw te monteren omdat de overdracht tussen GPU en koelblok vaak niet goed is door verdroogde heatpaste.

Ik heb de behuizing open, no prb.
Aan de componentenzijde het montagekruis verwijderd..
Maar het koelblok laat zich niet verwijderen.

Wellicht heeft er iemand een tip. (ervaring met plaatsen waterkoeling want dan moet ie er ook uit)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Doe eens foto's.
Meestal zijn het vier schroeven aan de achterkant plus mogelijk nog een paar voor wat sierstrips.

Bij meerdere Videokaart en gedaan en nooit problemen gehad. Kan wel zijn dat de pasta voor een sterke verbinding zorgt. Meestal is even wiebelen voldoende

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De pasta kan ook keihard worden. Als er verder geen schroeven inzitten kan je proberen de heatsink op te warmen waardoor de pasta iets vloeibaarder kan worden. Dit kan door de heatsink in heet water te leggen, of hang er een gloeilamp boven. Daarna langzaam de heatsink proberen te draaien.

• brid

brid

Let me Google that for you.
Het is dat ik niks beters heb te doen in de trein. Letterlijk 10 minuten gezocht YouTube: aquagratix R9 280X and HD7970 Installation
Hoe gaat die uitspraak van van gaal ook alweer..... :+ :+

DIY NAS, Hoofd PC

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Denk ook beetje koude/harde koelpasta. Even opwarmen should do the trick.
Niet aan het blok gaan trekken als die koud is, je kan dan namelijk de chip eronder beschadigen.

Beetje opwarmen, en met een draaiende beweging voorzichtig loshalen.

Met gewone CPU's had je dat ook heel vaak, haal je koeler er vanaf, komt de CPU uit de socket mee omdat die vast blijft zitten aan het koelblok (met LGA gelukkig geen last meer van).
Bij videokaarten gebeurt ongeveer hetzelfde, alleen als je dan trekt kun je de chip losbreken (of een aantal balletjes/pinnen ervan) waardoor het einde verhaal videokaart is (of je moet hem weer terug kunnen solderen :P ).

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal voor de hulp, ik ga 't eens voorzichtig proberen.

@Brid
Heb ik gedaan, zoeken op watercooling on 7970 enz enz. geen resultaat
je moet soms erg veel geluk hebben net de juiste zoekwoorden te gebruiken en ik ben toch geen beginnertje hoor.

Overigens
De kaart viel ook uit (hele pc crashte) als je ook maar even tegen de kast stootte, daarna opstarten met POST No VGA error
Hele boel van de netspanning af, tot 10 vloeken en opnieuw starten (erg fijn voor je ssd)

eerst maar eens de koeling nazien, dan eens reseaten en als 't allemaal niet helpt dan een nieuwe, ze zijn gelukkig nu minder dan de helft en voor mij ruim toereikend.

• brid

brid

Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:42:

@Brid
Heb ik gedaan, zoeken op watercooling on 7970 enz enz. geen resultaat
je moet soms erg veel geluk hebben net de juiste zoekwoorden te gebruiken en ik ben toch geen beginnertje hoor.
geluk dwing je af met ervaring ;)
Was me een beetje aan het afreageren na het werk >:) :+

Succes met verwijderen

DIY NAS, Hoofd PC

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:37
Hippocampus schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:24:
De pasta kan ook keihard worden. Als er verder geen schroeven inzitten kan je proberen de heatsink op te warmen waardoor de pasta iets vloeibaarder kan worden. Dit kan door de heatsink in heet water te leggen, of hang er een gloeilamp boven. Daarna langzaam de heatsink proberen te draaien.
Wat je ook kan doen is even alles terug zetten, pc even aanzetten met een burn testje en viola.

In iedergeval niks gaan forceren

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Afterburner start en dan combustor laat draaien ploft ie er al voor de 70 graden uit...
na herlaarzen begint de fan van de kaart als een achterlijke te draaien..

dat geeft dus te denken dat ie warmte opbouwt in de diepte die ie niet kwijt kan.

dat terwijl is Afterburner al op een hele steile curve heb staan en de fan dus stevig tekeer gaat nog voor ie richting 70 graden gaat

ergo
de core wordt zeer heet en die hitte wordt niet op het koelblok overgedragen (of te langzaam)

just my € 0,02
meedenken zeer welkom maar ik denk dat ik aardig in de juiste richting denk.

met mijn VIC20 had ik zulke problemen nou nooit he :-)

• brid

brid

Thermal pads geheugen en vrm's vervangen?

Neem aan dat je de core en heatsink en heb schoon gemaakt met Tim cleaner/alcohol/nagellakremover en nieuwe Tim hebt aangebracht.

1 van de filmpjes liet zien dat de core iets van 78 graden werd met een stock cooler. 70 graden zou dus geen probleem moeten zijn. Kan natuurlijk ook zijn dat je vrm's te warm worden of het geheugen.

Je zou natuurlijk kunnen proberen om de core en het geheugen 200mhz lager te klokken en te kijken wat er gebeurd.

Je kan eventueel de pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision-A (AMD Series) proberen. Maar het is natuurlijk mogelijk dat er iets anders aan de hand is dan over verhitting

[ Voor 34% gewijzigd door brid op 15-10-2015 06:18 ]

DIY NAS, Hoofd PC

Pagina: 1