Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade 2008 R2 Enterprise -> Essentials 2012 mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ietwat lang topictitel, maar helaas kan het niet veel korter.

Een vraag waar ik door menig mensen geen of geen duidelijk antwoord over krijg is als volgt :

Op dit moment draai ik Server 2008 R2 Enterprise met 10 D-Cals en 15 U-Cals en wil deze eigenlijk gaan upgraden naar Server 2012. De overstap naar bepaalde cloudzaken die hier nu nog intern worden afgehandeld valt bij Server 2012 beter uit te voeren en te automatiseren (Office 365 voornamelijk).

Nu is mijn oog gevallen op de Essentials versie van Server 2012 daar deze juist dat ondersteund wat wij hier nodig hebben. Prijstechnisch gezien ook interessant, zeker gezien de hoeveelheid aan Cals die hierbij aangeschaft moeten worden.

Nu heb ik voorheen een upgrade uitgevoerd van 2003 SBS naar 2008 R2 Enterprise, welke vlekkenloos verliep en binnen 2 uur weer volledig operationeel was (aanpassen enkele virtuele linux servers) en vroeg mij af of het met de Essentials versie van Server 2012 ook mogelijk is.

Huidige server draait DNS, DHCP, AD en fileserver. De virtuele servers lopen via Oracle virtualbox en draaien server edities van Ubuntu 12. Serverhardware wordt volledig ondersteund.

Artikelen online geven alleen weer dat de 2012 Standard en Datacenter in ieder geval deze mogelijkheid biedt, echter geeft niemand weer of dit ook geldt voor de Essentials versie.

Uiteraard kan ik Microsoft zelf hierover bellen (of mij laten terugbellen) echter misschien is er op Tweakers iemand die hier al direct ervaring mee heeft en mij hier een duidelijker antwoord op kan geven.

Wabbawabbawabbawabba

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Zoals men zegt : never upgrade, always migrate.
Je moet eigenlijk nooit een server "upgraden" maar altijd migreren (ik ben nog nooit een server tegengekomen welke na een upgrade "goed" draaide : nou ben ik niet echt veel servers tegengekomen welke geupgrade zijn omdat vrijwel iedereen migreert ipv upgrade)

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:46
Microsoft zelf zegt ook liever een nieuwe installatie ipv een upgrade:
The recommended way to upgrade a domain is to promote domain controllers that run newer versions of Windows Server and demote older domain controllers as needed. That method is preferable to upgrading the operating system of an existing domain controller.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Hmm, migreren heb ik destijds ook gewoon uitgevoerd bij sbs 2003 naar 2008 enterprise, zit ik mij zojuist te bedenken. Een upgrade heeft derhalve dus niet plaats gevonden, slechts de migratie.

Maar dan de prangende vraag, is migratie derhalve mogelijk, want ook hier spreken ze bij de essentials versie niet over, slechts de standaard en datacenter edities.

Aanvulling :

Het gaat hier slechts om 1 server, er wordt geen nieuwe aangeschaft, dergelijke migratie moet dus plaats vinden op 1 enkele server.

[ Voor 17% gewijzigd door KatirZan op 14-10-2015 16:16 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Killah_Priest
Als er al ooit sbs2003 op dezelfde server gedraaid heeft hoe oud is de hardware dan wel niet?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Waarom zou een migratie naar een Essentials Server 2012R2 niet lukken? Je kunt gewoon het standaard domein migratie traject doorlopen:
-Schone Server 2012R2 Essentials installeren
-In het bestaande domein hangen
-Stappen doorlopen om DC te worden
-FSMO rollen e.d. overzetten
-DHCP aanmaken
-File-server functionaliteit overzetten
-Oude DC demoten (binnen 21 dagen) en AD functional level omhoog zetten als dat mogelijk is en alles werkt

Klaar! Ok, klinkt altijd eenvoudiger dan de hoeveelheid werk en tijd in de praktijk.

Misschien is het een optie om een export te maken van die 2008R2 DC en een test te doen op een andere hypervisor als je het niet zeker weet of bovenstaande werkt?

Volgens mij is er geen upgrade path voor de standard server naar een essentials i.v.m. de andere methode van licenties binnen het product. Daarnaast niet wenselijk om te upgraden, wat enkelen hier al hebben gezegd.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Migratie is alleen mogelijk bij een fysiek 2e stuk hardware, in dit geval kan dat niet, daar er slechts 1 server aanwezig is en verder geen andere hardware.

De sbs2003 omzetting naar 2008 is een migratie geweest, oude hardware naar nieuwe hardware.

In ieder geval heeft Microsoft mij een klein stuk vooruit geholpen, een upgrade is mogelijk echter wordt niet ondersteund, vandaar geen documentatie hiervan.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende :

Virtual Harddrive gemaakt van serverroot en deze geimporteerd in Oracle VirtualBox (met wat aanpassingen) en deze draait nu. Op het moment de evaluatieversie van 2012 Essentials aan het downloaden bij Microsoft en zodra deze binnen is vind er een testupgrade plaats.

Voordat ik de upgrade fysiek ga uitvoeren draai ik een clone van de mainserver zodat dit zonder problemen weer teruggeplaatst kan worden.

Zodra ik hiermee begin zal ik hier wel een stappenplan plaatsen, om enigszins de volgende hiermee te helpen

Wabbawabbawabbawabba

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een extra fysieke server (zeker voor simpele rollen als Domain Controller, DNS, DHCP) kan natuurlijk ook een PC zijn. Als je fysieke server een DC is zou ik zeker uitkijken met clonen en weer restoren!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De test DC moet gescheiden zijn qua netwerk van je productie omgeving. Anders krijg je echt problemen.

Maar waarom niet de hele boel nu virtueel gaan draaien? Je hebt als twee virtuele Linux servers, je kan dan ook je nieuwe Windows Server machine virtueel gaan draaien.

Iets als Hyper-V Server 2012R2 is helemaal gratis ook bij zakelijk gebruik. Het is een core versie van Windows Server 2012R2 met enkel de Hyper-V rol. Die heeft alle functionaliteiten en kan prima beheert worden vanaf een Windows 8.1 of 10 werkstation met de Hyper-V console. Ubuntu is ook supported op Hyper-V.

Je kan op deze manier alles netjes side-by-side migreren.
rookie no. 1 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:24:
-Oude DC demoten (binnen 21 dagen) en AD functional level omhoog zetten als dat mogelijk is en alles werkt
Hoeft niet. De huidige DC van de TS is 2008R2 Enterprise, die heeft geen restricties zoals een SBS machine heeft. De 2008R2 machine kan desnoods langer meedraaien.

Overigens snap ik niet waarom dit een Enterprise Edition is, voor een klein bedrijf wat eenvoudige wensen heeft qua server is de Enterprise edtion veel te duur imho. Standard Edition was ruim voldoende geweest.

• Killah_Priest
CMD-Snake schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:31:
Overigens snap ik niet waarom dit een Enterprise Edition is, voor een klein bedrijf wat eenvoudige wensen heeft qua server is de Enterprise edtion veel te duur imho. Standard Edition was ruim voldoende geweest.
Misschien is het enterprise ivm de 32GB memory limiet van 2008R2 standard.. Of om 4 virtuele instances te draaien op 1 licentie (2008R2 enterprise was volgens mij 1 + 4 licentie model)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Killah_Priest schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:12:
Misschien is het enterprise ivm de 32GB memory limiet van 2008R2 standard.. Of om 4 virtuele instances te draaien op 1 licentie (2008R2 enterprise was volgens mij 1 + 4 licentie model)
Misschien draait die server ook de virtual box voor die Linux machines, maar ook merkwaardig dat er dan niet gekozen is voor Hyper-V die in Windows Server zelf zit.

Als het enkel is voor DC, DHCP, DNS en file server is het zwaar overkill.

Eventueel kan alsnog Hyper-V geïnstalleerd worden en dan de 2012R2 server virtueel draaien. Dan uiteindelijk de 2008R2 machine terugbrengen tot enkel virtualisatie host. Je zou in dat geval ook nog wat extra virtuele 2008R2 machines kunnen gebruiken indien noodzakelijk.
Pagina: 1