Dilemma: Badkamer vernieuwen of niet ivm schade

Pagina: 1
Acties:

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Ons bubbelbad is kapot gegaan. Deze is niet te repareren en moet er dus uit. Nu hebben we 2 badkamer bouwers gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Beide constateren dat het wel mogelijk is om een bad alleen te vervangen maar dan gaat het een half afgemaakt zooitje zijn. Dit doordat je deels andere tegels moet gaan gebruiken en het nieuwe bad niet gaat passen bij de (wat gedateerde) inrichting.
Hierdoor zit je dus eigenlijk "vast" aan het vernieuwen van heel je badkamer of niets doen.

Nu hebben we dus plannen om binnen 1-3 jaar te gaan verhuizen. Aangezien het huis toch al wat onder water staat en je het spaargeld liever in je nieuwe huis steekt is het doel om zoveel mogelijk de kosten in te perken. Eigenlijk hebben we nu dus 2 opties
- niets doen en bij de verkoop dit aangeven. Dit gaat uiteraard ten nadelen van de verkoop prijs
- een nieuwe badkamer er in laten zetten. Verwachtte kosten tussen de 10-12k die je wellicht deels weer met de verkoop "terugverdient".

Het is nog gewoon mogelijk om te douchen (in het bad) maar het bad zelf gebruiken kan niet meer. De badkamer die er nu inzit is toch al snel 15 jaar oud (of zelfs ouder). Zat er al in toen wij het huis kochten. Zelf vind ik het geen lelijke badkamer maar smaken verschillen. Zo ook met het inbouwen van een nieuwe badkamer uiteraard.
Meer mensen die hier ervaring mee hebben of advies kunnen geven.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11 10:28
Ik zou 'm lekker laten zitten. Bij verkoop wel aangeven dat er iets stuk is uiteraard.

Wat is er stuk? Foto een optie om hier even bij te zetten?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:03
Het ligt er maar net aan hoe de staat van je huis is, welke locatie, doorlooptijd van de huizen in de omgeving.

Zonder bovenstaande te weten, zou ik er een nieuw badkamer in (laten) zetten en deze 'basic' houden. Niet te veel volgens een trend, zodat ie goed verkoopbaar is.

Het kan potentiële kopers namelijk afschrikken als ze weten dat er (naast de aankoop van het huis) nog een kostenpost bijkomt.
Sommige kopers weten wel een beetje hoe groot deze kostenpost zal zijn, maar het deel die dit niet weet zal eerder van een koop afzien.

Door de badkamer nu aan te pakken, kun je er zelf ook nog 1-3 jaar van genieten (zolang je er nog woont). Je zult er geen winst op maken, maar je zorgt er wel voor dat je huis beter verkoopbaar is.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:52

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een woning met bad is niet perse meer waard dan een mooie douche. Je kan ook de verbouwing netjes en stijlvol doen, maar zonder bad. Je spaart je nu kosten uit, maar schrikt de nieuwe koper niet af met een potentiele bouwput. En wie weet woon je er nog wel 4 jaar en heb je toch fijn kunnen genieten van een mooie badkamer.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:29
Hoezo is het bad 'stuk'? Alleen de bubbels werken toch niet meer? Gewoon aangeven bij verkoop (dus het is dan geen verborgen gebrek). De investering in een nieuwe badkamer kan altijd nog en dat geld verdien je nooit terug bij verkoop.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:03
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:03:
Hoezo is het bad 'stuk'? Alleen de bubbels werken toch niet meer? Gewoon aangeven bij verkoop (dus het is dan geen verborgen gebrek). De investering in een nieuwe badkamer kan altijd nog en dat geld verdien je nooit terug bij verkoop.
Ik zou als potentiële koper niet graag een bubbelbad kopen, waarvan de bubbels niet werken.
Dus dan speel je de vraag van TS door naar de nieuwe eigenaar. Die wordt bijna gedwongen om een nieuwe badkamer te nemen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dat geld verdien je nooit terug bij verkoop.
Dat is onmogelijk te zeggen. Een nette badkamer kan in een zwakke huizenmarkt net het verschil betekenen tussen onverkoopbaar of er snel vanaf zijn, zeker als het geen gewilde woning maar een doorsnee 13-in-een-dozijn appartementje is. En elke maand dat het langer duurt om te verkopen kost veel geld als er een hypotheek op die woning zit.

• Señor Sjon
CappieL schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:10:
[...]

Ik zou als potentiële koper niet graag een bubbelbad kopen, waarvan de bubbels niet werken.
Dus dan speel je de vraag van TS door naar de nieuwe eigenaar. Die wordt bijna gedwongen om een nieuwe badkamer te nemen.
Het is wat erger als je dat niet van tevoren weet.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou het bad vervangen door een nieuw, standaard bad, en in de betegeling juist kiezen voor een contrasterende tegel, daarmee verbloem je juist niet dat de oude tegels niet meer leverbaar waren, maar geef je het een frisse uitstraling.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

SeatRider schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:26:
Ik zou het bad vervangen door een nieuw, standaard bad, en in de betegeling juist kiezen voor een contrasterende tegel, daarmee verbloem je juist niet dat de oude tegels niet meer leverbaar waren, maar geef je het een frisse uitstraling.
Dit. Aan de andere kant... Keukens en badkamers is meestal het eerste dat nieuwe bewoners eruit gaan slopen.

Een mooie badkamer is wat mij betreft geen meerwaarde. Zolang het maar werkt. Mooi maak ik em zelf wel.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Verwijderd

Huizenkopers kijken bijna alleen nog maar naar de badkamer en de keuken. Dat zijn ook de eerste zaken die huisjesmelkers meteen aanpakken. Woon je er eenmaal, dan maakt het je zelf niet meer zoveel uit.
Ik zou dus zeggen: standaard bad erin en standaard tegeltjes, maak het niet te duur, laat je eigen smaak niet gelden. Dan verdien je dat bij verkoop zo weer terug (en je verkoopt sneller). Niks radicaals doen, geen eigen kleuren, gewoon wit met een randje zwart of zo en dan kleed je het aan met wat kleurig badgoed, een kleurige kast, gezellige lampjes en onzinnige potjes met geurrommel.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:13
[...]

Dat klopt, met het verschil dat de TS een investering voor 1-3 jaar doet, en de nieuwe eigenaar voor een (veel) langere periode. Ga er in de basis van uit dat je een investering nooit 100% terugkrijgt bij verkoop. Je doet een investering voornamelijk voor je eigen wooncomfort.

Uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom: stel de verkoopwaarde van het huis stijgt met €5000 - dan is de investering feitelijk teruggebracht tot €5-7k. Vind je het dat waard?

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
______
|_____|
|     |
|     |
|     |
|_____|

Als het bovenste vak het deel van je badkamer is, waar zich het bad bevindt, dan zou ik onderstaand voorstel idd ook in overweging nemen.

Dus vanaf de achterwand tot de lijn van voorzijde bad alles strippen, en opnieuw en contrasterend tegelen.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperTrophy op 14-10-2015 15:35 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:47:
Nu hebben we dus plannen om binnen 1-3 jaar te gaan verhuizen. Aangezien het huis toch al wat onder water staat en je het spaargeld liever in je nieuwe huis steekt is het doel om zoveel mogelijk de kosten in te perken. Eigenlijk hebben we nu dus 2 opties
- niets doen en bij de verkoop dit aangeven. Dit gaat uiteraard ten nadelen van de verkoop prijs
- een nieuwe badkamer er in laten zetten. Verwachtte kosten tussen de 10-12k die je wellicht deels weer met de verkoop "terugverdient".
Je hebt het over spaargeld dat je liever in je nieuwe huis stopt?
Maar dat is natuurlijk niet waar. Je huidige huis heeft een afgeschreven badkamer, elke koper zal dus 10-12k van de prijs af willen ten op zichtte van een huis met fatsoenlijke badkamer.
Er staan ook weleens oude huizen op Funda met 'authentieke details', maar dat betekent niet dat mensen daar voor gaan betalen, dat betekent dat het helemaal gerenoveerd moet worden en dit is de meest positieve manier om het neer te zetten. Jouw badkamer is 0 waard.

Volgens mij had je al weinig keuze en het kapotte bad heeft dit nog eens onderstreept. Een huis met een gedateerde badkamer verkoopt gewoon niet lekker, want alle kopers die geen zin hebben in 'gedoe' vallen al af. En elke koper die een bod wil doen zal proberen zo laag mogelijk uit te komen om zoveel mogelijk speling voor de verbouwing te hebben, aangezien de hypotheek zelden de hele verbouwing dekt en je langer 2 woningen moet aanhouden. Maar het biedt dus ook de mogelijkheid om heel voordelig een badkamer te plaatsen en daarmee misschien wat spaargeld 'te redden'.

Dus mijn tips:
Maak een ruimtelijk ontwerp zonder veel poespas.
Als je iets van kastruimte of opslag wilt in je badkamer, pak een losse kast, dan kan die er later weer uit.
Pak neutraal & modern toilet/wastafel/... van een outlet, in de aanbieding als demomodel
Tegels lijm je over de oude heen en ga op zoek naar een restpartij.
En zorg ervoor dat alles wat je erin doet wel kwaliteit is (geen plastic douchewandje van de Aldi, dan liever een oplossing zonder douchewand!)

En als je dit handig doet 'verdien' je misschien nog iets 'terug' van je 10-12K.

• Señor Sjon
Een foto zou helpen, evenals wat er precies stuk is.

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Zonder een foto van de badkamer kan ik niet mijn mening over het huidige design geven. Wat de één gedateerd vind, vind de andere nog prima te doen enzovoort. Ben het wel eens met de stellingen hier dat het niet opknappen van de badkamer je niet perse kosten bespaard. Het gaat uiteindelijk van de vraagprijs af. Of de lagere verkoopprijs opweegt tegen het spaar voordeel van jullie is de vraag. Maar hier kunnen jullie nog zeker één jaar mee wachten. Oftewel overleg het met de makelaar als jullie de woning gaan verkopen. Dit geeft je ook nog tijd om te geld sparen en aan voordelige oplossingen kijken.

Een voordelig alternatief welke ik hier nog niet ben tegengekomen. Schilder je tegels (wit). De badkamer in onze woning was groen(achtig) en is nu mooi wit. Onze ervaring is dat de duurdere verf steviger is en mooier valt dan de voordelige (albast...en verder vul je het zelf maar in). Wij hebben het toegepast als tijdelijke oplossing omdat we niet tegen de groene tegels aan wilden kijken. De nieuwe badkamer is een toekomst project. Maar het et schilderen van tegels zit er niet goedkoop uit mits de verf goed is.

Ik zou een normaal bad plaatsen. Voor mij is een belletjes bad in de woning geen sellingpoint (een ieder is anders natuurlijk). Dat je afgebroken tegels krijgt vind ik een verkoop pressie middel. De meest bepalende factor hiervoor zijn de afmetingen van het nieuwe bad en de aanpassingen die hiervoor verricht moeten worden. Als je huidige tegels niet meer leverbaar zou ik kleine witte tegels als rand in gaan zetten (van die tegels die je als strip kunt kopen).

Tot slot welke werkzaamheden kun en willen jullie zelf uitvoeren? Doe-het-zelf kost je tijd, maar als je dat er voor over hebt bespaard het je ook geld.

PS. vraag @mod of wie het weet
Wanneer ik in mijn persoonlijke voorkeuren de optie tot afbeeldingen upload inschakel zit ik dan vast aan een abonnement vast? Of kost het alleen eenmalig punten en daarna hoef ik die punten niet meer te sprokkelen?

[ Voor 30% gewijzigd door DerKleinePunkt op 14-10-2015 16:27 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

CeesKees schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:32:
Aan de andere kant... Keukens en badkamers is meestal het eerste dat nieuwe bewoners eruit gaan slopen.
Soms, maar ik hoor vaak genoeg om me heen dat ze dat-nog-wel-een-keer-gaan-doen, eerst sparen want-het was-allemaal-al-duur-genoeg. En dan hoeft het niet mooi te zijn, maar het moet wel werken en dus niet lekken of andere ellende veroorzaken. En zeker als je er zelf nog 1-3 jaar gaat wonen zou ik het gewoon nu aanpakken, want anders lijdt je eigen woongenot er ook nog eens onder.

• Señor Sjon
DerKleinePunkt schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:19:
Zonder een foto van de badkamer kan ik niet mijn mening over het huidige design geven. Wat de één gedateerd vind, vind de andere nog prima te doen enzovoort. Ben het wel eens met de stellingen hier dat het niet opknappen van de badkamer je niet perse kosten bespaard. Het gaat uiteindelijk van de vraagprijs af. Of de lagere verkoopprijs opweegt tegen het spaar voordeel van jullie is de vraag. Maar hier kunnen jullie nog zeker één jaar mee wachten. Oftewel overleg het met de makelaar als jullie de woning gaan verkopen. Dit geeft je ook nog tijd om te geld sparen en aan voordelige oplossingen kijken.

Een voordelig alternatief welke ik hier nog niet ben tegengekomen. Schilder je tegels (wit). De badkamer in onze woning was groen(achtig) en is nu mooi wit. Onze ervaring is dat de duurdere verf steviger is en mooier valt dan de voordelige (albast...en verder vul je het zelf maar in). Wij hebben het toegepast als tijdelijke oplossing omdat we niet tegen de groene tegels aan wilden kijken. De nieuwe badkamer is een toekomst project. Maar het et schilderen van tegels zit er niet goedkoop uit mits de verf goed is.

Ik zou een normaal bad plaatsen. Voor mij is een belletjes bad in de woning geen sellingpoint (een ieder is anders natuurlijk). Dat je afgebroken tegels krijgt vind ik een verkoop pressie middel. De meest bepalende factor hiervoor zijn de afmetingen van het nieuwe bad en de aanpassingen die hiervoor verricht moeten worden. Als je huidige tegels niet meer leverbaar zou ik kleine witte tegels als rand in gaan zetten (van die tegels die je als strip kunt kopen).

Tot slot welke werkzaamheden kun en willen jullie zelf uitvoeren? Doe-het-zelf kost je tijd, maar als je dat er voor over hebt bespaard het je ook geld.
Vandaar mijn vraag ook wat er kapot is. Als het alleen de bellenblazer is, maar nog steeds als bad kan functioneren, dan is er imo nog niet zoveel aan de hand.
PS. vraag @mod of wie het weet
Wanneer ik in mijn persoonlijke voorkeuren de optie tot afbeeldingen upload inschakel zit ik dan vast aan een abonnement vast? Of kost het alleen eenmalig punten en daarna hoef ik die punten niet meer te sprokkelen?
Nee. Karmapunten verzamel je gratis door het gebruik van de site. Kijk hier eens: https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore/

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:54:
[...]

Vandaar mijn vraag ook wat er kapot is. Als het alleen de bellenblazer is, maar nog steeds als bad kan functioneren, dan is er imo nog niet zoveel aan de hand.

[...]

Nee. Karmapunten verzamel je gratis door het gebruik van de site. Kijk hier eens: https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore/
Eerst mee eens en zonder foto's geen bewijs.

Het karma scherm kende ik, maar er wordt niet gezegd of het eenmalig is. Men wil mensen nogal eens lokken met "gratis" spul en dan na x periode is het een abonnement. Dat is dus niet het geval?

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 15:03
Ik denk niet dat tweakers (imo de beste be/nl site voor jaren) zicht met zo een zaken bezighoudt ;)

http://tweakers.net/info/faq/karma

[ Voor 16% gewijzigd door SmokingSig op 14-10-2015 17:06 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:54:
[...]

Mja. Behalve dat je een heel leidingstelsel onder je bad hebt waar van bovenaf wel water in kan lopen, wat je er niet meer uit krijgt, wat je niet schoon kunt maken en waar lekker algen en bacteriën enzo in kunnen gaan groeien? Stilstaand water word je over het algemeen niet blij van.

De bubbelbaden die ik ken blazen die leidingen droog nadat je het bad leeg hebt laten lopen (of vertellen in de handleiding dat je dat handmatig moet doen).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

thewizard2006 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:47:
Eigenlijk hebben we nu dus 2 opties
Ik mis optie 3:

Nieuw, normaal bad erin plaatsen en de boel alleen opnieuw tegelen. Als je het zelf doet ben je voor 2K een heel eind.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:00
Voor 2k kan je in een klein badkamertje met zelf doen ook nog wel meer leuke dingen doen.
Eea is beetje afhankelijk van wat je wil en hoeveel er gedaan moet worden. En zou bij verkoop zomaar eens de waarde alsnog op kunnen leveren.

Je kan ook bv bad eruit trekken en een inloopdouche erin en alleen die wanden opnieuw tegelen.

Moet je het laten installeren, dan ben je al snel even veel kwijt voor montage als voor de materialen, dan gaat het snel minder interessant worden.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mja, het is ook maar net wat de koper belangrijk vindt. Ik heb helemaal niets met een bad en die zou bij mij in een nieuwe woning direct eruit gaan. 10-12K zou ik überhaupt nooit voor een badkamer betalen maar dat terzijde.

Als jij denkt dat je er bij een eventuele verkoop last van gaat krijgen kun je er wat aan (laten) doen, anders zou ik het gewoon als gebrek aanmerken en het zo laten. Mits het defecte bad uiteraard geen schade op gaat leveren door lekken of zo.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• thewizard2006
Er zit een systeem van buizen rond het bad die de input leveren van de bubbels aan de zijkant van het bad. Aan de achterkant van het bad (waar je niet bij kan zonder te hakken zeg maar) is hier een slangetje kapot/gesprongen. Als het water in het bad zeg maar zo'n 15cm hoog staat dan vult dit systeem zich op met water. Als dit nu dus echter gebeurd dan loopt het er via dat kapotte slangetje weer uit. Gewoon douchen in bad is dus geen probleem want het water stijgt dan nooit.
Sterker nog, die persoon kan het bad niet gebruiken om, zie boven. Je kan dus alleen de douche gebruiken in het bad. En dat is gewoon niet ideaal.
jan-marten schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:59:
Wat is er stuk? Foto een optie om hier even bij te zetten?
Helaas geen foto mogelijk aangezien het achter het bad zit en dat is ingebouwd. Daar kan je dus alleen bij als je het bad er uit haalt. En dat kan alleen als je een muurtje kapot hakt en tegels sloopt.
Denk een beetje aan dit concept Afbeeldingslocatie: http://cdn1.welke.nl/photo/scale-700xauto-wit/licht-inbouwen-onder-bad.1351077832-van-elsB.jpeg
downtime schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:12:
Dat is onmogelijk te zeggen. Een nette badkamer kan in een zwakke huizenmarkt net het verschil betekenen tussen onverkoopbaar of er snel vanaf zijn, zeker als het geen gewilde woning maar een doorsnee 13-in-een-dozijn appartementje is. En elke maand dat het langer duurt om te verkopen kost veel geld als er een hypotheek op die woning zit.
Betreft een rijtjeshuis uit de jaren 70. Wel goed onderhouden en in een goede buurt voor jonge gezinnen/starters ivm dichtbij een lagere school en kindercrèche, gesloten hofje, supermarkt op loopafstand etc. Maar ook niet super bijzonder ofzo.
SeatRider schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:26:
Zoiets stelde ik ook voor. Het argument tegen was echter dat ook bijv het nieuwe bad (wit) niet zou passen bij de rest van de badkamer (meubel, toilet, verwarming) die beige/grijs zijn. En daarnaast kan ik mij er niet heel veel bij voorstellen dat dit er goed uit gaat zien.
Dat gezegd hebbende zou dit wel mijn favoriete oplossing zijn als het mogelijk is gezien de beperkte kosten. Ik ga hier even op zoeken.
CeesKees schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:32:
Keukens en badkamers is meestal het eerste dat nieuwe bewoners eruit gaan slopen.

Een mooie badkamer is wat mij betreft geen meerwaarde. Zolang het maar werkt. Mooi maak ik em zelf wel.
Dat was in ieder geval zo, toen je nog extra kon lenen en dit in je hypotheek kon meenemen. Tegenwoordig mag dit echter niet meer en zal je toch je spaargeld moeten aanspreken. Als ik kijk naar mijn eigen situatie zou ik ook het liefst een nieuw huis kopen waarbij de badkamer/keuken als goed is zodat ik niet 10-20k van mijn eigen spaargeld hoef aan te spreken. Dus dit speelt ook mee in het hele verhaal.
En daarnaast ben ik zelf geen klusser en met mij nog een groot deel van NL. In ieder geval niet kundig genoeg om zelf een mooie badkamer te maken.
sjroorda schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:34:
[...]

Dat klopt, met het verschil dat de TS een investering voor 1-3 jaar doet, en de nieuwe eigenaar voor een (veel) langere periode. Ga er in de basis van uit dat je een investering nooit 100% terugkrijgt bij verkoop. Je doet een investering voornamelijk voor je eigen wooncomfort.

Uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom: stel de verkoopwaarde van het huis stijgt met €5000 - dan is de investering feitelijk teruggebracht tot €5-7k. Vind je het dat waard?
Dit is inderdaad de afweging die ik probeer te maken. Doe ik niets maar verkoop ik het huis voor 10k minder en duurt het langer voor een potentiele verkoper er is.
Doe ik minimale inspanning met een nieuwe bad/tegeltjes voor 5k en verkoop ik het huis voor 5k minder
Doe ik de hele badkamer voor 10-12k en verkoop ik het huis voor de "normale" prijs.

Alle 3 de opties zijn natuurlijk koffiedik kijken en probeer dus te achterhalen wat het handigste is. Naast de verkoop van het huis speelt er natuurlijk meer. Denk hierbij aan bijv het aanspreken van spaargeld, zelf nog mogelijk 3 jaar op deze manier gebruik maken van de badkamer etc
TheGhostInc schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:37:
Je hebt het over spaargeld dat je liever in je nieuwe huis stopt?
Maar dat is natuurlijk niet waar. Je huidige huis heeft een afgeschreven badkamer, elke koper zal dus 10-12k van de prijs af willen ten op zichtte van een huis met fatsoenlijke badkamer.
Er staan ook weleens oude huizen op Funda met 'authentieke details', maar dat betekent niet dat mensen daar voor gaan betalen, dat betekent dat het helemaal gerenoveerd moet worden en dit is de meest positieve manier om het neer te zetten. Jouw badkamer is 0 waard.

Volgens mij had je al weinig keuze en het kapotte bad heeft dit nog eens onderstreept. Een huis met een gedateerde badkamer verkoopt gewoon niet lekker, want alle kopers die geen zin hebben in 'gedoe' vallen al af. En elke koper die een bod wil doen zal proberen zo laag mogelijk uit te komen om zoveel mogelijk speling voor de verbouwing te hebben, aangezien de hypotheek zelden de hele verbouwing dekt en je langer 2 woningen moet aanhouden. Maar het biedt dus ook de mogelijkheid om heel voordelig een badkamer te plaatsen en daarmee misschien wat spaargeld 'te redden'.
Ik vind dit moeilijk om te bepalen voor anderen. Zelf vind ik de badkamer er nog wel modern uitzien. Het is niet zo'n oude bruine badkamer zeg maar. Ook de spullen zijn van goede kwaliteit (Villeroy en Boch, Spynx etc). Het is dus geen troep wat er in zit maar wel 15+ jaar oud. Maar met je eens dat we het huis niet zullen verkopen omdat de badkamer zo goed is.
Dus mijn tips:
Maak een ruimtelijk ontwerp zonder veel poespas.
Als je iets van kastruimte of opslag wilt in je badkamer, pak een losse kast, dan kan die er later weer uit.
Pak neutraal & modern toilet/wastafel/... van een outlet, in de aanbieding als demomodel
Tegels lijm je over de oude heen en ga op zoek naar een restpartij.
En zorg ervoor dat alles wat je erin doet wel kwaliteit is (geen plastic douchewandje van de Aldi, dan liever een oplossing zonder douchewand!)

En als je dit handig doet 'verdien' je misschien nog iets 'terug' van je 10-12K.
Zaterdag gaan we een kijkje nemen bij een keukenleverancier. De man die langs was geweest heeft daar connecties mbt korting en garantie. Als het goed is gaat iemand ons daar ook kunnen helpen om een ontwerp te maken.
We hebben het ook gehad over tegels over tegels lijmen. Ik vraag me af of dit nu zoveel mooier word. In de prijs zou het niet veel uitmaken had hij het over. Heb jij hier ervaring mee?
Xander schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:15:
Mja. Behalve dat je een heel leidingstelsel onder je bad hebt waar van bovenaf wel water in kan lopen, wat je er niet meer uit krijgt, wat je niet schoon kunt maken en waar lekker algen en bacteriën enzo in kunnen gaan groeien? Stilstaand water word je over het algemeen niet blij van.

De bubbelbaden die ik ken blazen die leidingen droog nadat je het bad leeg hebt laten lopen (of vertellen in de handleiding dat je dat handmatig moet doen).
Het water loopt weg onder het bad, via de meterkast naar beneden :) Dus daar wordt je ook niet vrolijk van. Voor zover ik weet wordt er niet iets droog geblazen. Het is ook al wat gedateerd zoals gezegd.
Question Mark schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:22:
Ik mis optie 3:

Nieuw, normaal bad erin plaatsen en de boel alleen opnieuw tegelen. Als je het zelf doet ben je voor 2K een heel eind.
Ik ben heel onhandig en onkundig dus zelf doen gaat hem niet worden :)
Daarnaast ben ik, zoals hierboven genoemd, wat bang dat dit niet matched met de rest van de badkamer. Zeker omdat de huidige kleuren van de badkamer gewoon niet echt modern meer zijn. Maar hier zal ik nog eens een keer naar informeren.
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:35:
Je kan ook bv bad eruit trekken en een inloopdouche erin en alleen die wanden opnieuw tegelen.
Dit was inderdaad mijn allereerste optie. Hier was dan echter het probleem dat de rest van de badkamer dan niet meer matched gezien het outdated gebruik van beige/grijs en witte tegeltjes met een hele lichte groene waas.

[ Voor 117% gewijzigd door thewizard2006 op 15-10-2015 09:42 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:15:
[...]
Ik vind dit moeilijk om te bepalen voor anderen. Zelf vind ik de badkamer er nog wel modern uitzien. Het is niet zo'n oude bruine badkamer zeg maar. Ook de spullen zijn van goede kwaliteit (Villeroy en Boch, Spynx etc). Het is dus geen troep wat er in zit maar wel 15+ jaar oud. Maar met je eens dat we het huis niet zullen verkopen omdat de badkamer zo goed is.
Laat iemand anders eens kijken, waarschijnlijk ga je heel veel dingen zien waar jij 'doorheen' kijkt.
Na 15 jaar ziet jouw kraan er echt niet meer top uit, jouw doucheslang/kop/beugel/... is allemaal op (of dus al een of meerdere keren vervangen)
Al het voegwerk op plaatsen waar water komt zal zijn beste tijd hebben gehad of op z'n minst een andere kleur hebben dan op de droge plaatsen.
[...]
Zaterdag gaan we een kijkje nemen bij een keukenleverancier. De man die langs was geweest heeft daar connecties mbt korting en garantie. Als het goed is gaat iemand ons daar ook kunnen helpen om een ontwerp te maken.
We hebben het ook gehad over tegels over tegels lijmen. Ik vraag me af of dit nu zoveel mooier word. In de prijs zou het niet veel uitmaken had hij het over. Heb jij hier ervaring mee?
Tegels er over heen lijmen betekent:
Schade repareren & afstrijken
Tegelen & voegen
Tegels niet er over heen lijmen betekent:
Tegels er uit breken
Muren repareren en daarna alles stuccen en dan moet je hopen dat je muren het overleven, ik heb al een keer een muur zien 'sneuvelen', dat maakt het niet goedkoper/sneller.
Aangezien de hele badkamer is, moet je wel een stukadoor inhuren, integenstelling tot een paar gaten 'afsmeren'. De droogtijd is dan ook ineens significant, een tegelzetter wil geen kletsnatte muren.
Voorstrijken
Tegelen & voegen

Als je nu al een bouwer hebt die zegt dat het qua prijs weinig uitmaakt zou ik *SNEL* wegwezen. In mijn eigen huis zou ik zelf alles eruit kappen, maar als jij dat door de aannemer laat doen ben je zo weer een dagje verder, dagje stuccen erbij met materiaal. En daar gaat denk ik €1000 het badkamerraam alweer uit.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Is het geen optie om die lekkende leiding simpelweg dicht te kitten? Dan doet 'ie het uiteraard niet meer, maar dan is de rest van de bad-functie nog behouden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:53

TTLCrazy

Listen to Frankie

Je zou het probleem eens op werkspot.nl kunnen zetten, genoeg vaklui daar die misschien er wel eens naar willen kijken. Wellicht is de reparatie goedkoper dan je dacht.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• HyperTrophy
  • Niet online
badkamer

als je je nu zou richten op alleen dit ( zwart omkaderd )

als je je bad zo weet weg te halen, en er een nieuw bad terugplaatst. Vervolgens zorg je er voor dat het voorzetwandje nét wat meer naar voren gezet wordt ten opzichte van oude situatie.

Dit geldt ook voor de hoogte van het bad, deze dus net iets hoger dan de oude situatie

Of je zou een blad ( blauw omkaderd ) kunnen maken over je badrand heen ( dus hoger dan oude situatie ) staat ook zeer chiqeu

Je hebt dan, naast een nieuw bad met aansluitingen, amper 2 m² tegels nodig plus wat nieuw regelwerk

• TheGhostInc
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:28:
Is het geen optie om die lekkende leiding simpelweg dicht te kitten? Dan doet 'ie het uiteraard niet meer, maar dan is de rest van de bad-functie nog behouden.
Nog los van de hygiënische problemen (legionella), dit is dus HET recept om je huis te laten ontwaarden.

Als ik een huis zou kopen en de verkoper vertelt mij dat hij het bad heeft dicht gekit omdat het stuk was, dan vertrouw ik meteen geen enkele reparatie in het huis meer. Dat zijn namelijk de huizen waarbij kroonsteentjes te duur waren en een beetje plakband ook alles wel bij elkaar houd, waarbij extra verf het antwoord op houtrot is en waar constructieve zaken amper vastzitten en de dingen die niet vast hoeven te zitten met alle mogelijke schroeven, spijkers en lijm vastzitten.

De korting die ik dan zou willen is genoeg om de badkamer 2x te doen. :+

• thewizard2006
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:52:
Als je nu al een bouwer hebt die zegt dat het qua prijs weinig uitmaakt zou ik *SNEL* wegwezen. In mijn eigen huis zou ik zelf alles eruit kappen, maar als jij dat door de aannemer laat doen ben je zo weer een dagje verder, dagje stuccen erbij met materiaal. En daar gaat denk ik €1000 het badkamerraam alweer uit.
Hij zal toch eerst een offerte opstellen (van beide opties) dus dan kan ik dat bepalen. Uiteraard scheelt het wel het een en ander. Echter moet je badkamer het ook aankunnen zeg maar. Maar heb de optie zeker nog niet uitgesloten.
En er komt nog een ander "mannetje" kijken een dezer dagen. Wellicht dat die wat anders zegt.
MSalters schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:28:
Je komt er niet bij. Het zit achter het bad en een betonnen muurtje. En dan nog lijkt het mij ook niet een gewenste oplossing. Daarnaast bestaat er dan een reëel kans dat er nog een ander slangetje weer knap gezien de leeftijd van het bad.
TTLCrazy schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:30:
Je zou het probleem eens op werkspot.nl kunnen zetten, genoeg vaklui daar die misschien er wel eens naar willen kijken. Wellicht is de reparatie goedkoper dan je dacht.
Heb nu via deklussenier.nl iemand die langskomt. Volgens mij een vergelijkbaar iets. Maar ik ga van het weekend eens kijken naar werkspot.nl Daar hoor ik vaker mensen over.
HyperTrophy schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:53:
[afbeelding]

als je je nu zou richten op alleen dit ( zwart omkaderd )

als je je bad zo weet weg te halen, en er een nieuw bad terugplaatst. Vervolgens zorg je er voor dat het voorzetwandje nét wat meer naar voren gezet wordt ten opzichte van oude situatie.

Dit geldt ook voor de hoogte van het bad, deze dus net iets hoger dan de oude situatie

Of je zou een blad ( blauw omkaderd ) kunnen maken over je badrand heen ( dus hoger dan oude situatie ) staat ook zeer chiqeu

Je hebt dan, naast een nieuw bad met aansluitingen, amper 2 m² tegels nodig plus wat nieuw regelwerk
Er is op het bad getegeld dus de eerste rij tegels zou dan al kapot gaan zeg maar. Hier moet je nieuwe tegels voor hebben die dan niet matchen. En het bad zelf (wit ipv beige) zorgt voor een lelijker geheel. Bouwtechnisch ben ik niet zo onderlegt dat ik precies begrijp wat je bedoeld. Dus vind het lastig om te visualiseren hoe dat er uit komt te zien. Ik zal het eens vragen aan de volgende die langs komt om te kijken wat hij kan betekenen.

[ Voor 66% gewijzigd door thewizard2006 op 15-10-2015 12:59 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik bedoel aan te geven dat hetgeen wat ik omkaderd heb geheel vervangen dient te worden.

en dan dus de hoogte van je bad iets hoger laten maken ( ivm overlap )

en iets meer naar voren ( ivm overlap )

• Galois
  • Laatst online: 09-11 22:32

Galois

1811 - 1832

Interessante meningen.
Een kennis van mij die zat twee jaar geleden voor hetzelfde probleem (nieuwe badkamer of niet bij op kort termijn verhuizen).

Wat zij gedaan hebben is bij de verkoop (Funda) aangegeven dat de badkamer zeer gedateerd was en bij aankoop er een nieuwe badkamer in overleg met de kopers op kosten van de verkopers geplaatst zou worden.

Ze hadden hun woning in een maand verkocht (terwijl er in de straat meer te koop stond). Nu valt natuurlijk niet te zeggen of het hierdoor kwam, maar wellicht het overwegen waard.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• thewizard2006
Galois schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:07:
Interessante meningen.
Een kennis van mij die zat twee jaar geleden voor hetzelfde probleem (nieuwe badkamer of niet bij op kort termijn verhuizen).

Wat zij gedaan hebben is bij de verkoop (Funda) aangegeven dat de badkamer zeer gedateerd was en bij aankoop er een nieuwe badkamer in overleg met de kopers op kosten van de verkopers geplaatst zou worden.

Ze hadden hun woning in een maand verkocht (terwijl er in de straat meer te koop stond). Nu valt natuurlijk niet te zeggen of het hierdoor kwam, maar wellicht het overwegen waard.
Die volg ik niet helemaal. De kopers bepaalde wat ze mooi vonden en voor badkamer wilde en de verkopers betaalden dit. Dan moet je elkaar wel goed kunnen vinden want het lijkt me dat je als kopende partij ook niet "afgescheept" wilt worden met een goedkopere badkamer maar als verkopende partij wil je ook geen mega investering doen zonder hier wat van terug te zien.
Daarnaast vraag ik mij dan ok weer af of dit het waard is. Weet je ook wat dit heeft gedaan met de verkoopprijs van het huis? Betaalde de kopende partij hierdoor bijv 10k meer ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door thewizard2006 op 16-10-2015 09:17 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
ik ga er vanuit dat hij de montage en bijbehorende onkosten bedoeld ;)

• Ziz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-01-2022

Ziz

Ik heb momenteel mijn woning in de verkoop zijn en wat ik hier van geleerd heb is dat kopers "zeikerds" zijn en aangezien je nooit zelf een badkamer naar ieders zijn smaak kan maken en laten we eerlijk zijn, verbouwen doe je voor je eigen woonplezier en niet voor die van een ander. Ik zou met die gedachte gewoon wachten en de 10k verlies pakken op de verkoop.

Aan de andere kant is 2 a 3 jaar wel lang om zonder goed werkende badkamer te zitten. Gezien de markt die zich langzaam aan trekt en mogelijke concurrentie die jij in de buurt zou kunnen hebben kan je opvallen door of een lagere prijs of een aantrekkelijke woning.

• Galois
  • Laatst online: 09-11 22:32

Galois

1811 - 1832

thewizard2006 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:16:
[...]

Die volg ik niet helemaal. De kopers bepaalde wat ze mooi vonden en voor badkamer wilde en de verkopers betaalden dit. Dan moet je elkaar wel goed kunnen vinden want het lijkt me dat je als kopende partij ook niet "afgescheept" wilt worden met een goedkopere badkamer maar als verkopende partij wil je ook geen mega investering doen zonder hier wat van terug te zien.
Daarnaast vraag ik mij dan ok weer af of dit het waard is. Weet je ook wat dit heeft gedaan met de verkoopprijs van het huis? Betaalde de kopende partij hierdoor bijv 10k meer ofzo?
Voor zover ik het nog weet had het te maken met dat zij geen 10k wilden investeren aangezien het huis dan toch niet 10k in waarde zou stijgen.
Ze waren op zich tevreden met hun badkamer, maar begrepen heel goed dat als je er nieuw zou komen wonen, dat de badkamer er als eerste uit zou gaan.

Als extra verkoopargument hadden zij dus dit. Het was volop in de crisis en mede hierdoor verkochten zij erg snel.

Ik kan mij voorstellen dat een koper over de streep getrokken wordt. Uiteraard hadden zij een max. prijs.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Galois schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:17:
Voor zover ik het nog weet had het te maken met dat zij geen 10k wilden investeren aangezien het huis dan toch niet 10k in waarde zou stijgen.
Ze waren op zich tevreden met hun badkamer, maar begrepen heel goed dat als je er nieuw zou komen wonen, dat de badkamer er als eerste uit zou gaan.
Het voordeel lijkt mij dat je niet in een badkamer investeert om er daarna achter te komen dat je het huis nog steeds niet kunt verkopen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:22
thewizard2006 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:54:
Je komt er niet bij. Het zit achter het bad en een betonnen muurtje. En dan nog lijkt het mij ook niet een gewenste oplossing. Daarnaast bestaat er dan een reëel kans dat er nog een ander slangetje weer knap gezien de leeftijd van het bad.
Dan 'kit' je toch de openingen in het bad dicht? Of loopt dat slangetje vanaf de afvoer? Uiteindelijk is dat de enige die essentieel is.

• thewizard2006
Rukapul schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 17:55:
[...]

Dan 'kit' je toch de openingen in het bad dicht? Of loopt dat slangetje vanaf de afvoer? Uiteindelijk is dat de enige die essentieel is.
Ja vanuit de afvoer inderdaad. Je zou er eventueel nog bij kunnen maar dan nog lijkt het mij niet echt handig om het zo te verkopen. En daar gaat het om. Zelf hebben we er geen last van aangezien we toch nooit in bad gaan. Het is puur het punt dat we het dus kapot verkopen en het verlies in vraagprijs te meenemen of een nieuwe badkamer er in zetten en hopen dat dit het een en ander compenseert. Ik zie dit nog wel het verschil maken tussen 210k en 200k zeg maar.
Linksom of rechtsom ga je geld verliezen. Ik wil echter dus bepalen wat het "goedkoopste" is maar ook wat verstandig is mbt het snel kwijt raken van het huis. Zelf redeneer ik natuurlijk vanuit één standpunt en hoop dat ik dus wat meer standpunten te horen krijg waar ik geen ervaring mee heb of niet aan heb gedacht. Tot nu toe wel een aantal opties gehoord.

Morgen gaan we in iedergeval even langs een badkamer zaak om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Helaas kon ik geen afspraak maken (kon pas 14nov want druk) om er met een verkoper aan te gaan zitten om een schets te maken etc.

[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 16-10-2015 19:52 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
14 november?? Willen ze niks verkopen ofzo?

• thewizard2006
HyperTrophy schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:38:
14 november?? Willen ze niks verkopen ofzo?
Ze zaten helemaal vol. Dus blijkbaar gaat het niet slecht in de wereld van de badkamers.

We zijn zelf even langs geweest om te kijken wat mogelijk is. Dit heeft mij wel aan het twijfelen gebracht. Er zijn namelijk zoveel opties. Sommige zijn echt heel mooi en super vet. Hierdoor ben ik gaan denken of ik dit geld misschien niet gewoon voor mijzelf wil bewaren zodat, wanneer ik zelf ga verhuizen, ik hiervan een mooie badkamer kan kopen. Eentje die ik zelf 10-15 jaar ga gebruiken.
Het nadeel is dus dat de vraagprijs van het huis minder gaat worden omdat de nieuwe inwoners eigenlijk de badkamer moeten verbouwen. Echter zie ik dit nu als een iets minder groot probleem omdat ik zelf ook inzie dat dit ook juist een goed iets kan zijn. Er is ook een groep die een persoonlijke badkamer wil hebben en hier geld voor uit wil geven.

De kosten even grof gezegd heb ik als volgt berekend (en dan zit ik volgens mij redelijk luxe)
Wandmeubel (met spiegel, wasbak etc) 2000 euro
Douche (douchekop, stortdouche, glazen wand etc) 2000 euro
Toilet 1000 euro
Wandkachel 750 euro
Tegels 65 euro m2 (volgens mij rond de 40m2) ~2500euro
Arbeidskosten 40euro p/u * 2.5 weken 4000 euro
Totaal: 12250

En ik vraag mij dus af of het huis hierdoor ook echt 12k of meer, minder waard gaat worden. Mijn gevoel zegt mij van niet maar dat durf ik niet stellig te zeggen.
Dus stel dat het huis nu 210000 waard zou zijn maar doordat ik geen nieuwe badkamer toevoeg of het dan ineens 197500 waard zou zijn. Of eerder 205000.

[ Voor 73% gewijzigd door thewizard2006 op 19-10-2015 09:22 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:22
Het ligt maar helemaal in welk segment je huis valt en wat voor soort kopers je verwacht. Consistentie is daarbij essentieel. Een perfect afgewerkt huis in een goede wijk verkoop je niet met een defecte badkamer. Een gemiddeld afgewerkt huis waarin duidelijk geleefd is, maar wel in een goede wijk kun je waarschijnlijk wel kwijt met defect wat dan financieel voordeliger is.

• HyperTrophy
  • Niet online
het 'enige' wat er niet deugt is je bad, je moet er wat werk voor verzetten om het op te knappen. ik zou als je spreekt van waardevermindering, door alleen dit feit echt niet minder dan 2500 rekenen.

Maar je weegt dit 'probleem' nu wel erg zwaar, je hebt nog geen koper.

Wat zegt je makelaar hierover?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:19

P_Tingen

omdat het KAN

thewizard2006 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:12:
[...]
De kosten even grof gezegd heb ik als volgt berekend (en dan zit ik volgens mij redelijk luxe)
Wandmeubel (met spiegel, wasbak etc) 2000 euro
Douche (douchekop, stortdouche, glazen wand etc) 2000 euro
Toilet 1000 euro
Wandkachel 750 euro
Tegels 65 euro m2 (volgens mij rond de 40m2) ~2500euro
Arbeidskosten 40euro p/u * 2.5 weken 4000 euro
Totaal: 12250
Redelijk luxe is wel een understatement hier. Ik snap sowieso al nooit waarom mensen altijd dik 10k uit willen geven voor een badkamer maar misschien is dat mijn el cheapo instelling :)

Wandmeubel €299

Radiator €279

Tegels €7,50 / m2

Toilet €64

Als je een douche netjes wil opleveren kan het ook met dit soort materialen en dan kijk je ineens tegen een heel ander bedrag aan. Het is niet award winning spul, maar je doet het dan ook niet voor jezelf voor de komende tien jaar.

... en gaat over tot de orde van de dag

• HyperTrophy
  • Niet online
Wij waren ook amper 4000 euro kwijt voor alle hardware, excl tegels, maar ook die waren amper 16m2

maar hé, smaken verschillen en prijs ook. maar 1000 voor een toilet...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:47:
Als ik een huis zou kopen en de verkoper vertelt mij dat hij het bad heeft dicht gekit omdat het stuk was, dan vertrouw ik meteen geen enkele reparatie in het huis meer.
Ik niet! Het is een hele praktische oplossing voor een onbenullig probleem. Wellicht geen kit, maar epoxy, en dat kan je zelfs netjes (laten) afwerken.
Je gaat toch geen 10.000 euro betalen voor wat bubbeltjes in je bad? Vul het bad dan met champagne, heb je goedkopere bubbels!

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 19-10-2015 11:02 ]

• thewizard2006
P_Tingen schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:49:
[...]

Redelijk luxe is wel een understatement hier. Ik snap sowieso al nooit waarom mensen altijd dik 10k uit willen geven voor een badkamer maar misschien is dat mijn el cheapo instelling :)

Wandmeubel €299

Radiator €279

Tegels €7,50 / m2

Toilet €64

Als je een douche netjes wil opleveren kan het ook met dit soort materialen en dan kijk je ineens tegen een heel ander bedrag aan. Het is niet award winning spul, maar je doet het dan ook niet voor jezelf voor de komende tien jaar.
Je hebt helemaal gelijk hoor, dat het (veel) goedkoper kan. Kan natuurlijk zelf ook alles er uit slopen etc. Maar ik heb zelf zoiets dat ik dan net zo goed niets kan doen als alles zo goedkoop mogelijk is. Dat zou ook niet echt bij het huis passen denk ik. Mensen die 210000 uitgeven aan een huis willen geen badkamer van 3k (of zeg ik dan hele gekke dingen?)

Bij de prijzen die ik noem zit dan wel alles ook bij zoals een toiletborstel en houder, handdoek railing, licht etc
Maar nogmaals, dit is alleen een vrij ruime indicatie van 1 zaak waar nog geen kortingen etc in zitten. Ging er puur om voor mijzelf om te kijken wat nu mogelijk was etc.
HyperTrophy schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:56:
Wij waren ook amper 4000 euro kwijt voor alle hardware, excl tegels, maar ook die waren amper 16m2

maar hé, smaken verschillen en prijs ook. maar 1000 voor een toilet...
Het was inderdaad geen goedkope winkel. We zijn hier gaan kijken omdat de persoon die langs kwam hier een samenwerkingsverband mee heeft (ook ivm kortingen en garanties etc). We gaan zeker nog wel bij andere zaken kijken mochten we toch de badkamer willen laten aanpassen.

Ben ook bewust wat hoog gaan zitten met de prijzen zodat dit niet tegen kan vallen (of niet nóg meer in ieder geval)
RemcoDelft schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:02:
[...]

Ik niet! Het is een hele praktische oplossing voor een onbenullig probleem. Wellicht geen kit, maar epoxy, en dat kan je zelfs netjes (laten) afwerken.
Je gaat toch geen 10.000 euro betalen voor wat bubbeltjes in je bad? Vul het bad dan met champagne, heb je goedkopere bubbels!
Als we besluiten om niets te doen aan de badkamer dan zullen we hem dus kapot moeten verkopen en hopen dat er mensen langs komen met jou instelling. Die toch een eigen badkamer willen laten inbouwen of het niet als een probleem zien. Huis kopen?? :9

[ Voor 23% gewijzigd door thewizard2006 op 19-10-2015 12:57 ]

• HyperTrophy
  • Niet online
Als je nu al weet dat je hier van plan bent niet lang te wonen zou ik er ten eerste niet persoonlijk naar kijken, maar meer zakelijk. Dit houdt meestal al in dat elke geld wat je nu nog in stopt, er amper uit krijgt.

In het geval dat je nu een defect bad hebt, roept al snel om simpelweg vervangen door iets vergelijkbaar, in de wetenschap dat een nieuwe eigenaar toch de badkamer in z'n geheel gaat aanpakken.

Maar overleg met je makelaar, die kan je goed vertellen wat het effect is bij verkoop, hij zal met name ook zijn verhaal houden richting je potentiele kopers.

Het aanbieden van montagekosten voor een nieuwe badkamer vind ik overigens wel een leuk verkoopargument.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

thewizard2006 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:53:
[...]
Mensen die 210000 uitgeven aan een huis willen geen badkamer van 3k (of zeg ik dan hele gekke dingen?)
Ja volgens mij wel.

Mensen die in jouw woonplaats een huis willen kopen voor €210,000 zoeken een huis aan de onderkant van de markt. Er zijn 28 eengezinswoningen tot 200k en ruim 200 vanaf 200k. Een huis uit jouw prijsklasse geldt bij jou dus niet als een heel duur huis, dus mensen die een huis van 210000 kopen geven waarschijnlijk geen 12k uit aan een badkamer.

• thewizard2006
HyperTrophy schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:02:

Het aanbieden van montagekosten voor een nieuwe badkamer vind ik overigens wel een leuk verkoopargument.
Dat vind ik ook wel een interessante inderdaad. Wat tegemoet komen aan een potentiele verkoper maar niet voor de volle mep op te hoeven draaien.
Ik heb nog geen makelaar. Dat is de volgende stap. Tenminste, dat moet ik nog even uitzoeken of ik wel een makelaar wil. Een collega raadde mij aan via zelfverkopen.nl dit te doen. Scheelt in de kosten etc
P_Tingen schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:08:
Ja volgens mij wel.

Mensen die in jouw woonplaats een huis willen kopen voor €210,000 zoeken een huis aan de onderkant van de markt. Er zijn 28 eengezinswoningen tot 200k en ruim 200 vanaf 200k. Een huis uit jouw prijsklasse geldt bij jou dus niet als een heel duur huis, dus mensen die een huis van 210000 kopen geven waarschijnlijk geen 12k uit aan een badkamer.
zijn dat fictieve aantallen? Als ik nl zoek op mijn plaats met een straal van 15km zie ik 175k-200k ongeveer 2600 woningen en 200k-225k is 1900 woningen. Alleen in de gemeente zelf is dat ongeveer gelijk (80 vs 70 woningen)
Maar naar deze informatie ben ik dus ook zoekende. Ik heb geen idee wat "de markt" wil en verwacht van een huis. Zelf heb ik natuurlijk bepaalde wensen en eisen maar dat kan ik niet op iedereen toepassen :)
Ik denk, vanuit mijzelf geredeneerd dan, dat het juist een mooi huis is om goed op te knappen met een mooie badkamer. Het is niet dat het een bijstandswoning is ofzo. Dat bedoel ik meer te zeggen dat het niet past bij de rest van het huis om maar de goedkoopste badkamer te plaatsen (wat ook niet betekend dat je gelijk de jackpot moet uitgeven natuurlijk).

[ Voor 73% gewijzigd door thewizard2006 op 19-10-2015 13:28 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

thewizard2006 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:16:
[...]
zijn dat fictieve aantallen? Als ik nl zoek op mijn plaats met een straal van 15km zie ik 175k-200k ongeveer 2600 woningen en 200k-225k is 1900 woningen. Alleen in de gemeente zelf is dat ongeveer gelijk (80 vs 70 woningen)
Nee, real numbers. Ik heb gezocht op jouw woonplaats en dan als subtype "eengezinswoning". Dan zijn er 202 van €200,000 of meer en 28 daaronder.

Volgens mij heb je grofweg drie scenario's:
1) niks doen en verkopen as-is, al dan niet met tegemoetkoming in de kosten voor de koper. Nadeel: Minder goed verkoopbaar, lagere opbrengst. Voordeel: geen kosten
2) el cheapo aanpassing. Kost een paar duizend maar het lijkt redelijk. Voordeel: goed verkoopbaar, weinig kosten. Nadeel: mogelijk niet smaak van de koper, goedkope uitstraling
3) gold plated aanpassing. Nadeel: hoge kosten, mogelijk niet smaak van de koper. Voordeel: sterk verkoopargument, zelf nog drie jaar in luxe

Omdat je nooit weet wat een koper wil, zou mijzelf scenario 3 te riskant lijken. Daarbij zegt mijn gevoel dat je never de onkosten goed gaat maken op de verkoopprijs. Blijven over de andere twee waarbij ik zelf zou neigen naar nr 2. Zeker als je er van uitgaat dat de woningmarkt aantrekt, is dat in jouw voordeel want kopers worden dan weer minder kritisch (vraag en aanbod).

• thewizard2006
P_Tingen schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Nee, real numbers. Ik heb gezocht op jouw woonplaats en dan als subtype "eengezinswoning". Dan zijn er 202 van €200,000 of meer en 28 daaronder.
Ah lol, ik ben inmiddels 6 jaar geleden verhuisd maar had ik nog niet aangepast. Woon nog wel in dezelfde regio
1) niks doen en verkopen as-is, al dan niet met tegemoetkoming in de kosten voor de koper. Nadeel: Minder goed verkoopbaar, lagere opbrengst. Voordeel: geen kosten
2) el cheapo aanpassing. Kost een paar duizend maar het lijkt redelijk. Voordeel: goed verkoopbaar, weinig kosten. Nadeel: mogelijk niet smaak van de koper, goedkope uitstraling
3) gold plated aanpassing. Nadeel: hoge kosten, mogelijk niet smaak van de koper. Voordeel: sterk verkoopargument, zelf nog drie jaar in luxe

Omdat je nooit weet wat een koper wil, zou mijzelf scenario 3 te riskant lijken. Daarbij zegt mijn gevoel dat je never de onkosten goed gaat maken op de verkoopprijs. Blijven over de andere twee waarbij ik zelf zou neigen naar nr 2. Zeker als je er van uitgaat dat de woningmarkt aantrekt, is dat in jouw voordeel want kopers worden dan weer minder kritisch (vraag en aanbod).
Zo zie ik ze ook ongeveer ja. Nog een heel groot voordeel voor de koper bij optie 3 is dat ze zélf geen 10-12k hoeven te investeren van hun spaargeld omdat je niet meer overwaarde kan financieren.
Bij optie 1 zeg je geen kosten. Het lastige is echter dat je dus door de lagere opbrengst extra spaargeld zal moeten inleggen bij je nieuwe hypotheek ivm het onder water staan. Dit zijn dus verborgen kosten.
Het is niet zo dat het verschil tussen optie 1 en optie 3 netto dus 12k is maar waarschijnlijk minder.

[ Voor 15% gewijzigd door thewizard2006 op 19-10-2015 14:57 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

thewizard2006 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:53:
[...]
Zo zie ik ze ook ongeveer ja. Nog een heel groot voordeel voor de koper bij optie 3 is dat ze zélf geen 10-12k hoeven te investeren van hun spaargeld omdat je niet meer overwaarde kan financieren.
Bij optie 1 zeg je geen kosten. Het lastige is echter dat je dus door de lagere opbrengst extra spaargeld zal moeten inleggen bij je nieuwe hypotheek ivm het onder water staan. Dit zijn dus verborgen kosten.
Het is niet zo dat het verschil tussen optie 1 en optie 3 netto dus 12k is maar waarschijnlijk minder.
Nee, denk ik ook niet. Het gaat hoe dan ook geld kosten. Alleen bij scenario 2 zie ik nog een mogelijkheid dat je er redelijk neutraal uit kan springen. Bij scenario 1 is je huis iets minder aantrekkelijk en zal theoretisch iets langer te koop staan, maar elke maand kost geld. Bij nr 3 moet je 12000 investeren om 5000 extra te vangen. Lijkt me ook niet handig.

Bij nr 2 zou je het kunnen treffen. Je investeert 5000 euro waardoor je huis niet nodeloos lang te koop staat en voor een nette prijs verkocht kan worden waardoor je in feite die investering terugverdient.

Tot zover de theorie :)

• TheGhostInc
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:40:
[...]

Omdat je nooit weet wat een koper wil....
[...]
Ik mis hierin wel de verschillende kopers.

Niet elke koper kan/durft het aan om een badkamer te verbouwen of daar doorheen te kijken.
Bekenden van mij hadden zelfs moeite om langs wat schrootjes te kijken in een kamer. Dat was letterlijk een klus van een weekeind en dat was al genoeg om even te twijfelen of de woning wel geschikt was.

Daarnaast is een badkamer verbouwen wel wat werk, dan kun je zo een maand verder zijn met voorbereiden erbij. Reken eens een maand extra dubbele lasten voor de koper... dat moet je dus wel hebben.

Je verkleint je doelgroep nogal door een bepaalde koper te zoeken. Mijn (n=5) idee is dat misschien 1 op de 5 van de kopers bereid is flink te klussen. Daarnaast is er ook wel een drempel... als je een auto koopt heb je ook niet de haakseslijper klaar liggen...

Ikzelf zou me niet (te) druk maken over de kwaliteit van het materiaal. Als vakmensen het aanleggen en er even de tijd voor nemen ziet die badkamer er weer helemaal fris uit. Daarvoor hoef je echt geen plee van €1000 te hebben. Daarnaast woon je waarschijnljk in het type huis 'werkpaard'. Een huis waar geleefd mag worden. Tenzij je in een 'yup' huis woont, maar anders zullen de volgende bewoners behoefte hebben aan functioneel huis, niet een huis waar het vullen van een emmer onder de regendouche een uitdaging is.

Zet er een tijdloze fatsoenlijke en vooral logische badkamer in en je kopers zullen je dankbaar zijn.
RemcoDelft schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:02:
[...]
Er is een GROOT verschil tussen een kitbus van €2 leegspuiten en met de juiste materialen/spullen een goede oplossing maken. De TS had geen dilemma gehad als hij in staat was het bad op die manier te repareren.

• thewizard2006
[quote]TheGhostInc schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:54:
Ik mis hierin wel de verschillende kopers.
[quote]
Dit lijkt inderdaad wel een erg belangrijk gegeven. Als je alleen al hier kijkt naar de reacties zie je zoveel verschillende meningen, oplossingen en uitdagingen. Ik vind het nog steeds erg lastig om te bepalen wat nu het meest verstandig is.
Het voordeel is dat wij niet moeten verhuizen. Het idee is om het huis (over een jaar ofzo) te koop te zetten. Dan hebben we de nodige onderhoud verricht aan het huis om het netjes aan te kunnen bieden. Of het dan 3mnd, 1 jaar of 2 jaar te koop staat maakt dan niet zoveel uit. We hebben de tijd.
Je kan dus gokken dat er binnen 1 of 2 jaar wel iemand is die het geen probleem vind om de badkamer te verbouwen.
Er is een GROOT verschil tussen een kitbus van €2 leegspuiten en met de juiste materialen/spullen een goede oplossing maken. De TS had geen dilemma gehad als hij in staat was het bad op die manier te repareren.
Wat ik inderdaad begreep van de "experts" is dat het eigenlijk niet te fixen is. Je zou eventueel de leiding naar de bubbels kunnen dichtmaken maar dan heb je dus een bad wat er uitziet als een bubbelbad maar niet werkt. Daarnaast de mogelijkheid dat de fix ook gaat lekken bijv.
Het punt dat daadwerkelijk kapot is kan je niet bijkomen want dat zit aan de achterkant van het bad dat is ingebouwd. Daarnaast is het al redelijk gedateerd dus bestaat er ook de kans dat andere jets kapot gaan.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Als je alleen al hier kijkt naar de reacties zie je zoveel verschillende meningen, oplossingen en uitdagingen. Ik vind het nog steeds erg lastig om te bepalen wat nu het meest verstandig is.
Het voordeel is dat wij niet moeten verhuizen. Het idee is om het huis (over een jaar ofzo) te koop te zetten. Dan hebben we de nodige onderhoud verricht aan het huis om het netjes aan te kunnen bieden.
Is dit jouw definitie van het nodige onderhoud en netjes aanbieden?
Of het dan 3mnd, 1 jaar of 2 jaar te koop staat maakt dan niet zoveel uit. We hebben de tijd.
Je kan dus gokken dat er binnen 1 of 2 jaar wel iemand is die het geen probleem vind om de badkamer te verbouwen.
Je trekt wat mij betreft de verkeerde conclusie. Je wilt misschien over 1-2 jaar het huis te koop zetten. Je vindt het niet erg als het dan 1-2 jaar te koop staat. Met een beetje pech zit je dus nog 4 jaar met een gammele badkamer, die er over vier jaar echt niet beter van is geworden.

Shell gewoon nu even een paar K, fix die badkamer en pluk er nu *en* over 2-4 jaar bij de verkoop de vruchten van.

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]
Ik ben heel onhandig en onkundig dus zelf doen gaat hem niet worden :)
[...]
Laatste idee:

Zoek een paar (gezellige) klussers in je sociale kring en kijk of die zin hebben om jou te helpen. Je hebt totaal geen haast, dus zelfs een planning voor over een jaar is nog acceptabel.
Kies een beetje een handig moment, zodat je eventueel je huis even kunt evacueren tijdens de grootste ellende. Denk aan een Paasweekeinde. 2de paasdag zijn de bouwmarkten ook weer open, dus eventuele 'problemen' kun je nog oplossen voordat je weer aan het werk moet en waarschijnlijk vinden de klussers het ook wel leuk om een keer iets zinnigs te doen met Pasen :) Partner/kinderen/huisdieren/... dump je ergens anders.
De gemiddelde klusser vindt het vaak leuk om zijn 'kennis en tools' even te mogen gebruiken, vooral omdat hij/zij zelf niet in de zooi zit. Klussen bij een ander is (vaak) veel relaxter dan bij jezelf :+

Met een beetje hulp kun je zo'n project prima zelf managen, dat scheelt al een hoop geld. En alle klussen die je niet kunt (samen met de klussers) besteed je uit via zoiets als werkspot. En als je iets 'fancy' wilt doen, kijk dan wat je klussers kunnen. Is iemand handig met elektra dan is leuke spotjes in het plafond handiger dan het verleggen van je waterleidingen.

Daarnaast kun je ook bijvoorbeeld 2 weken lekker in een bungalow park gaan zitten in de buurt. De stucadoor en/of tegelzetter kan zelf kijken wanneer het uitkomt als je hem/haar de sleutel geeft. Dat soort regelingen schelen vaak ook flink in de prijs, dan plannen ze zo'n klein klusje op een moment dat het hun uitkomt.
Zorg er alvast voor dat je niet te hard omhoog zit als iets een beetje uitloopt (tuindouche bijvoorbeeld of douchen bij ouders/buren/werk/etc.) en dat je planning ruim genoeg is. Je hoort zelden dat de muren te droog zijn, meestal is het juist dat je droogtijd te kort komt :)

• thewizard2006
SeatRider schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:19:
Is dit jouw definitie van het nodige onderhoud en netjes aanbieden?
Ik doelde niet op de badkamer maar kleiner onderhoud. Heb bijv pas de oven vervangen, ga nog de CV ketel vervangen, wil de kozijnen nog een keer in de verf zetten, de tuintegels schoonmaken (ontgroenen + hogedruk) en wat ander klein werk in en om het huis.
Je trekt wat mij betreft de verkeerde conclusie. Je wilt misschien over 1-2 jaar het huis te koop zetten. Je vindt het niet erg als het dan 1-2 jaar te koop staat. Met een beetje pech zit je dus nog 4 jaar met een gammele badkamer, die er over vier jaar echt niet beter van is geworden.

Shell gewoon nu even een paar K, fix die badkamer en pluk er nu *en* over 2-4 jaar bij de verkoop de vruchten van.
Mee eens dat een hoop koffiedik kijken is. Vandaar dat ik dus opzoek ben naar advies van mensen die bijv al eens in een zelfde soort situatie hebben gezeten en hier een positieve of negatieve ervaring mee hebben gehad. Jou conclusie is ook zeker 1 van de opties die ik open hou. Daaruit volgt echter bijv wel weer het volgende; is een badkamer van 4k voldoende of kan je beter fatsoenlijk investeren (10K+)
TheGhostInc schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:48:
Laatste idee:

Zoek een paar (gezellige) klussers in je sociale kring en kijk of die zin hebben om jou te helpen.
Mijn vader is gelukkig erg handig dus die kan wel het een en ander. Echter stuccen, leidingen aanleggen, netjes tegelen etc is toch een vak imo. Ik heb in mijn kringen helaas niet zulke handige snuiters die "ff" een badkamer aanleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door thewizard2006 op 21-10-2015 09:04 ]

Pagina: 1