Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:03:
Hoezo is het bad 'stuk'? Alleen de bubbels werken toch niet meer? Gewoon aangeven bij verkoop (dus het is dan geen verborgen gebrek). De investering in een nieuwe badkamer kan altijd nog en dat geld verdien je nooit terug bij verkoop.
Er zit een systeem van buizen rond het bad die de input leveren van de bubbels aan de zijkant van het bad. Aan de achterkant van het bad (waar je niet bij kan zonder te hakken zeg maar) is hier een slangetje kapot/gesprongen. Als het water in het bad zeg maar zo'n 15cm hoog staat dan vult dit systeem zich op met water. Als dit nu dus echter gebeurd dan loopt het er via dat kapotte slangetje weer uit. Gewoon douchen in bad is dus geen probleem want het water stijgt dan nooit.
CappieL schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:10:
Ik zou als potentiële koper niet graag een bubbelbad kopen, waarvan de bubbels niet werken.
Dus dan speel je de vraag van TS door naar de nieuwe eigenaar. Die wordt bijna gedwongen om een nieuwe badkamer te nemen.
Sterker nog, die persoon kan het bad niet gebruiken om, zie boven. Je kan dus alleen de douche gebruiken in het bad. En dat is gewoon niet ideaal.
Helaas geen foto mogelijk aangezien het achter het bad zit en dat is ingebouwd. Daar kan je dus alleen bij als je het bad er uit haalt. En dat kan alleen als je een muurtje kapot hakt en tegels sloopt.
Denk een beetje aan dit concept

downtime schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:12:
Dat is onmogelijk te zeggen. Een nette badkamer kan in een zwakke huizenmarkt net het verschil betekenen tussen onverkoopbaar of er snel vanaf zijn, zeker als het geen gewilde woning maar een doorsnee 13-in-een-dozijn appartementje is. En elke maand dat het langer duurt om te verkopen kost veel geld als er een hypotheek op die woning zit.
Betreft een rijtjeshuis uit de jaren 70. Wel goed onderhouden en in een goede buurt voor jonge gezinnen/starters ivm dichtbij een lagere school en kindercrèche, gesloten hofje, supermarkt op loopafstand etc. Maar ook niet super bijzonder ofzo.
SeatRider schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:26:
Ik zou het bad vervangen door een nieuw, standaard bad, en in de betegeling juist kiezen voor een contrasterende tegel, daarmee verbloem je juist niet dat de oude tegels niet meer leverbaar waren, maar geef je het een frisse uitstraling.
Zoiets stelde ik ook voor. Het argument tegen was echter dat ook bijv het nieuwe bad (wit) niet zou passen bij de rest van de badkamer (meubel, toilet, verwarming) die beige/grijs zijn. En daarnaast kan ik mij er niet heel veel bij voorstellen dat dit er goed uit gaat zien.
Dat gezegd hebbende zou dit wel mijn favoriete oplossing zijn als het mogelijk is gezien de beperkte kosten. Ik ga hier even op zoeken.
Dat was in ieder geval zo, toen je nog extra kon lenen en dit in je hypotheek kon meenemen. Tegenwoordig mag dit echter niet meer en zal je toch je spaargeld moeten aanspreken. Als ik kijk naar mijn eigen situatie zou ik ook het liefst een nieuw huis kopen waarbij de badkamer/keuken als goed is zodat ik niet 10-20k van mijn eigen spaargeld hoef aan te spreken. Dus dit speelt ook mee in het hele verhaal.
En daarnaast ben ik zelf geen klusser en met mij nog een groot deel van NL. In ieder geval niet kundig genoeg om zelf een mooie badkamer te maken.
sjroorda schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:34:
[...]
Dat klopt, met het verschil dat de TS een investering voor 1-3 jaar doet, en de nieuwe eigenaar voor een (veel) langere periode. Ga er in de basis van uit dat je een investering nooit 100% terugkrijgt bij verkoop. Je doet een investering voornamelijk voor je eigen wooncomfort.
Uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom: stel de verkoopwaarde van het huis stijgt met €5000 - dan is de investering feitelijk teruggebracht tot €5-7k. Vind je het dat waard?
Dit is inderdaad de afweging die ik probeer te maken. Doe ik niets maar verkoop ik het huis voor 10k minder en duurt het langer voor een potentiele verkoper er is.
Doe ik minimale inspanning met een nieuwe bad/tegeltjes voor 5k en verkoop ik het huis voor 5k minder
Doe ik de hele badkamer voor 10-12k en verkoop ik het huis voor de "normale" prijs.
Alle 3 de opties zijn natuurlijk koffiedik kijken en probeer dus te achterhalen wat het handigste is. Naast de verkoop van het huis speelt er natuurlijk meer. Denk hierbij aan bijv het aanspreken van spaargeld, zelf nog mogelijk 3 jaar op deze manier gebruik maken van de badkamer etc
TheGhostInc schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:37:
Je hebt het over spaargeld dat je liever in je nieuwe huis stopt?
Maar dat is natuurlijk niet waar. Je huidige huis heeft een afgeschreven badkamer, elke koper zal dus 10-12k van de prijs af willen ten op zichtte van een huis met fatsoenlijke badkamer.
Er staan ook weleens oude huizen op Funda met 'authentieke details', maar dat betekent niet dat mensen daar voor gaan betalen, dat betekent dat het helemaal gerenoveerd moet worden en dit is de meest positieve manier om het neer te zetten. Jouw badkamer is 0 waard.
Volgens mij
had je al weinig keuze en het kapotte bad heeft dit nog eens onderstreept. Een huis met een gedateerde badkamer verkoopt gewoon niet lekker, want alle kopers die geen zin hebben in 'gedoe' vallen al af. En elke koper die een bod wil doen zal proberen zo laag mogelijk uit te komen om zoveel mogelijk speling voor de verbouwing te hebben, aangezien de hypotheek zelden de hele verbouwing dekt en je langer 2 woningen moet aanhouden. Maar het biedt dus ook de mogelijkheid om heel voordelig een badkamer te plaatsen en daarmee misschien wat spaargeld 'te redden'.
Ik vind dit moeilijk om te bepalen voor anderen. Zelf vind ik de badkamer er nog wel modern uitzien. Het is niet zo'n oude bruine badkamer zeg maar. Ook de spullen zijn van goede kwaliteit (Villeroy en Boch, Spynx etc). Het is dus geen troep wat er in zit maar wel 15+ jaar oud. Maar met je eens dat we het huis niet zullen verkopen omdat de badkamer zo goed is.
Dus mijn tips:
Maak een ruimtelijk ontwerp zonder veel poespas.
Als je iets van kastruimte of opslag wilt in je badkamer, pak een losse kast, dan kan die er later weer uit.
Pak neutraal & modern toilet/wastafel/... van een outlet, in de aanbieding als demomodel
Tegels lijm je over de oude heen en ga op zoek naar een restpartij.
En zorg ervoor dat alles wat je erin doet wel kwaliteit is (geen plastic douchewandje van de Aldi, dan liever een oplossing zonder douchewand!)
En als je dit handig doet 'verdien' je misschien nog iets 'terug' van je 10-12K.
Zaterdag gaan we een kijkje nemen bij een keukenleverancier. De man die langs was geweest heeft daar connecties mbt korting en garantie. Als het goed is gaat iemand ons daar ook kunnen helpen om een ontwerp te maken.
We hebben het ook gehad over tegels over tegels lijmen. Ik vraag me af of dit nu zoveel mooier word. In de prijs zou het niet veel uitmaken had hij het over. Heb jij hier ervaring mee?
Xander schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:15:
Mja. Behalve dat je een heel leidingstelsel onder je bad hebt waar van bovenaf wel water in kan lopen, wat je er niet meer uit krijgt, wat je niet schoon kunt maken en waar lekker algen en bacteriën enzo in kunnen gaan groeien? Stilstaand water word je over het algemeen niet blij van.
De bubbelbaden die ik ken blazen die leidingen droog nadat je het bad leeg hebt laten lopen (of vertellen in de handleiding dat je dat handmatig moet doen).
Het water loopt weg onder het bad, via de meterkast naar beneden

Dus daar wordt je ook niet vrolijk van. Voor zover ik weet wordt er niet iets droog geblazen. Het is ook al wat gedateerd zoals gezegd.
Ik ben heel onhandig en onkundig dus zelf doen gaat hem niet worden

Daarnaast ben ik, zoals hierboven genoemd, wat bang dat dit niet matched met de rest van de badkamer. Zeker omdat de huidige kleuren van de badkamer gewoon niet echt modern meer zijn. Maar hier zal ik nog eens een keer naar informeren.
Dit was inderdaad mijn allereerste optie. Hier was dan echter het probleem dat de rest van de badkamer dan niet meer matched gezien het outdated gebruik van beige/grijs en witte tegeltjes met een hele lichte groene waas.
[
Voor 117% gewijzigd door
thewizard2006 op 15-10-2015 09:42
]