Router verandert van IP-Adress?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683650

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn modem zit gekoppeld met mijn ASUS Router.
Ik heb gemerkt dat mijn IP adres verandert om de zoveel tijden, of na een hard reboot.

Waarom is dit? Eerst begon hij met 24.xxx.xxx.xxx
En nu opeens 27.xxx.xxx.xx.

Wat kan ik hiertegen doen? Ik hoorde iets met DynDNS? Maar klopt dat wel?
Dank jullie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 14:18

Kek

3flix

jou ISP geeft geen vast IP adres, dus elke keer als de router opnieuw een dhcp aanvraag doet, krijg je een ander adres..

Bij welke provider zit je? je kan idnerdaad met dynDNS een vast url krijgen die ze dan na een restart naar je nieuwe ip adres verwijzen. De vraag is meer wat je precies met je vaste IP adres doet momenteel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kek schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:00:
jou ISP geeft geen vast IP adres, dus elke keer als de router opnieuw een dhcp aanvraag doet, krijg je een ander adres..

Bij welke provider zit je? je kan idnerdaad met dynDNS een vast url krijgen die ze dan na een restart naar je nieuwe ip adres verwijzen. De vraag is meer wat je precies met je vaste IP adres doet momenteel..
Dank voor je berichtje.
Duidelijk, want op mijn laptop als ik ga naar whatismyipadres, is daar wel het zelfde ip-adres gebleven. Daar begint het weer met 85.xxx.xxx.xxx, maar dat werkt al halfjaar zo.

Ik zat bij *(UPC), nu is het Ziggo.
Ik wil vanaf afstand in mijn router kunnen inloggen met een vaste - ip-adress.
Ook voor mijn binnenkort komende ip-camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Huh, over welk IP adres heb je het dan in je startpost? Waar vind je dat?

En is je modem enkel modem, of ook router?

Dat 85.x adres is je publieke adres van Ziggo, wat doorgaans zelden wijzigt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:09:
Huh, over welk IP adres heb je het dan in je startpost? Waar vind je dat?

En is je modem enkel modem, of ook router?

Dat 85.x adres is je publieke adres van Ziggo, wat doorgaans zelden wijzigt.
Dat laatste is inderdaad mijn Public-IP,adress. (Excuses, ik verwarde mij).

In het kort: Ik heb hiervoor een modem/router gekregen van UPC. Genaamd Techni-color TC7200.
Deze modem/router, heb ik omgezet naar een bridge-modus. Dat nu doorlinkt naar mijn nieuwe ASUS Router.

Als ik in mijn nieuwe ASUS router wil inloggen. Dan deed ik dat met een IP-adres, die ik opgewezen kreeg.
Maar na een hard reboot, of een tijdje. Verandert dit IP-adres.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is haha. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Haha, nee.

Je adres bij whatismyipadres is je outside adres. Als je dat al een half jaar niet ziet veranderen, dan is het niet verandert (meer kan ik er niet van maken).

Verder heb je nog je inside adressen, je router heeft waarschijnlijk 192.168.1.1 ofzoiets. Daarmee kun je (via het web) meestal inloggen op je router, gewoon vanaf intern. Wil je extern kunnen inloggen, is dat meestal een optie in je router. Dan publiceert hij zijn webinterface ook op de WAN interface. Dit is overigens totaal niet aan te raden, maar okay.

Waar jij die 24.xxx.xxx.xxx en 27.xxx.xxx.xx vandaan haalt is nog altijd compleet onduidelijk. Wat bedoel je met "die ik opgewezen kreeg"? Wat je uit whatsmyipaddress haalt zou hetzelfde moeten zijn als wat je router als WAN ip heeft.

Dus als jij uit whatsmyipaddress dat 85. adres haalt, kun je nooit op je router een 24. adres hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:19:
Haha, nee.

Je adres bij whatismyipadres is je outside adres. Als je dat al een half jaar niet ziet veranderen, dan is het niet verandert (meer kan ik er niet van maken).

Verder heb je nog je inside adressen, je router heeft waarschijnlijk 192.168.1.1 ofzoiets. Daarmee kun je (via het web) meestal inloggen op je router, gewoon vanaf intern. Wil je extern kunnen inloggen, is dat meestal een optie in je router. Dan publiceert hij zijn webinterface ook op de WAN interface. Dit is overigens totaal niet aan te raden, maar okay.

Waar jij die 24.xxx.xxx.xxx en 27.xxx.xxx.xx vandaan haalt is nog altijd compleet onduidelijk. Wat bedoel je met "die ik opgewezen kreeg"? Wat je uit whatsmyipaddress haalt zou hetzelfde moeten zijn als wat je router als WAN ip heeft.

Dus als jij uit whatsmyipaddress dat 85. adres haalt, kun je nooit op je router een 24. adres hebben.
Dank voor je uitleg.
Hoe doe ik dat laatste? Ik wil dus in mijn WAN interface komen. (vaste ip).
Internet kom ik inderdaad via 192.168.1.1.

Zucht. Je hebt gelijk.
Ik kijk nu weer bij Whats is my IP adres, en het is de ZELFDE ip-adress waarmee ik in mijn router kom, dus externe mogelijkheid. Ligt aan mij.

Maar nogmaals, hoe maak ik het mogelijk dat hij deze IP-adres vasthoudt?
Zodat ik over drie jaar nog steeds in dit vaste IP-adres kan inloggen. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:19
Je UPC/Ziggo modem is bridged, dus feitelijk doet die niets behalve alles doorgeven (even voor het gemak zo gesteld). Je Asus router heeft 2 IP adressen waarop hij te bereiken is. Degene die de buitenwereld ziet en van Ziggo komt. Via de kabel die naar de WAN poort gaat op je router. Daarnaast is er een IP (meestal 192.168.1.1) dat je vanuit je (wireless) LAN kunt gebruiken om het internet op te gaan en je Asus router te bereiken.
Het adres op je WAN poort bepaalt Ziggo voor je, daar heb je niets over te zeggen. Het adres op je LAN kun je zelf instellen en verandert ook niet vanzelf. Dat adres staat meestal ook op een sticker op de router. Samen met de default login info.

Je verhaal wordt er niet duidelijker op. Wil je nu vanaf het internet altijd op het zelfde IP inloggen naar thuis? Zo ja, dan moet je een vast IP afnemen bij Ziggo. (en jezelf afvragen waarom je je router zelf open wilt stellen aan de buitenwereld)
Wil je vanaf thuis met hetzelfde IP inloggen op je router, dan kun je dat zelf instellen, want dat heeft niets met het internet of Ziggo te maken.

Als je op een internet site als whatismyip je IP opvraagt, krijg je het IP dat die site kan traceren. Meestal het IP van je WAN op de router met IPv4.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

"Ik wil in mijn WAN interface komen" -> wat bedoel je hiermee? Wil je inloggen op je router om de instellingen te wijzigen? Of wil je contact maken met een apparaat dat in je thuisnetwerk hangt?

"Internet kom ik inderdaad via 192.168.1.1" -> dat is geen extern IP adres dus dat heeft geen directe verbinding met internet. Snap uberhaupt niet wat je hiermee wil zeggen...

"ZELFDE ip-adress waarmee ik in mijn router kom, dus externe mogelijkheid. Ligt aan mij" -> wait, whut? Wat zég je hier nou?

"hoe maak ik het mogelijk dat hij deze IP-adres vasthoudt?" -> hehe eindelijk een duidelijke vraag. In de instellingen van je router kun je aangeven dat hij dmv DHCP IP-adressen moet uitdelen aan de apparaten in je netwerk. Dit zit waarschijnlijk in een 24.xxx.xxx.xxx of 27.xxx.xxx.xxx range, of het staat op 'variabel/automatisch' of iets dergelijks. Zet dit vast en je apparaten krijgen een fixed IP range. Op je apparaten kun je dan een vast IP adres invoeren binnen deze range. Dan zijn ze via een combinatie van je externe IP en je interne IP bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Niet. Ziggo garandeert dat niet. Je kan hoogstens zorgen dat je modem en router zo min mogelijk herstarten / voor langere tijd uit staan. Dan heb je de hoogste kans dat je het IP vast houdt (tenzij Ziggo addressen opnieuw gaat indelen op hun netwerk of zo).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Crahsystor schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:31:
Je UPC/Ziggo modem is bridged, dus feitelijk doet die niets behalve alles doorgeven (even voor het gemak zo gesteld). Je Asus router heeft 2 IP adressen waarop hij te bereiken is. Degene die de buitenwereld ziet en van Ziggo komt. Via de kabel die naar de WAN poort gaat op je router. Daarnaast is er een IP (meestal 192.168.1.1) dat je vanuit je (wireless) LAN kunt gebruiken om het internet op te gaan en je Asus router te bereiken.
Het adres op je WAN poort bepaalt Ziggo voor je, daar heb je niets over te zeggen. Het adres op je LAN kun je zelf instellen en verandert ook niet vanzelf. Dat adres staat meestal ook op een sticker op de router. Samen met de default login info.

Je verhaal wordt er niet duidelijker op. Wil je nu vanaf het internet altijd op het zelfde IP inloggen naar thuis? Zo ja, dan moet je een vast IP afnemen bij Ziggo. (en jezelf afvragen waarom je je router zelf open wilt stellen aan de buitenwereld)
Wil je vanaf thuis met hetzelfde IP inloggen op je router, dan kun je dat zelf instellen, want dat heeft niets met het internet of Ziggo te maken.

Als je op een internet site als whatismyip je IP opvraagt, krijg je het IP dat die site kan traceren. Meestal het IP van je WAN op de router met IPv4.
Dank voor je heldere bericht.
Ik wil dus inderdaad, Ik wil vanaf de buitenwereld mijn router kunnen bereiken ja. Ik ga zo contact opnemen met Ziggo en vragen of ik een VAST IP kan afnemen bij hen.

Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Icephase schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:31:
"Ik wil in mijn WAN interface komen" -> wat bedoel je hiermee? Wil je inloggen op je router om de instellingen te wijzigen? Of wil je contact maken met een apparaat dat in je thuisnetwerk hangt?

"Internet kom ik inderdaad via 192.168.1.1" -> dat is geen extern IP adres dus dat heeft geen directe verbinding met internet. Snap uberhaupt niet wat je hiermee wil zeggen...

"ZELFDE ip-adress waarmee ik in mijn router kom, dus externe mogelijkheid. Ligt aan mij" -> wait, whut? Wat zég je hier nou?

"hoe maak ik het mogelijk dat hij deze IP-adres vasthoudt?" -> hehe eindelijk een duidelijke vraag. In de instellingen van je router kun je aangeven dat hij dmv DHCP IP-adressen moet uitdelen aan de apparaten in je netwerk. Dit zit waarschijnlijk in een 24.xxx.xxx.xxx of 27.xxx.xxx.xxx range, of het staat op 'variabel/automatisch' of iets dergelijks. Zet dit vast en je apparaten krijgen een fixed IP range. Op je apparaten kun je dan een vast IP adres invoeren binnen deze range. Dan zijn ze via een combinatie van je externe IP en je interne IP bereikbaar.

Beide, ik wil bijv het internetverkeer thuis in de gaten houden.
En 2, ik wil binnenkort een IP-camera aansluiten, via mijn router. Ik wil dus voornamelijk, in dat IP-camera komen. Daar wil ik dus een vast-ipadres voor hebben.

Dank je, duidelijk.
Ik zie inderdaad via DHCP, 192.168.1.115 etc, etc.. Mijn telefoon en laptop zitten daaraan gekoppeld.

Excuses dat ik een beetje onduidelijk ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 683650 op 14-10-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 683650 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:34:
[...]

Ik wil dus inderdaad, Ik wil vanaf de buitenwereld mijn router kunnen bereiken ja. Ik ga zo contact opnemen met Ziggo en vragen of ik een VAST IP kan afnemen bij hen.

Dank je wel.
Dat kan alleen met een zakelijke abonnement. Voor particulieren is een vast of beter gezegt eigen IP adres onzin. Ondanks dat je dynamisch IP adres hebt betekent niet dat deze regelmatig veranderd. De meeste zullen maanden zo niet jaren op hetzelfde IP adres zitten. Pas bij downtime van enkele dagen of bij vervanging van je router heb je kans dat je een nieuw IP adres krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:19
[...]
Ik wil dus inderdaad, Ik wil vanaf de buitenwereld mijn router kunnen bereiken ja.
Een vast IP gaat je geld kosten. Als je daar niet op zit te wachten zijn er andere manieren om je router vanaf het internet te bereiken. Heeft je router de mogelijkheid om als VPN server te werken? zo ja, dan kan dat wel eens een goedkopere en veiligere optie blijken. Verbind van buitenaf via VPN en benader je router op het interne IP. Dan staat je router beheer ook niet direct open naar buiten.
Als je router geen VPN ondersteund heb je misschien wel een servertje draaien dat dat kan?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Dank je wel.
Dat wordt dan een zakelijke aansluiting..

maar kijk dan eens naar de dyndns(achtige) opties (zit ongetwijfelt ook op je asus)

Afbeeldingslocatie: http://setuprouter.com/router/ubee/ddw3610/dynamic-dns-30268-large.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 14-10-2015 15:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:09
Geen idee waarom je denkt een IP camera niet te kunnen bereiken met een dynamisch IP?

Misschien moet je wachten tot je die cam hebt en dan je config hier (duidelijk) neerzetten als het niet lukt, zodat je betere tips krijgt?

Sommige cams maken verbinding met een externe partij (site van de fabrikant) om met een account daar te kunnen inloggen en kijken. Volgens mij zijn die niet afhankelijk van een vast IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 09:26
Idd wil je vast IP op je WAN (iets wat eerder voor bedrijven is) zal je moeten betalen. Wil je deze altijd kunnen bereiken via het internet kan je ook voor een veel goedkopere (gratis) optie DynDNS gaan.

Wat je dan kan doen is intern een kleine VPN server draaien (bijvoorbeeld op een RaspberryPi). Vanaf deze server kan je dan uitbreken naar je Camera/Router enz.

Lijkt mij toch een veiligere optie :)

[ Voor 33% gewijzigd door SmokingSig op 14-10-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vrienden!

Het is gelukt, dank jullie wel allemaal!
Ik heb DynDNS aangeschaft, 40 euro en nu heb een vast IP. (ook na rebooten etc).
Mijn vraagje nog, de aangemaakte host dus bijv. test.dyndns.org , die kan ik niet benaderen, maar de IP-adres wel. Hoort dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee je hebt geen vast ip

Je hebt een vaste hostnaam waar je hem op kan bereiken. Je stelt je router zo in dat hij het ip adres naar de dns servers van dyndns doorstuurd. En dyndns zorgt ervoor dat de hostname altijd naar het ip adres wijst wat je router doorgeeft.

btw er zijn ook gratis versies van dyndns .. e.g. https://freedns.afraid.org/ (random search)

en je hoort hem wel op die hostnaam te kunnen bereiken

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 15-10-2015 21:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

SmokingSig schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:29:
Idd wil je vast IP op je WAN (iets wat eerder voor bedrijven is) zal je moeten betalen. Wil je deze altijd kunnen bereiken via het internet kan je ook voor een veel goedkopere (gratis) optie DynDNS gaan.

Wat je dan kan doen is intern een kleine VPN server draaien (bijvoorbeeld op een RaspberryPi). Vanaf deze server kan je dan uitbreken naar je Camera/Router enz.

Lijkt mij toch een veiligere optie :)
Met een beetje mazzel kan die VPN server gewoon op de asus router draaien, de betere routers van asus hebben gewoon een OpenVPN server aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Anoniem: 683650 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:11:
Vrienden!

Het is gelukt, dank jullie wel allemaal!
Ik heb DynDNS aangeschaft, 40 euro en nu heb een vast IP. (ook na rebooten etc).
Mijn vraagje nog, de aangemaakte host dus bijv. test.dyndns.org , die kan ik niet benaderen, maar de IP-adres wel. Hoort dat zo?
Zoals Fish al aangeeft heb je 40 euro uitgegeven aan een hostname. Dat je hetzelfde IP adres hebt gekregen na rebooten heeft niets te maken met de 40 euro die je hebt uitgegeven. Alleen je internetprovider is in staat om te bepalen welk IP adres je krijgt. Indien de hostname geen reactie geeft heb je 40 euro uitgegeven aan een dienst die je niet gebruik. Volgens mij hoort dat niet.

Het voordeel van DynDNS is dat je je externe IP adres kunt benaderen via een hostname, ook als je van je ISP een ander IP adres krijgt. Het is dan wel van belang dat je ergens een device hebt dat geconfigureerd is om met DynDNS te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 09:26
Orion84 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 22:15:
[...]

Met een beetje mazzel kan die VPN server gewoon op de asus router draaien, de betere routers van asus hebben gewoon een OpenVPN server aan boord.
ow leuk om te weten :)
Pagina: 1