Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:59
Ik zoek een?
De netwerkcomputers op school geven een foutmelding bij inloggen op de server; het profiel kan niet worden gevonden. Dit blijkt te maken te hebben met een te kleine harde schijf: de Seagate Barracuda van 80GB zit vol met de (netwerk windows) installatie. Er is vanuit bestuur maar geld voor 3 computers per klas, waarvan er al 1 voor het digitale schoolbord wordt gebruikt. Dat betekent slechts 2 leerlingcomputers voor de kinderen, terwijl wij er 4 willen per klas i.v.m. oefenen van taal/rekenen en daarnaast willen we ook vanaf volgend jaar meer gaan doen dan dit; video/afbeeldingen/Sketch/GameMaker/etc.

Wat is je budget?
Hoe minder hoe beter. Als ik kijk naar een Seagate Barracuda dan begint het vanaf € 45,- met 500GB. De 250GB schijf is zelfs nog veel duurder. Als ik toekomstgericht kijk dan is meer dan 150GB al meer dan genoeg - goedkoper dan 50 euro is dus wenselijk. We hebben een stuk of 10 van deze schijven nodig.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zit momenteel een Seagate Barracuda van 80GB in (7200 rpm). Gezien het om vervanging van een aantal desktops gaan lijkt het mij het veiligst om hetzelfde merk er weer terug in te stoppen.

Ik weet alleen niet zo goed of het dan uitmaakt dat het SATA-300 ipv SATA-600 is. Momenteel zijn het SATA-300 schijven. Volgens de guide maakt dit niet uit. Maakt dit ook niet uit qua kabels/stroomverbruik?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De systemen:
HP Compaq dc5800 Small Form Factor SFP Base Unit (uit 2006 of 2008)
HP intell Pentium E2160 @ 1.8Ghz
240 Watt voeding
2 GB RAM
Seagate Barracuda 7200 rpm - 80 GB

En ook nog een aantal andere HP's van 2006/2008 met een Pentium D processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het merk boeit echt geen ene moer joh

1 TB 45,=
pricewatch: Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB

en als je iets meer budget vrij kan maken neem dan ssd's
http://tweakers.net/categ...S_1L1WjvRk93Vz8rmivJ5ZSvg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Gaan SSD's een verschil uitmaken bij Word, internet Explorer en oude netwerk programma's? En de computers moeten worden gerist; een 'standaard' Windows installatie pakket dat al erg oud is (na installatie meer dan 150 Windows updates) dus vrees dat er geen SSD bestanden in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wss niet (zo veel) , hooguit in de "snappyness" en opstarttijden.
Ok, als jij je deploy niet vertrouwd wie ben ik om te zeggen dat hij gaat goed werken dan ..

Maar een nieuwe installatie met ssd voelt gewoon veel sneller aan. (is het ook) over het algemeen is dit ook een van de upgrades die een oud systeem weer een beetje nieuwer laat voelen. naastdat sommige os'en xp, vista, w7, van oudsher trager zijn dan bijv w8 of w10

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Het is een deploy van al wat jaren oud, na deze deploy (vanuit netwerk leverancier, een aangepaste en uitgeklede Windows versie) moet je na installatie trouwens iets van 300 updates doen.. kam natuurlijk altijd proberen en er één van bestellen. Qua aansluitingen in de kast is het hetzelfde/ qua stroomverbruik ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ze zijn stukken kleiner, 3,5 vs 2,5 inch maar de aansluitingen zijn gewoon hetzelfde. stroomverbruik wss beter maar ze kunnen ook nog aardig warm worden bij vol gebruik.

Om het te laten passen kun je er bijv een bracket voor kopen. of zelf even iets improviseren een ssd weegt 3xniets tenslotte.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 14-10-2015 14:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
34 uur later is de installatie nog steeds bezig, enige voordeel is dat er straks 400gb ruimte voor profielen over blijft :-P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi dennis,
Ik begrijp uit je post dat je ict coordinator (of de docent die het meeste heeft met pc's) bent op de school. Ikzelf ben 5 jaar geleden begonnen als vrijwilliger op een basisschool in België met het opzetten van een netwerk. Destijds was er daar ook vrijwel geen budget voor ict gerelateerde investeringen. Daarbij kwam dat de school als gemeentelijke school voor de infrastructuur afhankelijk was van de gemeente, en voor de apparatuur afhankelijk was van het Waals gewest (het gaat om een school in Wallonië)
En omdat er geen apparatuur was, vond de gemeente het geen prioriteit om een netwerk aan te leggen, en het Waals gewest vond apparatuur geen prioriteit, omdat er geen faciliteiten waren om de pc's te plaatsen. Voel je de spagaat al waarin de school zich bevond?
De oplossing voor deze school was om de pc's zelf te gaan regelen. Ik ben destijds naar bedrijven gestapt, oproepen voor afgeschreven apparatuur gedaan en zo een behoorlijke hoeveelheid aan pc's switches, server en patchkast bij elkaar verzameld. De server geïnstalleerd met een op Ubuntu Server gebaseerde Small Business distributie en deze alle netwerktaken laten uitvoeren.

Inmiddels is die oude server (een HP 360DL G3) dit jaar vervangen voor een gloednieuwe SuperMicro server met degelijke (enterprise grade) disks. Er draait nu Karoshi Server op (zie http://www.linuxschools.com) samen met pfSense. Beide gevirtualiseerd via KVM op een Ubuntu host.

Mijn ervaring is dat aan afgeschreven apparatuur met wat moeite gratis is te verkrijgen bij bedrijven. Die zijn de 'oude meuk' liever eerder dan later kwijt en als ze dan een school kunnen helpen wordt daar vaak nog wat makkelijker over gedaan. Een bedrijf mailde me een half jaar later nog een keer of ik nog interesse had in een partij van 24 Dell TFT schermen. Nu hebben dus alle pc's een prima TFT monitor en zijn de laatste beeldbuis monitoren ook vervangen.

Ik heb in 5 jaar lobbyen en leuren samen met een docent van de school het voor elkaar gekregen dat er per klas nu 3 pc's staan en dat er een laptopkar met 24 laptops beschikbaar is. De server verzorgt onder andere een Electronische Leeromgeving waar tijdens de lessen zeer veel gebruik van wordt gemaakt.

Als je meer info wil over de aanpak of over de Karoshi Server software, dan ben ik uiteraard beschikbaar om daar wat meer over te vertellen.

Dit gaat niet helemaal over nieuwe disks, maar wel over een alternatieve manier om aan voldoende schoolpc's te komen die voldoen aan de wensen/eisen van de school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
We zitten helaas volgens mij redelijk vast aan onze leverancier (bovenschoolse contracten) maar ga daar eens naar kijken.

De totale installatie tijd is inmiddels 7566 minuten... Jaja, dag 8 inmiddels en hij is nog bezig met Microsoft SharePoint designer 2013. Die 500gb schijf heeft dus geen nut
Pagina: 1